It is currently Fri 20 Oct 2017 19:51

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 137 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Author Message
PostPosted: Thu 05 Jan 2012 13:21 

Erfaringsmessig om man skal beholde en bil en stund vil det vel være lurt å kjøpe et så bra eksemplar som mulig. Vi vet vel alle hva det koster å ha gamle italienske vogner i drift. Å kjøpe et lurvete eksemplar å begynne å koste på er kanskje ikke så økonomisk lønnsomt? Gamle biler og investering høres jo hyggelig ut da, men det er vel ikke alltid de går hånd i hånd.

Ikke kan jeg se hva som er galt med en Gtv6? En 400i egner seg ikke på fjordveien på samme måte som en Gtv6, men det visste du kanskje? Hva er "mest deg"?

Profile  

PostPosted: Thu 05 Jan 2012 13:45 

Skogens Baron wrote:
Erfaringsmessig om man skal beholde en bil en stund vil det vel være lurt å kjøpe et så bra eksemplar som mulig. Vi vet vel alle hva det koster å ha gamle italienske vogner i drift. Å kjøpe et lurvete eksemplar å begynne å koste på er kanskje ikke så økonomisk lønnsomt? Gamle biler og investering høres jo hyggelig ut da, men det er vel ikke alltid de går hånd i hånd.

Ikke kan jeg se hva som er galt med en Gtv6? En 400i egner seg ikke på fjordveien på samme måte som en Gtv6, men det visste du kanskje? Hva er "mest deg"?

Alt til sitt bruk. Og hvorfor kan jeg ikke eksempelvis ha begge deler?
Og det handler mer om å ha lyst på noe enn at det skal være økonomisk lønnsomt, for biler er vel sjelden det..
Jeg har mange sider ved meg selv, en dag frister fjordveien, en annen dag frister en rolig men staslig tur i solskinnet. Andre dager kan det jo være at en tur i skogen frister. Hvorfor skulle man prøve å finne én bil som dekker alle behov? Spesielt oss med høy generell bilinteresse vet at ingen bil dekker alle ønsker, med mindre man er en veldig kjedelig og ensformig person. Hva skal du med en testa når du har umbraco? Hva med dino og Tr6? Har du noen i dine øyne "legitim" forklaring? Du har lyst og mulighet. Hvorfor skulle ikke jeg? Er du redd for at jeg ikke har råd?

Profile  

PostPosted: Thu 05 Jan 2012 14:20 

Alfanatiker wrote:
Grappa Speziale wrote:
Hva er galt med GTV6? Det er en bil du allerede har og den har kjøreglede og lyd i massevis - sannsynligvis mer enn veldig mange av de ovennevnte bilene.

Det er en metode hvor man kan spare penger, kjøpe seg opp mer og mer i verdi. Og glede seg over pengene/verdien flere ganger.
Du kan se "kapitalen" din i garasjen, du kan kjøre den en tur. Du kan følge med på markedet og se den vokse samtidig som du bruker den. Hva er vel bedre enn å kunne bruke de pengene man ser vokser? :mrgreen:

Men igjen. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å selge gtv6'en uansett...

Det var vel dette innlegget jeg refererte til. Det er vel bare det at jeg hadde tatt meg tid til å få Gtv6n bra i første omgang. Men for all del. Du får ta det litt tid til å prøve noen biler. 400i er ingen ræserbil selv om det er hest i grillen. Og det er mulig det bare er meg som ikke ser for meg deg på søndagstur :lol:

Image

Profile  

PostPosted: Thu 05 Jan 2012 14:29 

Men kjære baron. Er dem noe mer søndagskjører enn meg da? Det vet vi begge at ikke er tilfelle :wink: :D

Forøvrig er utsagnet mitt i innlegget du refererer til, ment litt som en spøk med noe sannhet i. Rette smiley skal være plassert på egnet plass for å minske de største mulighetene for misforståelser. :wink:

Må man være søndagskjører for å eie 70-talls italiener? :o

Edit: Gtv6'en blir lakket om få strakser. Skulle egentlig blitt tatt sist søndag, men det skar seg. :)

Profile  

PostPosted: Thu 05 Jan 2012 19:13 

gopp wrote:
Alfanatiker wrote:
Skogens Baron wrote:
Hva skal bilen som kjøpes brukes til da? Snobberier? En investering sier du? Pengene vokse mens man bruker dem og alt det der. Høres jo veldig flott ut på papiret. Men hvordan er det egentlig i realiteten?

Turer i fint vær hver gang tiden strekker til? Samt at det handler om å ha "kapital" andre steder enn på bok, og gleden av å eie noe eksotisk og pent. Noen stort bedre forklaring har jeg ikke. Evt, fordi jeg KAN og har lyst? :wink:

Jeg ser ikke noe galt med de argumentene :)

Det er riktig at Maserati V8ene ikke har like kult lydbilde som Ferrari og Lamborghini V12, men 4.2 og 4.7 literne har ytelsen lengre opp i registeret enn 4.9 literen. Dette gjør at de låter langt mindre "Amcar" når de piskes enn 4.9 literen. Fordelen med Maserati V8en over V12ene er at du har mer krefter i lavere turtall, som igjen gjør bilen veldig kjørbar i normal trafikk. Kanskje et litt tamt argument, og ja, jeg innrømmer at en Khamsin med V12 hadde vært kult, men liker at den mindre komplekse motoren er billigere å drifte.

Har brukt noen timer for å si det slik, på å tune forgassere på Lambo V12.
Det blir faktisk aldri riktig, nesten, men det blir aldri helt riktig ;)
Med 2 gassere mindre så er det fremdeles knot, men det er mulig å få riktig.

Dessuten så vil jeg si at V12 er vakkert, men en høykomp V8 med lett innmat er neimen ikke mye dårligere.
Amerikanske V8ere er ofte temlig lavkomp med ekstremt tung innmat slik at lyden kan ikke sammenliknes.
En Amcar V8 med 500 hester høres nesten ut som den er i ferd med å sovne.

Biler som har vært ute på gården:
Lamborghini Espada, Ghibli 2.8, Biturbo ES, Audi RS2, BMW 850

Profile  

PostPosted: Thu 05 Jan 2012 22:22 

gopp wrote:
Fordelen med Maserati V8en over V12ene er at du har mer krefter i lavere turtall

Er det en fordel at motoren i en entusiastbil har lastebilkarakteristikk?

Jeg er helt uenig. Jeg mener at tolverens styrke nettopp er dens brede turtallsområde, momenttopp relativt høyt opp i turtallsregisteret og et meget behagelig lydbilde.

Profile  

PostPosted: Thu 05 Jan 2012 23:41 

[quote="Alfanatiker
Det er en metode hvor man kan spare penger, kjøpe seg opp mer og mer i verdi. Og glede seg over pengene/verdien flere ganger.
Du kan se "kapitalen" din i garasjen, du kan kjøre den en tur. Du kan følge med på markedet og se den vokse samtidig som du bruker den. Hva er vel bedre enn å kunne bruke de pengene man ser vokser? /quote]

Dette har ikke du tolmodighet nok til min venn!

Profile  

PostPosted: Fri 06 Jan 2012 00:24 

rpm wrote:
gopp wrote:
Fordelen med Maserati V8en over V12ene er at du har mer krefter i lavere turtall

Er det en fordel at motoren i en entusiastbil har lastebilkarakteristikk?

Jeg er helt uenig. Jeg mener at tolverens styrke nettopp er dens brede turtallsområde, momenttopp relativt høyt opp i turtallsregisteret og et meget behagelig lydbilde.

Vi snakker ikke lastebil motor her, 6000 rpm og en godt turtallsvillig V8 motor gjør at den lydmessig og bruksmessig skiller seg stort fra både lastebil og amerikansk V8.

Samtidig er jeg enig i at 7-8000 rpm i en v12 er veldig veldig vanskelig å slå.
Jeg vil og rate lydopplevelsen i Espadaen min over lydopplevelsen og følelsen i Ghiblien jeg kjørte.
Samtidig så var arbeidet med å holde motoren rimelig i tune, i overkant strevsomt for min del.
Motoroverhaling til 250 000 er og ett godt stykke over mitt budsjett.

En annen ting er at Espada 12ern (regner med noe liknende med Fv12) var så lang og så stor, at i en normal garasje klarer du rett og slett ikke ta ut den motoren og girkassa. Det er litt relevant for oss som skrur selv.

Kunne jeg gjort valget på nytt i dag, ville jeg nok endt opp med en Maserati V8 istedet.
Ikke fordi motoren er fetere, men fordi den er lettere å leve med.

Biler som har vært ute på gården:
Lamborghini Espada, Ghibli 2.8, Biturbo ES, Audi RS2, BMW 850

Profile  

PostPosted: Fri 06 Jan 2012 01:27 

Alfanatiker wrote:
Grappa Speziale wrote:
Hva er galt med GTV6? Det er en bil du allerede har og den har kjøreglede og lyd i massevis - sannsynligvis mer enn veldig mange av de ovennevnte bilene.

Du kan se "kapitalen" din i garasjen, du kan kjøre den en tur. Du kan følge med på markedet og se den vokse samtidig som du bruker den. Hva er vel bedre enn å kunne bruke de pengene man ser vokser? :mrgreen:

Er det slik det foregår? Hørtes svært enkelt og greit ut.

Dersom man skal gjøre de store pengene må man ha tålmodighet og ikke minst kjøpe rett bil. Alternativt kan man om man er heldig og har teft, kjøpe en bil som ligger en god del under "normal" pris og profittere på det ved å selge for "normal" pris - dette er omtrent den eneste måten å gjøre penger på kort sikt. Jeg pleier å si at det er i kjøpsprossessen du legger grunnlaget for den gode handelen.

Dette er svært komplekst der teft, flaks, tilgjengelighet og mange andre faktorer spiller inn. Tilstand på bil og historikk har stor betydning, selv på en Toyota Corolla og selvsagt enda mer på en klassiker.
Antall produserte er ofte en pekepinn på hvordan prisutvuklingen vil bli, men ingen nødvendighet - saken er at selv med lave produksjonstall, kan en bilmodell omtrent flomme over i et marked med få kjøpere. Lave produksjonstall betyr at de fra starten av sjelden blir vraket - samtidig er de yndede objekt for spekulanter som alle skal ha en bit av kaka.
Høyere produksjonstall betyr ofte at bilene blir kastet uten tanke på å ta vare på dem og vips er det plutselig en slik modell du finner færrest igjen av. Hva skjer da?
Det er ofte disse bilene man bør satse på mens man ennå omtrent får dem gratis. Så lenge pengene dine er i bil, gir de ingen likviditet og du er like låst økonomisk som om du ikke hadde penger - med mindre du selger bilen, selvsagt.
Skal man koste på en bil, er det viktig å vite hva man skal investere i, for å kunne heve bilens verdi. Det har erfaringsmessig vist seg svært vanskelig å få igjen penger som er puttet i en bil, så her må man være smart. Illusjonen om å se pengene vokse i garasjen kan fort briste om man trår feil eller er uheldig med noe - og jo mer teknisk avansert en bil er, jo fortere flyr penga om noe må utbedres. Da er det viktig å ha kapital til å tåle en slik smell. En udugelig bil er ikke verdt mye, hverken for eier eller eventuell kjøper.

Å analysere sitt eget marked(hjemmemarked) er lurt - hva er populært?, hvor mange slike biler finnes i markedet?, blir bilene solgt? Hvilken tistand og pris er det på konkurrerende objekter? Rep.objekter og dårlige biler oppnår sjelden noen pris og er vanskelig å omsette. Tendensen er at de aller fleste vil ha en bra bil som kan kjøres med en gang. Selvmekkere er sjeldne kjøpere og vil heller aldri betale noe spesielt for noe.
Skulle jeg bygd meg "oppover i markedet" som du sier, ville jeg begynt med langt rimeligere og enklere biler enn italiensk eksotika til 250K. Kan jeg foreslå at du begynner med å prøve å tjene penger på GTV6en? På den måten frigjør du kapital for investering i neste objekt....................som du selvsagt ikke vet hva er, ennå.

Last edited by Grappa Speziale on Fri 06 Jan 2012 01:54, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Fri 06 Jan 2012 01:53 

kjøp mustang, billige deler og går bare opp i pris!
:wink:
zagato utgaver er vel altid i vinden, men de er kansje i helt andre prisklasser?

Profile  

PostPosted: Fri 06 Jan 2012 02:20 

larsvegas wrote:

Gjelder bare om du kjøper rett Mustang, men et godt poeng er at ikke alle er like glad i italienske biler.

Vi har vel alle sett biler bli stående i år og dag uten å bli solgt - jo mer spesiell dess vanskeligere. De som kjenner markedet godt, er ikke de beste kjøperne en selger kan ha - og med det sagt - er det ofte vanskelig å selge italiensk eksotika til et svært lite marked fullt av forståsegpåere(oss selv). Det går også en smertegrense på pris hos de fleste, og det er ikke så mange igjen når man passerer 150K.

Profile  

PostPosted: Fri 06 Jan 2012 02:28 

Grappa Speziale wrote:
larsvegas wrote:

Gjelder bare om du kjøper rett Mustang, men et godt poeng er at ikke alle er like glad i italienske biler.

Med mindre du kjøper Mustang II, skal det vel godt gjøres å tape penger på dem - så lenge vi snakker veteranbiler. :) En Fastback fra før '74 er vel så nær penger i banken som en noensinne kommer?

Profile  

PostPosted: Fri 06 Jan 2012 05:26 

Grappa Speziale wrote:
Alfanatiker wrote:
Grappa Speziale wrote:

Er det slik det foregår? Hørtes svært enkelt og greit ut.

Dersom man skal gjøre de store pengene må man ha tålmodighet og ikke minst kjøpe rett bil. Alternativt kan man om man er heldig og har teft, kjøpe en bil som ligger en god del under "normal" pris og profittere på det ved å selge for "normal" pris - dette er omtrent den eneste måten å gjøre penger på kort sikt. Jeg pleier å si at det er i kjøpsprossessen du legger grunnlaget for den gode handelen.

Dette er svært komplekst der teft, flaks, tilgjengelighet og mange andre faktorer spiller inn. Tilstand på bil og historikk har stor betydning, selv på en Toyota Corolla og selvsagt enda mer på en klassiker.
Antall produserte er ofte en pekepinn på hvordan prisutvuklingen vil bli, men ingen nødvendighet - saken er at selv med lave produksjonstall, kan en bilmodell omtrent flomme over i et marked med få kjøpere. Lave produksjonstall betyr at de fra starten av sjelden blir vraket - samtidig er de yndede objekt for spekulanter som alle skal ha en bit av kaka.
Høyere produksjonstall betyr ofte at bilene blir kastet uten tanke på å ta vare på dem og vips er det plutselig en slik modell du finner færrest igjen av. Hva skjer da?
Det er ofte disse bilene man bør satse på mens man ennå omtrent får dem gratis. Så lenge pengene dine er i bil, gir de ingen likviditet og du er like låst økonomisk som om du ikke hadde penger - med mindre du selger bilen, selvsagt.
Skal man koste på en bil, er det viktig å vite hva man skal investere i, for å kunne heve bilens verdi. Det har erfaringsmessig vist seg svært vanskelig å få igjen penger som er puttet i en bil, så her må man være smart. Illusjonen om å se pengene vokse i garasjen kan fort briste om man trår feil eller er uheldig med noe - og jo mer teknisk avansert en bil er, jo fortere flyr penga om noe må utbedres. Da er det viktig å ha kapital til å tåle en slik smell. En udugelig bil er ikke verdt mye, hverken for eier eller eventuell kjøper.

Å analysere sitt eget marked(hjemmemarked) er lurt - hva er populært?, hvor mange slike biler finnes i markedet?, blir bilene solgt? Hvilken tistand og pris er det på konkurrerende objekter? Rep.objekter og dårlige biler oppnår sjelden noen pris og er vanskelig å omsette. Tendensen er at de aller fleste vil ha en bra bil som kan kjøres med en gang. Selvmekkere er sjeldne kjøpere og vil heller aldri betale noe spesielt for noe.
Skulle jeg bygd meg "oppover i markedet" som du sier, ville jeg begynt med langt rimeligere og enklere biler enn italiensk eksotika til 250K. Kan jeg foreslå at du begynner med å prøve å tjene penger på GTV6en? På den måten frigjør du kapital for investering i neste objekt....................som du selvsagt ikke vet hva er, ennå.

Les mine siste innlegg en gang til. :)

Profile  

PostPosted: Fri 06 Jan 2012 10:23 

Jeg har lest dem - før jeg skrev.

Når det gjelder Mustang Fastback: Penger i banken? Jo, forsåvidt, men igjen avhenger det av hva du betaler for bilen. I et hauset marked er det lett å kjøpe feil bil til alt for høy pris og dermed har man kanskje 100K å ta igjen før man får begynt.

Et eksempel: En dreven kjenning av meg kjøpte en Fastback som var fantastisk fin - på utsiden. Han var ikke i stand til å avdekke et golv festet av popnagler og karrosseriopprettinger i beste pimp my ride-stil. Han kunne selvsagt latt bilen være sånn, men han følte at han ikke kunne leve med dette og full restaurering ble foretatt.
Det han har lagt av penger i bilen, vil det ta vinter og vår før han får igjen. og jeg tør ikke tenke på hva dette ville kostet om han ikke hadde gjort det meste selv.

Det er mange eksempler på dette, og jo mer spesiell og verdifull en bil er, jo større sjanse er det for at noen har fusket for å tjene penger.

Nå høres det ut som om jeg er ekspert på dette, og det er helt riktig. Fra spøk til alvor, jeg prøver bare å gi noen råd - gode eller dårlige - du får avgjøre.

Profile  

PostPosted: Fri 06 Jan 2012 10:45 

”Investeringsobjekt” er kanskje greieste måten å bortforklare for kona eller rettferdiggjøre for seg selv bilgalskapen på? Å ljuge litt for seg selv er undervurdert. Gamle biler som penger i banken er jeg generelt tvilende til. Bevares, det finnes sikkert eksempel på røverkjøp og gevinster, men jeg har en mistanke om at flertallet av de som har gamle biler som fetish kommer dårlig ut målt i kroner. At vi har et lykkeligere og rikere liv med god helse er en annen sak.

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 137 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]