It is currently Tue 23 Jan 2018 17:54

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Dealer's Choice
PostPosted: Sun 06 Apr 2014 17:27 

Å avbilde Ferrarier på esken på brettspill innhandlet på utenlandske loppemarkeder gjør man bare ikke ustraffet, spesielt ikke når avbildningen avdstedkommer tvil, angst og utrop av typen "det er en kit car!" og "ha ha, replika!". Undertegnede hadde allerede på dette tidspunktet blitt så angrepet av stereoskopisk flimrende nærsynthet og uklar tale at saken ble arkivert under "Sjekkes nærmere ved anledning".

Her er sakens kjerne:
Image

Den omtalte anledningen innfant seg allerede i dag (det er søndag, tross alt), og med internettet og diverse nyttige brukerkontoer for hånden ble mysteriet først litt mindre og deretter litt større. Sånn er det vel med 60-talls Ferrarier.

Jeg aner ikke når bildet på esken ble tatt, men spillet kom på markedet i 1972. Den britiske utgaven har den før omtalte Ferrarien på esken, mens den nordamerikanske har en eller annen type medio 60-talls Corvette. Amerikanske biler nådde jeg mitt inkompetansenivå på allerede som 7-åring, så her må nesten andre bidra med litt etterretning. Bilde er vedlagt til slutt.

Ferrarien er egentlig en 1965 275 P2 Spider (også kjent som "Fantuzzi Spyder" hos eleverte samlere med hjemmelaget sjargong), men etter det brutte 1000km-løpet på Nürburgring i 1965 ble 275 P2-en med chassisnummer 0826 bygget om til en 365 P2. Hva dette innebar i praksis vet jeg ikke.

På ringen i 65 ble den kjørt av intet mindre enn tospannet Graham Hill og Jackie Stewart for SpA Ferrari SEFAC, ellers kjent som Scuderia Ferrari. Da jeg fant ut dette måtte jeg tenne stearinlys og røkelse og gjøre et plutselig undertøysskift!

Som en unødvendig sideopplysning (som medførte mer røkelse og stearinlys for min del) vant en annen 275 P2 Spider Targa Florio tidligere det året. Den ble kjørt av Nino Vaccarella og Lorenzo Bandini. Bortsett fra en hodepinetablett, hva mer kan man ønske seg? Og som vi ser, veien fra en dobbel Martini med en skive appelsin* til Nino Vaccarella er aldri lang.

Når det gjelder slangbetegnelsen Fantuzzi Spyder skyldes det rett og slett at Ferrari satte bort karrosseriproduksjonen på 275 P2 til Carrozzeria Fantuzzi i Modena. Brødrene Medardo og og Gino Fantuzzi laget også karrosset på Maseratis fuglebur (A6 CGS) samt en rekke andre europeiske racere og GT-er.

Og hvor står denne Ferrarien i dag? I Ralph Laurens private bilmuseum. Normalt blir den ikke nevnt som hverken viktig, sjelden eller interessant, annet enn at den står hos Ralph Lauren. Brettspillet "Dealer's Choice" eier Ralpher'n sikkert ikke.

I alle fall tror jeg det. Alt som har med gamle Ferrari-racere og eksentriske og/eller rike samlere å gjøre er ikke helt enkelt å finne ut av en søndag ettermiddag, men vi har i alle fall prøvd ;)

Graham Hill på 1000km på ringen i 1965. Dette er samme bilen som på esken:
Image

Bandini i vinnerbilen under Targa Florio 1965. Dette er en annen 275 P2:
Image

En hyllest til Vaccarella og TF 1965: https://www.youtube.com/watch?v=iW658NelJmw

US-utgaven av Dealer's Choice:
Image

*) Dette er intern humor, eventuelt en hemmelig, intern kode. Beklager dette.

Profile  

Post subject: Re: Dealer's Choice
PostPosted: Sun 06 Apr 2014 21:06 

Kjøpte granny bilen, eller ble det med prøveturen?

Image

Profile  

PostPosted: Sun 06 Apr 2014 21:24 

Det ble med prøveturen. Hun skal visstnok ha klaget på manglende hanskerom og baksete til Corgien, samt noe drøye vedlikeholds- og petroleumsutgifter og mangelen på komfort (utregnet etter Drammensmetoden). Prisen på takboks i bilens farge var heller ikke enkel å svelge, så hun kjørte hjem i Wolseleyen vi ser i bakgrunnen. For rette vedkommende er det et vel så stort kupp som en flere ganger bulket og omlakkert italiensk ungdomsbil med tvilsomt servicehefte og uoriginale felger.

Profile  

PostPosted: Sun 06 Apr 2014 21:42 

Heldigvis hadde vi en knert kamparri til overs.
Gud bedre, jeg ramlet ned i youtuberacerbilhullet. Matra v12 er best!

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]