It is currently Wed 23 Aug 2017 00:19



All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: Sat 03 Aug 2013 10:58 
Offline

Joined: Fri 12 Oct 2007 20:07
Posts: 100
Location: Oslo
Hei!

Tenkte kanskje jeg skulle opprette en tråd for å unngå en del uønskede innlegg på salgstråder.
Det er litt irriterende når det kommer innlegg på salgstråden din, der det blir tatt opp priser og slikt, og gjerne fra folk som ikke har tenkt å handle eller er i markedet for bilen, og kanskje ikke har helt kontroll på den aktuelle modellen :)
Så da kan det kanskje være en idé å opprette en egen tråd som kan bli et slikt diskusjonsforum, om hva som er riktig pris, hva som bør gjøres, ikke gjøres osv :)


Kanskje hatt en annen overskrift, men det var det jeg kom på i farten :)

Hvis dette er helt på jordet så si fra, så fjerner jeg den :)

_________________
Alfa Romeo 159 SW Q4 2.4JTDm
exAlfa Romeo GT
Lancia Delta EVO 8v
Lancia Delta EVOII La Perla LE


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 03 Aug 2013 14:23 
Offline

Joined: Thu 13 Jul 2006 08:50
Posts: 841
Location: Askøy
Helt enig, og god idé.

_________________
Nå tøyser dere fælt.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 03 Aug 2013 14:52 
Offline

Joined: Wed 13 Sep 2006 11:21
Posts: 1852
Location: Lier
Stort sett enig. Dette er et evig problem på slike forum. På Porsche-klubbens forum eskalerte kommentarene til et nivå som gjorde at man stengte for muligheten til å svare på tråder/annonser som ligger under "Biler til Salgs". Det er så laget et eget emne som kalles "Kjøpsråd" hvor man ber om råd og kommenterer annonser. Det er stort sett der det blir temperatur på et ellers konformt og småkjedelig (men svært teknisk kompetent) forum (smitter bilenes litt alvorlige utstråling av på eierne?). :wink: Ulempen er da at man ikke får lagt inn tips eller kommentert diverse annonser. Jeg synes at på et såpass lite forum som Lazz at vi må kunne være disiplinerte og hyggelige nok til å ikke komme med en masse mer eller mindre informerte meninger på andre forumdeltageres salgstråder. Det må være lov til å komme med oppmuntrende tilbakemeldinger, men har man ikke noe pent å si, ikke si det. Egne tråder for priser og marked er interessant, i hvert fall for meg.

_________________
Tesla S85 / XC60 D5 / R53 Cooper S / Corvette C2 Convertible RestoMod / R100 CR


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 03 Aug 2013 16:58 
Offline

Joined: Tue 22 Aug 2006 17:02
Posts: 861
Til syvende og sist er ikke bilen mer verdt en det noen er villige til å betale for den uansett.

Og her kan man jo få en Lancia til Escort pris , løp og kjøp ;)


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 03 Aug 2013 17:32 
Offline

Joined: Thu 13 Jul 2006 08:50
Posts: 841
Location: Askøy
951Sandvik wrote:
Til syvende og sist er ikke bilen mer verdt en det noen er villige til å betale for den uansett.


Nemlig, og det var poenget med å gi en forsiktig kommentar i denne Lancia-tråden, da.

I utgangspunktet synes jeg (altså "synes" og "jeg", prøver ikke å påberope noen universelle sannheter her) at bilen ikke nødvendigvis er for dyr, men at den klart ligger i øvre skikt prismessig. Det er jo helt OK.

Men - hvis det skal startes påkost på den i form av litt rustfiks og total omlakkering, så har en bil til 200K fort blitt en bil til 300K. Og den har ikke fortsatt ikke skilter. Og markedet for den er ikke veldig stort. Og da har man skaffet seg et problem i mine øyne.

Jeg ser at de andre Integrale-eierne hopper på med kommentarer om hvor spesiell den er, og det er vel og bra. Men for en i kategorien "stor bilinteresse, men som ikke har sittet med nesen nede i Lancia-specs de siste ti årene", så er det en Integrale med den siste faceliften og litt ekstra knask så Lancia kunne selge ut den siste årsmodellen. Og sånne som meg utgjør vel 90% av markedet bilen kan selges til.

Når vi er nede på dem som kan ramse opp Integrale Limited Editions i søvne, så er det et ganske lite antall mennesker. Og av dem igjen, hvor mange er villig til å betale kanskje 100k ekstra for denne spesialmodellen? Og kommer utlendingene til å komme stormende til? Nja, kanskje.

Men borte på forumet for Alfa Romeo med motivlakkering og kromlister, så har jeg i årevis fått høre at Bertonekupeer i vanlig norsk bruksstand koster både 2 og 300k ute i Europa. Så jeg ble litt spent da jeg kom over en fin og nylakkert Bertis på Padova-messa her ifjor. Den burde jo være litt mer realistisk prissatt enn drømmerne på Mobile.

Hva sto det i vinduet på den? 80k norske, per favore.

_________________
Nå tøyser dere fælt.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 03 Aug 2013 17:55 
Offline

Joined: Fri 12 Oct 2007 20:07
Posts: 100
Location: Oslo
Jeg tror det er nevnt i tråden for salg av min LaPerla, jeg selger ikke av økonomiske årsaker, det ligger noe mer personlig bak.
Jeg synes det er helt greit, at folk synes det er drøyt for en gammel bil, men da kan de kanskje la de som er villige til å betale slike summer få lov til det uten at 90% av dere skal synes vedkommende er en dust, for det er slik jeg forstår dette.
Jeg kan bare tenke meg hva folk sa om de som kjøpte Stratos for haugevis av år siden for "alt for mye" penger, det var en bil som var satt sammen av det de hadde for hånden og reservedeler som var til overs fra diverse Fiat....! Men, de er da verdt noe de også i dag. Jeg tror ikke Integralen kommer dit på en god stund, men at den vil komme i nærheten av både Stratos og S4, tviler jeg ikke på.

Det jeg prøver å få frem er at jeg mener bilen er verdt det jeg har satt, og egentlig mer, men markedet i Norge er ikke til stedet for en bil som trenger litt påkost for å bli 100%.
Å sette skilt på denne å prøve å selge er vel døfødt, da er det 50000 rett ut av vinduet og markedet begrenser seg til innenlands.

Jeg må også si at jeg synes det er moro og sunt å ha slike diskusjoner, men alt til sin tid og sted :wink:

_________________
Alfa Romeo 159 SW Q4 2.4JTDm
exAlfa Romeo GT
Lancia Delta EVO 8v
Lancia Delta EVOII La Perla LE


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 03 Aug 2013 18:10 
Offline

Joined: Thu 13 Jul 2006 08:50
Posts: 841
Location: Askøy
Tid og sted blir vel her, da? :) Samtlige av mine innlegg i annonsetråden er redigert, sikkert lurt å fjerne quotene av dem også.

_________________
Nå tøyser dere fælt.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 03 Aug 2013 18:22 
Offline

Joined: Tue 22 Aug 2006 17:02
Posts: 861
Jeg har prissatt min Bertone til 110k med noen deler , b.l.a en bra motor . Om det er riktig er vel opp til markedet ;)


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 03 Aug 2013 18:28 
Offline

Joined: Tue 22 Aug 2006 17:02
Posts: 861
EVO8v wrote:
Jeg tror det er nevnt i tråden for salg av min LaPerla, jeg selger ikke av økonomiske årsaker, det ligger noe mer personlig bak.
Jeg synes det er helt greit, at folk synes det er drøyt for en gammel bil, men da kan de kanskje la de som er villige til å betale slike summer få lov til det uten at 90% av dere skal synes vedkommende er en dust, for det er slik jeg forstår dette.
Jeg kan bare tenke meg hva folk sa om de som kjøpte Stratos for haugevis av år siden for "alt for mye" penger, det var en bil som var satt sammen av det de hadde for hånden og reservedeler som var til overs fra diverse Fiat....! Men, de er da verdt noe de også i dag. Jeg tror ikke Integralen kommer dit på en god stund, men at den vil komme i nærheten av både Stratos og S4, tviler jeg ikke på.

Det jeg prøver å få frem er at jeg mener bilen er verdt det jeg har satt, og egentlig mer, men markedet i Norge er ikke til stedet for en bil som trenger litt påkost for å bli 100%.
Å sette skilt på denne å prøve å selge er vel døfødt, da er det 50000 rett ut av vinduet og markedet begrenser seg til innenlands.

Jeg må også si at jeg synes det er moro og sunt å ha slike diskusjoner, men alt til sin tid og sted :wink:


90% av oss er duster som ikke kjøpte DE bilene mens de var innenfor rekkevidde prismessig. En kamerat av meg har en kjellerstue fult av gamle motorbørsen og billisten fra tidlig 90 tall og fremover og sett med dagens øyne så er der flere gode objekter ;)


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 03 Aug 2013 18:46 
Offline

Joined: Thu 13 Jul 2006 08:50
Posts: 841
Location: Askøy
Joa. Dere hadde sikkert stablet dem til side i de 25 årene det skulle til før de gikk opp i pris ;)

Det er vel bare å hamstre noen manuelle 928, 1985 Camaro Iroc-Z, Bravo HGT, 1993 BMW M3 osv osv osv i dag det. Hvis man orker å ha det stående X antall år og lukker øynene for inflasjon, så kommer det nok sikkert som å virke som en god ide før eller senere :)

_________________
Nå tøyser dere fælt.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 03 Aug 2013 19:18 
Offline
User avatar

Joined: Wed 28 Jun 2006 20:45
Posts: 2267
Location: Ruken
EspenO wrote:
Joa. Dere hadde sikkert stablet dem til side i de 25 årene det skulle til før de gikk opp i pris ;)

Enig. Ta ansvar og sett bort fremtidige låvefunn allerede nå!

_________________
En gang skal jeg dra til Kansas City, og kanskje finne oldefars saloon.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 04 Aug 2013 01:37 
Offline

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:06
Posts: 6001
Location: Østenfor sol og vestenfor måne
Skjønner meg ikke på folk som absolutt må kommentere både ditt og datt i salgstråder, uten at de engang er i markedet for å gjøre handel. Rett og slett tåpelig at folk tror de kan diktere pris og tilstand utifra noen bilder.

Riktig pris til enhver vare er den markedet vil betale. Dette er (tro det eller ei) slik vår økonomi fungerer.

Så slutt med vissvasset i salgstrådene (dere vet hvem det gjelder, da dere er gjengangere).


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 04 Aug 2013 08:56 
Offline

Joined: Fri 12 Oct 2007 20:22
Posts: 245
Location: Rennebu
Quote:
Men - hvis det skal startes påkost på den i form av litt rustfiks og total omlakkering, så har en bil til 200K fort blitt en bil til 300K. Og den har ikke fortsatt ikke skilter. Og markedet for den er ikke veldig stort. Og da har man skaffet seg et problem i mine øyne.

Jeg ser at de andre Integrale-eierne hopper på med kommentarer om hvor spesiell den er, og det er vel og bra. Men for en i kategorien "stor bilinteresse, men som ikke har sittet med nesen nede i Lancia-specs de siste ti årene", så er det en Integrale med den siste faceliften og litt ekstra knask så Lancia kunne selge ut den siste årsmodellen. Og sånne som meg utgjør vel 90% av markedet bilen kan selges til.

Når vi er nede på dem som kan ramse opp Integrale Limited Editions i søvne, så er det et ganske lite antall mennesker. Og av dem igjen, hvor mange er villig til å betale kanskje 100k ekstra for denne spesialmodellen? Og kommer utlendingene til å komme stormende til? Nja, kanskje.


Hvordan ville du ha satt prisen på en slik bil da?

Hvis jeg f,eks skal selge min Land Rover ville jeg gått inn på finn.no og sammenligned prisene på de annonserte bilene og satt prisen deretter, gjerne i nedre sikt, da den da gjerne blir solgt innen rimelig tid.

Hvis du gjør det samme med denne Integralen vil du se at annonserte priser ligger mellom 36000€ til 49000€, så å sette prisen til 200 000 NOK (25000€) kan da umulig være feil. Det koster ikke 100000 å lakkere den, og bilen er langt fra dårlig, men selger er kanskje over snittet ærlig i annonsen :)

_________________
Knut Erik Halgunset

Image


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 04 Aug 2013 09:35 
Offline
User avatar

Joined: Fri 26 Jan 2007 00:58
Posts: 2634
Location: Hedalen
tw wrote:
EspenO wrote:
Joa. Dere hadde sikkert stablet dem til side i de 25 årene det skulle til før de gikk opp i pris ;)

Enig. Ta ansvar og sett bort fremtidige låvefunn allerede nå!

Flere av oss er i kommet godt i gang :D

_________________
En ekte bilentusiast hater stasjonsvogner, skiboks og hengerfeste og firedørs biler på GT treff.

Lancia Beta, Thema, Kappa, Gamma. Maserati Merak. Alfa Romeo 159, 164, 166.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 04 Aug 2013 18:59 
Offline

Joined: Thu 13 Jul 2006 08:50
Posts: 841
Location: Askøy
Evo16V wrote:
Hvordan ville du ha satt prisen på en slik bil da?

Hvis jeg f,eks skal selge min Land Rover ville jeg gått inn på finn.no og sammenligned prisene på de annonserte bilene og satt prisen deretter, gjerne i nedre sikt, da den da gjerne blir solgt innen rimelig tid.

Hvis du gjør det samme med denne Integralen vil du se at annonserte priser ligger mellom 36000€ til 49000€, så å sette prisen til 200 000 NOK (25000€) kan da umulig være feil. Det koster ikke 100000 å lakkere den, og bilen er langt fra dårlig, men selger er kanskje over snittet ærlig i annonsen :)


Å finne en norsk pris på en '10 Discovery er jo greit. Det finnes 20 stk av samme årsmodell på finn, og så sorterer man litt på antall seter og utstyrsvarianter, finner et snitt og velger om man vil legge seg over eller under snittet. Easy peasey. På en Integrale er det litt verre, siden det ligger èn på finn. Den koster 80k, men er prefacelift og er tre år eldre - mao ikke sammenlignbar. Mener det sto en -93 for 170k for et par uker siden, men husker ikke specen på denne.

De har mva i utlandet også, jeg regner da med en bil importert fra ikke-EU er momspliktig? Så en bil til 200k nok blir da 25 000 eur x 1,19 = 29 750 eur i f.eks Tyskland. Jeg tror ikke man får igjen mva på re-eksporterte biler, noen som har gjort dette i det siste? Uansett, regn i alle fall med å annonsere for ca 30k euro med mindre du kan selge for lavere pris og basere deg på å få tilbake norsk mva på et senere tidspunkt.

Et søk på Mobile.de finner 21 Integrale fra 1993-1995. De varierer i pris fra 20500 til 69000 eur, et par av de billigste er riktignok prefacelift. Men kun en av bilene som koster mer enn 31 500 eur har gått mer enn 100kkm. Det er noen få trailer queens som drar opp snittet.

Så langt ser altså prisen ganske riktig og kanskje til og med gunstig ut. Så begynner det spennende, altså synsingen :)

Det går ikke an å se hvor lenge de ulike bilene har stått på Mobile. Men den økonomiske situasjonen i Europa er nå som den er, og dette er ikke biler som er sikre investeringer (ennå). At biler står en stund og at prutningsmonn finnes kan man kaldt regne med. 5-10% ned, sånn mellom tommel og pekefinger?

Så var det special edition-siden av saken. Dette er vel en av fire-fem spesialversjoner det siste produksjonsåret, Martini, perlehvit, asurblå, gul og et par til? Bestemme hvor mye verdien av denne versjonen er synes jeg er vanskelig. Men er den et "must have" eller et "nice to have"? Våger påstanden at for 90% av kjøpergruppen er det "nice to have". Verdt noen kroner, men ikke noe som legger titusener på prisen.

Prisen ser altså ganske grei ut, as is, og sett opp mot det europeiske markedet. Hvis man tar bryet med å selge ut.

Det er på det norske markedet og med den planlagte påkosten jeg synes ting kan begynne å bli tungsolgt. Som sagt, hvis man baserer seg på å selge til noen som er så inne i Integrale at de er betalingsvillig for Bianco Perlato, synes det er en grei sak å ordne godkjenning, registrering selv osv, tror jeg man er nede i alt for få mennesker. Sannsynligvis kjenner du og selger alle sammen fra før ;)

En perlemorlakkering til høy standard koster i alle fall ikke under 50k, så kommer jo resten an på hvor mye man kan fikse selv, kan lure seg selv til at er billig fordi man fordeler kostnadene over tid osv osv osv. Ganske surt å holde på med hvis bilen egentlig er fin fra før og man bare skal selge den likevel. Hvis man eeeegentlig har lyst å beholde den og håper den ikke selges, er jo situasjonen en ganske annen.

_________________
Nå tøyser dere fælt.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group