It is currently Sat 24 Jun 2017 02:11



All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Det rister... Warum??
PostPosted: Wed 20 Nov 2013 16:26 
Offline

Joined: Tue 26 Mar 2013 12:16
Posts: 47
I 75 evoen har dukket det opp en vibrasjon over 3000rpm like før den ble satt til vinteropplag. Jeg trodde det var turboen(og det kan det vel enda være), men den mister ikke olje og spindelen mellom impelleren beveger seg likt på begge sider(iallfall med den lille makten jeg klarte bruke. Mellomakselen ser og bra ut. Er det noen foran EDBen som har noen tips på mulige feil Hæ

Under 3000rpm er den helt normal og dra helt fint slik som den pleide. Det virker som om det er noe som dukker opp når turboen begynner å bygge trykk


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 20 Nov 2013 22:30 
Offline

Joined: Tue 22 Aug 2006 17:02
Posts: 861
høres mer ur som et gummirelatert problem eller slark i kraftoverføringsdeler.

Typ motorfester og akslingkoblinger m.m


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 20 Nov 2013 23:31 
Offline

Joined: Tue 26 Mar 2013 12:16
Posts: 47
Du mener den som har ligget under turboen i 175000km og blitt grillet? Den som man ikke kan se skikkelig ovenfra og på en 75 Evo kommer man ikke lett under heller. Slett ingen dum tanke... :)


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 20 Nov 2013 23:40 
Offline
User avatar

Joined: Wed 28 Jun 2006 20:45
Posts: 2267
Location: Ruken
Drivlinja på 75 er vel et kapittel for seg selv. Sjekk denne posten fra alfaowner.com: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-75- ... ost2911143

Kortversjon: slark i oppheng/smultringer, slitt clutch og bolter, muttere og skruer som har byttet plass under demontering/remontering er ofte synderen. Om man skal tro alt man leser, så ble 75-drivlinjene fabrikkbalansert på bilen etter at alt var montert sammen.

Et annet kjerringråd for å fjerne vibrasjoner er å skru to digre slangeklemmer på den bakerste delen av mellomakselen og deretter rotere disse innbyrdes til vibrasjonen blir vekk.

Ellers er det vel en og annen ræserbilkøyrar i Corsa Italiana som kan diskutere transaksel og drivlinjeproblematikk. Vet ikke om det er noen her, men på corsaforumet er det nærmest trengsel ;)

_________________
En gang skal jeg dra til Kansas City, og kanskje finne oldefars saloon.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 23 Nov 2013 23:17 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 00:36
Posts: 2784
Har kjørt 116 i corsaen før i alle fall. Holder nok en knapp på smultringer. Sikker på at det ikke mangler en bit..?

Tok faktisk ingen smultringer på banekjøringa, men det har skjedd meg flere ganger på veien. Som regel skjer det på høyt turtall, og som regel hvis gummien er gammel og sprø.

Verste smultringhavariet mitt var på en 75 3 liter i toppfart. 7200 rpm på femte og bortimot 250 på meteret. Hørte et jævla smell og den umiskjennelige vibrasjonen kom umiddelbart. 8) Halve smultringen hadde blitt skutt ut som et prosjektil og lå klemt mellom den ene toppen og torpedoveggen. :shock:

Men, BMWn jeg kjørte om kapp med ble parkert, og det er det viktigste.


Ofte "glemmer" folk å sette på styrehylsa på akslingen inn på kassa også, og da rister det jævlig selv med nye smultringer. Men da er det ille fra dag en.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group