It is currently Fri 20 Oct 2017 18:13



All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat 30 Jan 2010 22:28 
Offline
User avatar

Joined: Sat 24 Feb 2007 23:44
Posts: 1128
Location: Bærum
Toyota tercel
http://www.youtube.com/watch?v=8r1rHnrFSO4&feature

Mercedes C300 vs smart
http://www.youtube.com/watch?v=he6TL15pJtw&feature

Jazz vs Accord
http://www.youtube.com/watch?v=NLfK35O91gE&feature

AR 159
http://www.youtube.com/watch?v=2tIOmEXGkEk

AR 156
http://www.youtube.com/watch?v=R0agTZgMnbY

en fin samling med 60-talls amerikanske krasjtester:
http://www.youtube.com/watch?v=siT-SIfOnQw&feature
helt rått å se hvordan dokkene bare blir pælma ut av bilene.. hehe

_________________
"Warning! All control consoles double as Firework Storage Lockers. On detonation of fireworks, please leap dramatically to the floor and feign unconsciousness."
— Instruction Manuals for the USS Enterprise


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 30 Jan 2010 22:37 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Alt var bedre før, selv krasjene. Ihvertfall her:

http://www.youtube.com/watch?v=5Eb3Sf6Kf1I

Sjekk "kjøredraktene" til sjåførene når de hjelper hverandre ut av bilene etterpå :lol:

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 31 Jan 2010 00:47 
Offline

Joined: Sat 15 Sep 2007 19:07
Posts: 903
Location: Suløen, m&r
En liten fordel med mc kontra en dårlig bil, er vel at i en bil sitter du inni et trekkspill av metall og en mc sitter du utenpå og dermed blir "kastet" avgårde. Da har du ihvertfall en sjanse... :? :| :?:

_________________
-Kastanienrot -82 BMW 520i E28, -Sølv01 Fiat Multipla 1.9jtd elx ,-svart 09 SAAB 9-3 tid Vector Sport Combi med retometerfordeler ;-),
09 Bianchi Oetzi 9700 mtb..,07 LeMond ,


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 31 Jan 2010 01:23 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
MC krasjtester. Se hvordan førereren flyr: Rett frem. Rett i bilen han krasjer med. Så med mindre han ikke krasjer med en veldig lav bil, eller kjører en spesielt høy mc, vil det at han flyr avgårde ikke hjelpe han det minste, Tvert imot.
På testene under virker det også som at hodet har en lei tendens til å kile seg litt fast i vinduet på bilen som det går gjennom. Sikkert ikke særlig gunstig for nakken, da resten av kroppen er i rotasjon.

http://www.youtube.com/watch?v=2TJzrVZjKmc

http://www.youtube.com/watch?v=WEjfUjd9nMc&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=__J6re56 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=RNpOD6T6 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=9s3ZPjnG ... re=related


Legg også merke til rare vinkler på armer og bein på dukkene. Det er ikke fordi de er dukker. De har lemmer som holder omtrent like mye som våre. Så allerede i de de forlater sykkelen, altså FØR de ennå har truffet noe som helst, har man ofte brukket noe.
Og det er jo sannsynlig, også. De brøyter seg jo vei forbi styreholker, kåpeglass og masse utstående deler på motor og ramme.

Den største forskjellen er nok den type kollisjoner som ikke oppleves som de verste for en som sitter i bil: Bilen blir gjerne ødelagt og man får noen brannsår etter sikkerhetsbeltet og en kink ryggen, men er ellers like hel. Samme sammenstøtet med en mc vil være katastrofe.

Og han idioten her synes jeg ikke synd på engang:

http://www.youtube.com/watch?v=YYl9-2NxV8k&NR=1

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Last edited by Hotrodder on Sun 31 Jan 2010 01:33, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 31 Jan 2010 01:26 
Offline

Joined: Sat 15 Sep 2007 19:07
Posts: 903
Location: Suløen, m&r
Jepp,det gjelder å være våken ute i trafikken,folkens. Det er nok det farligste dagligdagse vi gjør...

_________________
-Kastanienrot -82 BMW 520i E28, -Sølv01 Fiat Multipla 1.9jtd elx ,-svart 09 SAAB 9-3 tid Vector Sport Combi med retometerfordeler ;-),
09 Bianchi Oetzi 9700 mtb..,07 LeMond ,


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 01 Feb 2010 23:43 
Offline
User avatar

Joined: Sat 24 Feb 2007 23:44
Posts: 1128
Location: Bærum
Hotrodder wrote:
MC krasjtester. Se hvordan førereren flyr: Rett frem. Rett i bilen han krasjer med. Så med mindre han ikke krasjer med en veldig lav bil, eller kjører en spesielt høy mc, vil det at han flyr avgårde ikke hjelpe han det minste, Tvert imot.
På testene under virker det også som at hodet har en lei tendens til å kile seg litt fast i vinduet på bilen som det går gjennom. Sikkert ikke særlig gunstig for nakken, da resten av kroppen er i rotasjon.

http://www.youtube.com/watch?v=2TJzrVZjKmc

http://www.youtube.com/watch?v=WEjfUjd9nMc&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=__J6re56 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=RNpOD6T6 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=9s3ZPjnG ... re=related


Legg også merke til rare vinkler på armer og bein på dukkene. Det er ikke fordi de er dukker. De har lemmer som holder omtrent like mye som våre. Så allerede i de de forlater sykkelen, altså FØR de ennå har truffet noe som helst, har man ofte brukket noe.
Og det er jo sannsynlig, også. De brøyter seg jo vei forbi styreholker, kåpeglass og masse utstående deler på motor og ramme.

Den største forskjellen er nok den type kollisjoner som ikke oppleves som de verste for en som sitter i bil: Bilen blir gjerne ødelagt og man får noen brannsår etter sikkerhetsbeltet og en kink ryggen, men er ellers like hel. Samme sammenstøtet med en mc vil være katastrofe.

Og han idioten her synes jeg ikke synd på engang:

http://www.youtube.com/watch?v=YYl9-2NxV8k&NR=1


nå skal det sies at alle de videoene viser syklister som krasjer med relativt høye biler, eller i selve coupè-området på bilen. om man treffer enten siden av panser eller bagasjelokk (der dette ikke er av herregårdsvogn-typen. hehe) vil jeg tro sannsynligheten for å komme fra ulykken med livet i behold er betydelig større... det er vel også ganske mange eksempler på motorsyklister som klarer seg med små skader etter å ha truffet personbiler på nevnte måte (blandt annet en kamerat som t-bonet en personbil i ca 60. begge lårbeina røyk som følge av impact med styret, men ellers var alt bra).. regelen er vel at så lenge man ikke treffer noe, så har man gode sjanser, mens i bil, treffer man noe uansett hvis ting går gæærnt...

airbag for motorsykkel:
http://www.youtube.com/watch?v=TKsRcrflGDY

_________________
"Warning! All control consoles double as Firework Storage Lockers. On detonation of fireworks, please leap dramatically to the floor and feign unconsciousness."
— Instruction Manuals for the USS Enterprise


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 02 Feb 2010 11:03 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Joda, det er klart, treffer man ikke noe, blir man mindre skadet enn om man treffer noe.
Men sitter man fastspent inni en bil flyr man ikke avgårde i det hele tatt...

Og dersom kollisjonen er så kraftig at man blir klemt istykker inni bilen, ville man som motorsyklist høyst sannsynlig blir svært alvorlig skadet i et identisk sammenstøt uansett.

Men det er jo i de litt mindre alvorlige sammenstøtene (som det tross alt er flest av) der bilen ikke blir totalt sammenklemt, man har enorme fordeler selv i en gammel bil ift på en motorsykkel. Spesielt hvis bilen har 3 punkt sele.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 02 Feb 2010 11:14 
Offline

Joined: Sat 15 Sep 2007 19:07
Posts: 903
Location: Suløen, m&r
Enig hotrodder. Men blir det tre-punkt i rodden din da mon tro? :wink:

_________________
-Kastanienrot -82 BMW 520i E28, -Sølv01 Fiat Multipla 1.9jtd elx ,-svart 09 SAAB 9-3 tid Vector Sport Combi med retometerfordeler ;-),
09 Bianchi Oetzi 9700 mtb..,07 LeMond ,


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 02 Feb 2010 16:30 
Offline
User avatar

Joined: Sat 24 Feb 2007 23:44
Posts: 1128
Location: Bærum
Hotrodder wrote:
Joda, det er klart, treffer man ikke noe, blir man mindre skadet enn om man treffer noe.
Men sitter man fastspent inni en bil flyr man ikke avgårde i det hele tatt...

Og dersom kollisjonen er så kraftig at man blir klemt istykker inni bilen, ville man som motorsyklist høyst sannsynlig blir svært alvorlig skadet i et identisk sammenstøt uansett.

Men det er jo i de litt mindre alvorlige sammenstøtene (som det tross alt er flest av) der bilen ikke blir totalt sammenklemt, man har enorme fordeler selv i en gammel bil ift på en motorsykkel. Spesielt hvis bilen har 3 punkt sele.


det jeg mente var at man under de rette (ideelle teoretisk sett altså) forholdene kan slippe unna uten et eneste knekt bein ved kræsj på motorsykkel. altså om kræsjen er en ren "t-bone" med et lavt parti på en bil, man går klar av styret, og det er glatt/vått veidekke, vil jeg tro man kan slippe unna uten særlig mer enn impacten fra høyden man er over asfalten rett etter kræsj, og til man treffer bakken (altså et par meter). hvis vi totalt utelater friksjon fra underlaget selvsagt :D
Dette tenkte jeg da i motsetning til ved kollisjon i bil, der man uansett blir nødt til å ta opp mesteparten av deselerasjonen med kroppen og de indre organene over et relativt kort tidsrom..

det fikk meg til å tenke på et fint ordtak... det er ikke farta som dreper deg, men hvor fort du stopper. hehe

uansett er det ikke tvil om hva jeg ville kjørt om jeg absolutt skulle kræsja ihvertfall, og det er nok i noe med fire hjul, sikkerhetsbelter og vinduer. det er jo nok av objekter rundt veien man kan treffe om man er avkastet motorsyklist. ikke spesielt innbydende de eggdeler-wirene langs midtrabatten på E18 heller :(

_________________
"Warning! All control consoles double as Firework Storage Lockers. On detonation of fireworks, please leap dramatically to the floor and feign unconsciousness."
— Instruction Manuals for the USS Enterprise


Last edited by Nobelpricewiener on Tue 02 Feb 2010 21:05, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 02 Feb 2010 16:52 
Offline
User avatar

Joined: Tue 20 Feb 2007 19:55
Posts: 381
Location: Kongsberg
Jeg så et eksempel på det fredsprisen nevner her, en dame(ja det var faktisk det!) kjørte ut i veien uten å se at det kom en MC i friskt driv. Syklisten så ulykken tidlig og hoppet av sykkelen.. litt av en refleks! Jeg så bare en sopp av motorsykkeldeler i sidespeilet, og like etter en MC sjåfør som sto og så på sykkelen og ristet på hodet.. Den var forøvrig delt på midten, og det lå deler overalt..

Dette er vel desverre unntaket som bekrefter regelen..

_________________
1972 Alfa GT1300Junior - 1980 Alfasud 5M - 1975 Alfetta GT (1/3) - 1987 VW T3 Syncro - 2015 Golf GTE


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 02 Feb 2010 17:12 
Offline
User avatar

Joined: Mon 23 Jun 2008 18:51
Posts: 3724
Location: Vesterålen
rpm wrote:


En solid konstruksjon.

Et bilde som passer i tråden.

Image

_________________
1989 w201 2.5 16. 1983 KP60. Not putting miles on your car is like not having sex with your girl friend so she'll be more desirable to her next boy friend.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 02 Feb 2010 21:06 
Offline
User avatar

Joined: Sat 24 Feb 2007 23:44
Posts: 1128
Location: Bærum
Forzaalfa wrote:
Jeg så et eksempel på det fredsprisen nevner her, en dame(ja det var faktisk det!) kjørte ut i veien uten å se at det kom en MC i friskt driv. Syklisten så ulykken tidlig og hoppet av sykkelen.. litt av en refleks! Jeg så bare en sopp av motorsykkeldeler i sidespeilet, og like etter en MC sjåfør som sto og så på sykkelen og ristet på hodet.. Den var forøvrig delt på midten, og det lå deler overalt..

Dette er vel desverre unntaket som bekrefter regelen..


var dette her i drammen...?

_________________
"Warning! All control consoles double as Firework Storage Lockers. On detonation of fireworks, please leap dramatically to the floor and feign unconsciousness."
— Instruction Manuals for the USS Enterprise


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 03 Feb 2010 10:26 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
I road racing (banekjøring med mc) er alt lagt til rette for at førerne ikke skal treffe noe ved en velt / krasj: Sidene er polstret, ingenting som "stikker opp" fra bakken, sandgroper, osv. Førerene har det aller beste av sikkerhetsutstyr og svært få av krasjene er bråstopper.

Likevel er road racing den motorsporten med suverent mest personskader. Det florerer med rygg- og nakkeskader, brukne håndledd, kravebein og lårhalser.

Så kan man argumentere med at farten er høy, men det er den jo i all motorsport.

Forholdene hvor en motorsyklist klarer seg bedre enn en billist i en krasj KAN selvsagt oppstå, akkurat som at HVIS bilen etter en ulykke havner under vann eller begynner å brenne KAN det være en fordel å ikke bruke sikkerhetsbelte.
Like fullt vet vi at det generelt sett er mye tryggere å bruke bilbelte enn å la være.

En tidligere bekjent av meg jobbet i ambulansetjenesten i Akershus. Han likte ikke motorsykler. Ikke slik å forstå at han var en glødende motstander. Men han syntes bare at mc rett og slett var jævla trist. Akkurat det ordet var det han brukte: Trist.
Jeg hadde en ganske rå motorsykkel selv den gangen. Han så den og sa bare at han håpte veldig at det gikk greit.
Det gjorde inntrykk husker jeg.
Mange bil og mc entusiaster reagerer negativt når man en sjelden gang kommer inn på dette med ulykker. Det ødelegger stemningen, liksom.

Men dette er da en del av virkeligheten for oss entusiaster det også? Ikke at man skal "gnage" om igjen hele tiden på temaet, men å nevne det innmellom slik som her nå, synes jeg er helt på sin plass.
De som synes det er "ekkelt" bør kanskje finne seg en mindre farlig hobby? For gamle bielr og mc ER farlig.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 04 Feb 2010 10:33 
Offline
User avatar

Joined: Sun 23 Aug 2009 22:46
Posts: 444
Location: Casa de Collina
Er ikke helt risikofritt å kjøre gammelbil nei...
Har selv en liten erfaring med det:


Undertegnede og min far var på vei til et viktig møte og kjørte derfor standsmessig i gammelbil. Plutselig som lyn fra klar himmel kommer en stor grønn kassebil skjenende over i vårt kjørefelt.
Rekker kun å si noe sånt som f*** i he*****, og så braker ragnarokk løs i det jeg prøver å gjøre en unnamanøver til høyre. Kassebilen smeller til oss i venstre bakskjerm og sender oss sidelengs ut av veien der høyre bakskjerm får 3. grads kontakt med moder natur i form av en ikke unnselig buske, hvorpå vi tipper over på siden i en kakafoni av flyvende deler og stygge lyder.
Det blir helt stille og vi er fremdeles ved bevissthet hvorpå min far utbryter F***. "Går det bra med deg?" spør jeg der han ligger på høyre side i 850 og får et bekreftende svar. Vi prøver å få åpnet førerdøren på¨bilen for å komme oss ut men denne er kilt fast, så vi sparker i fellesskap ut frontviduet og krabber ut. Stor oppstandelse med forbipasserende og etterhvert 2 ambulanser, brannvesenets redningsbil og intet mindre enn 2 biler med representanter fra ordensmakten som ankommer. Jeg blir så spurt om hvor de forulykkede er og svarer kjekt:
"Vi står her" hvorpå jeg blir møtt med et spørrende blikk.
Som dere sikkert skjønner er både min far og jeg oppegående men vi ble kraftig mørbanket.
Heldigvis gikk det bra denne gangen men 850 er nå desverre historie!!!!!


Image

Image

Image

http://www.smaalenene.no/nyheter/article4573343.ece

_________________
Image

Image

Jeg er kun ansvarlig for hva jeg sier, og ikke for hva du tror du forstår


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 05 Mar 2010 19:30 
Offline

Joined: Wed 27 May 2009 11:09
Posts: 11
Location: Drammen
Ser det ble litt offtipic her :roll: Men fant en fin her http://www.youtube.com/watch?v=ZMMOYaOa ... re=related Dette kan vel kalles en flat femmer :mrgreen:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group