It is currently Mon 26 Jun 2017 02:03

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 363 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 25  Next
Author Message
PostPosted: Wed 30 Nov 2011 18:20 

Kanskje burde egen tråd opprettes?
Jeg kjenner jeg provoseres men også undres. Etter rampestrekene på Utøya og kruttlappene i Oslo skal alle være i sjokk, triste og berørte?
Selv de som på ingen måte var direkte innvolvert, snarere tvert om. Det virker virkelig sånn.
"den tunge tiden", jeg har ikke kjent noe til den. Er det meg der er noe galt med? Hører folk trekker det frem, ofte som en begrunnelse for hendelser i eget liv. Alle kritiske spm. feies til side. Billig, smakløst og veikt. Har man fått en erstatter for tørrprat om været? Føler folk at det er politisk korrekt å være triste, eller late som dette har gått dypt innover dem? Går halve norge rundt å lyver til hverandre, forde man tror det forventes av dem? Er det typis norsk å være dust? For meg ser det ut til at svaret for mange er ja, men jeg aner ikke hvorfor.

Hvorfor skal man ha erstattninger når man var på feil plass til feil tid? Hvorfor ser det ut til at den mye omtalte "mer åpenhet og demokrati " kun gjør seg gjeldende der det passer seg for de som lanserte uttrykket? Vil noen noen gang klandres for den manglende beredskapen? Neppe, det er jo tross alt ikke privat sektor, så det går nok greit. Vil skattebetalerene måtte punge ut for rettshjelp og erstattninger til folk som ikke på noen måte burde motta dette? Jeg tørr vedde på dét. Blåøyd dummskap med andres penger har politisk støtte og aksept. Mange tar på seg rollen som offer, men hvorfor det?

Selv satt jeg med ett par Lazzaroner på en liten høyde i italia, relativt uberørt. Begrepet "sitte på benk, drikke vin" ble lansert.
Noe trafikale utfordringer ved hjemkomst men dett var dett.

Herr Tomasgard på sin side burde kanskje få beslaglagt førerkortet, men er han virkelig ett offer? Jeg vil heller kalle han en stor sokkerøyker!
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5828330.ece

Nevnte jeg åpenhet og demokrati?
http://www.morgenbladet.no/article/2011 ... /111119994

Høres sikkert fint ut fra en talerstol, men leser man er det åpenbart fint lite å hoppe i taket for. Gammel dritt i nytt papir?
http://www.regjeringen.no/en/dep/smk/ak ... ?id=661612

Om de ikke skjerper seg oppretter jeg en gruppe på facebook, skulle det mot formodning ikke føre frem kan jeg også arrangsjere fakkeltog. Det hjelper altid!

Kanskje ville en gruppe vert på sin plass også for de, Mr. NASA & co inkludert som var litt raske på trekkeren? "vi som ukritisk pekte på muslimske fundamentalister før vi egentlig ante hva som hadde skjedd". Blir nok en del medlemmer der. De fortjener også erstattning.
En tunghørt ferjemann bor med kjerring, to sønner og en datter. Hørt den før?

Profile  

PostPosted: Wed 30 Nov 2011 18:20 

"Mer demokrati, mer åpenhet". For noe renspikket fjas...
Hvorfor har det ikke vært fokusert mer på AUF leders rolle der han "stakk av" i øyas eneste båt sammen med sine nærmeste laieker?
Hvorfor slår alle landets aviser av muligheten for kommentarer i alle saker som omhandler den 22. Juli?

"Mer demokrati, mer åpenhet"?! Yeah, right... men på hvilke premisser?

Profile  

PostPosted: Wed 30 Nov 2011 18:56 

asn wrote:
Herr Tomasgard på sin side burde kanskje få beslaglagt førerkortet, men er han virkelig ett offer? Jeg vil heller kalle han en stor sokkerøyker!
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5828330.ece

Kunne ikke sagt meg mer enig. Denne Tomasgard og sønn ønsker altså erstatning fordi at de holdt på å rygge ned Behring Breivik på parkeringsplassen ved Utøya? Utrolig.... Enda godt at domstolene utviser sunn fornuft og vender det døve øret til.

Profile  

PostPosted: Wed 30 Nov 2011 19:28 

Fantastisk uttalelse Aksel. Og jeg er helt enig!

Har sittet med mye av de samme følelsene.

Profile  

PostPosted: Wed 30 Nov 2011 20:42 

Jeg derimot, skjønte, med unntak av utfallet mot denne griske gjøken fra Sørum, ikke stort av denne "rant'en" eller agendaen bak den. Men så er jeg også bare en enkel kar fra landet.

Profile  

PostPosted: Wed 30 Nov 2011 21:13 

Vel talt

Profile  

PostPosted: Wed 30 Nov 2011 21:39 

enig, det har ikke vært politisk korrekt å mene noe annet en medias dekning.
sjokkerede og opprørende for alle involverte, selvfølgelig, å miste unge mennesker på den måten.
medfølelsen for de etterlatte er stor, men har vel ikke endret noe mere i min verden.
påtatt kollektiv tristhet hjelper ikke stort!

Profile  

PostPosted: Wed 30 Nov 2011 22:04 

Hans V wrote:
Jeg derimot, skjønte, med unntak av utfallet mot denne griske gjøken fra Sørum, ikke stort av denne "rant'en" eller agendaen bak den. Men så er jeg også bare en enkel kar fra landet.

Se meg som en emosjonelt avstumpet tastaturkriger :wink: Ingen bevist agenda, bare umiddelbare tanker jeg gjorde meg når jeg ramlet over Tomasgards offentlige syting som fikk han til å fremstå i ett noe dårlig lys. Slike som ham får meg til å lure på hva som skjer med folkesjela.
Har opplevd veldig mange jeg mener å se at rett og slett prater om hendelsen som om de selv er dypt rystet og direkte påvirket følelsesmessig uten egentlig å være det. Jeg misstenker en merkelig form for kollektiv reaksjon som rett ut er ett (ubevisst?) spill for galeriet. Jeg liker det ikke, og lurte på om jeg var alene om de tankene. Selvsagt har man medfølelse for de som har mistet noen, men å være deppa forde man har lest avisa duger ikke.
Jeg merker meg også at det snakkes om relativt høye erstattninger, og spør meg da om dette er en utvikling vi vil ha? Jeg mener det er reneste sludder all den tid de samme beløpene som går med til rettsgang og utbetalinger kunne vert delt på en mer fornuftig og rettferdig måte der det ellers er store behov som ikke er dekket i samfunnet. Jeg savner også litt mer tøffe tak i from av kritisk jurnalistikk, ut over se & hør fyll som skylte over landet i tiden etter. Virker som få tør å ta tak i fakta, ikke minst rundt en del av poengene Behring Breivik forsøkte få frem i sitt manifest.
Så, når det snakkes om demokrati og åpenhet - mener man det virkelig, eller er det nok en stor bløff? Hvorfor ville de kategorisk ikke prate om deler av hendelesen? Spesielt unge Pedersens bevegelser. Om man faktisk møtte eventuell kritikk med åpenhet ville alle se at det var lite man egentlig kunne kritisere ham for, når man tier er det fort med på å øke misstanken og den eventuelle irritasjonen som ligger der og ulmer på bakrund av den noe arrogante fremferden i ettertid.
Når en AP ordfører som hadde alvorlige overgrepsanklager mot seg var det påtagende mye silkehansker, mens den annen tykkasen som slet med å holde snoppen i buksene på en liten tur til øst-europa fikk en noe annen behandlig på tross av noe vi vel må se som ett langt mer harmløst overtramp? Hva med saken rundt DNA-forskning på samiske levninger? Hvorfor vil man ikke ha fakta på bordet, er man redd for å få ett uønsket svar? Igjen, åpenhet? Vil man ha åpenhet og demokrati må man også nødvendigvis akseptere og respektere at det finnes ekstreme synspunkter. De må ut og frem i lyset, fremfor å forsøke som svenskene gjorde i 2010 med sitt Sverige demokraterna", Først da vet man hva de står for og kan gå til angrep på de rene faktafeilene de ofte bygger sin retorikk på. Enkler karer fra landet kjører ikke C6 Hans :wink:
Er jeg en sint ung mann? Lettere irritert kanskje, med manglende kunnskap om det meste jeg mener noe om, men det hindrer meg ikke i å tenke høyt fra tid til annen :wink:

Profile  

PostPosted: Wed 30 Nov 2011 22:13 

Skulle ønske sånne som deg hadde litt fler avisinnlegg.

Tar DU utfordringen? :wink:

Profile  

PostPosted: Wed 30 Nov 2011 22:18 

asn wrote:
Har opplevd veldig mange jeg mener å se at rett og slett prater om hendelsen som om de selv er dypt rystet og direkte påvirket følelsesmessig uten egentlig å være det. Jeg misstenker en merkelig form for kollektiv reaksjon som rett ut er ett (ubevisst?) spill for galeriet. Jeg liker det ikke, og lurte på om jeg var alene om de tankene. Selvsagt har man medfølelse for de som har mistet noen, men å være deppa forde man har lest avisa duger ikke.

Man kan da ha empati det være seg om man er direkte berørt av en hendelse eller ei? Personlig fulgte jeg med på nyheter døgnet rundt i helgen etter den 22. Juli. Og ja, jeg følte meg direkte uvel i flere dager etterpå.

Det som virkelig irriterer meg er parasitter som denne Tomasgard med sønn. Jeg våger å sammenligne dette med amerikanske tilstander der folk hopper inn i biler når de ser det har vært en trafikkulykke. Men at mennesker som var midt oppi dette skal ha krav om erstatning det har jeg intet problem med å forstå.

Profile  

PostPosted: Wed 30 Nov 2011 23:00 

rpm wrote:
asn wrote:

Man kan da ha empati det være seg om man er direkte berørt av en hendelse eller ei? Personlig fulgte jeg med på nyheter døgnet rundt i helgen etter den 22. Juli. Og ja, jeg følte meg direkte uvel i flere dager etterpå.

Det som virkelig irriterer meg er parasitter som denne Tomasgard med sønn. Jeg våger å sammenligne dette med amerikanske tilstander der folk hopper inn i biler når de ser det har vært en trafikkulykke. Men at mennesker som var midt oppi dette skal ha krav om erstatning det har jeg intet problem med å forstå.

Absolutt helt ok, det er stor forskjell på folk, men jeg anntar du ikke kom sent på jobb to uker etter og dro frem "denne tunge tiden" kortet?
Er den biten jeg prater om, mulig noe utydelig. Om du følte deg uvel burde du kanskje slå av TV-apperatet og prate litt om det med noen i stedet? :wink:

Enig i at slike som Tomasgard i beste fall bør ta en reality check, og sporensstreks vekk fra politiske verv om det var opp til meg. Når det kommer til resten av de som var direkte innvolvert mener jeg at det ikke nødvendigvis skal være noen automatikk i en erstattning. De som var på ferie da hendelsen fant sted men normalt jobber i bygget nermer seg Tomasgard i sin frekkhet. Hva skal denne erstattningen begrunnes med? At staten og snuten ikke fikset skurken før han fikk gjennomført ugjerningen? At det var kjipt å havne i denne situasjonen? Det tror jeg alle er enige i, men kvalefiserer man med det til en pen sum fra felleskassa? Den unødvendige belastningen på rettssystemet har vert stor, så stor at andre viktige straffesaker har måttet lide. Tomasgard og vennene hans burde egentlig kunne stilles til annsvar for sin sløsing med ressursene, eller er jeg for streng nå?
Om det skal komme noen erstattning må den komme fra arrangøren/arbeidsgiveren ikke fra statskassen (den er vel nære ett og samme i en del av tilfellene) Klart de innvolverte skal ha den nødvendige oppfølgningen, det skulle bare mangle, men penger er ikke løsningen.
Jeg mener omfanget av saken er med på og fjeren en del av det jeg kaller en sunn kritisk sans. Det virker på meg som om mange er redde for å si noe feil eller såre noen berørte for dermed å bli uthengt av pipekoret. Dette tar oss tilbake til hva jeg mener er den kunstige kollektive reaksjonen som ender med å kneble meninger utenfor normene satt av de selvopptatte triste med behov for å markere seg som gode empatiske og engasjerte mennesker, for omverdenen. Jeg håper jeg tar feil, men "presentation of self" ser ut til å være sååå viktig for så mange at jeg ikke ville veddet på det. Hej bloggen.

Profile  

PostPosted: Wed 30 Nov 2011 23:19 

Du har mange gode poeng her og jeg er enig med deg i fler av dem. Men hva er den egentlige grunnen til at media er så ensporet (og samstemt) i absolutt alt de skriver om denne saken? Den kunstige kollektive reaksjonen som du kaller den er tross alt et resultat av inputen som vi alle blir fóret med hver eneste dag.

Profile  

PostPosted: Thu 01 Dec 2011 00:54 

Ville bare oppfordre til å støtte de som ble direkte berørt av denne gærningens handlinger, ikke starte en politisk debatt!!! :roll:

Hva jeg og andre mener om AP`s og andres håndtering av saken i ettertid kan diskuteres i egen egnet tråd, og ikke i en støttemarkering!!!!!

Image

Jeg er kun ansvarlig for hva jeg sier, og ikke for hva du tror du forstår

Profile  

PostPosted: Thu 01 Dec 2011 03:58 

Dr.126 wrote:
Ville bare oppfordre til å støtte de som ble direkte berørt av denne gærningens handlinger, ikke starte en politisk debatt!!! :roll:

Hva jeg og andre mener om AP`s og andres håndtering av saken i ettertid kan diskuteres i egen egnet tråd, og ikke i en støttemarkering!!!!!

Du har helt rett Sir, beklager.
Egentlig var det tåpelig av meg å i det heletatt dra i gang som jeg gjorde. Ble vist over snittet engasjert når jeg leste om denne Ordfører Tomasgard.
Slett gjerne fjaset for min del.

Profile  

PostPosted: Thu 01 Dec 2011 10:49 

Er da ikke noe galt i å bli engasjert.
Debatt er nødvendig og hvilket sted er vel bedre egnet enn Lazzaroni forum....? :wink:
Men som du selv også sa asn: Kanskje burde egen tråd opprettes?

Alle har en mening om dette temaet, og en slik diskusjon tror jeg ville bli rimelig interessant.
La oss få i gang debatten i egen tråd.

Uansett tror jeg at alle er enige med meg i at handlingene utført av denne gærningen er horrible, og at vi har medfølelse med de som mistet sine kjære.

Image

Jeg er kun ansvarlig for hva jeg sier, og ikke for hva du tror du forstår

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 363 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 25  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]