It is currently Sat 24 Jun 2017 07:20

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat 08 Mar 2014 21:12 

Jeg beklager at trådtittelen er på engelsk i beste Wabø-stil, men det måtte nesten bli slik siden temaet er så fryktelig komplisert og jeg tenkte at I skulle do a story mens the middag was cooking. Alternativ tittel på dette innlegget kunne også vært "Det er hardt å være Wikipedia-redaktør", så stryk det som ikke passer.

Altså, jeg slang inn søkebegrepet "platina" i wikipedia-søkefeltet i nettleseren min siden jeg hadde behov for å være morsom på HansVs bekostning og håpe at han tok spøken.

Men nok om det, for søkeresultatet inneholdt noe så potensielt spennende (som en del andre er jeg fascinert av vanlige skjitbiler) som "Nissan Platina"! Det er en modell jeg ikke kjenner, men teksten etter linken kunne fortelle at det er et alternativt navn på "Renault Clio".

"Jaha", tenkte jeg, "og hvilken Clio er det?". Jeg klikket på linken og fikk opp ... Renault Symbol! Helt i starten av artikkelteksten står det at denne også er kjent som Renault Thalia og er basert på sedan-utgaven av 2. generasjon Renault Clio. Denne ble visst kalt Symbol. Renault Clio Symbol, altså.

Komplisert? Nei. Ikke ennå.

2. generasjon Clio er basert på chassiset til 1. generasjon Clio (tror jeg det var), og i sedanutgave ble denne lansert som Renault Symbol, Clio 4 Puertas, Renault Clio Classic eller bare Renault Symbol. Nissan kom inn i bildet siden også de trengte en skjitmodell i butikkene sine, så de tok en 2. generasjon Clio, kjørte en facelift og solgte den som Nissan Platina. Og hvorfor måtte de ha en facelift? Fordi den så klart skulle ligne på en Nissan Altima, en modell som ikke selges i noen av de markedene alle disse Clio/Symbol/Thalia/4 Puertos/Classic-variantene selges.

Så kommer vi til rosinen i pølsa: i 2008 (tror jeg) kom andre generasjon av denne bilen, noe jeg ikke helt skjønner siden den allerede var andre generasjon av en annen bil. (Les gjerne dette flere ganger). Her falt jeg litt av og måtte ta en paracet før jeg gjorde litt research på tidsreiser, krumningen på verdensrommet og lunsjmenyene på Renaultfabrikken i Mioveni i Romania. Her fant jeg ut mye interessant, men ingenting jeg hadde bruk for i denne sammenhengen.

Til slutt kommer vi til 2. generasjon rosin i pølsa: i 2012 kom 3. generasjon av bilen, men nå ble den basert på 2. generasjon Dacia Logan, en bil som markedsføres som Renault Logan, Nissan Aprio, Mahindra Verito, Renault Tondar 90, Lada Largus, Nissan NP200 (i pickup-versjon) eller ... Renault Symbol!!

Herregud.

Profile  

PostPosted: Sun 09 Mar 2014 01:02 

Jeg ser plutselig nytte av mange timers knoting i Excel! Lykken er edb basert skjitbilsdokumentasjon.

Profile  

PostPosted: Sun 09 Mar 2014 10:48 

Bøyer meg i hatten for story-researchen. Du er nok blandt Vabøs "crazy ones". Nesten en diplomoppgave ("dildo-oppgave" foreslår iPhonens stavekontroll) i design-etnografi verdig.

Profile  

PostPosted: Sun 09 Mar 2014 12:12 

Hans V wrote:
Bøyer meg i hatten for story-researchen. Du er nok blandt Vabøs "crazy ones". Nesten en diplomoppgave ("dildo-oppgave" foreslår iPhonens stavekontroll) i design-etnografi verdig.

Ikke se på meg, jeg har allerede fått utdelt "redesigning death". Eutanasi med nogo attått, om du vil :wink:

Profile  

PostPosted: Sun 09 Mar 2014 16:16 

Renault har vært med på mye rart. I Brasil var en rekke fordmodeller i mange år basert på Renault 12. Skulle hatt en ford med trebolts felger å reise på fordtreff med :twisted:

Profile  

PostPosted: Sun 09 Mar 2014 19:35 

Og så blande inn Lada da. Imponerende research!

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]