It is currently Sun 20 Aug 2017 15:39



All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 137 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Next
Author Message
PostPosted: Fri 06 Jan 2012 10:53 
Offline
User avatar

Joined: Wed 11 Oct 2006 14:28
Posts: 2130
strada wrote:
”Investeringsobjekt” er kanskje greieste måten å bortforklare for kona eller rettferdiggjøre for seg selv bilgalskapen på? Å ljuge litt for seg selv er undervurdert. Gamle biler som penger i banken er jeg generelt tvilende til. Bevares, det finnes sikkert eksempel på røverkjøp og gevinster, men jeg har en mistanke om at flertallet av de som har gamle biler som fetish kommer dårlig ut målt i kroner. At vi har et lykkeligere og rikere liv med god helse er en annen sak.


Det er mulig å gjøre gode kjøp. Og det går selvfølgelig an å tjene penger på en veteranbil. Men uansett hvor bra en slik bil er i utgangspunktet så vil ting gå i stykker (hvis den brukes) og små skader vil oppstå.

Å kjøpe en bil i Norge, bruke den litt i Norge og så selge den i Norge med fortjeneste tror jeg lite på. Skal man tjene penger må man benytte seg av mulighetene som ligger i differensierte markeder. Det finnes f.eks biler som er langt billigere i andre land enn de er i Norge. Der ligger det noen muligheter, men også fallgruber. Selv har jeg kjøpt i California og tror jeg har vært heldig så jeg i alle fall kan få igjen det jeg har lagt ned av penger i bilen. Fordi det skjer jo alltid noe, en ny dynamo og en clutch det koster jo penger.

Jeg vet ikke. Tror det finnes enklere måter å tjene penger på. Men kan ikke komme på en morsommere måte å tape penger på sånn i farta.

_________________
privat bilist


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 06 Jan 2012 12:06 
Offline

Joined: Sun 06 Apr 2008 17:13
Posts: 616
Jeg er mester i å overbevise meg selv med små løgner om "god investering" "dette blir jo bare mere verdt".
Jeg er også en mester i å ha selektiv hukommelse hva gjelder utgifter på bil. Dette hjelper ovenstående løgner veldig.
Husker mao innkjøpskostnad, men påkost forsvinner liksom litt underveis.

Min Merak SS var en slik bil. Inngangsbilletten var så sweet. At bilen har kostet godt over det dobbelte på fire år er vel ikke akkurat noe kona vet om.
På den annen side er hun jo forholdsvis smart, så hun ser jo fovandlingen bilen har vært igjennom.
På denne er det forøvrig prutningsmonn, for jeg har funnet en bil jeg vil ha.

Kjøper man en kommende klassiker og beholder den i 20 år tror jeg det er mulig å gjøre penger. Man må bare huske å glemme påkosten underveis.

Tror feks eieren av den eneste norske Mistral Spyder ler hele veien til banken. Han kjøpte sin i 1979, og jeg er temmelig sikker på at han ikke ga 2 mill for den, heller ikke etter samtidens økonomi. Hørte også om en kjenning som var tilbudt den orange Stratos Stradalen på midten av 80-tallet. 110k var prisen. I 1985 kjøpte min far Alfa 33 QV for 110k. Den er nok spiker for lenge siden, mens Stratosen koster 2 mill. Fantastisk.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 06 Jan 2012 12:25 
Offline
User avatar

Joined: Sat 15 Sep 2007 00:54
Posts: 2803
Ursa Major wrote:
Tror feks eieren av den eneste norske Mistral Spyder ler hele veien til banken. Han kjøpte sin i 1979, og jeg er temmelig sikker på at han ikke ga 2 mill for den, heller ikke etter samtidens økonomi. Hørte også om en kjenning som var tilbudt den orange Stratos Stradalen på midten av 80-tallet. 110k var prisen. I 1985 kjøpte min far Alfa 33 QV for 110k. Den er nok spiker for lenge siden, mens Stratosen koster 2 mill. Fantastisk.


Produksjonstall!

Hadde det vært bygd like mange Stratos som det er bygd 33 QV ville prisen vært noe helt annet i dag. Det er ikke det eneste parameter som avgjør prisutviklingen, men absolutt noe man bør ta i betraktning. Uansett vil ikke verdistigningen komme over natten, så regn med å måtte sitte med bilen en stund før du kan få avkastning.

Har egentlig ikke så veldig mye tro på at man tjener mye penger på klassisk bil jeg heller, annet enn at man kan få igjen for egeninnsats.

_________________
Vive la France/Forza Italia


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 06 Jan 2012 13:09 
Offline

Joined: Sun 06 Apr 2008 17:13
Posts: 616
gopp wrote:
Ursa Major wrote:
Tror feks eieren av den eneste norske Mistral Spyder ler hele veien til banken. Han kjøpte sin i 1979, og jeg er temmelig sikker på at han ikke ga 2 mill for den, heller ikke etter samtidens økonomi. Hørte også om en kjenning som var tilbudt den orange Stratos Stradalen på midten av 80-tallet. 110k var prisen. I 1985 kjøpte min far Alfa 33 QV for 110k. Den er nok spiker for lenge siden, mens Stratosen koster 2 mill. Fantastisk.


Produksjonstall!

Hadde det vært bygd like mange Stratos som det er bygd 33 QV ville prisen vært noe helt annet i dag. Det er ikke det eneste parameter som avgjør prisutviklingen, men absolutt noe man bør ta i betraktning. Uansett vil ikke verdistigningen komme over natten, så regn med å måtte sitte med bilen en stund før du kan få avkastning.

Har egentlig ikke så veldig mye tro på at man tjener mye penger på klassisk bil jeg heller, annet enn at man kan få igjen for egeninnsats.


Nettopp - såvisst ikke eneste parameter. Pedigree, racehistorie og design hjelper nok Stratosen godt på vei, selv om 33 QV var en fantastiks morsom liten italiensk Golf. Mistral Spyderen er jo udiskutabelt verdens peneste bil. Dessverre for min del, for prisen gjør den fullstendig utilgjengelig....


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 06 Jan 2012 13:44 
Offline
User avatar

Joined: Mon 20 Apr 2009 08:56
Posts: 682
Location: Aurskog
Den peneste bilen som er å oppdrive til 250k er i mine øyne Ferrari 308 GTS.
Eller hva med en Mondial? Da blir det plutselig mye penger igjen av 250K budsjettet.

Når det gjelder Mustang stemmer det at de står godt i pris, men de er kjipe å kjøre sammenlignet med Mopars produkter fra den samme tiden. En Mopar big block kan du heller ikke trå feil med investeringsmessig. Hemi-biler er umulig til den prisen, men det går an å få en 68-70 Charger med 440 hvis man leter godt og lenge. Da har du en sikker investering, god kvalitet, lave delepriser og en akselerasjon som vil svimeslå enhver samtidig italiensk sportsbil i lyskryssduellene...

_________________
Norges eneste offisielle Lord.

Bilpark: 1971 Jaguar XJ6, 1974 Mercedes-Benz SLC 450, 1973 Plymouth Roadrunner, 1987 Fiat Ritmo Abarth 130TC, 1986 Peugeot 505 GTI, 2003 Volvo V70. 1975 Land Rover Series III 88.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 06 Jan 2012 14:03 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 13:52
Posts: 6056
Location: Dritschpa!
Lord Landsem wrote:
det går an å få en 68-70 Charger med 440 hvis man leter godt og lenge. Da har du en sikker investering, god kvalitet, lave delepriser og en akselerasjon som vil svimeslå enhver samtidig italiensk sportsbil i lyskryssduellene...


Du kjenner jo litt til dette miljøet? Hvordan er det der i gården, mange som drar på europaferie, eller blir det Big Power Meet og ikke lengere?
Hadde jo vert moro og gni skinkene mot vinylen med en slik på rivieraen, Via Aurelia med Charger hadde også vert verdt litt skriblerier.

_________________
All the world's a stage


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 06 Jan 2012 14:03 
Offline

Joined: Sun 02 Jul 2006 08:01
Posts: 2219
Location: Hønefoss
Egentlig så faller mange av disse poengene her litt bort for meg. Og grunnen til det er jo at hvorvidt man tjener masse penger på bilen eller ikke er jo litt uvesentlig. Det er liksom noe litt annet å sitte med en GT-vogn til 250 000 enn å som flere andre kollegaer av meg kanskje reise på ferie i 3-4 måneder og bruke "samme summen".

Litt av det jeg mente og med å "bygge seg opp", er å sakte men sikkert kjøpe dyrere og dyrere godværsvogn. Og normalt sett tror jeg ikke en gammel klassiker er noe dyrere å holde enn det mange nye biler har kostet i service etc over noen års eierskap.

Selv om kanskje grappas mål som regel handler om å tjene penger på biler, og de han har brukt litt og kjent og følt på gleden av å eie. Så vil det aldri være MITT mål. Hva så om eksempelvis 50 000 forsvinner ut av vinduet i diverse påkostninger den første tiden, det er da tross alt en hobby?
Jeg går på jobb, og jobber pokker så hardt og lenge og alt det der, for å LEVE. For å få råd til det jeg har lyst på, for å føle gleden av å oppleve det "ola nordmann" kanskje hverken opplever eller har den minste interesse av å jobbe like hardt for. Jeg både bruker og taper sikkert veldig mye penger på bil, men jeg hverken røyker eller snuser, eller bruker masse penger på ferie og er vel i utgangspunktet så godt som avholdsmenneske 362 dager i året.

Jeg vil ha en 70-talls klassiker fordi jeg har LYST, fordi jeg jobber hardt for det, og fordi jeg fortjener det! :wink:

_________________
det er ikke så nøye, bare det er akkurat..


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 06 Jan 2012 14:47 
Offline

Joined: Sun 06 Apr 2008 17:13
Posts: 616
Hørte jeg noen si Ferrari 365?


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 06 Jan 2012 15:23 
Offline
User avatar

Joined: Mon 20 Apr 2009 08:56
Posts: 682
Location: Aurskog
asn wrote:
Lord Landsem wrote:
det går an å få en 68-70 Charger med 440 hvis man leter godt og lenge. Da har du en sikker investering, god kvalitet, lave delepriser og en akselerasjon som vil svimeslå enhver samtidig italiensk sportsbil i lyskryssduellene...


Du kjenner jo litt til dette miljøet? Hvordan er det der i gården, mange som drar på europaferie, eller blir det Big Power Meet og ikke lengere?
Hadde jo vert moro og gni skinkene mot vinylen med en slik på rivieraen, Via Aurelia med Charger hadde også vert verdt litt skriblerier.


Du har nok helt rett i dette med Big Power Meet. Noe særlig lengre enn det er det ikke mange som foretar seg. Dog har jeg hørt om enkelte som har kjørt med muskelbilen sin ned til Spania eller Italia.
En Charger på rivieraen hadde nok vært en særdeles morsom opplevelse. Ikke ofte man ser american muscle i de sydlige deler av vår verdensdel.

_________________
Norges eneste offisielle Lord.

Bilpark: 1971 Jaguar XJ6, 1974 Mercedes-Benz SLC 450, 1973 Plymouth Roadrunner, 1987 Fiat Ritmo Abarth 130TC, 1986 Peugeot 505 GTI, 2003 Volvo V70. 1975 Land Rover Series III 88.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 06 Jan 2012 15:36 
Offline

Joined: Sun 06 Apr 2008 17:13
Posts: 616
Har hatt med en kompis med 1969 Mustang Fastback til CHGP en gang. Riktignok ikke voldsomt lang tur, men lang nok til at lommeboken ble slank.
Dyret bruker nemlig godt med suppe.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 06 Jan 2012 15:40 
Offline
User avatar

Joined: Tue 20 Jun 2006 16:30
Posts: 4790
Location: Byens beste strøk
Jeg ser konturene av en søknad til GDW, det er det jeg gjør. Husk bare at manérene går foran kjøretøyet. :wink:

_________________
Det er bedre å komme i andre enn å gå i seg selv


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 06 Jan 2012 15:47 
Offline
User avatar

Joined: Mon 23 Jun 2008 18:51
Posts: 3724
Location: Vesterålen
En bil jeg tipper vil øke i verdi som ikke er like vulgær som Charger er 66/67 Le Mans og GTO. Vet jo smak er subjektiv men jeg syns de bilene er noe av det peneste fra GM ever made.

_________________
1989 w201 2.5 16. 1983 KP60. Not putting miles on your car is like not having sex with your girl friend so she'll be more desirable to her next boy friend.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 06 Jan 2012 15:54 
Offline

Joined: Sun 02 Jul 2006 08:01
Posts: 2219
Location: Hønefoss
Grappa Speziale wrote:
Jeg ser konturene av en søknad til GDW, det er det jeg gjør. Husk bare at manérene går foran kjøretøyet. :wink:


Du trenger nok ikke bekymre deg. Jeg er ikke veldig GDW-aktig. :lol:
Manerer har jeg i massevis, men sjelden på internettfora. :wink:

_________________
det er ikke så nøye, bare det er akkurat..


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 29 Jan 2012 14:28 
Offline

Joined: Thu 24 Mar 2011 11:25
Posts: 268
Location: Sørlandet
Jaguar XJC spesielt i 5.3 liters utgave hadde du kledd Ronny, men de er ikke lette å finne i LHD og brukbar stand. :? http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... &picture=1

Denne har fått transplantert støpejern hjerte i stedet for aluminiumsskulpturen om skal være der, og er således ikke så attraktiv.

http://www.google.no/#hl=no&cp=6&gs_id= ... 24&bih=672

_________________
Corsa Italiana Racer på ettterskudd!
Jeg rev ned vognskjulet og bygde meg GARAGE til bilene!!!


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 29 Jan 2012 14:46 
Offline

Joined: Sun 02 Jul 2006 08:01
Posts: 2219
Location: Hønefoss
Rune R. wrote:
Jaguar XJC spesielt i 5.3 liters utgave hadde du kledd Ronny, men de er ikke lette å finne i LHD og brukbar stand. :? http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... &picture=1

Denne har fått transplantert støpejern hjerte i stedet for aluminiumsskulpturen om skal være der, og er således ikke så attraktiv.

http://www.google.no/#hl=no&cp=6&gs_id= ... 24&bih=672



Irriterende nok så finner du her et svakt punkt. "Prinsippielt" har jeg normalt sett ikke sansen for Jaguar, men akkurat XJC syntes jeg kan være utrolig fine vogner! :oops:

"heldigvis" er de vel ikke levert med manuell og 12 sylindre (?), og som du sier er det vel vanskelig å oppdrive en bra venstrestyrt bil?

_________________
det er ikke så nøye, bare det er akkurat..


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 137 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group