It is currently Fri 20 Oct 2017 19:49



All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 65 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006 19:15 
Offline

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:06
Posts: 6001
Location: Østenfor sol og vestenfor måne
BMW 518 wrote:
......ehhhhh den tok jeg ikke helt :?:


Skal man først konstruere slegger så kan man jo like gjerne gjøre det skikkelig. Jmf. Tatras V8 plassert i feil ende. Mr. Ferdiand fikk mange idéer av Tatras Mr. Ledwinka. Som den ekte tysker han var så ga han selvfølgelig ingen cred til andre enn seg selv. Selv ville jeg gjerne ha sett at Vittorio Jano fikk prisen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006 19:36 
RpmHead wrote:
BMW 518 wrote:
......ehhhhh den tok jeg ikke helt :?:


Skal man først konstruere slegger så kan man jo like gjerne gjøre det skikkelig. Jmf. Tatras V8 plassert i feil ende. Mr. Ferdiand fikk mange idéer av Tatras Mr. Ledwinka. Som den ekte tysker han var så ga han selvfølgelig ingen cred til andre enn seg selv. Selv ville jeg gjerne ha sett at Vittorio Jano fikk prisen.


Ok sånn det var ja....men når sant skal sies er det ingen som
bruker/har brukt hekkmotoren lengre/bedre enn Porsche sine
utrolige biler :!: og de 132 biljournalistene fra 33 land gjorde
nok et riktig valg vil jeg tro når de kåret den gode doktor :D
De konstruerte jo verdens raskeste slegger som vi jo fikk
bevis for på filmkuttet fra banen i japan...... :wink:


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006 20:05 
Offline
User avatar

Joined: Thu 27 Apr 2006 13:32
Posts: 290
Location: Bøverbru
BMW 518 wrote:
RpmHead wrote:
BMW 518 wrote:
......ehhhhh den tok jeg ikke helt :?:


Skal man først konstruere slegger så kan man jo like gjerne gjøre det skikkelig. Jmf. Tatras V8 plassert i feil ende. Mr. Ferdiand fikk mange idéer av Tatras Mr. Ledwinka. Som den ekte tysker han var så ga han selvfølgelig ingen cred til andre enn seg selv. Selv ville jeg gjerne ha sett at Vittorio Jano fikk prisen.


Ok sånn det var ja....men når sant skal sies er det ingen som
bruker/har brukt hekkmotoren lengre/bedre enn Porsche sine
utrolige biler :!: og de 132 biljournalistene fra 33 land gjorde
nok et riktig valg vil jeg tro når de kåret den gode doktor :D


Jeg skal ikke diskutere hvorvidt dette er fortjent eller ikke, men faktum er at Tatra gikk til søksmål mot Porsche. Ferdinands overordnede ba ham om å ikke tenke mer på dette; noen måneder senere invaderte han Tsjekkoslovakia.

Har mer sansen for hva sønnen Ferry skapte, selv om dette selvsagt må sees i sammenheng med farsarven.

Ferry:


Image

_________________
Fiat 124 Sport Coupé Poco Modificato
Fiat Ritmo Ruggine


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006 20:17 
OJ wrote:






Jeg skal ikke diskutere hvorvidt dette er fortjent eller ikke, men faktum er at Tatra gikk til søksmål mot Porsche. Ferdinands overordnede ba ham om å ikke tenke mer på dette; noen måneder senere invaderte han Tsjekkoslovakia.







Står litt anderledes her da men....ikke vet jeg ! Fra wikepedia:Fortalt
om Tatra ingenør Ledwinka :

Quote:
Ledwinka discussed his design ideas with Ferdinand Porsche, who later acknowledged the influence of Ledwinka's Tatra models on the Porsche-designed Kdf-Wagen of 1938 (later known as the VW Beetle).


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006 20:30 
Offline

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:06
Posts: 6001
Location: Østenfor sol og vestenfor måne
Tatt fra samme kilde som fematten henviser til:

Quote:
Tatra immediately started legal action, but the matter was not resolved until 1961 when Volkswagen was ordered to pay 3,000,000 Deutsche Mark in damages.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006 20:47 
Blir igrunnen ikke helt klok på denne gamle historien , og for
å være helt ærlig så driter jeg litt i hvordan det var !
Konstaterer at produktene til Ferdinand og Ferry ble
fantastiske og legendariske ,noe de har bevist både på
bane og som gatebil ! ....og jeg er så heldig å ha et
av disse guttas produkter i garasjen..... :D


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006 21:26 
Offline
User avatar

Joined: Thu 27 Apr 2006 13:32
Posts: 290
Location: Bøverbru
BMW 518 wrote:
Blir igrunnen ikke helt klok på denne gamle historien , og for
å være helt ærlig så driter jeg litt i hvordan det var !
Konstaterer at produktene til Ferdinand og Ferry ble
fantastiske og legendariske ,noe de har bevist både på
bane og som gatebil ! ....og jeg er så heldig å ha et
av disse guttas produkter i garasjen..... :D


Samtidig kan vi jo nevne Ferdinand Piëch, seniors barnebarn og Ferrys nevø, som var sterkt delaktig i Porsches fantastiske racingfremganger (bl.a 917) på slutten av 60-tallet. Tydelig inspirert av bestefars 16-sylindrede Auto-Union P-Wagen, konstruerte han en 16-sylindret motor til bruk i Can-Am. Denne ble droppet til fordel for boxertolveren, men Piëch fikk omsider sine 16 sylindre i forbindelse med et nokså ferskt prestisjeprosjekt, Bugatti Veyron.

_________________
Fiat 124 Sport Coupé Poco Modificato
Fiat Ritmo Ruggine


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006 21:36 
Offline
User avatar

Joined: Sun 03 Dec 2006 22:50
Posts: 1538
Location: Isla Chiesa
Denne karen har jo også gjort seg bemerket, selv om jeg ikke har helt sansen for oppfinelsen hans.
Image

Rudolf Diesel 1858 - 1913


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006 22:42 
Offline

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:06
Posts: 6001
Location: Østenfor sol og vestenfor måne
BMW 518 wrote:
Blir igrunnen ikke helt klok på denne gamle historien , og for å være helt ærlig så driter jeg litt i hvordan det var!


Du viser nok engang at du ser på bilen som et rent industriprodukt. :wink: Ikke glem menneskene, kulturen og landet som har laget bilen og er endel av helheten enten man vil det eller ei. Det at Tyskland og tyskere er vanskelig og være stolte av er en annen debatt. :P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006 22:56 
RpmHead wrote:
BMW 518 wrote:
Blir igrunnen ikke helt klok på denne gamle historien , og for å være helt ærlig så driter jeg litt i hvordan det var!


Du viser nok engang at du ser på bilen som et rent industriprodukt. :wink: Ikke glem menneskene, kulturen og landet som har laget bilen og er endel av helheten enten man vil det eller ei. Det at Tyskland og tyskere er vanskelig og være stolte av er en annen debatt. :P


Jepp , det er meg ! Nekter ikke for det ! Jeg forholder meg heller til bilen enn historien...beklager å si det , men det intresserer meg svært lite
som du sikkert skjønner....
På den måten unngår jeg å være forutinntatt også :lol:

Det er jo derimot bra for dere som graver i det og syntes det
er interresant da :D

Det finnes flere land i verden (Italia inkludert ) som har historie
de ikke er stolte av ! Jeg er er derimot stolt av vårt land hvor de
fleste av besteforeldrene våre kjempet mot nazismen og aksemaktene !
Men det er som du skriver en egen diskusjon som IKKE
har noe med bil å gjøre.....


Last edited by BMW 518 on Tue 19 Dec 2006 23:04, edited 2 times in total.

Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006 22:58 
Offline
User avatar

Joined: Sat 01 Jul 2006 00:16
Posts: 2893
Location: Val di Tasca
Il avvocado - ingen over, ingen ved siden. My kind of guy.

Image

_________________
Å eie og kjøre Fiat er en livsstil, et spesielt syn på motorkjøretøyer.
Det bygger på opplevelser, lidenskap - har mer med hjertet å gjøre enn med hjernen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006 23:03 
Offline
User avatar

Joined: Wed 05 Jul 2006 14:10
Posts: 791
Image
Giovanni Michelotti

Image
Sergio Pininfarina


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006 23:37 
Offline
User avatar

Joined: Sun 22 Oct 2006 13:56
Posts: 140
Image
Battista (Pinin)Farina

Image
Tom Tjaarda

_________________
Licensed to chill

Image


Last edited by Franco Bollo on Thu 28 Dec 2006 01:03, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Dec 2006 23:46 
Offline

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:06
Posts: 6001
Location: Østenfor sol og vestenfor måne
Image
Carlo Abarth


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 20 Dec 2006 00:18 
Offline
User avatar

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:42
Posts: 6424
Location: La fumare
RpmHead wrote:
Image
Carlo Abarth


My kind of guy :D
Gutten som hentet Dr. Porsche ut av kasjotten etter krigen :wink:

_________________
En ekte bilentusiast har til enhver tid minst en Fiat!

- 67 Fiat 850 Coupe
- 67 Fiat 850 Spider
- 76 Lancia Beta Montecarlo Spider
- 79 Yamaha RD400 Daytona X 2
- 83 Fiat Panda 45
- 08 Citroen C5 Tourer


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 65 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group