It is currently Thu 24 Aug 2017 03:20

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 170 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Next
Author Message
 Post subject: Fiat SpA
PostPosted: Wed 30 Nov 2011 22:23 

Flytter likegodt mine kommentarer hit.

Oppdatert investorpresentasjon, ikke mye nytt, men en fin oversikt over Fiat og Chrysler.

http://www.fiatspa.com/it-IT/investor_r ... 0_2011.pdf

Martin Winterkorn og Osama Suzuki driver nå med nakenpisking på torget, så den alliansen er definitivt over. Tanken i 2009 var platformdeling på småbiler, EV og hybrid, produksjonssamarbeid, samt adgang for VW til India der Suzuki er markedsleder med 1 million solgte biler. Hittil har de ikke fått til en rickshaw engang, og nå er det bare drittkasting. Kulturkollisjon sier de som er kjent med saken, uansett er alliansen over.

Poenget mitt er at Suzuki kan være en bra match for Fiat. Fiat har levert motorer til Suzuki siden 2005, så de kjenner hverandre. Suzuki er store i hele østen, men små i US og Europa, og omvendt for Fiat. Modellene til Suzuki er småbiler og 4x4, noe som høres ut som et godt grunnlag for felles platformer for Fiat og Jeep brands. Fiat er nødt til å gjøre noe med sin svake tilstedeværelse i østen, så Suzukis brudd med VW kan være en god mulighet.

Suzuki har også en 4 liters V6 med 300 hk til annet en bil. Får vi se Alfa outboard kanskje?

Profile  

Post subject: Re: Fiat SpA
PostPosted: Tue 06 Dec 2011 19:51 

Ny Dodge Dart basert på Giulietta kommer i 2012.

http://content.usatoday.com/communities ... -compact/1

Profile  

PostPosted: Thu 15 Dec 2011 23:06 

Ny Panda rett rundt hjørnet. Lanseres i januar i Italia og i februar i resten av Europa.
RSA sier den kommer til norge i september/oktober 2012. Merkelig sent, kan vel ikke stemme.
Skal forresten bli veldig spennende å se hva de første testene sier og om den slår an. Det er ganske kritisk for Fiat at de har en sterk posisjon i dette segmentet.

http://e24.no/bil/ny-panda/20131448

Profile  

PostPosted: Fri 16 Dec 2011 01:06 

Den så ganske ordinær ut, men det er vel meningen. Dashbordet var ordentlig tøft......vi får håpe de lykkes med denne lille rakkeren

Profile  

PostPosted: Fri 16 Dec 2011 13:04 

TwinAir Abarth, så er vi langt på vei.

Profile  

PostPosted: Fri 16 Dec 2011 14:18 

Dagens Panda produseres i Polen, den nye vil bli produsert på Pomiglianifabrikken i Napoli etter at 159 nå er faset ut. Kapasiteten er 300.000, men med de tidene som er nå er det overkapasitet på minst 100.000. Jeg vet ikke hva slags designtanker som ligger bak utenom grunnideene til Panda, men jeg synes den ser bra ut. Lys blå twin air med soltak og 4x4 til meg takk. Hvis mosegrønt lær blir en option hadde jeg svimt av.

Edit:

Ferske tall for europa: http://www.acea.be/images/uploads/files ... L-1111.pdf
Her må det kompenseres med juleøl og sylte for å holde humøret oppe ser jeg. VW Group og BMW drar markedsandeler i et fallende totalmarked, og Tyskland har vist ikke hørt om eurokrisen. Fiat og froskene sliter med sterkt fallende salg i først og fremst Italia, Spania, Frankrike og Portugal. Island går som en rakett!

Profile  

PostPosted: Fri 16 Dec 2011 18:48 

Ser ikkjjee braaa ut
http://e24.no/bil/bilsalget-i-europa-tryner/20132369

Profile  

PostPosted: Mon 19 Dec 2011 16:08 

Bilsalget i de forskjellige land er en gåte. På jakt etter noen statistikker kom jeg over denne samlingen over bestselgende modeller i forskjellige land. Mest nerdeinfo. Altså knallbra.

http://bestsellingcarsblog.com/

Til og med historikk og fantastiske bilder.
http://bestsellingcarsblog.com/1972/01/

Image

Profile  

PostPosted: Mon 19 Dec 2011 17:50 

Fantastisk - intet mindre!

Profile  

PostPosted: Tue 20 Dec 2011 14:20 

Alfa Abarth – ikke umulig
Abarth går solo – kanskje

http://www.classicdriver.com/uk/magazin ... p?id=15631

Profile  

PostPosted: Wed 21 Dec 2011 12:28 

Test av Panda, bra start! http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... panda.html

Profile  

PostPosted: Thu 29 Dec 2011 00:04 

Disclaimer: Alt som skrives av meg har jeg vært og rappa på internet, jeg har liksom ikke vært og intervjuet Johanna Quandt. Det betyr at hvis jeg har skrevet noen fakta feil, så er enten kilden feil, eller så er plagieringen slurvete utført. Investering i aksjer er risikabelt. Det er resesjonsrisiko, oppløsning av eurosonen, bankkrise, krig, meteor i hodet og jordskjelv bare for å nevne noen få ting. Ikke gjør det!

Bayerische Motoren Werke - was ist das für etwas? Tenkte jeg skulle ta en liten titt på BMW-aksjen, men det er ikke så mye man får gjort på noen timer her og der. Men BMW er fasinerende! Skal jeg være helt ærlig har jeg aldri turt prøvekjøre en BMW fordi jeg frykter at den skal være irritabelt mye bedre enn Pandaen og at jeg endte opp som en BMW-mann. Det skulle tatt seg ut!

Først veldig kort historikk: Etter første verdenskrig ble BMW tvunget av Versailletraktaten til å gi opp flymotorproduksjonen, og gikk over til å lage motorsykler i stedet. Litt senere på 1920-tallet fikk BMW lisens til å produsere Austin 7 under navnet Dixi, og bilproduksjonen var nå i gang. Nå kunne vi spolt kjapt fram til 1960, men jeg sporet helt av når det gjaldt flymotorer under WW2, inkludert jetmotorer osv. Hitler sverget til MB når det gjaldt biler, men i luften var kun BMW godt nok for der Führer, så hans private Focke Wulf Condor var utstyrt med fire 9-sylindrede stjernemotorer på 28 liter og 1000hk pr stk, hilsen Bayerische. Fahre am freude!

BMW drev også med jetmotorer, bl.a. så var en tidlig Me262 utstyrt med BMW, men på tampen av krigen var det ikke arbeidsro å få, for å si det sånn, så hva dette kunne ha blitt til får vi adri vite. Mye design, utstyr og ingeniører skal ha blitt "overført" til de allierte etter krigen, så det er vel ikke utenkelig at det gikk noen Vampire eller Sabre eller MIG med BMW inspirerte jetmotorer, hva vet jeg. Dette er veldig fasinerende og verdt noen studieturer alene, men bare pubfacts i denne sammenheng. Jeg får ønske meg et halvt års studiepermisjon inkludert reisebudsjett til neste jul.

Etter krigen var BMW ganske flatbanket, og rundt 1960 var BMW fremdeles på konkursens rand før Herbert Quandt tok kontroll og satset gård og grunn. Det som reddet selskapet var en modell som ingen snakker veldig mye om i dag: BMW 700, komplett med flat-2-sylindret hekkmotor på 0,7 liter, solgt i over 180 000 stk. Så uten den hadde neppe BMW eksistert. Fansen snakker naturlig nok heller om BMW 507, som ble lagd i under 300 eks, eller andre mer premium modeller, men sånn er det når historie skal skrives; Vi snakker om de vakre og vellykkede først, shceisserei parkerer vi i bakgården. Og apropos bakgården; Familien Quandt har nok historier til en festlig ompakveld, bare sjekk ut Mantafahreren som sjekket opp Frau Klatten. Morsomt. Så kommer perioden fra 60 og til i dag med 1500 og 02 og CS og 5er og 3er og M og Mini osv, nok til mange bøker, men den her får andre fylle inn.

I tredje kvartalsrapporten for 2011 meldes det om forrykende tall, men for å ta det grunnleggende først. Rentebærende gjeld er ikke noe problem og ratingen på selskapet er veldig bra. Egenkapitalen er solid og ikke minst er omsetningsøkningen imponerende. Det som imponerer mest er imidlertid selskapets marginer, som er helt i særklasse og disse har økt kraftig i 2011. (Kun slått av Ferrari, så vidt jeg har sett. Audi tjener godt, men rapporteres kun som en del av VW og litt vanskelige å sammenligne.) I 2008 og 2009 var det såvidt BMW gikk i pluss, riktignok da mange gikk med svære tap, men poenget her er at BMW er ikke immune mot resesjon heller.

Hva er det så som selges? Den nye 5er selger som juling og har økt med over 60% til 250.000 stk og selger nå nesten like mye som 3er med 288.000! Ny X3 har over doblet salget og X1 er opp med over 30%. Volummodellene 1er og 3er er ned, ellers er det stabilt. 1er og 3er er utgående modeller, så det er ikke så rart at de faller, tipper at 2012 blir et rekordår for BMW hvis disse slår an i markedet. Og 3er skuffer skjelden på statistikkene. I år ligger BMW an til ca 1,5 mill biler, eller på nivå med 2007, får vi se 1,7 i 2012? Uansett stiller nå BMW med en ny modellrekke på alle volummodellene. Det selges forresten mer 7er enn 5er stasjonvogn! BMW selger også over 200.000 Mini, og dette øker. Men stopp og en halv, Mini øker? Var ikke Mini en god nyhet i 2006? Det som selger nå er selvfølgelig den Countrysaken, Mini ellers går ned.

Hvor selges så BMW? Grovt sett er dette halvparten i Europa, en fjerdedel i USA og resten i østen. Europaresesjon vil ramme hardt, ingen vil uansett komme unna en global resesjon. Skal jeg trekke frem noen minus, må det bli at mesteparten av BMW blir produsert i Tyskland og Mini blir produsert i England, ingen av disse er lavkostland. Hvis vi sammenligner med Audi, har de den store fordelen at de kan trekke på platformer fra hele VW group og fordele utrviklingskostnader på et helt annet produksjonstall.

Det kommer en elektrisk bybil i 2013 og en hybrid sport i 2014, ellers er et samarbeid med Toyota på trappene, vi får se hva dette bringer.

Selve aksjen ligger nå på 50+ og vil gå til 70-75 euro tenker jeg på et konjunkturomslag. Men noen dobling av kursen er veldig langt unna. BMW tilhører en aksjeklasse som er en trygg havn, det betyr også at svingningene er mye mindre enn en langt mer utrygg aksje som Fiat. På 6 måneder har BMW gått ned ca 20%, mens Fiat har falt 50%. Snur markedet vil risikoaksjer imidlertid øke mer enn aksjer som BMW. Min dom: BMW er trygg sparing med mulighet for pen oppgang på 2-3 års sikt. Men noen rakett blir det ikke.

Heinkel med BMW jetmotor
Image
Condor med BMW stjernemotorer
Image

Image
Den glemte storselgeren BMW 700
Image

Profile  

PostPosted: Thu 29 Dec 2011 01:16 

Nydelig stykke arbeid, Strada! Du fikk meg med dine utfyllende skriverier til å kjøpe Fiat-aksjer og nå tror jeg jaggu at du lurer meg ut på pølsebørsen også. :)

Profile  

PostPosted: Wed 04 Jan 2012 10:26 

Innsiktsfull kommentar til Fiat SpA: http://www.businessweek.com/news/2012-0 ... -cars.html

Profile  

PostPosted: Sun 08 Jan 2012 21:55 

Visstnok første bilder av Dodge Dart. Den kommer neppe til Europa.
http://carscoop.blogspot.com/2012/01/20 ... eaked.html

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 170 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]