It is currently Sun 19 Nov 2017 01:26



All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 605 posts ]  Go to page Previous  1 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 ... 41  Next
Author Message
PostPosted: Mon 22 Apr 2013 08:29 
Offline
User avatar

Joined: Wed 09 Jul 2008 10:19
Posts: 421
Location: Ålesund
vegar wrote:
Hvordan pokker har han fått sånn regnummer på så ny bil?


Var borti et lignende tilfelle for litt siden. En kar her hadde fått registrert en 124 spider med nr som startet med T-124. Bilen var ca 1980-modell. Jeg spurte ham om sammenhengen, han svarte at det var noen hyggelige damer hos BT som hadde hjulpet ham!
En annen bekjent sa han skulle kontakte BT og få et slikt nr han også, og vise til denne første. Jeg vet ikke hvordan hans henvendelse gikk, men den aktuelle Fiat'en har jeg sett senere med vanlige UF-nr
Mulig BT måtte kontakte ham og rette opp i feilen?

_________________
Fiatelist


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 22 Apr 2013 16:57 
Offline
User avatar

Joined: Sun 06 May 2007 18:55
Posts: 643
Location: Engelsviken
Flaviaen min har av en eller annen grunn A-918. Det passer ikke spesielt godt på en 67-modell, vet ikke hvordan den har fått den nummeret.

_________________
Trau keinem ohne Uno!


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 22 Apr 2013 18:24 
Offline
User avatar

Joined: Wed 28 Jun 2006 20:45
Posts: 2267
Location: Ruken
Uten at det har noen som helst praktisk betydning i dette tilfellet, så ser det nesten ut som en eller annen på vegstasjonen har tatt en spansk en. A-918 er et pre-1920 (ca.) Osloskilt, og sjansen for at det er brukt tidligere er nok ganske stor. Femsifrede skilter ble innført i Oslo i ca. 1920 (A-12345).

Jeg tipper vegstasjonene mer eller mindre gir blaffen når bilen er eldre enn 1970/71. Generelt finner du ikke så gamle biler "på dataen" men på Vegvesenets kartotekkort, og alle som jobber eller har jobbet i det offentlige vet hvor vanskelig det er å komme forbi arkivarene og inn på et fysisk arkiv :D Altså deler betjentene på vegstasjonen ut ønsket nummer om det er ledig på skjermen. Noe sånt, trur eg, for nå spekulerer jeg.

Ellers er det vel på tide å se seg om etter noe restaurerbart igjen, for nå kjenner jeg at ryktet mitt begynner å bli spesielt :mrgreen:

_________________
En gang skal jeg dra til Kansas City, og kanskje finne oldefars saloon.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 22 Apr 2013 20:04 
Offline
User avatar

Joined: Sat 01 Jul 2006 00:16
Posts: 2893
Location: Val di Tasca
Før 1971 var ikke registreringsnumre låst til et gitt kjøretøy slik det praktiseres i dag. Ble et regnummer ledig (flytting, avregistrering), ble det tatt i bruk på et annet kjøretøy. En av min fars biler hadde hele tre ulike regnumre mellom 1960 og 1974. I 1961 gikk bilen i opplag i fb med et utenlandsopphold, og skiltene ble innlevert. Ved hjemkomsten året etter ble bilen hentet fram fra dvalen og innregistrert, men nå med et annet nummer. Å lagre de gamle skiltene eller beholde det gamle nummeret var i følge opphavet ikke noen option. I 1969 flyttet opphavet fra Sosslo til Blærum, dermed var det obligatorisk bytte til C-skilter. Prinsippet var at skiltene skulle tilkjennegi hvor bilen hørte hjemme, ikke hvor den i sin tid var kjøpt eller registrert.
Hvordan utviklingen forløp fra to- til tresifrede og fra tre- til firesifrede numre har jeg ingen anelse om. Oslos "A" ble som kjent droppet til fordel for de sekssifrede "telefonnumrene", husker ikke når.

_________________
Å eie og kjøre Fiat er en livsstil, et spesielt syn på motorkjøretøyer.
Det bygger på opplevelser, lidenskap - har mer med hjertet å gjøre enn med hjernen.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 22 Apr 2013 20:36 
Offline
User avatar

Joined: Wed 28 Jun 2006 20:45
Posts: 2267
Location: Ruken
Ja, du har selvfølgelig rett i det! Glemte i farta den gamle ordningen med hjemmehørighet og omregistreringer. Takk for anekdoter og historie!

Opplegget med "telefonnummere" kom i 1958 da "A-12345"-serien i Oslo var brukt opp og myndighetene ikke ønsket å gå over til bokstav pluss nokså ulesbare seks siffer. Det gikk jo i dass rett etterpå da bl.a. Vestfold ikke bare fikk en ekstra bokstav (Z) men også sekssifrede skilter. I den bransjen jeg jobber har vi en gylden regel: "do not namespace your data". Årsaken er bl.a. det forannevnte ;)

Jeg sjekket litt opp nå, og alle importbiler eller tidligere norskregistrerte biler førstegangsregistrert før 1. april 1971, kan få en hvilken som helst bokstav (unntatt P og Q) med 3-6 siffere, samt de gamle Osloskiltene av typen XX-YY-ZZ. Dog følger skiltene bilen fra registreringstidspunktet.

_________________
En gang skal jeg dra til Kansas City, og kanskje finne oldefars saloon.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 22 Apr 2013 20:44 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 01:23
Posts: 2342
Location: Isla de Flores
Jup, valgte selv nummer på Minien (-67 mod) når jeg importerte den. Valgte da 30-05-67 som var førstegangsreg i Sverige. Man kan også lage sine egne skilt, av papp hvis man vil, bare det er leselig :)

_________________
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Austin Mini 1000 - Autobianchi A112 Abarth - Morris 1300


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 23 Apr 2013 08:10 
Offline
User avatar

Joined: Wed 09 Jul 2008 10:19
Posts: 421
Location: Ålesund
Det er for mange tullete skilt på gamle biler
Mange velger årsmodell og eller en kombinasjon av typebetegnelse på skiltet. F eks T-1926 for en T-Ford med det årstallet, selv om den garantert aldri har hatt det nummeret.
Jeg synes man bør finne bilens tidligere kjennemerke i arkivene, eller bruke et nummer fra seriene da bilen var ny hvis dette ikke er tilgjengelig
Det er teit å ha en topprestaurert flott bil, og så velge skilt fra en serie som tilhører mopeder eller traktorer?

Se her veiledning for valg av skilt

http://www.lmk.no/kjennemerkeskilt

_________________
Fiatelist


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 23 Apr 2013 09:11 
Offline
User avatar

Joined: Mon 28 Mar 2011 17:06
Posts: 1707
Location: Oslo
"LMK’s skiltutvalg vil også benytte anledningen til å oppfordre de som skal søke om skilt med gamle nummer å unngå å sette opp tallkombinasjoner som tydelig gjenspeiler kjøretøyets årsmodell, motortype eller lignende. I utgangspunktet blir disse vurdert som oppkonstruerte tallkombinasjoner, og kan risikere å ikke bli anbefalt."

Når jeg leser skiltpolitidirektoratets forordning for Kjendemærker på automobiler, får jeg veldig lyst på tulleskilt.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 23 Apr 2013 18:44 
Offline
User avatar

Joined: Wed 28 Jun 2006 20:45
Posts: 2267
Location: Ruken
Ja for all del, folk må skaffe seg de skiltene de vil, men jeg forbeholder meg retten til å se for meg Charter-Svein bak rattet når disse eksklusive skiltene spottes på biler som jeg ellers syns hadde fortjent bedre. Dette er jo hakket verre enn å stå på som en tørk for å å få BS-skilter på en Passat.

Dette er bilverdenens svar på konfirmasjonssanger med nødrim.

_________________
En gang skal jeg dra til Kansas City, og kanskje finne oldefars saloon.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 23 Apr 2013 21:19 
Offline

Joined: Mon 09 Jul 2012 03:38
Posts: 87
Here er mine to:

Image

Image

Det første henspeiler på årsmodell og det andre er typebetegnelse.
Jeg hadde nok ikke valgt disse kjennemerkene selv men jeg vet ikke hvor mye innsats jeg vil legge i å få de endret.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 24 Apr 2013 15:07 
Offline
User avatar

Joined: Wed 28 Jun 2006 20:45
Posts: 2267
Location: Ruken
Jeg hadde for mange år siden (les: midt på 90-tallet) en kollega som importerte en Mustang cab for å svime rundt i mens han så på damer. Regnummeret var et eller annet tresifret alá T-NNN, men han brukte ca. 15 minutter hver gang på å forklare hvorfor nummeret ga noe mening på en Mustang av akkurat denne årsmodellen. Det var nok da jeg falt av lasset i forhold til "morsomme" skilter.

Det hører med til historien at han traff ei dame mens han kjørte rundt i nevnte kjøretøy, men hun tvang ham senere til å selge "den ekstremt upraktiske bilen".

Konklusjonene får dere trekke selv :mrgreen:

_________________
En gang skal jeg dra til Kansas City, og kanskje finne oldefars saloon.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 24 Apr 2013 15:09 
Offline
User avatar

Joined: Wed 28 Jun 2006 20:45
Posts: 2267
Location: Ruken
Reidar wrote:
Jeg hadde nok ikke valgt disse kjennemerkene selv men jeg vet ikke hvor mye innsats jeg vil legge i å få de endret.

Om kjennemerkene allerede er valgt av noen andre, så får du ikke endret dem. Nok en kjip greie med slike skilter ...

_________________
En gang skal jeg dra til Kansas City, og kanskje finne oldefars saloon.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 24 Apr 2013 15:24 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 13:52
Posts: 6056
Location: Dritschpa!
tw wrote:
Reidar wrote:
Jeg hadde nok ikke valgt disse kjennemerkene selv men jeg vet ikke hvor mye innsats jeg vil legge i å få de endret.

Om kjennemerkene allerede er valgt av noen andre, så får du ikke endret dem. Nok en kjip greie med slike skilter ...


Om man ikke har så uflaks at noen stjeler skiltene dine, slik at det er fare for missbruk av ditt reg. nr. :wink:

_________________
All the world's a stage


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 24 Apr 2013 15:41 
Offline
User avatar

Joined: Mon 28 Mar 2011 17:06
Posts: 1707
Location: Oslo
Hvis du får regga bilen (Oslostyle xx-xx-xx) med fødselsnummeret til kona, får du sikkert beholde bilen. Må jo være et brukbart sjekketriks også. :wink:


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 24 Apr 2013 15:49 
Offline
User avatar

Joined: Wed 28 Jun 2006 20:45
Posts: 2267
Location: Ruken
Det er et enda bedre sjekketriks om du skulle være så "uheldig" å få et litt for høyt årstall i skiltet :mrgreen:

_________________
En gang skal jeg dra til Kansas City, og kanskje finne oldefars saloon.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 605 posts ]  Go to page Previous  1 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 ... 41  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group