It is currently Wed 23 Aug 2017 19:31

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Fiat 1600 sohc.
PostPosted: Sun 24 Nov 2013 01:27 

Det finnes mye kunnskap her inne om disse sohc motorene, så håper noen kan hjelpe meg litt.
Jeg har lenge tenkt og få mere effekt i min X1/9, og har startet med overhaling av en 1301 Uno turbo motor. Men nå har jeg tilgang på en komplett Tempra Sx med 1581cc og mpi innsprøytning.
Så vidt jeg vet er det ikke så mange av disse motorene i eldre fiat, men regner med de ikke skiller seg spesielt fra tidligere lampredi?

Det første jeg tenker, er og turbokonvertere denne motoren og flytte den over i x'n komplett med girkasse. Kassa som står i X'n nå er dårlig, og uten at jeg vet det så håper jeg at denne er sterkere.
Jeg er klar over det åpenbare med overføringer osv, men kjenner noen til om det er store forskjeller på motorene? Mye må nok flyttes over mtp motorfester og innsprøyting, men jeg ser heller mot ett rimelig datasprut for og få det til og fungere med turbo, evt benytte uno turbo ledningsnett.

Det er enklest og bruke uno motor med x1/9 kasse, men litt mer spennende med 1581cc og turbo.

Driver med husbygging og burde sikkert fokusert på det, men må ha noe bil og tenke på til neste vinter:)

-82 X1/9
-84 Regata 130TC-selges
-88 Ritmo Abarth 130TC
-92 Uno (delebil)
-92 Delta Evo 8v
-08 V70 D5

Profile  

Post subject: Re: Fiat 1600 sohc.
PostPosted: Sun 24 Nov 2013 01:58 

Motorene er så og si identiske utvendig, så vidt jeg vet. Det er to forskjellige høyder på sohc-blokka, de med 55,5mm slag hadde den korte blokka, mens resten hadde den høye. Det er uansett ikke noe problem, annet enn at eksosen kanskje trenger litt tilpasninger. Motorfester er stort sett like, jeg tror ikke det nye festet kom før på 16v fra Bravo/Brava, der ble festet på høyre side av blokka flyttet fra siden av blokka til fremkant. Bortsett fra dette skal 16v passe inn, har du vurdert å bruke den i stedet for 8v? Hvis du uansett skal inn med datasprut kunne du jo klina til med 16v? :wink:

Hvordan vil du senke kompresjonen i 1581'n? Nye stempler som er tilpasset turbokonvertering? Hvis du vil kjøre på lavtrykk tror jeg du får like mye ut av å fortsette med 1301.

Når det gjelder girkasser tror jeg Uno Turbo-kassa er den sterkeste. Hvordan type drivaksler er det på X1/9? Tripod eller den skrudde varianten som på UT? Jeg har 1581 i raceren, med en variant av en UT-kasse med lav sluttutveksling.

Profile  

PostPosted: Sun 24 Nov 2013 12:31 

Jeg lurer faktisk på om 1301 og 1581 har samme boring, så den enkleste og rimeligste løsningen hadde jo vært og bruke UT stempler. Har ei blokk ekstra liggende med veiv og stempel i.
UT har vell også smidde råder originalt mener jeg og ha lest? Men da er jeg avhengig av at alt passer over på tempra veiv. Evt tykkere toppakning. Det har jeg aldri prøvd, men vet det er ganske vanlig. Enkelt er det også. Så lenge man gir nok bensin så tåler nok temprastempel noen titals hester til..

Når det gjelder girboks så kan du ha rett i at tempra har tripod, har nesten ikke kika under panseret på bilen enda. X1/9 har skrudde akslinger som Uno turbo, croma osv.

-82 X1/9
-84 Regata 130TC-selges
-88 Ritmo Abarth 130TC
-92 Uno (delebil)
-92 Delta Evo 8v
-08 V70 D5

Profile  

PostPosted: Sun 24 Nov 2013 13:01 

1301 sugemotoren har samme boring som 1581, 1301 med overlading har samme boring som 1116. Men slaget er likt på 1301 turbo og 1581.

Angående UT-rådene så er jeg usikker, noen sier de er smidde, andre påstår det aldri har blitt levert. Jeg har aldri sett en UT-råde, så jeg skal ikke uttale meg.

Tempra har tripod, ja. Bruk UT-kasse med sluttutveksling fra en 128 Familiare, da får du ei morsom kasse. :wink:

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]