It is currently Sun 20 Aug 2017 13:48



All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed 27 Jan 2010 21:52 
Offline

Joined: Fri 30 Jun 2006 15:42
Posts: 2490
Location: Oslo
OM617 wrote:


særlig....
og bilen som var i mellom - kvar blei det av den? sikkert tysk - pulverisert? :lol:

_________________
Mes voitures:
1971 SM
1980 CX 2400 GTI
2013 Twizy
2014 Cactus


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 27 Jan 2010 22:05 
Citrobert wrote:
særlig....
og bilen som var i mellom - kvar blei det av den? sikkert tysk - pulverisert? :lol:


Ramme vs. selvbærende... De i hestekarjolen overlever bare fordi Pug'en er så myk. :?


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 27 Jan 2010 23:05 
Offline
User avatar

Joined: Tue 20 Feb 2007 19:55
Posts: 381
Location: Kongsberg
Jeg så et eksempel på dette med egne øyne for noen år siden.. En Dodge RAM(passende navn) skulle ut på 60 sone vei; en 405 stv. kom fra venstre og blinket inn mot avkjørselen RAMen sto. I det RAMen begynnte å rulle ut i veien ombestemte 405en seg, og smalt rett i trynet på RAMen.. Resultatet ble en 405 knekt på midten med alvorlig skadet passasjer. RAMen fikk dyttet et støtfangerhjørne inn, det var det bare å trekke ut igjen så var bilen like fin..

litt av en maktdemonstrasjon..

_________________
1972 Alfa GT1300Junior - 1980 Alfasud 5M - 1975 Alfetta GT (1/3) - 1987 VW T3 Syncro - 2015 Golf GTE


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 28 Jan 2010 22:48 
Offline
User avatar

Joined: Sat 24 Feb 2007 23:44
Posts: 1128
Location: Bærum
ford fiesta mk1 :D
http://www.youtube.com/watch?v=05B1V6W4jcs&feature

_________________
"Warning! All control consoles double as Firework Storage Lockers. On detonation of fireworks, please leap dramatically to the floor and feign unconsciousness."
— Instruction Manuals for the USS Enterprise


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jan 2010 02:09 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Feb 2007 15:32
Posts: 607
Location: Posh grunn
Fiat Seicento
http://www.youtube.com/watch?v=aj6mzb4oxWc[/quote]

Godt å se at sei gjorde det så godt i testen :D
Da kan jeg ratte trygt rundt å vite at jeg slipper innom sunnaas,men hopper rett i trefrakken om jeg skulle kjøre på et ekorn eller noe annet rask :D

Martini Gasolini

_________________
Ingen av dem var kule lenger når de nådde toppen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jan 2010 08:38 
Offline
User avatar

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:42
Posts: 6424
Location: La fumare
Men du har jo sporting, det er jo en MYE mere rigid konstruksjon...... :mrgreen:

_________________
En ekte bilentusiast har til enhver tid minst en Fiat!

- 67 Fiat 850 Coupe
- 67 Fiat 850 Spider
- 76 Lancia Beta Montecarlo Spider
- 79 Yamaha RD400 Daytona X 2
- 83 Fiat Panda 45
- 08 Citroen C5 Tourer


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jan 2010 10:37 
Offline
User avatar

Joined: Sun 23 Aug 2009 22:46
Posts: 444
Location: Casa de Collina
Jeg må være gal...... Har kjørt på ferieturer til danmark og tyskland med en slik en:
http://www.youtube.com/watch?v=Le-ksimMkJ4&feature=related

_________________
Image

Image

Jeg er kun ansvarlig for hva jeg sier, og ikke for hva du tror du forstår


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jan 2010 11:02 
Offline
User avatar

Joined: Sat 01 Jul 2006 00:16
Posts: 2893
Location: Val di Tasca
Martini Gasolini wrote:
Godt å se at sei gjorde det så godt i testen
Da kan jeg ratte trygt rundt å vite at jeg slipper innom sunnaas,men hopper rett i trefrakken om jeg skulle kjøre på et ekorn eller noe annet rask
Martini Gasolini

:mrgreen:

_________________
Å eie og kjøre Fiat er en livsstil, et spesielt syn på motorkjøretøyer.
Det bygger på opplevelser, lidenskap - har mer med hjertet å gjøre enn med hjernen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jan 2010 12:18 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Fulvia wrote:
Hmm, tror nok jeg skal gjøre mitt ytterste for å holde min 73 Datsun på veien og unna andre biler da kollisjons sikkerhet NOK ikke stod på toppen av agendaen til konstruktørene.. :?


Amcars på den tiden ble (fortsatt) bygget med en smal ramme inn mot midten av bilen (omtrent midt under brunøyet på sjåfør og passasjer) med en ganske tynn "ekstra ramme" utover som støttet opp ute ved dørkanalene.
Jeg vil tro denne smale konstruksjonen er katastrofal mht kollisjons sikkerhet mot et objekt som kommer litt skrått på. Hadde de møttes helt rett front i front ville muligens den gamle greid seg litt bedre. Men for all den. Jeg mener ikke å påstå at en 1959 modell er kollisjons sikker "bare man treffer riktig".
Og ikke nok med det: Femtitallest biler var ikke bedre å rulle med heller. Særlig ikke hard top'ene. Ta en titt på biler som '57 Chevy, 59 Cadillac, og andre "typiske" femtitalls amcars: Takstolpene er syltynne. Uansett va disse er laget av, kan de umulig holde vekten fra resten av den tunge bilen hvis den havner på taket.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jan 2010 12:18 
Offline
User avatar

Joined: Sat 01 Jul 2006 00:16
Posts: 2893
Location: Val di Tasca
Før i tiden var ikke kø for å få plass ved Sunnås...

Image

_________________
Å eie og kjøre Fiat er en livsstil, et spesielt syn på motorkjøretøyer.
Det bygger på opplevelser, lidenskap - har mer med hjertet å gjøre enn med hjernen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jan 2010 12:40 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Man kan jo bli skuggeredd av mindre, men tenk på de som kjører motorsykkel! "Alle" snakker om at det er så farlig å kjøre gammelbil, men selv den mest hypermoderne, rå-dyre motorsykkel har jo ikke passiv sikkerhet i nærheten av en gammel boble engang.

Og manøvrerbarheten ved plutselig unnamanøver er oppskrytt, for på mc må man FØRST forskyve vekten, SÅ svinger man. Dessuten er bremsing i sving mye mer komplisert enn med en bil.
På MC har man 1 fordel mht kollisjon: Man tar liten plass. Og, ja selvsagt kan man akselrere seg ut av situasjoner mer enn med de fleste biler, men helt ærlig: Hvor ofte unngår man kollisjon ved å gi på?
Har forrsten kjørt mc med masse power i nesten 10 år selv. Krasjet mewd den gjorde jeg også.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jan 2010 12:46 
Offline
User avatar

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:42
Posts: 6424
Location: La fumare
dr.lazzaroni wrote:
Før i tiden var ikke kø for å få plass ved Sunnås...

Image


Instant multipla.... :mrgreen: :mrgreen:

_________________
En ekte bilentusiast har til enhver tid minst en Fiat!

- 67 Fiat 850 Coupe
- 67 Fiat 850 Spider
- 76 Lancia Beta Montecarlo Spider
- 79 Yamaha RD400 Daytona X 2
- 83 Fiat Panda 45
- 08 Citroen C5 Tourer


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jan 2010 14:55 
Offline
User avatar

Joined: Mon 23 Jun 2008 18:51
Posts: 3724
Location: Vesterålen
Hotrodder wrote:
Amcars på den tiden ble (fortsatt) bygget med en smal ramme inn mot midten av bilen (omtrent midt under brunøyet på sjåfør og passasjer) med en ganske tynn "ekstra ramme" utover som støttet opp ute ved dørkanalene.


En Caprice coupe jeg kjørte før i tiden som er fra samme periode har hel ramme. Halvramme var vel mer vanlig på mindre biler av størelse som Camaro,Cuda?

Testing fra 60 tallet.

http://www.youtube.com/watch?v=cQRPOCQI ... re=related

_________________
1989 w201 2.5 16. 1983 KP60. Not putting miles on your car is like not having sex with your girl friend so she'll be more desirable to her next boy friend.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jan 2010 16:18 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Ramma er forsåvidt hel, men er spinkel der den er bred, og så er den smal foran. Var det jeg mente. Treffer man på hjørnet foran er det ikke annet man butter imot enn forhjulet med oppheng, og beina til den som sitter i forsetet.

Mener å ha lest et sted at det kom endel typegodkjenningskrav til biler i USA på begynnelsen av 60 tallet....?

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jan 2010 21:14 
Offline

Joined: Mon 02 Oct 2006 18:35
Posts: 164
http://videos.streetfire.net/video/atv-and-motorcycle-crash_18120.htm

Kjører litt av denne typen. (atv) Håper ikke jeg får oppleve dette.

_________________
SP
Spyder RS


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group