It is currently Mon 23 Oct 2017 07:54

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: HMS Über Alles
PostPosted: Fri 19 Jul 2013 23:29 

HMS nå i ferd med å overstyre alt i Norske Shell. Fra dagens DN, http://mobil.dn.no/c.jsp;jsessionid=B57 ... %3D2649656

Sitat: "...Norske Shell nekter ansatte å snakke i mobil når de kjører, selv med godkjente håndfri-systemer. Ansatte pålegges også å holde i trappegelenderet og å rygge inn på parkeringsplassen, skriver Dagens Næringsliv. En av de mange husreglene er at alle BP-ansatte må ha lokk på kaffen, om den skal være lovlig å bære rundt i gangene. Dette for å hindre at kaffe skvulper ut. Alle som skal gå i trappene i BP-kontoret, er samtidig pålagt å holde seg fast i rekkverket. Er begge hendene opptatt med å bære noe, er det trappeforbud. Da må den ansatte ta heisen."

Må være slitsomt å arbeide et sted hvor man ikke har tiltro til at sine medarbeidere kan sette ett ben foran det andre uten å risikere å skade seg selv og andre. Stimulerer vel ikke akkurat til nytenking og kreativitet.

Profile  

Post subject: Re: HMS Über Alles
PostPosted: Sat 20 Jul 2013 00:56 

Enkelte blir jo sykmeldte bare av å tenke på jobben, og så er det jo de som er laget av porselen som må ut i sykmelding p.g.a brukket negl eller ondt i viljen . Oljebransjen har de værste babyene så skjønner godt at de gjør hva som helst for å slippe store kostander som det tross alt er å ha personell gående på sykmeldinger.

Profile  

PostPosted: Sat 20 Jul 2013 08:37 

Ser vi her litt amerikanske tendenser hvor de er livredde for å bli saksøkt for hver minste lille ting?

Profile  

PostPosted: Sat 20 Jul 2013 12:53 

Alternativt, sparer dette ett liv og ti skader i tiåret er det verdt det. Det å gjøre det til en vane å rygge på plass når man parkerer kunne med hell vert lovpålagt.

Profile  

PostPosted: Sat 20 Jul 2013 13:09 

asn wrote:
Alternativt, sparer dette ett liv og ti skader i tiåret er det verdt det. Det å gjøre det til en vane å rygge på plass når man parkerer kunne med hell vert lovpålagt.

Tror jeg har statistikken på dette en plass , og slike ting er relativt kostbare for selskapene. Jeg har en svigerinne som jobber innen HMS i et større offshore selskap og de er utrolig detaljstyrte på enkelte ting.

Selv holder jeg HMS sånn på en armlengdes avstand og mener at den enkelte bør etter opplæring bør være i stand til å bedømme situasjonen selv og ha litt ansvar for egen helse. Man kan ikke forsikre seg mot dumskap , selv om amerikanerene prøver.

Profile  

PostPosted: Sat 20 Jul 2013 14:09 

tambur4 wrote:
Ser vi her litt amerikanske tendenser hvor de er livredde for å bli saksøkt for hver minste lille ting?

Neppe, tror jeg. Søksmål alá USA kommer du visstnok ikke så langt med her i Norge, i alle fall ikke om saksøkeren er ute etter fantasiutbetalinger. Går du til søksmål etter å ha mistet en finger på jobb, kan arbeidsgiveren peke på HMS-reglene og eventuelt påpeke brudd på dem. Får du til slutt medhold er det uansett bare småpenger å hente, og du kan sannsynligvis ikke trekke deg tilbake til en strandvilla og nyte ditt otium.

Syns den DN-artikkelen lukter litt av sensasjonelt agurknytt. Selv i min bransje, der det befinner seg en del ... hva skal vi si ... sterke personligheter, har vi regler og best practices for alt mulig. De er i likhet med de som er omtalt her, neppe laget fordi noen i personalavdelingen har kjedet seg på jobben.

Ville vært mer skeptisk om man ble pålagt å trene til Birken.

Profile  

PostPosted: Sun 21 Jul 2013 03:14 

tw wrote:

Et slikt pålegg skulle du egentlig bare vært glad for. Røyk og rødvinsnese er sikkert vel og bra, men bevegelse av skrotten må til. Noen trenger et spark bak før de trekker i treningstøy, meg inkludert.

Profile  

PostPosted: Sun 21 Jul 2013 11:00 

rpm wrote:
tw wrote:

Et slikt pålegg skulle du egentlig bare vært glad for. Røyk og rødvinsnese er sikkert vel og bra, men bevegelse av skrotten må til. Noen trenger et spark bak før de trekker i treningstøy, meg inkludert.

Hva med felles trim (linjegymnastikk) kl 08.00 et par dager i uken?

For øvrig, ja HMS er viktig (og jeg er selv HMS ansvarlig i en mellomstor virksomhet) men her har det tilsynelatende gått over alle støvleskaft, hvor man har videreført plattformregler til kontormiljø. Men de om det, jeg kunne ikke tenke meg å jobbe i en virksomhet som ikke tror jeg har grovmotoriske evner nok til å bære en kaffekopp når jeg beveger meg eller er i stand til å gå i trapper uten utførlige instruksjoner.

Profile  

PostPosted: Sun 21 Jul 2013 11:58 

Lokk på kaffekoppen? Hva gjør egentlig slike tåpelige regler med de ansatte? De må jo føle deg som nyttige nek uten evner til å tenke selv. Som et av verdens mest miljøfiendtlige og griske selskaper burde kanskje Shell heller lagt litt av energien sin på å rydde opp etter seg etter at de har pumpet seg ferdig. De kan f.eks. begynne med Niger Delta. Jeg har null respekt for måten cowboyene i oljebransjen jobber på. Før jeg hadde kastet det som var av etikk og moral på sjøen ved å begynne og arbeide i en slik bransje, skulle arbeidsmarkedet ellers vært mildt sagt umulig.

Profile  

PostPosted: Mon 22 Jul 2013 00:48 

"Heiheihei... vi sprader vel ikke rundt i kontorlandskapet uten Hjelmen, gjør vi vel...?" :mrgreen:

Image

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]