It is currently Tue 27 Jun 2017 15:47

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Elbil - skal, skal ikke
PostPosted: Thu 26 Apr 2012 12:54 
Site Admin

Rockerbox wrote:
Denne elbildiskusjonen er så interessant at den bør løftes over i en egen tråd.

Fiat lux.

Profile  

PostPosted: Thu 26 Apr 2012 13:38 

Rockerbox wrote:
Denne elbildiskusjonen er så interessang at den bør løftes over i en egen tråd.
Slik jeg ser det er fordelen med elbil; 100 % moment fra oppstart og rimelig drivstoff.
Det er en rekke insentiver, og for oss som bor i Oslo/Bærum er det absolutt en fordel å kunne benytte kollektivfeltet.
Samt gratis bomring, gratis parkering på kommunale plasser og og atpåtil gratis drivstoff mange steder. De to sistenevnte er bl.a. tilfelle på Aker Brygge hvor det jo arbeider mange trengende miljøforkjempere....

Jeg tror for øvrig at markedet er i ferd med å mettes noe. Salgstall og priskrig tyder på det. Det er jo stort sett vest for Oslo man nyter godt av fordelen med kollektivfelt (en vei) og der tror jeg mange som har tenkt på elbil som et alternativ har realisert muligheten.

Rockerbox wrote:
Men hvis alle skal kjøre i kollektivfeltet blir det jo kø der også, og da forsvinner hensikten for kollektivtrafikken.
Det er leenge igjen til det blir et problem. I åtttetiden kan det være kø i Sandvika og Blommenholm. Tar uansett ikke lang tid. Ellers er det enten busser med urutinerte sjåfører, nedkjørte 10 år gamle Peugetot Electriquer eller en Reva (G-Whizz) som ikke orker mer enn 40-60 km/t. Spesielt sistnevnte utmerker seg ved selvrettferdige sjåfører med skylapper, som blåser i om de har hundre biler og busser bak seg og bilene i de regulære filene kjører fortere.

Rockerbox wrote:
Det er vel en betydelig risiko knyttet til hvor lenge insentivene vil vare, men mva fritaket mister man ikke hvis man kjøper en elbil nå.
Det tror jeg du har rett i. Jeg tviler på om neste års borgerlige regjering ser det som en samfunnsoppgave å subsidiere elbiler. I hvert fall hva moms angår. Mht. engangsavgift tror jeg de vil forbli gunstige. Miljølobbyen er for sterk og det er for lite penger i det for en regjering til å ta den store fighten over elbiler, hvor Norge dessuten fremstår som innovativ.

Rockerbox wrote:
At elbilen er miljøvennlig er en halv sannhet, den har ikke utslipp, men på marginen er det tysk kullkraft som importeres til norden.
Vi flytter mao utslippene fra Norge og til europa i perioder hvor norden trenger kraftimport.
Jeg irriterer meg veldig over klistremerker med "nullutslippsbil" på mange, spesielt Nissan Leaf. Tror disse folkene at bilen deres produserer energien de forbruker uten å slippe ut noe?
Om man naivt tror at det er norsk fossefallelektrisitet som gir bilene strøm så slipper en iMiEV eller en Leaf ut +/- 15-20 gram Co2 pr km. Om man derimot regner med at dette kommer på toppen av verdens øvrige energiforbruk og at strømmen dermed kommer fra et Kinesisk ufiltrert kullraftverk er utslippet i størrelsesorden 70-80 gr Co" pr km. Mao. som en Fiat 500 Twinair. Men i byene er det jo utvilsomt en fordel.

Det spiller altså liten rolle for myndighetene at utslippene kommer et annet sted så lenger det bidrar til å oppnå lokale miljømål. Men hvor mye dette utgjør er jo også et spørsmål. Bilenes utslipp jo marginalt sammenliknet med industri, luftfart og skipsfart. Men den enkleste å gjøre noe med. Spesielt vi norkse bilister er vant med å la oss rævkjøre.

Det er vel dessuten grunn til å tro at levetiden til, i hvert fall dagens, elbiler vil bli adskillig kortere enn biler med forbrenningsmotorer, og at de representerer et større problem når den skal skrapes. Det innebærer at det totale miljøfotavtrykket til en elbil blir langt mindre fordelaktig, om i det hele tatt, enn hva heiagjengen tror.

Rockerbox wrote:
Hva kan man forvente av levetid på drivverk og motor ? jeg tipper langt lengre enn på en bensin/dieselbil, og rimeligere vedlikehold av det mekansike. Men min erfaring er at det er ikke motorproblemer som tar knekken på biler som blir gamle, det er vel så mye rust, og andre problemer. Hvordan vil en Tesla tåle en norsk vinter med betydelig salting er et annet spørsmål.
Absolutt. Batteriene på iMiEV skal visstnok tåle 150-200kkm. Garanti på 100kkm. P.t. koster en ny bateripakke 150kkr. Mens hele bilen koster noe under 200kkr. Mao. vil bilene bli kastet når batteriene er oppbrukt. På den annen side kan man håpe på en utvikling for bilbatterier a'la flatskjerm-TV'er. I så fall vil ytelser stige og priser falle kraftig og dermed kan bilene få lenger levetid.

Rockerbox wrote:
Dagens elbiler (med nye Tesla) er ihvertfall mye bedre enn den elektriske Pandaen til Bellona, og Thinken. Det er artig å se teknologiutviklingen, noe som jeg anttar vil bety rimeligere og bedre batterier etterhvert.
Helt klart. Det virker imidlertid som de store bilfabrikkantene satser på plug-in hybrids i første omgang. Disse har ikke alle de praktiske og avgiftsmessige fordelene til rene elbiler og kommer derfor ikke til å ta av her på berget med det første. Dessuten er det tidlig i denne teknologiens livsfase - og man vet jo ikke hva som blir fremtiden. Kjedelig å bruke 500-600kkr på noe som viser seg å bli bilenes Beta eller Video 2000. Nå hørte jeg i går en-eller-annen minister, sannsynligvis fra SV, si noe på radioen om at regjeringen satset på plug-in hybrider, uten at det var noe konkret i det. Det skal visstnok også satses på kraftig utbygging av ladestasjoner, noe som kan tyde på at vi her til lands har et strømoverskudd vi ikke vet hva vi skal gjøre med.

Profile  

PostPosted: Thu 26 Apr 2012 17:26 

Så annet en personlige fordeler og lokale miljøforbedringer så er e.l bilen i seg selv en bløff. Og hva er greia med biler som drives elektrisk med en bensin motor koblet til generator ? Der er jo også biler med generatorer på hjulene som lader mens du kjører eller når du bremser. Uansett så må du bruke energi for å lage energi , og man vil ha et energi tap i prosessen.

Eneste kan jo være biler som til tider har bruk for en del kraftreserver der en kan bruke 2 til 3 bensinmotorer og de starter /stopper etter behov.

Jeg lurer også på hvor de tenker å ta dette overskuddet av kraft vi har fra.

Profile  

PostPosted: Thu 26 Apr 2012 18:17 

Fremtiden er litt vanskelig å spå, men bensinbiler blir stadig bedre på effektivitet og energiutnyttelse, selv om dieselmafiaen sier motsatt. Jeg tror den nære fremtiden blir å koble bilen på strømnettet for lading og ha en liten bensinmotor som kjørelengedeforlenger (nytt ord???). En ting er sikkert, hybrid som prius er dødfødt! De brenner jo like mye brennstoff som en bra forbrenningsmotor.
Diesel tror jeg blir faset ut for personbiler, spesielt små. Rett og slett fordi de slipper ut for mye lokalt.

Energi må man ha uansett. Om det kommer til bilen i form av strøm eller væske, så vil det i fremtiden være dyrt og forurensende.

Og det blir også stadig strengere for skip med lensevann, ballastvann, gråvann, nox og sox osv ;)

Austin Mini 1000 - Autobianchi A112 Abarth - Morris 1300

Profile  

PostPosted: Thu 26 Apr 2012 23:10 

vegar wrote:
Fremtiden er litt vanskelig å spå, men bensinbiler blir stadig bedre på effektivitet og energiutnyttelse, selv om dieselmafiaen sier motsatt. Jeg tror den nære fremtiden blir å koble bilen på strømnettet for lading og ha en liten bensinmotor som kjørelengedeforlenger (nytt ord???). En ting er sikkert, hybrid som prius er dødfødt! De brenner jo like mye brennstoff som en bra forbrenningsmotor.
Diesel tror jeg blir faset ut for personbiler, spesielt små. Rett og slett fordi de slipper ut for mye lokalt.

Energi må man ha uansett. Om det kommer til bilen i form av strøm eller væske, så vil det i fremtiden være dyrt og forurensende.

Og det blir også stadig strengere for skip med lensevann, ballastvann, gråvann, nox og sox osv ;)

Men jeg ser ikke helt poenget med e.l bil om man må ha et atomkraftverk for å holde de med strøm.

Hehe .. om 50 år åpner en en luke på bilen og konstanterer at denne har en 900cc kjørelengdeforlenger ;) .

På skip er de jo allerede ganske Nazi , en se jo litt av galskapene når en samler opp alt regnvann på riggene for så å transportere det bort via skip til renseanlegg på land. Når endelig vannet treffer havet er det mye renere en det var da det kom ned fra himmelen .

Profile  

PostPosted: Fri 27 Apr 2012 00:10 

Jup, vi selger og server drainwater treatment plants til offshore, bilete water separatorer med 5 ppm, ballastvannrensing og holder på å utvikle nox/sox rensing så jeg jobber med slikt daglig.

Energi må tilføres biler uansett. Spørsmålet er bare hva som er best for miljøet og lommebøkene. Derfor tror jeg vi kommer til å se en differensiering mellom elektriske bybiler og typiske landeveisbiler som går på fossilt brennstoff. En annen sak er downsizing. Det er ganske idiotisk å kjøre store biler med en sjåfør i hver, istedet for små billige "pendlerbiler"

Profile  

PostPosted: Fri 27 Apr 2012 00:28 

vegar wrote:
Jup, vi selger og server drain water treatment plants til offshore, bilete water separatorer med 5 ppm, ballast vann rensing og holder på å utvikle nox/sox rensing så jeg jobber med slikt daglig.

Nesten litt O.T , men har du kjennskap til bruk av ammoniakk istede for urea for nox rensing ?

Det er en av løsningene som er skissert som mulig alternativ ved nybygg da en vil få redusert total vekt og dermed mindre forbruk. Ellers er det jo vanninjeksjon som ser ut som å være det beste for ettermontering pga kostand/tid/effekt .

Profile  

PostPosted: Fri 27 Apr 2012 07:08 

Vanninjeksjon er stort. Vi leverer ferskvannsgeneratorer til mange dieselkraftverk rundt i verden, men det krever jo ganske mye energi. Det er nettopp energiforbruket for å lage ferskvann som er et "selling point" for oss da de fleste dieselkraftverk har overskuddsvarme som vi bruker som "gratis" energi til å produsere ferskvann.

Nox/sox rensing er fortsatt under utvikling og utprøving hos oss, og jeg kan ikke fortelle for mye om det. Både fordi det er litt hemmelig og jeg ikke kan nok om selve prosessene :)

Profile  

PostPosted: Fri 27 Apr 2012 11:16 
Site Admin

Hans V wrote:
Rockerbox wrote:
Denne elbildiskusjonen er så interessang at den bør løftes over i en egen tråd.
Slik jeg ser det er fordelen med elbil; 100 % moment fra oppstart og rimelig drivstoff.
Det er en rekke insentiver, og for oss som bor i Oslo/Bærum er det absolutt en fordel å kunne benytte kollektivfeltet.
Samt gratis bomring, gratis parkering på kommunale plasser og og atpåtil gratis drivstoff mange steder. De to sistenevnte er bl.a. tilfelle på Aker Brygge hvor det jo arbeider mange trengende miljøforkjempere....

Jeg tror for øvrig at markedet er i ferd med å mettes noe. Salgstall og priskrig tyder på det. Det er jo stort sett vest for Oslo man nyter godt av fordelen med kollektivfelt (en vei) og der tror jeg mange som har tenkt på elbil som et alternativ har realisert muligheten.

Rockerbox wrote:
Men hvis alle skal kjøre i kollektivfeltet blir det jo kø der også, og da forsvinner hensikten for kollektivtrafikken.
Det er leenge igjen til det blir et problem. I åtttetiden kan det være kø i Sandvika og Blommenholm. Tar uansett ikke lang tid. Ellers er det enten busser med urutinerte sjåfører, nedkjørte 10 år gamle Peugetot Electriquer eller en Reva (G-Whizz) som ikke orker mer enn 40-60 km/t. Spesielt sistnevnte utmerker seg ved selvrettferdige sjåfører med skylapper, som blåser i om de har hundre biler og busser bak seg og bilene i de regulære filene kjører fortere.

Rockerbox wrote:
Det er vel en betydelig risiko knyttet til hvor lenge insentivene vil vare, men mva fritaket mister man ikke hvis man kjøper en elbil nå.
Det tror jeg du har rett i. Jeg tviler på om neste års borgerlige regjering ser det som en samfunnsoppgave å subsidiere elbiler. I hvert fall hva moms angår. Mht. engangsavgift tror jeg de vil forbli gunstige. Miljølobbyen er for sterk og det er for lite penger i det for en regjering til å ta den store fighten over elbiler, hvor Norge dessuten fremstår som innovativ.

Rockerbox wrote:
At elbilen er miljøvennlig er en halv sannhet, den har ikke utslipp, men på marginen er det tysk kullkraft som importeres til norden.
Vi flytter mao utslippene fra Norge og til europa i perioder hvor norden trenger kraftimport.
Jeg irriterer meg veldig over klistremerker med "nullutslippsbil" på mange, spesielt Nissan Leaf. Tror disse folkene at bilen deres produserer energien de forbruker uten å slippe ut noe?
Om man naivt tror at det er norsk fossefallelektrisitet som gir bilene strøm så slipper en iMiEV eller en Leaf ut +/- 15-20 gram Co2 pr km. Om man derimot regner med at dette kommer på toppen av verdens øvrige energiforbruk og at strømmen dermed kommer fra et Kinesisk ufiltrert kullraftverk er utslippet i størrelsesorden 70-80 gr Co" pr km. Mao. som en Fiat 500 Twinair. Men i byene er det jo utvilsomt en fordel.

Det spiller altså liten rolle for myndighetene at utslippene kommer et annet sted så lenger det bidrar til å oppnå lokale miljømål. Men hvor mye dette utgjør er jo også et spørsmål. Bilenes utslipp jo marginalt sammenliknet med industri, luftfart og skipsfart. Men den enkleste å gjøre noe med. Spesielt vi norkse bilister er vant med å la oss rævkjøre.

Det er vel dessuten grunn til å tro at levetiden til, i hvert fall dagens, elbiler vil bli adskillig kortere enn biler med forbrenningsmotorer, og at de representerer et større problem når den skal skrapes. Det innebærer at det totale miljøfotavtrykket til en elbil blir langt mindre fordelaktig, om i det hele tatt, enn hva heiagjengen tror.

Rockerbox wrote:
Hva kan man forvente av levetid på drivverk og motor ? jeg tipper langt lengre enn på en bensin/dieselbil, og rimeligere vedlikehold av det mekansike. Men min erfaring er at det er ikke motorproblemer som tar knekken på biler som blir gamle, det er vel så mye rust, og andre problemer. Hvordan vil en Tesla tåle en norsk vinter med betydelig salting er et annet spørsmål.
Absolutt. Batteriene på iMiEV skal visstnok tåle 150-200kkm. Garanti på 100kkm. P.t. koster en ny bateripakke 150kkr. Mens hele bilen koster noe under 200kkr. Mao. vil bilene bli kastet når batteriene er oppbrukt. På den annen side kan man håpe på en utvikling for bilbatterier a'la flatskjerm-TV'er. I så fall vil ytelser stige og priser falle kraftig og dermed kan bilene få lenger levetid.

Rockerbox wrote:
Dagens elbiler (med nye Tesla) er ihvertfall mye bedre enn den elektriske Pandaen til Bellona, og Thinken. Det er artig å se teknologiutviklingen, noe som jeg anttar vil bety rimeligere og bedre batterier etterhvert.
Helt klart. Det virker imidlertid som de store bilfabrikkantene satser på plug-in hybrids i første omgang. Disse har ikke alle de praktiske og avgiftsmessige fordelene til rene elbiler og kommer derfor ikke til å ta av her på berget med det første. Dessuten er det tidlig i denne teknologiens livsfase - og man vet jo ikke hva som blir fremtiden. Kjedelig å bruke 500-600kkr på noe som viser seg å bli bilenes Beta eller Video 2000. Nå hørte jeg i går en-eller-annen minister, sannsynligvis fra SV, si noe på radioen om at regjeringen satset på plug-in hybrider, uten at det var noe konkret i det. Det skal visstnok også satses på kraftig utbygging av ladestasjoner, noe som kan tyde på at vi her til lands har et strømoverskudd vi ikke vet hva vi skal gjøre med.

Profile  

PostPosted: Wed 13 Nov 2013 16:32 

Tesla aksjen har gått som en rakett i år, men fikk en ørliten smell nylig som følge av noen litt skrale Q3 resultater. Og så tar bilen fyr, men pytt pytt. Livet er ikke ufarlig! Teslas markedsverdi er forøvrig det dobbelte av Fiat SpA, selv om de lager noen færre biler. Ja, men det er jo en gamechanger sier elbilfansen, den kommer til å forandre verden, tenk heller Apple enn gammelt dieseldråg! Ok. Fra et rent regnearkståsted, så tilsvarer vel verdien sånn ca Audi, som lager 1,5 millioner biler til marginer i det absolutte toppskiktet. Skal Tesla dit, skal det bygges noen fabrikker, og så må de få holde på i fred i en 5-10 år uten plagsom konkurranse. Sannsynlig? Høres noe optimistisk ut. Anyways, er nå denne Teslaen noe å mase om?

Førsteinntrykket er rett og slett lekkert. Flotte linjer, småhissig framtoning, lav og velproposjonert. 21 toms halvjalla med 265 ser helt riktig ut. Partytriks er det mange av, det første er selve nøkkelen som ser ut som en Tesla modellbil. Trykk på panseret (på nøkkelen altså), og panseret åpnes. Trykk på bakluka, osv. Morsomt. Det andre er dørhåndtakene som automatisk glir ut av døra i 007 stil. Kult! Som alt annet på Tesla, er også dashbordet helt annerledes. Enorm 17 toms touchskjerm, en mindre skjerm til speedometer (men som gjør mye annet rart ettersom) og knapt en bryter å se utenom girspaken. Hvis det heter det. Håndbrekk mangler, så brekksladd utgår. Stort minus. Siden den ikke skal "startes", er det bare å gi gass og hele greia glir lydløst avgårde. Ute på motorveien gir vi flatt jern for å teste prestanda. Og dette er helt spooky: Helt musestille tar hele greia av som en rakett bortover veien. For en trøkk og for en ikke-lyd! Ikke rykk fra girskift engang. Bare et langt sug inntil skjermen viser bilde av en palle. Og dette kan gjøres fra første meter med bunnspekt bil. Ingen oppvarming! Makeløst. 10 poeng! Nei 9, den mangler jo f&%%¤ meg 4x4. Topp bil!

To små barneseter som kan nedfelles.

Image

Bagasjerom VW 412-style, dvs både foran og bak.

Image

Flott design

Image

Gullmedalje for skjermstørrelsen

Image

Visste du forresten at du får høyere kilometergodtgjørelse med elbil?

Profile  

PostPosted: Wed 13 Nov 2013 17:04 

Jeg var umiddelbart imponert over Teslaen. Lekkert design og et voldsomt skyv. Etter noen lyskryssrace og litt annen råkjøring var det på tide å se den med et kritisk blikk. Interiørkvaliteten var ikke på høyde med europeisk premiumbil. Spesielt den manglende midtkonsollen så latterlig ut. Bare et lite trau nede på gulvet. Skjermen tok kanskje litt for mye oppmerksomhet, og kan fort bli distraherende. Jeg er også skeptisk til synbarheten i skarpt sollys. Det var overskyet den tiden jeg hadde bilen til disposisjon.
Det jeg er mest skeptisk til er størrelsen. Det er en unødvendig diger bil. Spesielt siden jeg knapt nok har sett en Tesla med passasjerer. 2,2 tonn krever jo en del energi for å flytte på seg. Nissan Leaf er slik sett en mer egnet bil. Stor nok til de fleste behov, men den har hverken utseendet eller ytelsene med seg. En kombinasjon av disse to hadde vært gull.

Personlig har jeg mer tro på hydrogen brenselcelle. Utfordringen her er infrastruktur for hydrogenet, men det lar seg nok løse når det blir litt mer kommersielt. Både Toyota, Honda, Mazda, Hyundai og ikke minst Mercedes er godt i gang med hydrogen. Når såpass etablerte bilprodusenter satser på dette vitner det om en stor tro på at dette er fremtiden.

Internasjonalt er elbil populært stort sett hos miljøvernere (eller dem som vil fremstå som det). I Norge er det kun incentivene med avgifter og kollektivfelt som gjør at andre kjøpergrupper kommer til. Svært få ville kjøpe en Tesla til 1,5 million og stå i samme køen som alle andre.

Profile  

PostPosted: Wed 13 Nov 2013 20:51 

I utgangspunktet veldig begeistret for Tesla bare på utseende alene men etter å ha samtalt med den lokale Viking sjåføren som kunne fortelle at å frakte Teslaer fra Stavanger til nærmeste verksted i Bergen var nærmest en daglig affære ble jeg nogen skeptisk...(puh)
Hadde jeg vært i markedet for Tesla hadde jeg ventet litt slik at fabrikanten kunne bli kvitt barnsykdommene tror jeg.

Profile  

PostPosted: Thu 14 Nov 2013 14:42 

Nå er ikke jeg i markedet for en Tesla, testingen var kun knyttet til vitenskapelige undersøkelser.
Tesla hadde vært interessant hvis subsidieringen var mye større, la oss si 50% av kostpris kunne vært dekket av noe miljøfondgreier eller regnskogpenger. I tillegg til mye høyere fartsgrenser, prikkfri villmannskjøring, VIP-kort i helsekø og noen kompensasjonsordninger som jeg ikke har fantasi til tenke ut. Noe må man få igjen for å redde kloden. Jo, blålys på elbiler!

Profile  

PostPosted: Thu 14 Nov 2013 15:46 

Tesla S i Norge er ganske festlig, sosiologisk sett. På den ene siden er det kult å ha en elbil som ikke ser ut som en elbil, men på den annen side kjøper man Tesla S for å kjøre i kollektivfeltet så det allikevel ikke er noen som helst tvil om at det er en elbil. En Tesla S som tailgater en Reva med blinking og tuting er forøvrig et syn alle burde unne seg som en slags "Almuenytt - hva skjer i folkedypet" live in concert. Å kjøre i de vanlige feltene, selv klokken 22 på kvelden, vil ingen av dem.

Jeg gleder meg til regionens røvhuld (ikke du Hans!) svermer inn i kollektivfeltet med i3. Der er sannsynligvis allerede jeg, med en Tazzari i drøye farger. Så kan i alle fall vi begge se ut som en elbil.

Image

Profile  

PostPosted: Thu 14 Nov 2013 16:47 

Noen som bor i Asker kan kanskje ta på seg jobben med å hisse på seg Reva-flåten? :mrgreen:

Image

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]