It is currently Thu 19 Oct 2017 10:58

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 251 posts ]  Go to page Previous  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Next
Author Message
PostPosted: Thu 24 Jan 2013 00:52 

Som gammel telegrafist vet jeg selvfølgelig alt om krystaller ;)
Alle syntetiske krystaller som skal brukes i en oscillator må aldres før de tas i bruk, ellers vil frekvensen de første årene avvike fra den som genereres noen år senere. Tenk på en ball som spretter med lavere og lavere amplitude inntil den ligger (nesten) i ro. Dette er den naturlige frekvensstabiliseringen til et syntetisk krystall. Og siden du sikkert lurte, så kan naturlige krystaller stort sett ikke brukes i slike applikasjoner. Krystallstrukturene er som regel ikke rene nok.

For å påskynde denne stabiliseringsprosessen "bakes" krystallene ved høy temperatur en viss tid for å forhåndsaldre dem. Vi snakker et par hundre grader over 1000 timer, kanskje. Er litt usikker på hvorfor produsenten fremhever dette med "pre-aging" siden selv den billigste quartzklokke fra nille bruker industrielt fremstilte, forhåndsaldrede krystaller.

Men men. Det er mye jeg ikke kan om klokker. Utrolig mye, faktisk, men gullklokka etter gubben har jeg da liggende her et sted.

Profile  

PostPosted: Thu 24 Jan 2013 00:59 

tw wrote:
Som gammel telegrafist vet jeg selvfølgelig alt om krystaller ;)
Alle syntetiske krystaller som skal brukes i en oscillator må aldres før de tas i bruk, ellers vil frekvensen de første årene avvike fra den som genereres noen år senere. Tenk på en ball som spretter med lavere og lavere amplitude inntil den ligger (nesten) i ro. Dette er den naturlige frekvensstabiliseringen til et syntetisk krystall. Og siden du sikkert lurte, så kan naturlige krystaller stort sett ikke brukes i slike applikasjoner. Krystallstrukturene er som regel ikke rene nok.

For å påskynde denne stabiliseringsprosessen "bakes" krystallene ved høy temperatur en viss tid for å forhåndsaldre dem. Vi snakker et par hundre grader over 1000 timer, kanskje. Er litt usikker på hvorfor produsenten fremhever dette med "pre-aging" siden selv den billigste quartzklokke fra nille bruker industrielt fremstilte, forhåndsaldrede krystaller.

Takk for oppklaring, tw! Designer inn både krystalloscillatorer og resonatorer men har aldri vært borti "aging" tidligere. Merkelig at dette ikke er nevnt i databladene?!

Profile  

PostPosted: Thu 24 Jan 2013 01:34 

Takk TW!

Disse klokkene er noe av det første digitale armbåndsurene som kom, der man fortsatt var på forsøksstadiet.

Image
Image

Man fikk to forskjellig innmat i GP uret:
- 0 til 24 timer og dato.
- 0-12 timer, dato og ukedag.
Begge deler var det ikke plass til på chippen vistnok!

Det at GP brukte eldede krystaller var sikkert ganske high-end og et forsøk på å få til det beste man kunne på den tiden.

Sjekk gjerne bildet i bunnen på denne siden: http://digitalwatches.de/index.htm?http://digitalwatches.de/Verkaeufe/led226_GP_Stahl.htm
Skulle utgjøre under 30 sekunder feil på et år! Imponerende..... selv i dag!

Ludwig Maximillian
Selvutnevnt greve, fyrste eller noe sånt på Martnan.

Profile  

PostPosted: Thu 24 Jan 2013 23:18 

Men som vi alle vet er det jo mekaniske ur som gjelder.

Profile  

PostPosted: Thu 24 Jan 2013 23:30 

Ursa Major wrote:

Løsningen er fler klokker, Ursa. :wink: Jeg ser absolutt fascinasjonen for disse gamle digitale klokkene også.

Profile  

PostPosted: Thu 24 Jan 2013 23:41 

rpm wrote:
Ursa Major wrote:

Løsningen er fler klokker, Ursa. :wink: Jeg ser absolutt fascinasjonen for disse gamle digitale klokkene også.

Enig i dette med fler klokker.

Profile  

PostPosted: Sat 26 Jan 2013 02:02 

Preben Cornelius wrote:
Denne fikk jeg til konfen, men jeg tror jeg skal bytte denne i en mindre og lettere modell. Den er så tung.

Image

Onkel i phuket?

Profile  

PostPosted: Thu 21 Feb 2013 18:59 

– Å bli funnet død med en quartzklokke er verre enn å bli funnet død med møkkete undertøy – Kåre Valebrokk.

Profile  

PostPosted: Fri 15 Mar 2013 09:29 

Artig sak fra We-woods. Deler av kjøpesummen på 120-140 USD går til treplanting.

Image
http://we-wood.us/collections/collection

Profile  

PostPosted: Tue 24 Sep 2013 14:13 

Kronografen min gikk tom for batteri i sommer og jeg har lurt på om jeg skal kjøpe meg noe annet istedenfor siden det ikke er noe spesielt med den. Etter litt søking på eBay kom jeg borti en del klokker fra USSR, og nå har jeg visst investert i en Slava 27j fra 80-tallet. Er det noen som kjenner til disse? Jeg må si jeg liker litt at det er en smule spesielt og noe som de færreste har. Dessuten er det jo en rimelig automatikklokke...

Image

- Ambrose Bierce

Profile  

PostPosted: Sat 28 Sep 2013 18:31 

Fyller 50 om ett par uker og vurderer å kjøpe meg klokke for litt pengegaver.
Jeg har blant annet sett på noen Certina'er til 4-5000 kr.

Nå er det slik at jeg skal til Tyskland eller England i løpet av høsten. Er det noe å spare på å kjøpe i et av de 2 utlandene? Evt taxfree på flyplassen?
Det er jo ikke de store summene, men allikevel?

Profile  

PostPosted: Sat 28 Sep 2013 19:00 

Tja ..det spørst litt på type ur og hvor flink du er til å prute . Men tror det skal mye til for å slå handel via nett. Ihvertfall om det skal betales mva ;) .

Sjekk også Hamilton sine ur , her får du meget gode ur for en relativt rimelig sum. Ellers synest jeg du kan få mye veldig fint på bruktmarkedet i det prisområdet . Alt fra tag heuer aquaracers til grand seiko.

Profile  

PostPosted: Sat 28 Sep 2013 22:35 

Takk for tips!

Skal sjekke ut Hamilton også.

Profile  

PostPosted: Sat 28 Sep 2013 22:39 

Takk for tips!
Er kanskje litt skeptisk til brukthandel, men går kanskje greit. .

Skal sjekke ut Hamilton også.

Profile  

PostPosted: Sun 29 Sep 2013 02:03 

Bruktmarkedet på tidssonen er også verdt en titt http://www.tidssonen.no/forum/klokker-9/

Jeg ville ha gjort litt re-search før kjøp av brukt ur, og her er nok tidssonen en god resurs å bruke

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 251 posts ]  Go to page Previous  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]