It is currently Sun 22 Oct 2017 08:14

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Fått meg tåkelys...:D
PostPosted: Fri 13 Dec 2013 23:26 

Min svigerfar sa han hadde ligende en bil-lykt fra 60 tallet som han hadde brukt når han gravde krabbe fra båten tidligere. Lykta var på 6 volt og båtene han har hatt de siste 30 årene har vært 12 volt, så om ikke jeg hadde bruk for et ryggelys eller noe til veteranbilen? Tja... noe ryggelys skal det ikke på den bilen, men et enkelt tåkelys i fronten har jeg jo sett på endel gammelbiler, og det kan jo være litt sånn "retro-tøft".
Så jeg ba han ta den med når det passet, og etter noen dager stakk han innom med den.
Lykta så egentlig ganske forseggjort ut, franskprodusert, noe som innebærer at jeg ikke hadde anelse om hva det kunne være.
Oppå ringen har den et skjoldformet merke med navnet Marchal og Virages Brouillard. Numrene 670 og 680 uthevet i glasset.

Image

Etter krabbegraving i saltvann var reflektoren litt rusten i nedre kant. Jeg slipe det ned, grunnet med ruststopp og lakkerte over med sølv metallic. Fra utsiden ble det veldig bra, men jeg tenkte jeg kunne surfe litt på Ebay og se om det var noen tilsvarende lykter pent brukt som jeg kunne kjøpe og bruke reflektoren fra....
Første treffet jeg fikk var dette:
http://www.ebay.com/itm/Ferrari-250-Fog ... 0b&vxp=mtr

Ehh....ja akkurat. Riktignok en veldig pen utgave av samme lykt, men altså til den nette sum av 350 USD....
I ærlighetens navn må jeg innrømme at jeg fant flere billigere utgaver etterpå, så det ikke noen lottogevinst jeg har fått, "men moro lell", og den skal definitvt foran på hot rodden som tåkelys! Så kan jeg nesten si at det er Ferrari deler på den også! :D

Profile  

PostPosted: Fri 13 Dec 2013 23:50 

Grattis! Skikkelig godbit det der, spesielt siden det tydeligvis ikke er en av de mange billige Marchal reprolyktene som florerer. Marchal var "standard ekstrautstyr" på alt europeisk som skulle ha løps- og rallylook på 60-tallet (sammen med sort panser), og det er vanskelig å unngå Marchal og Cibié når du skal ha ekte retro ettermarkedsbling på fete biler :)

"Virages Brouillard" tror jeg betyr "Tåke- og grøftelys".

Nå trenger du bare et tidsriktig deksel!

Image

Profile  

PostPosted: Sat 14 Dec 2013 12:16 

Tøffe lys det der.

Men sier dere grave krabbe ? Her omkring raker vi den. ( pga bruken av rive med streng )

Profile  

PostPosted: Sat 14 Dec 2013 19:16 

Er den lik den oppe til venstre på bildet? I annonsen er det også ihvertfall ett tidsriktig beskyttelsestrekk. De der plastgreiene er til en senere modell

Image

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44738607&searchQuery=ekstralys

Profile  

PostPosted: Wed 18 Dec 2013 23:11 

Ser sånn ut, ja.
Nå har jeg bygget om pæreholderen til H3 og bestilt meg gul H3 pære fra England på Ebay - for en slikk & ingenting.

Originalt bruker lykten en ukurant sokkeltype med 3 pinner, og disse pærene finnes ikke i kombinasjonen gul pære / 12 volt. De finnes u-farget i 6 og 12 volt, og gul i 6 volt. Ihvertfall har ikke jeg greid å finne noe annet, og da blir det så ukurant i min verden at jeg heller bygger om til H3.

Lykta er festet på hot rodden. Ved siden av skiltet foran på skikkelig 60-talls vis.

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]