It is currently Sat 24 Jun 2017 02:11

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu 12 Mar 2015 11:33 

Tilsatte en flaske Biltemas radiator rens, varmkjørte til termostaten åpnet seg pluss litt til, lot bilen stå med dette et par uker.

Tappet av radiatoren, fjernet termostaten, fylte radiatoren opp igjen med vann, startet et par minutter uten termostat, tappet av vannet, gjentok dette 6 ganger (!)
Tanken med å fjerne termostaten var at vannet da ville sirkulere bra mellom blokk og radiator helt fra oppstart...?
Vannet er fortsatt tydelig misfarget, men vil tro jeg har fått ut det meste nå?
Har ikke fylt opp med ny kjølevæske ennå.

Hvorfor er vannet fortsatt grønn/grå etter så mange skyllinger?

Profile  

PostPosted: Thu 12 Mar 2015 22:57 

Fordi du har uendelige mengder gammel guffe igjen i radiatoren?

Profile  

PostPosted: Fri 13 Mar 2015 08:33 

tw wrote:
Fordi du har uendelige mengder gammel guffe igjen i radiatoren?

Oog i varmeapparatet.

Jeg har koblet av og spylt med hageslangen noen ganger gjennom motor, radiator og varmeapparat.

Profile  

PostPosted: Fri 13 Mar 2015 19:20 

Radiator og varmeapparat var helt nye i 2013.

Profile  

PostPosted: Fri 13 Mar 2015 23:17 

Ok, da har det neppe rukket å samle seg så alt for innihampen.
Har hørt om folk som blander slik avløpsåpner (gel-typen) i kjølevannet og lar det virke og sirkulere en stund. Det du får i butikken oppfører seg i alle fall pent mot både gummi, jern, plast og messing.

Profile  

PostPosted: Tue 17 Mar 2015 23:07 

En annen slager er oppvaskmiddel, pulverform - to-tre ganger hva du ville hatt i oppvaskamskinen - kjør det godt og varmt. Tanken på å fjerne termostaten er god, jeg har også med hell fylt på med varmtvann mens jeg hektet av radiatoren - altså kjørte via motor og rett ut, men det har vert gamle motorer fulle av skjit, ikke som din som vel er ferk og fin?

Profile  

PostPosted: Fri 20 Mar 2015 15:30 

Da er systemet spylt lenge og vel.
Fylt opp med rent vann, start av motor, tømt. 6 ganger.

Fikk et råd om å skru ut en liten drenerings skrue på siden av blokka, rett over bunnpanna, og det anbefales!
Jeg gjorde det, og ut rant over 2 liter med rustbrun væske ETTER at jeg hadde skylt den de 6 gangene!
Jeg erstattet pluggen med en tappeplugg fra en radiator jeg hadde liggende, slik at for senere skyllinger blir det mer lettvint å tømme blokka.

Fylte på igjen blank kjølevæske for den kan blandes med både rød og blå.
Hadde brukt blå tidligere.

Tok ikke sjansen på å bruke oppvaskmaskin-såpe, på grunn av at jeg har aluminiumsradiator. De såpene er hypersterke.

Profile  

PostPosted: Sat 21 Mar 2015 20:56 

Jepp, den såpa river! Skal teste selv på en bil som neppe har fått byttet kjølevæsken på sine 17 blandt oss.
Noe veldig trivelig med å få ut gørr av systemet.

Når vi er inne på renselsesprosesser, hva gjør folk med motoroljen? Ser biltema har en renseolje på dunk nå, har tidligere brukt både diesel og lurium ment til å rense motoren innvendig, Selters i innsuget ser jeg blir brukt, har selv brukt vann og det renser jo noe veldig, men er kanskje litt risky også med tanke på det økte trykket?? det medfører?

Profile  

PostPosted: Sat 21 Mar 2015 22:56 

Vann til å rense forbrenningsrommet er absolutt å anbefale! En halv liter er mer enn nok. Selters er bortkastede penger i tillegg til at det jo innholder salter.

Jeg brukt lurium av typen "IKKE KJØR!" med luriummet i oljen med nokså stort hell. Påfølgende olje og -filterskift tas relativt raskt etter behandlingen, ikke lenger enn et halvt skiftintervall.

Husk at motoren MÅ være driftsvarm før du imponerer omkringstående med vanntrikset...

Profile  

PostPosted: Sat 21 Mar 2015 23:56 

De Nedernoor wrote:
Vann til å rense forbrenningsrommet er absolutt å anbefale! En halv liter er mer enn nok. Selters er bortkastede penger i tillegg til at det jo innholder salter.

Husk at motoren MÅ være driftsvarm før du imponerer omkringstående med vanntrikset...

Hør, hør! En selters spart er en tonic tjent.
Jepp - etter å ha sett hvor gullende rent forbrenningsrommet er etter toppakningsbrudd blir man jo imponert.
Har de få gangene jeg har gjort det holdt 2/3 av maks turtall på varm motor og kastet et ølglass med vann etter klystermetoden, et gulp og en fjert og vips er jeg villig til å vedde på at jeg hører en annen gange på motoren.

Profile  

PostPosted: Mon 23 Mar 2015 14:17 

Jeg nøyer meg med å bytte olje & filter litt oftere enn foreskrevet på hobbybilen...

Et tips har jeg imidlertid: La bilen stå over natta med den kløyvde plastkanna under bunnpanna og tappebolten ute. Og gjerne at bilen "heller" litt i forhold til hvor tappepluggen er lokalisert på bånnpanna.
Det er en del gugge som kommer ut når den får stå slik i flere timer.

Oppdaget det da jeg skulle tømme en køyvd plastkanne for brukt motorolje. Når den ser "nesten" tom ut, er det faktisk en del gugge igjen, men etter en natt stående på høykant, hadde også det siste rent ut.

Gjorde det samme på bakakselen, og der kom det virkelig ut en del grums når den fikk noen timer på seg.

Profile  

PostPosted: Mon 23 Mar 2015 22:32 

To flakser vann(fra vørterølflaske) danset gjennom skjiten i dag og røykla med dét det meste av nabolaget.
Den tikket like ille etter spa behandlingen så da er det vel bare å justere ventiler.
Ny olje på motor og gir og nå med en halv pakke oppvaskmiddel stående i systemet - plukket ut termostat og varmkjørte godt, gjør det samme i morgen før jeg spyler ut av den, så får vi se hvilken farge guffa har =)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]