It is currently Thu 19 Oct 2017 10:50

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 298 posts ]  Go to page Previous  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Next
Author Message
 Post subject: Re: Garasjetråden
PostPosted: Sun 27 Nov 2011 16:34 

Det er bare å komme innom. Ring/send en sms til 99464411 først, så slipper du bomtur.

Legger ved en del bilder/beskrivelse for de som er interessert:

Starter med plantegningen. Måla er altså 5,5x10, og tegningen ser slik ut:
Image

Gulvet er isolert med 20cm polystyren. For å hindre kuldebro la jeg en 48x148 oppå ringmuren (leca), og la 5cm isolasjon opp til toppen av denne. Når jeg støpte brukte jeg 48x148'n til å dra etter, den er lett å rette av for å få noe rett å dra etter. Etter at støpinga var ferdig fjernet jeg 48x148'n, og satt 150x100 leca på kant jevnt med ytterkanten at ringmuren. Da fikk jeg plass til 5cm isolasjon opp langs lecaen, som jeg la bunnsvilla oppå. Vrient å forklare, men bildet under viser det enklere.
Image

På hver side av portene har jeg ført ned 2 stk 48x148, disse går helt ned til ringmuren. 10cm lecaen har ingen bæreevne, så jeg måtte ned til u-blokka. Jeg skummer mellom isolasjonen og bunnsvilla for å få det tett der. For å skjule isolasjonen som stikker opp kommer jeg til å montere et beslag i fra bunnsvilla, ned til gulvet, og ut over isolasjonen. Dette blir liggende under flisene når de kommer på plass.
Image

Jeg legger alltid en kantbjelke (e.l.) som jeg kan støte taksperrene i mot. Da er jeg sikret at de havner på samme plass, og det blir veldig lett å montere vindsperra. Duken kan bare rulles på, og man slipper styret med kasser i takutstikk osv. Det ble ulogisk å bruke en full kantbjelke på garasjen, så jeg brukte bare et enkelt forskalingsbord i stedet, det har samme nytte. Som bildet under viser, har jeg lagt mønedrageren i mellom sperrene. Da bærer egentlig konstruksjonen seg selv, forutsatt at veggene ikke kan skli ut.
Image
Image

Veggskiver som begynner å flytte på seg er skumle saker, så jeg har lagd et lite fagverk ut i mot kneveggene. Det er særlig utfordrende der løftebukken skal stå, og jeg skal ha mønt himling. Det gjør ikke saken noe lettere at jeg ikke vil ha ned noen søyle under veggen inn til loftet. Derfor må jeg lage et fagverk inne i den veggskiva for å fordele lastene ut til hver langvegg. Foreløpig står det to støtter under veggen, de vil bli fjernet.
Image

Tilbake til taket; jeg skjønner ikke hvorfor man bygger raftekasser. I stedet for å kasse inn takutstikkene har jeg lagt falske sperre-ender som jeg har lagt på cc 90cm. De lager jeg at 2 stk 48x98 som jeg limer og skrur sammen. Jeg er litt for jålete, så jeg klyver av dem 2mm på hver side for å få vekk de avrundede hjørnene som høvla materialer har. Det ser ikke bra ut med dette sporet når de er limt sammen. Den øverste delen av sperre-enden er ca 1,5 m lang og går innover sperra, eller inn til et spikerslag jeg har felt i mellom to sperrer der det trengs (cc 90 på sperre-ender og cc 60 på sperrer). Den nedre delen av sperre-enden er ca 50cm lang, og kappet i 34 grader (takvinkelen). Den støter jeg inn mot et kledningsbord jeg har lagt øverst på veggen. Det brukes også til å støte underliggeren imot. Det første bildet viser spikerslaget jeg har felt inn, det andre viser sperreenden. Undertaket er forøvrig rupanel som er lagt med vranga opp. Den er synlig fra undersiden på alle takutstikk. På bryggerhuset skal det være litt mer pyntet, så jeg brukte profilert panel.
Image
Image

I gavlene er det på samme måte, bare at jeg har lagd hele sperrer og hengt opp i rupanelen. Jeg har valgt å ikke profilere sperrene på garasjen, da det blir litt for jålete på denne typen bygg. På bryggerhuset er det litt profilering, og på huset blir det enda litt mer. Ned mot forkantbordet ser det da slik ut:
Image

Jeg er ikke ferdig med påliggere, kåpebord, og kappe ferdig vindskiene, men det nærmer seg ferdig utvendig. Pr i dag ser det slik ut:
Image

Image
Og ja, jeg irriterer meg grønn over ventilene på gavlen på bryggerhuset. De ble satt opp uten at jeg fulgte med, og nå er det for sent.

Den lille boden er forøvrig noe som har tilhørt naboen, men som står på min tomt. Jeg får se hva jeg gjør med den etterhvert. Naboen har fått lov til å bruke den så lenge han trenger den, så den tenker jeg ikke på enda.

Profile  

PostPosted: Sat 04 Feb 2012 12:27 

Akkurat slikt tun som jeg ønsker meg,jo! Hur bra som helst!

Profile  

PostPosted: Sun 12 Feb 2012 23:09 

Har ikke fått gjort noe på garasjen på en liten stund nå, ettersom Dyret fikk et plutselig behov for ekstra oppmerksomhet. Status er som følger; Av paneling så er det kun en side av skilleveggen på loftet igjen, resten er ferdig. Da er det egentlig bare småting igjen, bortsett fra gulvet som ikke blir gjort med det første. Så kan løftebukken monteres, og jeg kan endelig begynne å pusle med bilene som etterhvert trenger oppmerksomhet alle sammen. Et par dårlige mobilbilder:

Image

Image

Profile  

PostPosted: Sun 12 Feb 2012 23:29 

Veldig bra, Lucky! Du imponerer. :) Er du tømrer eller er snekring kun hobby? Nå må du snart se å få Unoen ferdig. :)

Profile  

PostPosted: Sun 12 Feb 2012 23:45 

Takk, takk. :) Snekring er bare en hobby, men utdannelsen er ikke helt irrelevant - er bygningsingeniør. Jeg hadde handleliste klar til Unoen nå, men den må pent vente når Dyret ikke klarer å oppføre seg.. Gleder meg som en unge til å få montert bukken, det blir virkelig stas. Da blir det en pause i byggingen så Unoene og Flavia kan få stellet de trenger. Det er bare småtteri på de fleste, men Sedicivalvolen trenger naturligvis mye jobb. Den er bare et tomt skall med en motor og fire hjul. Ledningsnett? Bremser? Understell? Nei, det har jeg ikke sett. :wink:

Profile  

PostPosted: Sun 12 Feb 2012 23:56 

Looking good :D

Austin Mini 1000 - Autobianchi A112 Abarth - Morris 1300

Profile  

PostPosted: Mon 13 Feb 2012 09:58 

Dette blir helt krem Vegard! 8) Planer om å male innvendig? ...er det forresten ei skoletavle vi kan skimte bak bukken...?

Profile  

PostPosted: Mon 13 Feb 2012 11:19 

Flott garasje, men ikke for å være surmaga... Sveising og vinkelsliping ser vel ikke ut til å bli særlig trygge aktiviteter innendørs der, uten å ta en del forholdsregler....?

Image

Jeg er kun ansvarlig for hva jeg sier, og ikke for hva du tror du forstår

Profile  

PostPosted: Mon 13 Feb 2012 11:41 

Takk for go'ord! Alltid bra for motivasjonen. :)

Veggene på bildet med skoletavla er malt. Eller, malt er de ikke, de er beiset med grå trebitt så de har fått en liten gråtone og ikke vil gulne. Det får holde i første omgang. Panelen kommer nok til å krype en del, så jeg får ta en ny runde etterhvert. Kom over en gammel tavle som skulle hives, da klarte jeg ikke la være å ta den med hjem. :D Nå er jeg på leting etter linjal og en passer som det er umulig å få krittet til å sitte fast i.

Ser ikke for meg at det blir noe stort problem å sveise/bruke vinkelsliper selv om det er panel på vegger/tak. Det vil uansett være andre biler, vinduer, utstyr osv i garasjen så noe vinkelslipermayhem vil det uansett ikke bli. Jeg får nok passe litt på hvordan jeg jobber.

Profile  

PostPosted: Mon 13 Feb 2012 11:56 

Flott arbeid Vegard!

Synd jeg ikke hadde tatt en prat med deg før jeg laget garasjedører selv. De jeg har laget er jo bombesikre, men veier sikkert 70 kg. stk. I mine la jeg inn en luftespalte mellom treverk og isolasjonen på den kalde siden. Mye jobb å få det til på min konstruksjon, og kanskje ikke nødvendig?

Profile  

PostPosted: Tue 28 Feb 2012 21:39 

Jeg har ikke luftet kledningen på portene. De står på langveggen, og takutstikket er greit. Det står mange hus med kledning som ikke er luftet, så jeg har tatt en sjangs og droppa det for å spare vekt og plass. Tror ikke det kommet til å by på problemer.

Nå har jeg ca 160 000 lumen i garasjen, det burde holde. Jeg bruker lysarmaturer med T5-rør, 2x49w i hvert armatur.
Image

Skygge?
Image

Profile  

PostPosted: Tue 01 May 2012 02:19 

http://12-gaugegarage.com/

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

fått plass til imponerende mye på så liten plass.

Profile  

PostPosted: Sat 26 May 2012 14:21 

Mens noen koser seg med champagne og sleng i buksene, koser andre seg med cola og shorts. I dag har jeg hentet nest sistemann i familien, bare én igjen så er alle hjemme! Ikke så lett å se, men det i hvert fall Dyret, '87 Uno Turbo, '84 Uno 85S, '67 Flavia. I dag har jeg luftet dem alle mann, slikt blir man i godt humør av.

Image

Profile  

PostPosted: Thu 20 Sep 2012 09:08 

http://www.finn.no/finn/realestate/home ... eaId=20137

Sjekk bilde nr 21 :)

Profile  

PostPosted: Thu 20 Sep 2012 09:30 

Grazatfahrer wrote:
http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=35175888&areaId=20137

Sjekk bilde nr 21 :)

Herlig miks, salig blanding?
Jeg ville hatt de putene i baksetet på musse :D

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 298 posts ]  Go to page Previous  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]