It is currently Fri 23 Jun 2017 22:35

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue 09 May 2017 11:59 

Ikke mye tvil om hvem som hadde kjørt lengst til Døl Og Dur på Vinstra i helgen!
580 km fra Søgne på fredag, 580 km tilbake på søndag. Returen gikk til og med på under 8 timer inkludert to stopp, så ja, den "holder følge med trafikken" som vi sier.

Image

Profile  

PostPosted: Wed 10 May 2017 08:07 

Hotrodder wrote:
Ikke mye tvil om hvem som hadde kjørt lengst til Døl Og Dur på Vinstra i helgen!
580 km fra Søgne på fredag, 580 km tilbake på søndag. Returen gikk til og med på under 8 timer inkludert to stopp, så ja, den "holder følge med trafikken" som vi sier.

Image

Hvis du nå bare bytter skruer til panhode for flatt skrujern så er det perfekt.

Profile  

PostPosted: Wed 10 May 2017 09:29 

Hotrodder wrote:

Herlig! Heldigvis, ikke så mye innsekter ute enda heller? Frisk og fin tur vil jeg tro?
Det betyr vel at du nå er på et stadie der du vet ting funker og kan begynne og nyte arbeidet du har lagt ned!? Grattis!

Profile  

PostPosted: Wed 10 May 2017 09:51 

Onkel Benz wrote:
Hvis du nå bare bytter skruer til panhode for flatt skrujern så er det perfekt.

Hehe...ja, kanskje det!
Nå er det stjerneskruer med buet hode over alt ellers på bilen, så jeg tenker det får holde! Har også fått høre at skruene burde sittet tettere.

Profile  

PostPosted: Wed 10 May 2017 10:07 

Du burde få flere premier :D

Premie for å knytte motortekniske bånd på tvers av inngrodde trender/landegrenser.
Premie for å legge ut jevnlige oppdateringer etter hvert som noe skjer, slik at folk kan følge med. Henger også sammen med forrige premie, for jeg hadde neppe sett og fulgt tråden hvis du bare hadde publisert på hotrodbygge-forum eller fjasbok.

Profile  

PostPosted: Wed 10 May 2017 10:23 

asn wrote:
Herlig! Heldigvis, ikke så mye innsekter ute enda heller? Frisk og fin tur vil jeg tro?
Det betyr vel at du nå er på et stadie der du vet ting funker og kan begynne og nyte arbeidet du har lagt ned!? Grattis!

Vel..for å være ærlig hadde jeg et par problemer på oppover turen. Da jeg fylte bensin på Lygna, flommet lufteslangen for tanken over av en eller annen merkelig grunn (den har ikke gjort det før).
Og siden den munner ut i bakkant, under bilen, så jeg ingen ting før forbipasserende ved pumpa bemerket at det sprutet bensin under bilen mens jeg fylte. Flaut og irriterende. Har plassert en enveisventil der, som tydeligvis ikke lengre funker som den skal.
Dette ble fikset ved at jeg plugget hele lufteslangen og heller klipte et hull i o-ringen under tanklokket for lufting.

Da jeg ankom Vinstra fredag ettermiddag, revnet nedre radiatorslange. Nyinnkjøpt flexi slange fra Biltema dagen før. Muligens var det blitt for skarp bøy på den, men det føltes ikke slik da jeg monterte den, og det var heller ikke i den skarpeste svingen den revnet.
Gode råd var dyre og jeg ringte til en barndomsvenn der oppe som har en '69 Mustang Fastback.
Han hadde tilfeldigvis hatt ute motoren på sin bil sist vinter, og rutinemessig byttet radiatorslangene når han monterte inn igjen motoren. De gamle hadde ikke blitt kastet, fordi de virket å være i ok stand. De ene av de passet med litt forsiktig bending rett på min bil, og denne kjørte jeg hjem med.
En helt utrolig flaks.
Men der må det mao. forbedres. Kjenner dere til noen som lager slike slanger etter mal?

I tillegg lager gearkassen en tikkelyd i alle gir fra rundt 1200 omdr og opp, når den belastes. Tikkingen kan minne om ventiltikking fra motoren, en litt "svak" lyd som gjerne kommer fra lette komponenter (men jeg vet at det ikke er ventiltikking).
Er usikker på hva jeg skal gjøre med det. Kassa fungerer helt ok på alle måter og Borg Warner T56 kassene går for å være svært solide. Det kan muligens være at kassa rett og slett tar i noe når den vibrerer, for jeg har laget tunnelen over den så tight som mulig.
Det ligger også en stålspunnet slange for væske til clutchen der et sted mellom gearkassen og tunnelen.

Hører tikkelyden ekstra godt når jeg kjører med taket på, og bruker ørepropper. Lyden er tydeligvis på en frekvens som øreproppene ikke isolerer så godt mot, samtidig som andre lyder da forsvinner.
Det kan selvsagt også være en mekanisk lyd som på standardbilene forsvinner i støyisolering. Men en gearkasse skal vel normalt ikke endre på lydnivået under belastning?

Hver tur er et eventyr, sies det.... :wink:

Last edited by Hotrodder on Wed 10 May 2017 10:24, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Wed 10 May 2017 10:23 

PerI wrote:
Du burde få flere premier :D

Premie for å knytte motortekniske bånd på tvers av inngrodde trender/landegrenser.
Premie for å legge ut jevnlige oppdateringer etter hvert som noe skjer, slik at folk kan følge med. Henger også sammen med forrige premie, for jeg hadde neppe sett og fulgt tråden hvis du bare hadde publisert på hotrodbygge-forum eller fjasbok.

Takk for det!

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]