It is currently Tue 24 Oct 2017 02:08

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed 16 Oct 2013 22:55 

182.A4.000 og 182.B6.000, også kalt CF2 og CF3 er begge motorkoder for Fiat 1.6 16V, skillet går rundt 2000/2001. Spørsmålet er om blokk med topp kan brukes om hverandre, eller er det viktige forskjeller på disse?

En synlig forskjell jeg har sett er eksosmanifoilen, på B6 har den lambdasonde, på A4 ikke. Denne er jo rimelig grei å bytte rundt med mindre festeskruene også skulle være forskjellige.

En titt på Meca/Mekonomen++ avslører at noen sensorer er forskjellige (bankesensor forskjellig delenummer, veivakselgiver på bare A4). Multipoint injection for A4 gjelder frem til desember 2000, altså ikke 2001-modellen.

Har noen førstehåndskjennskap til disse? Det jeg har tenkt å gjøre er å bruke motoren fra en 99-modell Multipla i en 2001-modell Multipla, og jeg har så smått begynt på jobben. Kommer jeg til å få mye hassle med dette, eller kommer det til å bli plug'n'play?

-Per

Last edited by PerI on Thu 17 Oct 2013 19:14, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Wed 16 Oct 2013 23:21 

Det er likt ;-)

Profile  

PostPosted: Wed 16 Oct 2013 23:45 

Det kan jeg ikke gi deg fasitsvaret på, men du er klar over at A4 er kortslagsvarianten (86,4x67,4) mens B6 er strokervarianten (80,5x78,4)? Motorene er i hvert fall forskjellige innvendig, om det er noen andre typer sensorer e.l. er jeg usikker på. Har du sammenlignet, Marius?

Profile  

PostPosted: Thu 17 Oct 2013 13:19 

Lucky wrote:
Det kan jeg ikke gi deg fasitsvaret på, men du er klar over at A4 er kortslagsvarianten (86,4x67,4) mens B6 er strokervarianten (80,5x78,4)? Motorene er i hvert fall forskjellige innvendig, om det er noen andre typer sensorer e.l. er jeg usikker på. Har du sammenlignet, Marius?

Mulig jeg ikke skulle være så bombastisk, for jeg var ikke klar over at det var forskjellig slag på disse. Jeg ville likevel gjort et forsøk på å bytte toppen fra din -99 på den nye motoren dersom du må bytte topp.

Det er mye forskjell på sensorer, og det er en helt annen innsprut på den nye. Eksosen har en lambdasensor før og en etter kat, og jeg vil tro at dyser også kan være andreledes. OBDII ble innført med den nye versjonen av innsprut.

Jeg har en løs topp til en "A4" motor liggende Per. Du kan låne den for å teste hvis du ønsker det. Er det sprekk i den gamle? For mye skader til at den kan slipes?

Profile  

PostPosted: Thu 17 Oct 2013 14:06 

Jeg er forresten på jakt etter en A4-motor, hvis noen har en liggende. Om den er defekt er ikke så nøye, det er et testprosjekt. ;)

Profile  

PostPosted: Thu 17 Oct 2013 14:30 

Noe er likt, noe er ikke likt på disse motorene. Når bare ePer virker så går det jo an å sammenligne litt delenr og se hva som går om hverandre :)

Låner gjerne toppen din Marius for å se om en slik kan passe på, evt ta et avtrykk av den så jeg ser om skruehull etc er likt. Har ikke tatt av den gamle enda. Løpehjulet til reima mellom vannpumpe og veiva er borte, og ikke bare borte men det ser varmeskjært ut. Dette må ha lagd et voldsomt lurveleven...

CF2/CF3 går om hverandre noen steder f.eks 2.0-liter TS, men har ikke funnet eksakt info på 1.6-versjonen. Forskjellen er bl.a om motoren er innenfor Euro2 eller Euro3 på utslipp. Kanskje CF2 måtte re-designes for å klare Euro3, at det er derfor så mye er forskjellig?

Trøsten er at hvis dette ikke går finnes det komplette brukte CF3 og oppdrive til en rimelig penge både her til lands, over kjølen og hos danske autoophuggere. Så liv i leiren skal det bli :)

Profile  

PostPosted: Thu 17 Oct 2013 16:17 

Litt tekniske data fra ePer:

topplokkspakningen delenr 46467203 - lik.
toppakning - ikke lik (Og heller ikke lik på mange andre CF2/CF3. Materialet er forskjellig)
Råde - ikke lik. (46821593 på CF2, 73503163 på CF3)
Svinghjul - lik 46547050
Clutch - ikke lik
kamreima - lik 55188191. (Har dog lest at det finnes forskjell på Alfa sin 1.6TS med hhv 166 vs 163 tenner)
stempler - ikke like
Injektor - like

Ting tyder på at det ikke er mye forskjell, blir spennende å se neste gang jeg får anledning til å skru på den hvor likt/ulikt dette faktisk er.

Profile  

PostPosted: Wed 20 Nov 2013 17:59 

For meget spesielt interesserte, dette er hva jeg gjorde i helga.
Og ute var den:
Image

Ødelagt motor, det mangler noe mellom dynamo og reimhjulet, og da mener jeg ikke selve reima..
Image

Hjelp fra poden til å løfte inn igjen motor. Gjett hva han skulle skryte av i barnehagen dagen etter - "jeg har løftet en motor!"
Image

Status: Motorene ser helt like ut utvendig, unntatt eksos etter manifoil. Har ikke koblet alt enda, så har ikke fått prøvd oppstart. Alt av ledninger passer, jeg setter inn ECUen som hører til motor, og må sikkert derfor bytte tenningslås også. Time will show :)

En forskjell - bilen har opprinnelig to lambdasonder, mens motoren nå bare har en. Spørsmålet blir jo hvilken av de to kontaktene i bilen skal jeg koble den til? Kan selvfølgelig prøve å måle meg frem, men hvis noen har idè så tas det mot med takk. Worst case - prøve seg fram og se om det dukker opp noen feilmeldinger.

En fyr på fiatforum/tech-talk mente forøvrig dette skulle gå, såfremt jeg bytter også over ECU m.m

Profile  

PostPosted: Wed 20 Nov 2013 23:33 

PerI wrote:
For meget spesielt interesserte, dette er hva jeg gjorde i helga.

Status: Motorene ser helt like ut utvendig, unntatt eksos etter manifoil. Har ikke koblet alt enda, så har ikke fått prøvd oppstart. Alt av ledninger passer, jeg setter inn ECUen som hører til motor, og må sikkert derfor bytte tenningslås også. Time will show :)

En forskjell - bilen har opprinnelig to lambdasonder, mens motoren nå bare har en. Spørsmålet blir jo hvilken av de to kontaktene i bilen skal jeg koble den til? Kan selvfølgelig prøve å måle meg frem, men hvis noen har idè så tas det mot med takk. Worst case - prøve seg fram og se om det dukker opp noen feilmeldinger.

En fyr på fiatforum/tech-talk mente forøvrig dette skulle gå, såfremt jeg bytter også over ECU m.m

Aner ikke om det fungerer med ledningsnettet, men det er jo verd et forsøk.

Du behøver ikke bytte tenningslås, men kodeboksen må du bytte. Den sitter sammen med sikringsboksen, og er en firkantet svart boks på størrelse med en stor fyrstikkeske. Den ene ledningen fra denne går til en ring som sitter rundt tenningslåsen. Du kan da bruke bilens originale nøkkel, men må flytte over kodebrikken i nøkkelen. Det er altså kodebrikke i nøkkel, kodeboks, og selve motorstyringen som er parret sammen.

-- Marius

Profile  

PostPosted: Sun 02 Mar 2014 21:27 

Nøkkel har jeg byttet id på, væsker fyllt på, og alt var i dag klart for start. En smule spent ja, og heldigvis startet doningen, på første slaget. Bortsett fra en utett eksos snurret den fint,og ingen feilmeldinger å se. O'lykke, og godt fornøyd med innsatsen selv om den har vært av det sporadiske slaget. 8)

Gjenstår eksos, forstilling, drivaksler m.m, så er denne på veien igjen.

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]