It is currently Tue 24 Oct 2017 02:10

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Understellsbehandling
PostPosted: Mon 25 Dec 2006 16:36 

Under tråden firmabil har vi kommet inn på understellbehandling. Til å arbeid i bransjen har jeg vært lite borte i temaet. Men hva er best tectyl eller Dinol eller noe annet. Hva koster en behandling rundt i det ganske land, og hvem har noe å anbefalle, eller hva styrer vi unna?

Profile  

PostPosted: Mon 25 Dec 2006 22:27 
Olav Kristian Huseby wrote:
Under tråden firmabil har vi kommet inn på understellbehandling. Til å arbeid i bransjen har jeg vært lite borte i temaet. Men hva er best tectyl eller Dinol eller noe annet. Hva koster en behandling rundt i det ganske land, og hvem har noe å anbefalle, eller hva styrer vi unna?

Før var jo valvoline sin Tectyl som var det beste ,og at dinolen var for hard og sprakk opp, men nå tror jeg
forskjellene er ganske små !Tror det er viktigere at den som
utfører jobben gjør den nøye og riktig ! drev litt med dette for
ca 10 år siden (tectyl ) og alle biler har et såkalt sprøyteskjema
som MÅ følges nøye hvis dette skal bli bra. På enkelte biler innebærer
dette at noen nye hull må borrer, fylles med tynnstoff og så plugges.
Noe av det aller viktigeste er at bilen blir rengjort 100% ,og minst
like viktig er at den må tørke veldig godt før noe påføres (her syns jeg mange slurver fælt ! ) Man kapsler jo bare fuktigheten inne hvis
bilen ikke er helt tørr , med stor fare for rustskader senere.
Har sett biler bli vasket om kvelden , tørket i 6-7 timer og så
sprøytet på morgenen....fy a meg...ikke bra !
Har hørt at Dinolkaren på Rud i Bærum er veldig nøye og flink
har ikke noe nr til han ,men finnes sikkert på gule sider.

Post subject:
PostPosted: Mon 25 Dec 2006 22:57 

Hva med oljebehandling? Jeg ville vært skeptisk til tectylering på eldre biler i og med at man da kapsler inn både eksisterende rust og skitt/fuktighet. Jeg har hørt at folk har rengjort grundig, sprøytet på olje og kjørt en tur på støvete grusvei. Dermed binder støvet seg med oljen og danner et beskyttende lag.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 25 Dec 2006 23:41 

Kjell Hall på Rud kjenner jeg, og han har arbeidet med både Tectyl og Dinol. Men hva er best på en gammel bil. Betaen f. eks, har som oftest en del rust her og der, som dukker opp der du minst aner det, og da er det godt at det ikke er for mye "beskyttelse" slik at du ikke ser ulumskhetene før det er for sent. Themaen min, som bare går på saltfrie veier, har jeg ikke behandlet, men følger nøye med og behandler med Owatrol olje der det ser litt stygt ut. Det ser ut til å holde greit.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 17 Jul 2007 18:01 

Vestfold antirust og Funderust antirust behandler understell og hulrom med spesialolje. Dette er nok hva jeg ville valgt på en bil som ikke er helt ny:

www.antirust.no
www.vestfoldantirust.no

Profile  

Post subject: Norsk Antirustforening
PostPosted: Sun 29 Jul 2007 20:01 

Heisann. Dette føler jeg meg kvalifisert til å mene noe om da jeg i et par år drev eget bilverksted med antirustvirksomhet (eller antirustverksted med bilverksted på si - alt etter øyet som ser). Man kan i hovedsak skille mellom tradisjonell antirustbehandling (løsemiddelbasert, voks, pvc) og metoden med oljebehandling.

Den tradisjonelle metoden (Dinol, Tectyl, Mercasol) består av to-komponent behandling. Først det såkalt tynnstoff som brukes til hulrom og til å dekke eksponerte flater. Deretter det såkalte tykkstoff som sprøytes utvendig og (nesten) er å regne som asfalt når det herder. Tynnstoffet gir rustbeskyttelse og tykkstoffet beskytter tynnstoffet og mot steinsprut o.l. Av miljøhensyn både med tanke på utslipp og de som arbeider med skiten går man mer og mer over til vannbaserte stoff. Jeg arbeidet med Mercasol-produktene og kan anbefale disse. Men både Dinol og Tectyl gir god beskyttelse. Hva man velger av disse tre kan være litt smak og behag. Som "BMW 518" er inne på er det minst like viktig at den som utfører jobben gjør dette skikkelig med tanke på grundig rengjøring, tørk og klargjøring.

Når det gjelder oljebehandling er det bare én ting å si - STYR UNNA. Om du ønsker å prøve dette ta en ubehandlet stålplate - påfør tynnstoff på en halvdel og olje på den andre halvdel - heng den opp en uke i vanlig norsk vær og sjekk NØYE forskjellen etterpå. I tillegg er det noe svineri miljømessig samt at oljen er aggressiv mot mye av gummien som finnes i bilens understell. Oljen avdunster også mens de andre stoffene vil herde og slutte avdunsting etter en kort herdeperiode.

Hvis man har en gammel bil som man vet det skal skrus på titt og ofte ville jeg anbefalt en antirustbehandling bare med tynnstoff. Entusiastbilene går jo ikke daglig i kø og saltlake og har mindre slitasje. Da får en fullverdig hulromsbehandling, tynnstoffet er transparent slik at en kan se utvikling av eventuelle rustskader, og det er enkelt å vaske av på de steder en skal jobbe. Det er også enkelt å legge på tynnstoff etter at jobben er utført. Tykkstoff er som asfalt og er noe ordentlig svineri å få av igjen.

Jeg anbefaler alle interesserte å kikke her:

http://www.norskantirustforening.no/index.html

Ring Magne Berntsen, se: Medlemmene, han er superdyktig og anbefaler gjerne en dyktig antirustbehandler i ditt område. Hils gjerne fra Jon Sigurd på Lundebakken Antirust. Noen år siden, men tror han husker meg enda

For ordens skyld la meg nevne det at det er mange år siden jeg jobbet med dette og har ingen økonomiske fordeler av å anbefale det ene fremfor det andre :D :shock:

PS. Både min 1989 Alfa Romeo 164 3.0 V6 og min 1990 Lancia Thema 8.32 behandlet jeg selv med Mercasol og var godt fornøyd. DS

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 29 Jul 2007 20:39 

OK. Dette var nyttig. Begge mine bruksbiler, som kan ha en lei tendens til å ruste, blir benyttet om vinteren, men kun i Valdres der jeg bor. Der salter dem ikke, men tidens tann jobber så godt den kan, og det er derfor spesielt viktig å kunne følge med på hvor ulumskheten får tak.
Da blir det vel å sprøyte litt mer tynnstoff (har påført dette før), og fra tid til annen ta en nøye sjekk av juvelene.

Lancia Beta, Thema, Kappa, Gamma. Maserati Merak. Alfa Romeo 159, 164, 166.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 31 Jul 2007 13:11 

Personlig er jeg meget skeptisk til å bruke tradisjonelle produkter som Tectyl på eldre biler hvor det allerede er eller kan være utviklet rust. Å kapsle inn rust + evt. fuktighet med Tectyl gjør bare vondt verre. Og Tectyl sprekker opp når det blir gammelt, da vil det igjen komme inn fuktighet som legger seg under Tectylen. Nå vil sikkert noen komme med påstander om at dette var i gamle dager, nå er alt så mye bedre osv. Men dette var akkurat hva som skjedde på Civic'en (nyere årgang) til en bekjent for et par år siden, bilen var pill råtten under Tectyl'en. Og det er forskjell på gammeldags oljebehandling og det som Vestfold Antirust / Funderud Antirust driver med, de benytter et spesialprodukt for antirustbehandling og ikke spillolje... Det er riktig at behandlingen må gjentas oftere med olje, men at det ikke "herder" anser jeg som positivt.

Les litt på sidene til antirust.no / vestfoldantirust.no, jeg kjøper mange av argumentene deres og har selv dårlig erfaring med Tectyl fra gammelt av (mulig Mercasol er bedre). Land Rover klubben har visst også meget god erfaring med Vestfold Antirust, dette er biler som både ruster mye og utsettes for mye "dritt" :)

Profile  

Post subject: Understellsbehandling
PostPosted: Fri 09 Sep 2016 10:04 

God Fredag godtfolk!

Rister liv i en gammel tråd igjen, og til dere som har holdt dere oppdatert på temaet, har det skjedd noe revolusjonerende siden 2007?

Hva innebærer så denne oljebehandlingen som gjør at bilen lukter som en Sau fra Dokka etter behandling?

Min plan er å få sauset inn følgende biler før vinteren setter inn:

1978 Alfa Romeo Alfetta GTV
2007 BMW 325i

Synspunkter, synsing, vitser og det meste annet velkomne!

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]