It is currently Sun 20 Aug 2017 15:41



All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 173 posts ]  Go to page Previous  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Next
Author Message
 Post subject: Re: Vingespenn
PostPosted: Thu 18 Jul 2013 13:32 
Offline
User avatar

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:42
Posts: 6424
Location: La fumare
Det er en Avro Vulcan! Sjelden fuggl å se, tatt ut av tjeneste for mange år siden(tidlig 90 tall..?)

_________________
En ekte bilentusiast har til enhver tid minst en Fiat!

- 67 Fiat 850 Coupe
- 67 Fiat 850 Spider
- 76 Lancia Beta Montecarlo Spider
- 79 Yamaha RD400 Daytona X 2
- 83 Fiat Panda 45
- 08 Citroen C5 Tourer


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vingespenn
PostPosted: Thu 18 Jul 2013 13:40 
Offline
User avatar

Joined: Wed 28 Jun 2006 20:45
Posts: 2267
Location: Ruken
rpm wrote:
Spottet også dette flyet på full afterburner - heftig! Tipper noen anorakker her ser hva slags fly det er. :)

Snadder! Det er den siste flyvedyktige Avro Vulcan, den etterhvert så kjente tail number XH558 "Spirit of Great Britain". Den er fast gjest på Goodwood, så jeg regner med du har sett den før ;)

Vulcan har ikke etterbrenner, men om de fire Olympus-blåsene i vingene hadde hatt det, tror jeg det hadde vært så som så med hørselen din. De er seriøst kraftige selv i dag. Jeg har bare sett en Vulcan takse frem og tilbake, og det var støyende nok.

Helt utrolig at de klarte å restaurere en av dem tilbake til flyvende status. Jeg har bidratt med litt lommepenger til The Vulcan Trust i ny og ne, men her snakker vi seriøse kostnader og enda mer seriøs innsats!

_________________
En gang skal jeg dra til Kansas City, og kanskje finne oldefars saloon.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vingespenn
PostPosted: Thu 18 Jul 2013 13:41 
Offline

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:06
Posts: 6001
Location: Østenfor sol og vestenfor måne
Stemmer bra det. Dette flyet, XH558, er det aller siste Vulcan i verden som er flyvedyktig. Det er 'Vulcan to the Sky Trust' som drifter flyet, og de har sagt at de skal prøve å holde flyet flyvedyktig ut 2015. Det var visstnok en og annen teknisk utfordring med denne gamle bomberen fra Den Kalde Krigen. :mrgreen: Tidligere har det vært low-pass med alt fra Mustangs til 747. Pleier også å være flyakrobatikk med Red Arrows.

Uansett, Vulcan er spektakulært:
http://www.youtube.com/watch?v=VAPNF3-ItF8
http://www.youtube.com/watch?v=rJM7zkL_hI8
http://www.youtube.com/watch?v=7Tc1lbLceFY
http://www.youtube.com/watch?v=McNUQpbwJdE


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vingespenn
PostPosted: Fri 19 Jul 2013 02:01 
Offline

Joined: Tue 22 Aug 2006 17:02
Posts: 861
http://youtu.be/4gQz-5HclDo


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vingespenn
PostPosted: Sun 21 Jul 2013 23:06 
Offline
User avatar

Joined: Wed 28 Jun 2006 20:45
Posts: 2267
Location: Ruken
Julebordet ved 118 sqn Royal Air Force, desember 1953. Mannen helt bakerst og øverst på bildet er piloten som flyr dette flyet, Fg. Off. George Aird, dog skjedde krasjen 9 år senere.

Image

Bildet er tatt på basen RAF Fassberg i Niedersachsen, og på denne tiden fløy skvadronen de Havilland Vampire.

_________________
En gang skal jeg dra til Kansas City, og kanskje finne oldefars saloon.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vingespenn
PostPosted: Sat 27 Jul 2013 15:16 
Offline
User avatar

Joined: Mon 23 Jun 2008 18:51
Posts: 3724
Location: Vesterålen
Morro dag på jobben :)

https://www.youtube.com/watch?v=49XFW9JFyzc

_________________
1989 w201 2.5 16. 1983 KP60. Not putting miles on your car is like not having sex with your girl friend so she'll be more desirable to her next boy friend.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vingespenn
PostPosted: Mon 29 Jul 2013 23:36 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Alle her på forumet kjenner selvsagt til britenes berømte Spitfire jagerfly under 2. verdenskrig.
Vi vet også at teknisk utvikling gjerne skyter fart i løpet av kriger, og utviklingen av Spitfire er et bra eksempel:

-Spitfire MK1 ble lansert på slutten av 30 tallet.
-Den siste Spitfire versjonen, Seafire MK 47 ble produsert frem til ca 1947, fortsatt med Spitfiren's umiskjennelige utseende.

Men utseende var omtrent det eneste første og siste versjon hadde felles:

MK1's ytelse var 1050 hk
MK47 ytet 2350 hk.

MK1's toppart var 362 km/t.
MK47's toppfart var 452 km/t.

MK1 kunne klatre max 2195 ft pr min.
MK47 klatret 4800 ft pr min.

En 3 sekunders salve fra våpnene på MK 1 veide 4 kg. (8 finkalibrede maksingevær).
En 3 sekunders salve fra våpnene på MK 47 veide 20 kg. (4 stk 20mm maskinkanoner).

Max take-off vekt for MK 1 var 2640 kg.
Max take-off vekt for MK 47 var 5682 kg.
Dette innebærer at MK47 veide like mye som MK1 pluss 32 passasjerer (75 kg hver) medbringende 20 kg flybagasje hver!

(Nå er majoriteten av oss feitere enn 75 kg pr person, men i 1947 var det litt anderledes...)

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Last edited by Hotrodder on Tue 30 Jul 2013 20:18, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vingespenn
PostPosted: Mon 29 Jul 2013 23:47 
Offline
User avatar

Joined: Sun 22 Aug 2010 21:40
Posts: 1536
Location: Paesi Bassi
Hotrodder wrote:
(Nå er majoriteten av oss feitere enn 75 kg pr person, men i 1947 var det litt anderledes...)


*kremt* Tyngre, ikke feitere. Makan.

_________________
Im 'etiam sobrius cibum? Ad fundum!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vingespenn
PostPosted: Fri 09 Aug 2013 14:23 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
På vei hjem fra et skarpt oppdrag....

Image

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vingespenn
PostPosted: Mon 28 Oct 2013 17:10 
Offline

Joined: Sun 13 May 2007 22:42
Posts: 398
Fin liten Jug med Moki 400 som låter godt. Er jo egentlig ikke et ordentlig fly så om dette er upassende er det bare å slette :)

http://www.youtube.com/watch?v=eXt6qUHMRu4

_________________
Polly wants a crack rock


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vingespenn
PostPosted: Mon 28 Oct 2013 18:39 
Offline
User avatar

Joined: Wed 28 Jun 2006 20:45
Posts: 2267
Location: Ruken
Fantastisk stykke RC-fly! Vet ikke helt hva som ikke er "ordentlig fly" med denne. Stemmer for å beholde posten :D

Originalen må forøvrig være en av de mer solid bygde maskinene gjennom tidene. Har lest mange krigshistorier der Jugen kom trygt ned på stripa med kulehull til vinger og motorolja alle andre steder enn i motoren. P-47en var også omtalt i Birger Tidemand-Johansens selvbiografi: på flybasen i UK de opererte Spitfirene sine fra, landet det en dag en bortkommen P-47. Han hadde flydd seg vill etter å ha eskortert bombere til Berlin og tilbake, og de lurte på hvor mye fuel han trengte for å komme seg hjem. Spitfirene rakk ikke en gang tyskegrensa før de var bingo fuel, så de regnet med han fløy på ren dunst. Svaret var ganske enkelt: "jeg trenger vel for fan ikke noe fuel, jeg trenger bare å vite hvor jeg er" :D De ga han posisjonen, og så fløy han ganske enkelt videre.

Det hører med til historien at piloten hadde fått sveist fast et askebeger til instrumentpanelet, og oppi lå det en rykende sigar :mrgreen:

_________________
En gang skal jeg dra til Kansas City, og kanskje finne oldefars saloon.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vingespenn
PostPosted: Mon 28 Oct 2013 23:30 
Offline

Joined: Sun 13 May 2007 22:42
Posts: 398
tw wrote:
Fantastisk stykke RC-fly! Vet ikke helt hva som ikke er "ordentlig fly" med denne.


Ka va det nu æ tænkte på... Jo, noen vil vel si at det ikke er et ordentlig fly når selv denne duden blir for stor til være pilot :mrgreen:

Image

_________________
Polly wants a crack rock


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vingespenn
PostPosted: Fri 29 Nov 2013 21:16 
Offline

Joined: Sun 13 May 2007 22:42
Posts: 398
Dette var spektakulært, lurer på hvor "gal" man må være for å dra strikken såpass langt...

_________________
Polly wants a crack rock


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vingespenn
PostPosted: Thu 05 Dec 2013 21:45 
Offline
User avatar

Joined: Mon 26 Apr 2010 20:31
Posts: 279
Hmm, er dette riktig tråd, tro?

Image

(Han overlevde, forøvrig)

_________________
Vil den logre eller gjø?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Vingespenn
PostPosted: Sun 08 Dec 2013 19:16 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 13:52
Posts: 6056
Location: Dritschpa!
Ivrig professor Seaton Baxter OBE forklarer hvordan denne ulykken forløp seg,
som en intro til en "Strategic design thinking" modul her forleden. Røed Ødegaard på speed!
Poenget var at alle tre hyd. systemen i prinsipp ikke skulle kunne feile sammtidig, men det gjorde de altså.


Image

_________________
All the world's a stage


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 173 posts ]  Go to page Previous  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group