It is currently Mon 23 Oct 2017 13:34

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 170 posts ]  Go to page Previous  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Next
Author Message
 Post subject: Re: Fiat SpA
PostPosted: Wed 10 Sep 2014 20:40 

Akk,ja... Nederland. Flere internationals inklusiv Statoil har kontor, øh..., postboks her.

Profile  

PostPosted: Fri 31 Oct 2014 01:26 

Image

Image

Bildene viser Giovanni Bracco som først fyller opp sin prototipo Ferrari 250 Berlinetta Vignale med brandy, sigaretter og bensin før 1952 1000 Miglia, og deretter kommer i mål. Litt børst kunne saktens være nødvendig, for på streken stilte MB med et fabrikksteam 300SL med gullrekka Herman Lang, Karl Kling og intet mindre enn selveste Rudolf Caracciola. Bracco kjederøkte, tømte flaskene, kjørte som satan selv, og vant noen minutter foran Kling. I mål kollapset Bracco fullstendig, og det var kanskje ikke så rart, for det heter dritings på godt norsk. Journalistene spøkte med om hvem som hadde størst forbruk av Bracco eller bilen. Bilen var forøvrig den første i rekken av flere modeller fra Maranello med betegnelsen 250, og i dag er det val bare pizza som er et større italiensk ikon enn Ferrari.

Dette bringer oss over til Ferrari i dag, og den definitive slutten på en epoke. Ikke før har Sergio tuppet Luca på hodet ut av døren i Maranello før han legger hele butikken ut på salg. FCA har annonsert at Ferrari skal børsnoteres på Wall Street i løpet av 2015 for å finansiere Giulia etc etc osv, og FCA-aksjen gjør et solid hopp på NYSE som det heter. Hele greia er lit trist, men sånn er det.

http://www.fcagroup.com/en-US/media_cen ... S_p_A_.pdf

Profile  

PostPosted: Fri 31 Oct 2014 13:41 

Og dett var dett, sort of. Skulle likt å vært flue på veggen i 1968 da Giuseppe Luraghi og Enzo F diskuterte muligheter for Alfas kjøp av Ferrari, litt senere da Agnelli bare rett og slett dreit i Luraghi og kjøpte Ferrari foran nesa på Alfa (som på det tidspunktet var den eneste profitable bilfabrikken i Italia), og ikke minst nå i det siste da FCA bestemte seg for å la Ferrari seile sin egen aksje-sjø og heller beholde Alfa innomhus.

Ironisk nok kom Enzo Ferrari til Luraghi for å slippe å bli kjøpt opp av Ford og bli styrt fra Detroit. Biss-nissens veier er uransakelige.

Tipper det blir plenty med saudiarabiske prinser og kraftkinesere på eiersiden nå, så da ser vi nok en Ferrari SUV med bladgull som fabrikkopsjon i løpet av et par år. Eventuelt: noen som vil vedde på hvor stor aksjepost VAG ender opp med?

Profile  

PostPosted: Fri 31 Oct 2014 13:46 

Vi tar med et bilde av Agnelli og Ferrari, mest bare fordi.
Attachment:
Agnelli-Ferrari.jpg
Agnelli-Ferrari.jpg [ 97.68 KiB | Viewed 1110 times ]

Profile  

PostPosted: Fri 31 Oct 2014 16:34 

Kanskje Anliker dukker på Generalforsamlingen?

Profile  

PostPosted: Fri 31 Oct 2014 19:18 

Måtte i så fall være for å pushe litt ombyggingsprosjekter til nye aksjonærer :mrgreen:
Men srsly: Jalopnik hadde en grei (om noe paranoid/matlei) analyse om PO-en, om prosenter og hvem som egentlig eier Ferrari i dag. Om det ikke er enda et par lag med eiere og selskaper involvert her og Jaopnik har rett, så skjer det neppe noe som helst annet enn at masse penger renner inn FCA-kassa: http://jalopnik.com/who-will-control-fe ... 1652197657

For å se det fra den andre siden: det er jo litt festlig (for meg, i alle fall) at FCA ser ut til å trenge å sope inn penger for å gjøre AR til sitt nye premium-merke. Jeg tror det kan bli enda mer spennende å følge med. De kyniske gamlingene som egentlig sluttet å bry seg om Alfa i 1974 ("OMG! Endringer!!!") skjiter jeg allerede i ;)

Profile  

PostPosted: Fri 31 Oct 2014 21:13 

Luca var jo en bilmann på sin hals og styrte dette uten for mye innblanding. Oljefond og andre masekopper mått pent forholde seg til styret i SpA. Nå blir jo strukturen annerledes og beslutninger må nødvendigvis gå gjennom eget styre med uavhengige medlemmer osv. Ikke godt å si hva som skjer, men det kan jo like godt bli mer italiensk enn mindre. SpA aksjonærene er sulteforet på utbytte i mange år, så jeg tipper at mange benytter anledningen til å selge Ferrariaksjene, altså store endringer på eiersiden.

Her fra et trivelig øyeblikk i 1979, der Gilles plager Jody Schechter gjennom bygatene.

Attachments:
Motorsports_torrent-5509.jpg_1979_Monaco_Jody_Scheckter_Gilles_Villeneuve_Ferrari_312T4_1.jpg
Motorsports_torrent-5509.jpg_1979_Monaco_Jody_Scheckter_Gilles_Villeneuve_Ferrari_312T4_1.jpg [ 138.32 KiB | Viewed 1085 times ]
 Profile  

PostPosted: Tue 02 Dec 2014 23:26 

Fiataksjen klatrer ufortrødent videre, og i dag passerte den 13 dollar. Ikke verst når vi snakker om 4 dollar for noen år siden. Når stopper det tro?

Attachments:
Lysbilde1.jpg
Lysbilde1.jpg [ 77.52 KiB | Viewed 963 times ]

Last edited by strada on Wed 03 Dec 2014 18:18, edited 2 times in total.
 Profile  

PostPosted: Wed 03 Dec 2014 00:11 

Juhu. De amerikanske bensinprisene peker rett nedover, og etterspørselen etter Jeep (i klassen bensintørst) har tatt av. FCA som sådan har med denne novembermåneden hatt salgsøkning 56 måneder på rad sammenlignet med samme mnd året før. 11 FCA-modeller hadde all time salgsrekord i USA i nov 14, inkludert Fiat 500.

Profile  

PostPosted: Sat 20 Dec 2014 10:15 

Siste kapittel i sagaen om Marciones finansielle krumspring er jo nå børsnotering av Ferrari. Antar at Marchionne også her vil følge sin faste strategi med å kutte kraftig i produktutviklingen for å holde lønnsomheten - og børskursene oppe. Nå er jo Ferrari svært lønnsomt som det er, gjennom både bilsalg og merchandising (og det produktet Ferrari ikke er villig til å sette sitt logo på er ikke oppfunnet), men i finansverden er det noe som heter aksjonærenes rettigheter (aksjonærenes plikter, derimot, er et helt ukjent begrep) og betyr utbytte - noe som igjen betyr å skvise hver siste Eurrocent ut selskapet. Med det kan vi vel konkludere at Ferrari har "peaket" og det er nedoverbakke fra her.

Ellers ryktes det om at Giulia skal lanseres sommeren 2015.

Profile  

PostPosted: Sat 20 Dec 2014 13:14 

De der Ferrarigreiene er IPO bare i navnet. Når alt er sagt, alt er gjort og alt er innrapportert er det fortsatt noen som er i slekt med Agnelli som sitter med kontrollen. Skulle jo blitt festlig om det kom et større tysk industrikonsern og kjøpte seg til majoritet.

Eller sagt på en annen måte: si fra om du får kjøpt deg en Ferrari-aksje med stemmerett ;)

Profile  

PostPosted: Sat 20 Dec 2014 18:55 

Nå ja, er ingen stor Ferrari-fan og om Marchionne eller noen av Elkann-gutta gjør merket til dinosaur er ikke noe jeg mister nattesøvnen over. Tross alt er en Ferrari F1 racer stående langs banekanten i en sky av motorrøyk noe av det vakreste jeg kan tenke meg. 8) Finansielt kan imidlertid Ferrari-aksjer være interessant, med mindre hele overskuddet i år og neste år går med til sluttpakker til alle som er og vil bli sparket fra F1-teamet.

Profile  

PostPosted: Mon 19 Jan 2015 11:24 

Liten oppdatering

http://www.fcagroup.com/en-US/investor_ ... erence.pdf

Profile  

PostPosted: Mon 19 Jan 2015 12:11 

strada wrote:
Liten oppdatering

Lancia er ikke nevnt.. :( Er Lancia-navnet historie?

Profile  

PostPosted: Mon 02 Mar 2015 20:05 

http://www.bloomberg.com/news/articles/ ... er-spinoff
Agnelli-familien (med litt hjelp) har tenkt å bevare kontrollen i Ferrari ved å tildele seg flere stemmer enn de har aksjer. Signore Elkann går rett og slett inn på delelageret, henter en girstang, og sier bend over til minoritetsaksjonærene. Nå er det vel ingen grunn til å bli sjokkert, men de kunne i det minste hatt skam nok til å pakke det inn i noe finans-hokus-pokus. Men neida.
Anyways, jeg har gjort et lite comeback som aksjonær, og det skal bli morsomt å se om jeg får noen Ferrari-aksjer i det hele tatt. Kursen har forresten gått fra 8.75 ved notering i høst til 15.75 i dag. God trøst

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 170 posts ]  Go to page Previous  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]