It is currently Mon 23 Oct 2017 13:32

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 738 posts ]  Go to page Previous  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50  Next
Author Message
 Post subject: Re: Ship o-hoi!
PostPosted: Thu 11 Jul 2013 01:31 

951Sandvik wrote:
Poop dekk ser du blant annet på linjeskipene ja , men også nyere skip har dette da de har overbygg bak og et fristående dekkshus.

§ 2
Med shelterdekk menes i disse forskriftene det øverste fullstendige dekk i fartøyets fulle lengde, som har permanente lukningsmidler for alle åpninger i den for været utsatte del,
forutsatt at alle åpninger i skipssidene under dette dekk er forsynt med permanent værtette lukningsmidler.

Mellomdekkshøyden (midtskips) skal være minimum 2,10 meter som kan reduseres til 1,85 m ved forre perpendikulær.

Båten er ikke sheltret men har bakk foran og dekkshus bak . Kan kalle det halvsheltret.

Hmm, velger å kalle det du har der for shelterdekk alikevel jeg. Med dekkshus tenker jeg mer på båter med overbygg akter som ikke gikk fra side til side men var plassert fritt på dekk, beregnet på plassering av bysse, til oppholdsplass for navigatøren, oppbevaring av gods etc.

Profile  

PostPosted: Thu 11 Jul 2013 02:04 

rpm wrote:
951Sandvik wrote:
Poop dekk ser du blant annet på linjeskipene ja , men også nyere skip har dette da de har overbygg bak og et fristående dekkshus.

§ 2
Med shelterdekk menes i disse forskriftene det øverste fullstendige dekk i fartøyets fulle lengde, som har permanente lukningsmidler for alle åpninger i den for været utsatte del,
forutsatt at alle åpninger i skipssidene under dette dekk er forsynt med permanent værtette lukningsmidler.

Mellomdekkshøyden (midtskips) skal være minimum 2,10 meter som kan reduseres til 1,85 m ved forre perpendikulær.

Båten er ikke sheltret men har bakk foran og dekkshus bak . Kan kalle det halvsheltret.

Hmm, velger å kalle det du har der for shelterdekk alikevel jeg. Med dekkshus tenker jeg mer på båter med overbygg akter som ikke gikk fra side til side men var plassert fritt på dekk, beregnet på plassering av bysse, til oppholdsplass for navigatøren, oppbevaring av gods etc.

Det er der bak bysse og messe er tiltenkt. Mest sannsynlig blir det en løsning med pantry der bak.

Profile  

PostPosted: Sun 04 Aug 2013 13:01 

Fin utsikt frå førsteklassedekk på Vierwaldstättersee dampar URI på veg mot Luzern for ei veke sidan. Til å sette boblene i halsen av vil eg hevde :lol:

Image

2013 Twizy
2014 Cactus

Profile  

PostPosted: Mon 05 Aug 2013 01:22 

Jeg sitter og ser på http://www.marinetraffic.com/ais/ at det er en noe spesiell cruisebåt på vei inn Oslofjorden i natt.

Image
http://en.wikipedia.org/wiki/Club_Med_2

Profile  

PostPosted: Tue 06 Aug 2013 11:36 

Møtte på den her for nesten to uker siden , da på veg ut sognefjorden . Litt spesielt med seil på en så stor cruiser .

Profile  

PostPosted: Tue 06 Aug 2013 13:15 

Fotograferte søsterskipet på reden i Forio i 2009. Fascinerende konstruksjoner, og utrolig kult å se på:
Image

Denne heter nå Wind Surf, men het Club Med 1 til 1998.

Profile  

PostPosted: Tue 06 Aug 2013 20:53 

Neppe noen skarpseiler, mer reker & hvitvin seiler tipper jeg. Mon tro om disse har noen særlig til kjøl slik at de kan krysse?

Profile  

PostPosted: Wed 07 Aug 2013 02:51 

Nei , det ville nok gjort de for dype til de fleste kaier og en del av havnene de besøker. Uten å kjenne de i detalj antar jeg at de bruker seglene som en hjelp i tillegg til motor for å spare fuel. Det hele er Styrt via computere som ved hjelp av sensorer som måler vindhastighet og vinkel styrer seglføringen.

Profile  

PostPosted: Fri 16 Aug 2013 07:54 

Deilig gammel yacht. Mye penere enn de bløtkakebåtene de fleste foretrekker for tiden
Image

Image

Passe stor seilbåt. Kona mente at hvis jeg skaffet en slik så skulle hun være med på jordomseiling :D
Image

Litt selvspotting til slutt. Deilig gammel dame som er passe rask. Høster glade hilsener og nikk fra de lokale fiskerne. Seiet er dessverre dårlig, så det ble ingen seiling med latinerrigg i år
Image

Austin Mini 1000 - Autobianchi A112 Abarth - Morris 1300

Profile  

PostPosted: Tue 24 Sep 2013 17:20 

Staselig!
Spirit P-35

Profile  

PostPosted: Sat 28 Sep 2013 21:21 

Fra en svunnen tid. Linken er vel verdt et klikk.

Image

http://www.shipsnostalgia.com/guides/Wi ... ng_Process

Profile  

PostPosted: Sun 06 Oct 2013 00:17 

Fin gammel skøyte i Sognefjorden

Image

Austin Mini 1000 - Autobianchi A112 Abarth - Morris 1300

Profile  

PostPosted: Wed 30 Oct 2013 13:18 

Litt moro at en nordmann fra fjellbygda Skjåk står bak verdens største cruiseskip.
Ola Stein Harsheim har fartstid som kaptein på bl.a. SS Norway, The World og andre store cruiseskip. Nå bygger han "Utopia"

Image

http://www.8newsnow.com/category/28259/ ... start=true

Profile  

PostPosted: Wed 30 Oct 2013 15:43 

Olav wrote:
Litt moro at en nordmann fra fjellbygda Skjåk står bak verdens største cruiseskip.
Ola Stein Harsheim har fartstid som kaptein på bl.a. SS Norway, The World og andre store cruiseskip. Nå bygger han "Utopia"
http://www.8newsnow.com/category/28259/ ... start=true

Friskt satset er halvt vunnet og får han finansiert og gjennomført dette skal jeg bøye meg i støvet. Skipet The World i regi av Kloster Cruise jr. har vel seilet rundt i omlag ti år med det samme konseptet. Mener å huske det var en finansiell katastrofe, hvordan ståa er i dag vet kanskje noen andre?

Profile  

PostPosted: Wed 30 Oct 2013 17:03 

Såvidt jeg skjønner er det klart til å sette i gang byggingen i Finland, men det gjenstår jo å se.

Jeg har hatt gleden av å møte Harsheim en gang, og det er en hyggelig og jordnær kar som ofte besøker hjembygda. Det sies forøvrig at han under sin tjeneste på The World en gang hadde President Bush på besøk. Presidenten kom frem med neven og presenterte seg som George Bush - President of the USA. Harsheim klemte neven hans, så ham inn i øynene og sa: Ola Harsheim - Captain of The World. :D

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 738 posts ]  Go to page Previous  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]