It is currently Thu 24 Aug 2017 12:47

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: Mon 27 Jan 2014 20:18 

Høyst ærede motorspesialister,

Poster her i håp om at noen har skrudd på Peugeot eller Citroen og opplevd samme som meg tidligere.
Noen som har byttet regreim og hatt kluss etterpå?
Nå har jeg dobbel og trippelsjekket at låsing på kam og svinghjul er riktige og den nye regreima er stram og fin. (Byttet naturligvis vannpumpe og løpehjul og strammehjul i samme slengen)
Kjører bilen på starter og det finnes ikke så mye som et host å få ut av bilen en gang.
Etter noen forum ser det ut for at en gjenganger er at man må reprogrammere nøkkelen etter at batteriet har vært frakoblet en stund?
Vet ikke om startsperre-tingtang slår inn? -Mistenker at stakkaren ikke får diesel.
Ja, jeg skulle vel ha sagt med en gang at dette er 2literen på 136 hester det er snakk om, en 2004 model.

Jeg har hatt litt kluss med dørlåsen i førerdøra og venter at den skulle komme i morgen. Da skal jeg forsøke med tenning på, tenning av, tenning på-holde låseknappen på nøkkel i 10 sekunder og deretter prøve å kjøre den på starteren igjen.
Har forresten sett at noen opererer med at man må ÅPNE vinduet og slå på lysene uten at døra åpnes.

Jeg har prøvt så mange varianter at om jeg ikke får jækelen til å starte med ny dørlås og "nøkkelprogrammering a la internet" er jeg klar for å slakte ei gammal høne og stenke blodet over panseret om noen skulle fortelle meg at DET skulle hjelpe med å få bilen på veien igjen.

Jeg har da byttet plenty registerreimer før uten at det var det minste problem! -Jeg har selvfølgelig dratt rundt motoren flere omdreininger på svinghjulet før jeg har prøvt den på starteren, og det er kompresjon og alt ser ut som det skal.
Heller ingen feilmeldinger i dashboardet når jeg prøver å starte.

Jeg mener på at det er nesten identisk som 2liters dieselen som er i Citroen C5.

Takker på forhånd hjerteligst for alle mulige innspill!
Vennlig hilsen Johnny

Profile  

PostPosted: Tue 28 Jan 2014 11:44 

Får den diesel, i.e går fødepumpa i tanken (eller like etter tanken) disse kan ofte sette seg dersom du somlet litt under kamremsbytte ;)

Profile  

PostPosted: Tue 28 Jan 2014 12:21 

Skal ikke være nødvendig å omprogrammere noen nøkkel. Den oppskriften du sikter til har med sentrallåsfunksjonen å gjøre, ikke nøkkel-ID. Og er det kluss med nøkkel-ID skal du få beskjed i dashboard at noe er feil.

På min 4 år eldre 806 Hdi koblet jeg fra batteriet i et par måneder mens jeg ventet på svinghjul og clutch (og ventet på å få tid til å bytte den), og det var ikke noe problem å starte den etterpå.

Har du klart å gjøre noe feil rundt tannreima, så er det vel ikke så mange alternativer. Men har selv ikke byttet reim på Hdi-motor enda.

Noen sekunder med summing fra den elektriske fødepumpa er et godt tips. Prøv å høre etter når du vrir nøkkelen til tenningsposisjon (ikke startposisjonen). Er det tysst, så gi tanken (hvis pumpa sitter der) et spark eller tre med foten og se om det var nok til å få fødepumpa i ny posisjon. Det har reddet meg et par ganger før jeg fikk bytta den.

Profile  

PostPosted: Tue 28 Jan 2014 14:01 

En kollega fra hine, hårde, som fortsatt holder på med søstermerket har gitt meg følgende tips:

Tenning på i ett minutt før du prøver å starte.

Har du sjekket at du ikke har glemt stikkeren til kamføleren? Eller at den ikke er blitt ødelagt ved montasje av reima?

Profile  

PostPosted: Tue 28 Jan 2014 19:46 

Takker hjerteligst for tips mine herrer!

Tok til slutt av et dieselrør for å se om det kommer noe diesel i det hele tatt, og det gjorde det jo. :?
Jeg konkluderer da med at det må være feil med en tann eller så likevel.
Back to the drawing board med den der altså. Hmmff!

Jeg må si det er en av de snåleste bilene jeg har byttet reim på med tanke på markeringer for å rette seg etter.
På en måte er det flaks at det bare er 2 hjul som må være riktig, så det skulle på ingen måte være noen heksekunst dette.

Kamhjulet oppe kan låses ved at et 8mm hull i selve hjulet lines opp med et 8mm hull i toppen på klokka 4-posisjon. -Enkelt!
Veiva låses ved å stikke en 8mm gjennom et hull BAK starteren inn i startkransen/svinghjulet. Enkelt nok, men et heslig prakk å få skrudd av og på starteren for hver gang man skal sjekke.
Feilpotensiale:
1:Den teiteste reimstrammeren jeg har lagt mine klamme hender på som er føkkings umulig å komme til fordi det er så trangt.
2: Tannhjulet nede som er dratt rundt av veivakselen er sånn røfflig festet med en kile som har en innebygd slakke som mest sannsynlig er stor nok til at jeg kan ha fått på reima med èn tann feil. -Utenpå denne kommer ringen som er giver til veivføleren og så hjulet som drar multireima til servo og AC og dynamo.

Well, well.
Jeg får bare belage meg på å skru litt mere en kveld seinere i uka...

Edit: alle følere er hele, uskadd og tilkoblet som de skal. Jeg har ikke brukt noen som helst makt eller utøvt noe press mot noen av sensorene, så det skulle ikke være feilen. :roll:

Profile  

PostPosted: Tue 28 Jan 2014 22:08 

Hullet bak starteren er ikke mulig og nå med en 6mm langbolt? Evt. hvis du kapper av hodet?

Profile  

PostPosted: Wed 29 Jan 2014 14:05 

Jeg mener å huske Peugeot sitt originalverktøy er som en hake med 90grader vinkel av pianotråd der delen som går gjennom hullet er ca 30-40mm langt

Ellers stemmer det at feil på startsperra er en gjenganger hos Peugeot. Vi opplevde dette to ganger på vår 2001 406 2,3. Startsperra ville ikke vedkjenne seg nøklene sine lenger og nøkler og startsperre måtte kodes på nytt. :roll:

Profile  

PostPosted: Wed 29 Jan 2014 23:45 

Reidar wrote:
Jeg mener å huske Peugeot sitt originalverktøy er som en hake med 90grader vinkel av pianotråd der delen som går gjennom hullet er ca 30-40mm langt

Sundes gamle slager gjelder altså fortsatt :lol:
Ø.Sunde wrote:
Men franskmenn lager de rareste biler
som ruster og skrangler og lekker som siler.
Jeg satt igjen til slutt med en våt sigar
og en bag full av verktøy som ingen andre har.

Profile  

PostPosted: Thu 30 Jan 2014 09:12 

Ha ha!
Øystein Sunde har da peiling på bil!
Men, du som hadde startsperreproblemer; fikk du noen form for tilbakemelding i form av piping eller varsel i dashboardet på at det var feil på startsperra?

Profile  

PostPosted: Thu 30 Jan 2014 13:43 

Siste gangen fikk jeg en veldig tydelig beskjed om at startsperren var aktivert via displayet i midtkonsollet. Første gangen tror jeg ikke jeg fikk det.

Profile  

PostPosted: Thu 30 Jan 2014 14:01 

Det skulle ta seg godt ut om slik varsling fulgte noe form for mønster. Skjemt ut hele Frankrike.

Profile  

PostPosted: Wed 05 Feb 2014 00:00 

Hvordan gikk det?

Profile  

PostPosted: Thu 06 Feb 2014 19:24 

Pøh!
Det gikk til helheimen det!
Gav til slutt opp hele dævelskapen og kjørte bilen på henger til peugeot verksted som konstaterte at seks ganger av og på med reim hadde satt sine spor, og de satte på en ny.
OK, fint det, så,lenge dere får den til å gå, sa jeg.
Fire dager senere har de satt på regreim "riktig" fordi den var "en kvart tann feil", ikke fått start og lurer på om det er ventilsalat. De sjekket komp på en sylinder og fikk 17kg der det skulle vært 22kg. Jeg mener at det ikke har vært noen ting som skulle tilsi at ventilene skulle være skadd, men lurer på om jeg må ta av toppen eller om jeg skal prøve en gang til......
Jeg er klar til å trille bilen i fjorden, men lar den stå til helga og skal se videre da.

Profile  

PostPosted: Thu 06 Feb 2014 20:32 

Og verkstedet fant ut at det ikke var noe feil med startsperren?

Nå har jeg skrudd ekstremt lite på dieselmotorer, men dysene på disse styres vel også elektrisk. Så selv om du har trykk på railen, så åpner ikke nødvendigvis dysene. Verkstedet bør jo ihvertfall kunne si om dysene åpner og at det er riktig trykk på dieselrailen.

Image

Profile  

PostPosted: Thu 06 Feb 2014 22:13 

Tja, de koblet da på Peugeot diagnosen som ikke rapporterte noen feil i det hele tatt. Altså, veivsensor og hele greia sier at alt er vel og i orden, så det at bilen ikke starter kan de ikke forklare. Men hallo? En KVART tann feil? Det er da enten ingen eller en eller flere!?
Startsperren er det ikke, og ingen nøkler lyser i dashboardet. Jeg brukte en feilkodeleser som rapporterte feil 3400, cylinder deactivation, men det hadde vel ikke noe med saken å gjøre da, antar jeg....
Med 17kg kompresjon kan det vel ikke være noe feil med ventilene?? OK at en ny bil skal ha 22, men dette er en diesel som har gått 166'km og med litt slitasje på stempelringer er det vel bare å forvente at tallet er litt lavere?
Tror fortsatt at den forbaskede reima er feil selv om gutta på gølvet sier at det er riktig.
Jeg skal ikke henge ut noen, men jeg har vel ikke verdens største tiltro til karene som har fiklet med bilen min. Skal bli spennende å se når regningen kommer i posten. Bor på et lite sted, så vil ikke gjøre meg til uvenn heller, og skjønner at en eller annen mekaniker har brukt noen timer på jobben, og at de satte på ny reim. Argh!!!
Fortsettelse følger, men jeg angrer som tusan at jeg begynte på hele greia!

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]