It is currently Fri 18 Aug 2017 20:04



All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 1963 posts ]  Go to page Previous  1 ... 127, 128, 129, 130, 131
Author Message
PostPosted: Wed 22 Jun 2016 22:43 
Offline
User avatar

Joined: Sun 22 Aug 2010 21:40
Posts: 1536
Location: Paesi Bassi
En liten arv fra Fiat Coupé


Attachments:
WP_20160622_002.jpg
WP_20160622_002.jpg [ 148.52 KiB | Viewed 1028 times ]

_________________
Im 'etiam sobrius cibum? Ad fundum!
Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 22 Jun 2016 23:08 
Offline
User avatar

Joined: Mon 13 Aug 2007 13:59
Posts: 1280
Location: Aust-Agder
De Nedernoor wrote:
En liten arv fra Fiat Coupé


Hvem har designet bilen og hvem er inspirasjonskilden? På Coupe var det vel kona til Chris.. :D

_________________
Ymse på 2 og 4 hjul, mest fransk, noe italiensk, nesten ikke noe tysk, amerikansk eller britisk.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 22 Jun 2016 23:30 
Offline
User avatar

Joined: Sun 22 Aug 2010 21:40
Posts: 1536
Location: Paesi Bassi
PerI wrote:
De Nedernoor wrote:
En liten arv fra Fiat Coupé


Hvem har designet bilen og hvem er inspirasjonskilden? På Coupe var det vel kona til Chris.. :D


Jeg tror det er Centro Stile som har designet den, og Chris' Coupé må være inspirasjonskilden. Lampene er ikke så utpreget som på Coupé, mer som et hint for kjennere.

_________________
Im 'etiam sobrius cibum? Ad fundum!


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 24 Jun 2016 22:35 
Offline
User avatar

Joined: Sun 22 Aug 2010 21:40
Posts: 1536
Location: Paesi Bassi
Også søskenbarn har felles familietrekk...


Attachments:
WP_20160622_004.jpg
WP_20160622_004.jpg [ 112.98 KiB | Viewed 995 times ]

_________________
Im 'etiam sobrius cibum? Ad fundum!
Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 06 Jul 2016 14:42 
Offline
User avatar

Joined: Sat 01 Jul 2006 00:16
Posts: 2893
Location: Val di Tasca
Håndvask av bil er ikke favorittsysselen, men noen biler er det direkte trivelig å beføle med svamp og såpevann. Kunne vært spennende å få hilse på fru Bangle ved en anledning.


Attachments:
IMG_5906.JPG
IMG_5906.JPG [ 72.09 KiB | Viewed 959 times ]

_________________
Å eie og kjøre Fiat er en livsstil, et spesielt syn på motorkjøretøyer.
Det bygger på opplevelser, lidenskap - har mer med hjertet å gjøre enn med hjernen.
Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 06 Jul 2016 18:48 
Offline
User avatar

Joined: Sun 22 Aug 2010 21:40
Posts: 1536
Location: Paesi Bassi
Fin farge og! :D

_________________
Im 'etiam sobrius cibum? Ad fundum!


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 17 Jul 2016 12:44 
Offline

Joined: Sun 13 May 2007 22:42
Posts: 398
Image

_________________
Polly wants a crack rock


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 26 Jul 2016 21:32 
Offline
User avatar

Joined: Wed 28 Jun 2006 20:45
Posts: 2267
Location: Ruken
Verdens eneste Alfasud med bakhjulstrekk :mrgreen:

_________________
En gang skal jeg dra til Kansas City, og kanskje finne oldefars saloon.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 27 Jul 2016 22:25 
Offline
User avatar

Joined: Sun 03 Dec 2006 22:50
Posts: 1538
Location: Isla Chiesa
tw wrote:
Verdens eneste Alfasud med bakhjulstrekk :mrgreen:


Nope.
Image


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 27 Jul 2016 23:22 
Offline

Joined: Sun 13 May 2007 22:42
Posts: 398
Skal vi oppjustere til 3 stk. kanskje?
Image

_________________
Polly wants a crack rock


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 20 Aug 2016 11:00 
Offline
User avatar

Joined: Sun 03 Dec 2006 22:50
Posts: 1538
Location: Isla Chiesa
Skikkelig familiebil.


Attachments:
faenalarge.jpg
faenalarge.jpg [ 310.38 KiB | Viewed 757 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 25 Oct 2016 09:51 
Offline
User avatar

Joined: Sat 01 Jul 2006 00:16
Posts: 2893
Location: Val di Tasca
dr.lazzaroni wrote:
ER'E DEG IGJEN?? Politimannen er på vei ut av bilen og gjensynsgleden er ikke påfallende. «Du hadde over 200 du!». Jeg nekter, og spør hvordan han kan påstå det, all den tid jeg jo kom inn på den sivile politibilen bakfra. «Ææææææh. . . Vi hadde måling på deg lenger oppi veien!». Mitt uniformerte bekjentskap stotrer litt, og jeg skjønner at han juger. Uansett, førerkort har du ikke, for det tok jeg fra deg for et par måneder sia!». Vel, så hadde jeg ikke førerkort da, og det fikk jeg jo svi litt for. Men EN ting fikk jeg rett i, jeg hadde ikke 200 km/t da jeg tok ham igjen. I ettertid synes jeg klart å huske at nåla passerte 225 før jeg måtte skrubbe... Tiden er inne for å tilstå det nå, tjue år seinere. Den gangen, på midten av 80-tallet, gikk det ofte ei kule varmt bak rattet på min sølvgrå Fiat Uno Turbo Hörmann. Nå, et levd liv senere, sitter jeg her igjen i en lånt Uno Turbo og fikler med snåle brytere og hendler som jeg en gang for lenge siden kunne spelle på i mørket med øya igjen.

Image

Tanken på at dette en gang var et lite tekologisk underverk gjør meg sentimental og litt trist. Vi var liksom på høyden samtidig vi, Uno Turbo'n og jeg, velegnet som vi var til å skremme både politi og passasjerer. Nå, mange år etterpå, er det kun bleke minner igjen av det viltre og utemmede som en gang bodde i oss begge.
FOR VIDEREKOMNE. Skal en slik reise tilbake i tiden ha noen mening, må vi dra til Hønefoss. Tidsriktig antrukket hadde jeg nå hatt angoragenser'n trøkt godt ned i buksa, striper i håret og Docksides på beina. Kassettspilleren skulle bæljet ut ZZ Top og Lynyrd Skynyrd, og rødprince-pakka hadde vært tom før Sollihøgda. Nå er kupeen røykfri og musikken slått av. Den lille 1,3-liters motor hveser og knurrer, og turboen puster hørbart i bakgrunnen. Vogna har blitt målt på rulla til 192 hk, og med beskjedne 845 kilo på badevekta, er det friskt tak i handlekørja.
Uno Turbo kom originalt med 105 hk, som ble produsert ved hjelp av en japansk Warner IHI turbo, intercooler og et Bosch-Marelli innsprutprogram. Ved å løfte ladetrykket fra 0,6 bar og til 1,3 ... 1,5 bar pluss nødvendige modifikasjoner og tilpasninger, klarte du nesten å doble HK-antallet i symaskin-motoren. Unoen er nesten like jævlig å kjøre som jeg husker. Dette er ikke en bil du kjører fort i med «kokka» (til redaktøren: Det SKAL stå «kokka» - gjør du det om til coca cola får du selv svare for konsekvensene! Nils) i den ene lanken og wienerwürsten i den andre. Her blir sporingsbegrepet tatt så langt at vognkortet skulle vært stemplet: «For viderekomne». 205-dekkene river og sliter i kringla med en gang du gir på, og djupe hjulspor i asfalten oppleves som direkte livsfarlig.
MISLYKKET HOPP-FORSØK. Gassen er krisp og direkte, styringa likeså. I motsetning til skrubb og giring. Her er det det omtrentlige som gjelder, vage, ulne bremser og ei svampete girkasse med ubetydelig distinksjon mellom girvalgene. Jeg vet for øvrig hvordan Uno-girkassa ser ut innvendig. Ikke fordi jeg har skrudd på den, men fordi jeg en gang hoppa såpass forkjært på en togovergang ved Hen at hele girkassa ramlet av... Jeg husker ennå jeg hadde en kamerat («kammm-rat» på Hønefoss, med trykk på første stavelse og lang mmm) i passasjersetet, og at jeg tenkte på hvor gromt han ville syntes det var om vi klarte å hoppe forbi postkassestativet på ner'sia av jernbanelinja. Det viste seg i etterkant at han ikke syntes det var noe særlig gromt i det hele tatt, ikke minst fordi han bokstavlig talt holdt på å drite i buksa i det vi traff "planken" i rundt 100 km/t. Begge forhjula punkterte og samtlige fester til girkassa knakk tvers av i det vi tok bakken, for øvrig med god klaring til nevnte postkassestativ. Litt annet rusk og rask gikk også med i landinga, men det var girkassa som svei mest.

Image

MIN FØRSTE RULLE. Første stopp på Hønefoss er utenfor Støytens Kjøreskole. Her hang jeg ikke rundt unødvendig, alt jeg trengte å gjøre var å ta en kjøretime for å kunne leie bil til oppkjøring. Jeg kjørte opp som privatist, og hele ballet kostet meg rundt 600 kroner, alt inkludert. Da sto jeg med lappen i handa, noe som imidlertid ikke skulle vare lenge. Samme natt dro jeg av i 30-sonen ved Benterud, og politiet målte opp 32 meter med skrensespor som endte i et parkering forbudt-skilt på plenen utenfor Ringerike Rådhus. Hadde det ikke vært for at jeg hadde pådratt meg to advarsler før på dagen, hadde jeg nok kunnet beholdt lappen, men det lokale politikammeret mente tydeligvis at nå var det nok for denne gang. Heldigvis hadde jeg ikke avansert til Uno Turbo ennå, men det var altså mer enn futt nok i min mors oransje VW 1200 til å kjøre den til vrak første dagen, noe som merkelig nok ikke ble feiret hjemme. Dette var for øvrig ikke første gang en av min mors Bobler ble ramponert på det groveste. Som en homage til min mors tålmodighet tar jeg med et bilde fra Skjæringsbrua ved Veigin, åsted for min første rulle. Bråmoden i en alder av hele 12 år la jeg en hvit VW 1300 (bror min hadde putta inn en 1600 Variant-motor) på taket ved inngangen til brua, etter å ha oversatset noe på grusveien som kom ut fra skauen ved Tolpinrud.
PØLSER OG SVINGER. Etter dette gikk jeg over til å tjuvlåne min fars Ford Cortina GT, komplett i gull med svart vinyltak og fire originale instrumenter i dashbordet. Den klarte jeg alltid å snike uskadet tilbake i garasjen, noe som sikkert var bra for helsa på mer enn ett vis. Min far var nemlig av den grovbygde sorten. Neste stopp i Hønefoss er utenfor pølsefabrikken til Leiv Vidar. Ikke få kjøreturer har involvert «stopp for würst» (i pluralis), og da selvfølgelig kun for Vidar-wursten, denne pølseverdenens Parma-skinke. På en måte kan man si at dette pølseeventyret på Hønefoss også har vært med å forme meg. Bokstavlig talt. Jeg tror i ettertid at knepet er å prøve å begrense seg til et par støkker om gangen, gjerne med en kilo rekesalat på toppen. Veien forbi pølsefabrikken snor seg svingete ned mot byen, og jeg trøkker på det Fiaten går.

Image

Noe av det jeg har glemt, er hvor klønete høyt du sitter i denne lille bilen. Ergo sitter du hele tiden og prøver å holde balansen gjennom svingene. Bilen henger greit nok med på veien, men det har skjedd MYE med veigrepet i bilutviklingen siden Uno Turbo ble lansert i 1985, for å si det sånn. En artig liten pussighet med min gamle Uno var at med full bil hadde bakluka en tendens til å sprette opp når du traff med oppstellet på tørr asfalt. Dette førte til såpass vridning i karosseriet at låsen på bakluka slapp, noe som alltid gjorde inntrykk på de som satt bleke med flakkende blikk i baksetet.
LYS I TUNNELEN. Jeg hadde fått legendariske Tor Johansen fra Vinteroveien til å montere over-booster for meg, og med ett trykk på tåkelysknappen (av alle ting) føyk ladetrykket fra 0,6 bar til maks 1,4 bar. Denne knappen var en konstant kilde til bekymring og uro blant dem son var «heldige» nok til å få sitta på i sølv-vepsen.
Av de seks millioner Unoer som ble produsert, er det ikke veldig mange igjen. Spesielt turbo-utgaven fikk mye bank, men den hadde på mange måter seg selv å skylde, slik den nærmest ba om å bli tuktet. Og når noe først ga etter, kunne det gå virkelig gærnt. En gang hadde jeg vært på Hedemarksrally og filmet. Inspirert av det jeg hadde sett, ga jeg alt nedover langs Randsfjorden. Idet jeg legger over for å lukeparkere i Hønefoss en halv time senere, ramler venstre forhjul av bilen. Det viste seg etterpå at drivakselen var knekt tvers av. Nå hadde riktignok hjullageret braket som en sementblander i nærmere ett år, men en har jo ikke tid til å fikse alt heller. For å si det sånn: Du hadde ikke lest denne artikkelen om det hjulet hadde blitt borte i 180 knuter langs Randsfjorden...
Min Uno Turbo var en kilde til mye glede. At det å være Fiat-forhandler i Norge har vært like gledesfylt er vel mindre trolig. Mye rart har kommet fra Torino, og det har vært langt mellom lyspunktene blant Croma, Tempra, Punto, Brava, Tipo, Marea og hva de nå het alle sammen.
Nå er det imidlertid lys i tunnelen igjen, med den nye, strålende Fiat 500. Her er det mye som stemmer, selv om jeg tviler på at de noen gang blir så rabiat som den gamle Uno Turboen var, spesielt med 80 hester ekstra på takelys-knappen ...

(Sakset fra "Autofil")

_________________
Å eie og kjøre Fiat er en livsstil, et spesielt syn på motorkjøretøyer.
Det bygger på opplevelser, lidenskap - har mer med hjertet å gjøre enn med hjernen.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 29 Apr 2017 19:55 
Offline

Joined: Sun 13 May 2007 22:42
Posts: 398
Image

_________________
Polly wants a crack rock


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 1963 posts ]  Go to page Previous  1 ... 127, 128, 129, 130, 131

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group