It is currently Sat 16 Dec 2017 09:18



All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 429 posts ]  Go to page Previous  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29  Next
Author Message
PostPosted: Tue 11 Feb 2014 09:41 
Offline
User avatar

Joined: Wed 09 Jul 2008 10:19
Posts: 421
Location: Ålesund
tw wrote:
Gummi? Hvilken gummi? :D
Den bilen der står forresten i Osloområdet et sted og blir restaurert. Den er bygget av en svenske som baserte den på en norsk hjemmesnekra "special". Mener Doc Knutsen eller hans far har eid den en gang, men her er hukommelsen litt tåkete.

Håper tåka letter, dette er interessant!
Klarer du å komme på mer? Er det Bøle som eier denne også?

_________________
Fiatelist


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 11 Feb 2014 12:23 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 01:23
Posts: 2342
Location: Isla de Flores
Mener dette er Masserartien som Doc's far bygde. Kanskje Birger kan opplyse oss??

_________________
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Austin Mini 1000 - Autobianchi A112 Abarth - Morris 1300


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 11 Feb 2014 13:27 
Offline
User avatar

Joined: Wed 09 Jul 2008 10:19
Posts: 421
Location: Ålesund
Masserarti'n er bygd av Gjølberg i samarbeid m Knutsen, og den er fortsatt eid av Gjølberg (sønn). Det er en annen bil enn den på bildet over, ingen svensker innvolvert i den

Image

_________________
Fiatelist


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 11 Feb 2014 15:24 
Offline
User avatar

Joined: Sat 15 Sep 2007 00:54
Posts: 2803
Jeg mener bilen med piggdekk er eid av Bøle. Jeg har personlig tråkka over panseret på den ved noen anledninger. Det er en norsk special, og motoren i denne er en BMW 328.

_________________
Vive la France/Forza Italia


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 11 Feb 2014 18:31 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 01:23
Posts: 2342
Location: Isla de Flores
Birger sier
Quote:
Det er Nobe Spesial, herjet på isbaner på 50-tallet, bygget av Gustav Nobelius i Sverige.

_________________
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Austin Mini 1000 - Autobianchi A112 Abarth - Morris 1300


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 11 Feb 2014 20:07 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 00:36
Posts: 2784
gopp wrote:
Jeg mener bilen med piggdekk er eid av Bøle. Jeg har personlig tråkka over panseret på den ved noen anledninger. Det er en norsk special, og motoren i denne er en BMW 328.


Du snakker om Peter von Tangen bilen. Det er en annen bil.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 11 Feb 2014 21:02 
Offline
User avatar

Joined: Wed 28 Jun 2006 20:45
Posts: 2267
Location: Ruken
Den bepiggede bilen tidligere i tråden er som Birger Knutsen sier, en Nobe Special med Gustav Nobelius bak rattet. Han burde vel vite det siden hans bestefar tok den som betaling hos en senere eier og Doc selv var med for å hente den ;)

Har bare hørt bruddstykker av historien og fra flere kilder (og sikkert med litt påslag for kjentfolk), men da navnet Nobe Special dukket opp fant jeg denne: http://www.kustomrama.com/index.php?title=Hot_Lemon

Ganske lang og brokete historie får'n si, men det er vel det korrekte inntil noen kan bevise at de vet noe annet ;)

_________________
En gang skal jeg dra til Kansas City, og kanskje finne oldefars saloon.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 11 Feb 2014 22:23 
Offline
User avatar

Joined: Mon 28 Mar 2011 17:06
Posts: 1707
Location: Oslo
Trøndersk made-in-vedskjulet special, Nobelius dekkløse isbanedødare og Hot Lemon dragracer. Fantastisk bilhistorie! Hvor mange direktorat og byråkrater herfra til Brüssel som hadde stoppet et slikt eventyr i dag fins det neppe tall på.

Lurer forresten på hvordan den funket på isen med de piggfelgene? Konseptet har jo liksom ikke slått an. Ble vel ristet i fillebiter.

Edit: Aldri ødelegg en god historie med fakta!


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 11 Feb 2014 22:39 
Offline
User avatar

Joined: Wed 28 Jun 2006 20:45
Posts: 2267
Location: Ruken
strada wrote:
Edit: Aldri ødelegg en god historie med fakta!

Med akkurat denne kreasjonen tror jeg ikke det er noen umiddelbar fare :mrgreen:

_________________
En gang skal jeg dra til Kansas City, og kanskje finne oldefars saloon.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 12 Feb 2014 00:45 
Offline
User avatar

Joined: Sat 15 Sep 2007 00:54
Posts: 2803
Veglia Borletti. wrote:
gopp wrote:
Jeg mener bilen med piggdekk er eid av Bøle. Jeg har personlig tråkka over panseret på den ved noen anledninger. Det er en norsk special, og motoren i denne er en BMW 328.


Du snakker om Peter von Tangen bilen. Det er en annen bil.


Kan godt hende Veglia. Den jeg tenker på var blå og karroseriet var laget i aluminium. Ikke akurat den finishen man forbinder med italienske karroserimakere, men tross alt mer eksotisk enn andre initiativer her på berget.

_________________
Vive la France/Forza Italia


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 12 Feb 2014 10:20 
Offline
User avatar

Joined: Sun 22 Aug 2010 21:40
Posts: 1536
Location: Paesi Bassi
strada wrote:
Hvor mange direktorat og byråkrater herfra til Brüssel som hadde stoppet et slikt eventyr i dag fins det neppe tall på.


Tallet er 1. Det holder med én grinebiter.

:mrgreen:

_________________
Im 'etiam sobrius cibum? Ad fundum!


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 12 Feb 2014 12:57 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 00:36
Posts: 2784
gopp wrote:
Veglia Borletti. wrote:
gopp wrote:
Jeg mener bilen med piggdekk er eid av Bøle. Jeg har personlig tråkka over panseret på den ved noen anledninger. Det er en norsk special, og motoren i denne er en BMW 328.


Du snakker om Peter von Tangen bilen. Det er en annen bil.


Kan godt hende Veglia. Den jeg tenker på var blå og karroseriet var laget i aluminium. Ikke akurat den finishen man forbinder med italienske karroserimakere, men tross alt mer eksotisk enn andre initiativer her på berget.



Stemmer det. Jeg har også sett den. :) 6 enkle Amal GP forgassere. I følge folk jeg har snakket med som så den i aksjon var det sjelden den gikk som den skulle.


Har en gammel far som var med både som tilskuer og noen ganger racer på disse racene i gamle dager. Så det er ikke noe problem å få tak i info hvis noen lurer på noe.

Forøvrig er absolutt all informasjon ute i bokform fra Tore H Bratlie.



Den fineste norske bilen fra den tiden er Stausland raceren. Der står ikke byggekvalitet tilbake for italienske varer. :)

Image


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 12 Feb 2014 22:01 
Offline

Joined: Mon 24 Jun 2013 18:41
Posts: 13
Litt kronglete med disse Nordisk Spesial bilene noen ganger, man ser dem jo ikke så ofte. Bøle har vert flink å har luftet tre av dem de siste årene. Den blå BMWen med 6 Amal ble bygget av Per Fossum. Petter von Tangens BMW er ferdig restaurert, men eies ikke av Bøle. von Tangen syntes BMWen var for treg i 1955 sesongen, solgte, og kjøpte en Veritas fra Tyskland som erstatning. Det er vel ikke så alt for mange år siden den ble solgt tilbake dit.
Helt enig i at Stausland bilen er den fineste av disse Veglia.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu 13 Feb 2014 23:24 
Offline
User avatar

Joined: Mon 28 Mar 2011 17:06
Posts: 1707
Location: Oslo
Sånn går no dagan.

Image


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 14 Feb 2014 17:36 
Offline

Joined: Tue 22 Aug 2006 17:02
Posts: 861
Litt blindføre eller ? Men bra mye snø da .. hvor ?
Her er det mangel på snø for øyeblikket og gårsdagens fjelltur var uten ski.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 429 posts ]  Go to page Previous  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group