It is currently Wed 18 Oct 2017 22:25

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 186 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Next
Author Message
 Post subject: asn; samlede verker
PostPosted: Thu 31 Jul 2008 23:42 

Dette har ikke helt vert min greie, prosjekt tråder har jeg latt andre ta seg av men jeg ser jo at om ingen deler med sine godbiter blir det lite og lese om på dette eminente forumet. Derfor åpner jeg fra i dag av min garasje for de skuelystene, dog kun i digital form!

Garasjen består i dag av følgende farkoster:

EDIT Mai. 13.

SAAB 92a 51.
Citroën Dspecial 74.
Citroën CX Break 85.
Citroën XM berline 97.
Triumph TR6 69.
Alfa Romeo GTV6 86.
FIAT 500L 69.
FIAT Punto 02.
Suzuki TS125ER ?
Maserati Quatroporte 05

Vel møtt.

asn

Last edited by asn on Mon 13 May 2013 00:07, edited 7 times in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 01 Aug 2008 00:08 

Det var jaggu på tide!! :mrgreen:

- 67 Fiat 850 Coupe
- 67 Fiat 850 Spider
- 76 Lancia Beta Montecarlo Spider
- 79 Yamaha RD400 Daytona X 2
- 83 Fiat Panda 45
- 08 Citroen C5 Tourer

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 01 Aug 2008 00:36 

For og starte med den siste I flokken først; Matra Bagheera S. 77.

Det hele startet på Blocket en morgen for snart ett år siden, jeg satt med kaffekoppen I lanken og glante på allt eldre enn 81. Mod. Som hadde annkommet de siste dagene, uten andre tanker enn og kose med med en av mine favoritt gjøremål. Skjitbiler til salgs på nett gir meg ett fårete glis om munnen, drømmene flyr og man har en bunnløse lummer og låve som matcher. Der sto den, på ett smådårlig fotografi smilte den mot meg!
En Fransk Bagheera! En vaskekete sports-skjitbil. Prisen var ikke ille heller, så jeg lot meg friste. Fyrte av gårde en mail og fikk til svar at bilen hadde stått lenge og I grunn trengte en gennerell gjennomgang, men var fri for rust. Hmmmm dobbelt hmmmm. Jeg sendte en bud, I gjenn på mail og fikk tilslag! Satte over kroner, men når *piiip* skulle jeg få tid til og hente denne ? jeg skulle snart ned til Italia I gjenn og hadde allerede fire biler på vinterlagring. Ikke plss til mere… vel, kan bilen stå til neste vår !?
Vår ble ett tøyd begrep, men nå hadde jeg da I det minste tid og annledning til og få hentet dyret.

Turen artet seg dog ikke helt som planlagt....
Jeg og en kompis fikk låne en Iveco turbo-deilig med tilhørende lukket bilhenger for og hente bilen, så søndag ettermiddag bar det avsted rettning Halmstad. Vi bunkret opp fuel og føde og føk av sted, bilen gikk godt men var litt tørst. Vi stoppet for og sjekke hvor reell tankmåleren egentlig var ett stykke sør for Strømstad, og konkluderte med at 17L pr 100km. Med den digre luftbremsen av en henger i grunn ikke så ille. Vi la oss på stødige 120km/t og ringte svensken for og melde vår annkomst noen timer senre. "inga problem pojackar, det er lungt. Smørgåsar ock kaffe ventar eer, trevlig resa"

Allt vel, vi lo og tenkte på hvor mange totalt hull i hodet handler man skulle gjøre før man gav seg, hva måtte til for og demre lysten på skjitbil-exotica... vi talte tre Falker sittende på gjerdestolper, ett par passerende kvinelige skjønnheter (ja vi ble frakjørt av jenter: FØKK) noen pakker stupedama senere, ett litt brydd annsiktsuttrykk på min sjåfør for dagen: *piiip*, hva skjer a? Bilen går plutselig jævlig dårlig !? hmmm inn med clutch og ruser motoren - fin som snus, men det bremser som *piiip*.... Noe ligger på... vi legger oss godt ut på veiskulderen og slenger på nødblinken... triller sakte og stoper brått med noen slemme lyder og kengeru-hopp i uviss rettning. Jeg hoper ut av bilen og en vannvittig mengde røyk slår mot meg fra under bilen,,,, jeg hyler etter brannslukker i den jeg slenger meg på magen for og sjekke hvor dert brenner,,, det knitrer og spraker og lukter ett par hakk fra godt. Røyken svir i øynene og river I nesa. Jeg drar en konklusjon, basert på hva jeg ser er det ingen brann, men derimot en rast bakaksel (ingen smarte komentarer takk) Det er olje all over hengeren og så og si hele rumpa av bilen,,,, dette må kjøles ned raskt om vi skal ha en sjanse... Iveco´n går som servicebil i rally så det finnes godt om gearolje ombord. Frem med vannpumpetang og imsdal flaske ladet med olje, det spraker og ryker mens vi spruter på olje, tre liter eller så... vi beveger bilen for og få badet allt i oljen og krysser fingrene, dette har skjedd før og da har man jo kommet seg hjem,,,, vi sjekket diffen noen dager før avreise, den var go som gull.
40 mil i 120km/t og trolig en tvilsom utlufting hadde gjort at en simring mot mellomakselen hadde forduftet grunnet overtrykk.

Tankene raser hjnnom hodet, hva om vi ikke klare og fortsette ? Jeg har en diskusjon med RPM friskt I minne, dekker NAF tauing hjem eller ei ? En lang og høy turbo-deilig med en enorm lukket henger er liksom ikke det enkleste og få med seg, med en rast diff. gjør det ikke ting lettere… Finske harytasser i trailere med rake rör passerer så bilen gjynger på den skånske landsbygda, vi er midt på en lang slette (er det anent I syd-Svergie ?) men kan ikke se noen avkjøring, slenger kassa I gir og forsøker forsiktig… Allt av roadkill får seg en ekstra ommgang der vi romler nedover veiskulderen I typ 15 knyk. Det bråker noen JÆVLIG fra diffen og vi ler litt av vår egen situasjon, klart vi vurderte og låne modern´s Disco-rover, for økt comfort og gratis diesel, men det er rett najs og klare seg selv. Dessuten har jeg unnlatt og snake høyt om bilen da mine kjære foreldre vel også har en grense hva anngår skjit jeg drar hjem til de og parkerer før jeg rømmer landet til fordel for Milano utpå høsten. Gode råd er dyre! En låst diff er det site vi vil ha… en liten lomme langs veien gir annledning for sjekk av temp på diff og etterfylling av olje om behovet skulle være der. Og om det var, på 1000 meter har vi slynget ut en drøy liter olje men tempen er nå på ett mere moderat nivå, altså ser det lovende ut….

Fem minutter senere ser vi lys I tunellen, en avkjørsel ligger der fremme som en osae I horisonten, en fata morgana! Vi tvinger oss opp bakken og mot høyre. Får øye på ett skilt “åkeri-ettellerannent” og retter nesen mot det. Noen minutter og vi er der, ved stenkte porter og piggtård. Takk skal du ha.
Den smale veien slynger se ut mot havet og den lille bygden Morup ligger fremfor oss. En vakker kirke og noen Franske turister I bobil glaner mot oss, noe undrende. Det bråker og knaser godt. En stor parkering fremfor kirken blir vår siste hvile !? Vi gir opp, vi kan ikke kjøre med denne skjiten. Telefoner biler tatt og tenkevirksomheten er høy. What to do.
Vi vet om en delebil I Oslo, om vi får ned en ny diff og verktøy bør vi klare og få byttet den I morgen !? En dritt jobb, men og ringe kranbil koster dyrt…

De lokale kjikker på oss bak gardiner med blonder og damer på sykkel vrir nakken så det knaker, litt Twin peaks feling indeed. En Volvo I sin beste alder kommer harkende mot oss og ut stiger en mann I 50 årene. Tydelig nyskjerrig på hva vi har I hengeren. Kjør ni tævligs bil pojkar ? jajamensan det er jo ikke langt til Falkenberg. Skjittene never vitner om kunnskap, eller ? Vi forklarer problematiken og vårt ærend I landet. “latt meg tenke til lite” sier Uno, vår nye venn. Og som han tenker… Etter noen minutters stillhet kan han meddele at også han har en matra, I form av en serie I Espace. Mycket snygg vagn,,, men vi driter litt I Matras genistreker, vi vil finne en løsning, ikke sparke dekk med en svenske. Han er snodig, klærne vitner om en oppegående mann, men hva han sier og signaliserer gjør oss skepsike. Han har en polare litt borti vegen om en av oss vil følje med… hva vil han ? Jeg takker ja, (hva er alternativet) men er skeptisk som *piiip*. Unskylder meg og hopper inn I Iveco´n. Kikker I hanskeromet, jeg så en mora-kniv der da jeg ryddet litt før avreise. Den vil jeg sannelig ha med, jeg stoler ikke ett sekund på denne fyren….

Vi harker avgårde langs åkre og kuer og der, fremfor oss står en fyr med skyggelue midt I veien… Han ventet oss åpenbart, uten at vår venn så vidt jeg hadde fått med meg hadde meldt vår annkomst på noen måte… skeptisk!
Vår nye venn, jeg og polaren står der, på viene og kjikker ut I luften, hvorfor sier de ikke noe ? Uno, min nye venn og hans polare snakker om været, om vinden og om kornet på åkeren. Tilsynelatende uinteresse i mitt nærvær… Puhh ? hmm ?? etter en stund er problematikken på ny forklart, og Polaren med skyggelua tilbyr oss og parkere på hans eiendom. Ikke verst, der bør våre lånte fjør stå trygt, men hva nå ?
Jeg har tidligere tildels ufrivillig tatt buss til Berlin, den går jo også nordover, men når ? Jeg, Uno og polaren setter oss I den velbrukte volvoen og daukjører den tilbake til Kyrkan, der Iveco´n og min kompis holder stand. De to herrene vurderer våre muligheter, men vi vil få fatt på eieren av bilen og hengere og høre hva han har og si, hva gjør vi ? Etter langt om lenge og lengere enn langt får vi fatt på broren hans, han mener vi kan drite I og bytte en diff på “plats” men har nr til en venn som driver Bærum kranservice.

Og få hjem skjiten bilr dyrt, og returnere uten Matra er kjipt… Vi er liksom ikke mere enn 30 min. unna. Vi får en pris på henting. Klart det koster og sende lastebil ned midt på natten. Svensken fåreslår at vi hører med de lokale bergerene. Vi hoster rettning falkeberg og får I ett kryss øye på en elder flakbil. Uno blinker febrilsk med fjernlysene og tar opp jakten. Fyren I flakbilen legger etter urovekkende lenge merke til at noen forsøker få han til og stoppe, men han stopper da… I det han får øye på uno himler han litt med øynene, vi er ikke alene om og syntes han er rar… Noen raske trykk på kalkulatoren og vi får en sum for hjemtransport som nok hadde rukket til ett bedre opphold for hele slekta i cap-d´antibes. Dobblet føkk.

Høvdingen på Bærum kranbilservice ringer I gjenn, hva om han setter sin egen privatbil på flaket og latt oss låne den for og dra vidre og hente Matra´n ? Det er jo surt og returnere uten bil. . . Han pruter prisen nedover uten at vi sier ett ord, og syntes åpenbart synd på oss… det er fristende og betale seg ut av knipa… shit la gå, kjør på!
Men hvor store er egentlig Turbo-deili´n ? Vi må tilbake til den for og måle akselavstand og høyde, men vår sjåfør for aftnen er mest sugen på sightseeing og putrer vidre mot togstajonen, han overhører elegant våre ønsker og prater stolt om ny linje på stedet og modærne stasjon, han vil vise oss verkstedet til en bekjennt og han vi ha oss med på kaffe og kake… vi må til slutt på en litt direkte og uhøffelig måte skjere I gjennom… kjør oss til den jævla bilen! Mannen tok jo ingen hint, alle antenner var forlengst borte. Han var skolelærer I matte og fysikk; stakkars barn…

mere telefoner og mere mas, kranbilen var stasjonert ikke langt fra min ringe bolig, og der sto jo en firmabil med full tank parkert… vi ble enige med sjåføren om at han trakk den på planet og satte av sted, vi oppgav adresse og allt var I skjønneste orden. Vi kunne puste lettet ut, men på den annen side… vi var stuck med svensken I mange timer enda… Mannen var jo snill som ett lam men noe slitsom og pratesyk, nevertheless hjelp han oss jo etter beste evne, vi takket ja til tilbudet om kaffe og kake hjemme hos han. Hva som møtte oss der er noe jeg sent vil glemme, det var ett sammensurium av gamle biler, skrot, Katter, juletrepynt og glansbilder av engler og demoner. Totalt kaos og eimen av kattepiss slo mot oss I døra. Kattesand og gamle sko, aviser og porselensfigurer, glanset papir og herskaplige stoler… vi slo oss ned ved kjøkknebordet og svensken disket opp med nytraktet kaffe I ikke fullt så nyvaskede kopper og kaken var best egnet som mustein. Velvel, kaffe smakte godt trossallt. Nå kom han draende på en masse bøker og atlas, han ville vite hvor vi bodde og ba oss peke på kartet. Jeg pekte med overlegg 20km feil og dro en skrøne for og backe det opp I frykt for uventet besøk. Vi begynte og bli litt lei slepvagnar laget av saab aksler og jesus will lead you banners, rode lyspærer og kattepiss. Etter og ha mottatt hver vår lapp med Uno´s telefon nr. Og addresse med lovnad om og kikke innom I gjenn ved anledning spaserte vi I rettning Iveco´n. Franskmenne I bobilen var der fremdles, og satte ikke videre pris på vår ajering med bilen over midnatt, jeg satt ikke serlig pris på vinkelen I setet og kompis nøt madrassen og dyna som lå I gjenn etter forige helgs løp´s utflukt.

Jeg gav til slutt opp og ba om broderlig delig av madrassen, men fy *piiip* så kaldt… I t-shirt og short frøs jeg som en jegvetikkehva… fikk øye på en FIA kjøredress, trakk den over meg og sovnet.
En del timer senere ble vi vekket av en smørblid nordlennding, klokken var 0530 og solen var på vei opp, klamme, frossne og jævlige huttret vi oss ut av bilen, han slapp vår bil av planet, stroppet på Iveco´n og nevnte noe om kjip vei og kjøre, langt hjem. Vi følte med han og håpet ingen hadde sett en firmabil med logoer på en flakbil rettning skåne… Frokost på kaia I Halmstad før vi ringte Matra mannen, han sov fremdeles men meldte med rusten stemme at han trengte litt tid på og vekke barna og komme seg ned til garasjen…

En stilig fyr med pene barn hilste oss velkommen en liten time senere. litt smalltalk og vi hadde Matra´n og en pall full av deler på hengeren. Lett baktung vinglet vi avgårde, trikset var nå og skjynde seg langsomt…
Vi nådde til sist grensen og tok en bakvei, mine foreldre har hytte langs sjøen der og moder´n kunne saktens diske opp med litt middag til oss to skadeskutte. Etter en lang dag I solen, en bedre middag og en aldrig så liten blund hopet vi på ny I bilen og satte snuten mot Oslo. Ikke mange kilometre fra hytta ble vi grundig forbikjørt av en sort passat, typ 120 I 70 sonen. De inni bilen kålet noe jævlig med og få på seg noen gule vester… jaha, Tollere!
De hadde vel forhåpninger da de luskende I buskene fikk se en enorm rød henger passere I mørket, parkerte bilen I en busslome og fektet ivrig med en rød lyskjegle. Jeg sa det som det var. jeg kan, ettersom jeg bor I ultandet ha med meg bilen inn I 90 dager, og har ikke planer om anent. Etter en kort ommvisning I hengeren lusket de tilbake til bilen og trillet avgårde. Smack!

Rent bortsett I fra to trøtte tryner gikk turen hjem med glans!
Vi lot bil være bil og gikk inn og la oss, kompis på sofaen (den er så god og sove på at den er og foretrekke fremfor de fleste senger) og jeg på mitt gode gamle gutterom. Utpå natta vokner jeg av en rabalder uten like, de viser seg at kompis hadde førsøkt og ta seg til toalettet I mørket, men ett ben sov vist fremdeles, noe som resulterte I at han tredde øyet I bordkanten og pådro seg den jævligste blåveisen I manns minne. . . Det er skal *piiip* ikke være lett . . .
Dagen etter ble bilen inspisert og funnet langt bedre enn forventet. Najs!
I går stakk vi innom vår reddened engel hos Bærum kranservice, høvdingen selv. En robust kar med sansen for kjøretøy! Han kunne fortelle at han I 82. Selv hadde kjøpt ut en Bagheera fra et inkassobyrå, men at hjertet banket hardest for amerikanere, til tross for en Tatra Kolos 8x8, en F89 6x6 og en drøss us militær kranvogner I vognparken. Maken til service har jeg aldrig vert borti! Stor thumbs up! Før vi dro ble det litt kikking på oshkosh 10x10 og jeg dro derifra med lovnad om testing av Tatra Kolosen og nr. Til en Danske som hadde mye Kolos deler samt tips om Kolos til salgs på hemmelig sted I Norge. Lappen Brenner fremdeles I lomma….

Og ja, jeg vet....

Image

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 01 Aug 2008 08:01 

Herregud! For ett opplegg! :shock: :mrgreen:

Heldigvis endte det bra, gleder meg til å se kjærra!

- 67 Fiat 850 Coupe
- 67 Fiat 850 Spider
- 83 Fiat Panda 45
- 08 Citroen C5 Tourer

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 01 Aug 2008 08:25 

Bra historie. Blir vanskelig å toppe denne 8) :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 01 Aug 2008 12:46 

Ghibli Opencup EVO

Image

Jeg hadde nettop solgt min strøkne Ghibli 2,8, den som prydet Carburetti nr.2 til en seriøs entisiast noen kilometre nedi veien da “Ursa major” ringte. Med glødende engasjement la han ut om en godbit for salg. Èn av ca 20 produserte og en av fem gatekonverterte Ghibli Opencup´s. Bilen var Konvertert av Scuderia Koch og sannelig så den ikke bös ut på bilde. Jeg hadde I grunn ingen umiddelbare planer om handel av bil, jeg hadde rettogslett ikke kikket så mye enda, klart jeg skulle jo ha en erstatter for Ghibli´n men hva det skulle bli var jeg usikker på. En løpsbil med skilter sto ikke på menyen, så mye var klart…
Ursa gnålte ustoppelig og hadde I smug mailet med Tyskeren, han hadde allerede alle spec´s og informaskon man kunne behøve. Bilen var aldrig kjørt I løp, den hadde vert reservebil, og var oppgradert til EVO spec av fabrikken I 96. Den hadde rulet 169km totalt på bane før den ble solgt til en Tysker som kjørte Porsche cup, men som ønsket noe anent og artig på gaten. Bilen var nå gått 9000km og for 1000km hadde den fått en nybygget motor til en femsifret sum Euro´s.
Hvor sto så bilen ? Den befannt seg I Heilbronn syd I Tyskland. Jaha, og hvordan tar man seg dit på billigste måte ? Joda, med gule seter og pulverkaffe homper man ned med de glade Irske til Hahn. Som sagt som gjort. Tre dager etter sto vi der, som vanlig var det ad hoc som gjaldt. Vi stillte oss I kø for og plukke opp en leiebil, det ble mange køer og mye masing, ikke en føkkings leiebil og oppdrive… Til sist, om vi lovet og komme tilbake med den dagen etter kunne vi få låne en A-klasse med navi! Juhuuu, Give it to me… mannen med de myke hånleddene slang nøkkelen på disken og smilte lurt… Neste post på programmet; jeg kjøper alltid ett par nye solbriller når jeg henter biler, en god vane og unnskydning om det er noe som frister, og om det gjorde. Den lille flyplassen skjulte en liten gullgruve av en shade-sjappe hmm, enorme lilla Chanel takk, på herlig Engelsk forklarte snuppa at de var svert så moteriktig, noe jeg fremdeles er litt usikker på men la gå. Til dags dato har jeg ikke sett en levende sjel med like briller! Najs. På med briller, ut I bilen og woll gass!
Vi fikk plottet inn Heilbronn og makset bilen nedover autobhan. Ursa hadde hørt med selgeren om han hadde noe tips til ett ok hotell som ikke tømte reisekassa fulstendig, men han hadde ikke peiling, han bodde I en liten dorf utenfor byen og viste seg og være svigersønn av den virkelige eieren. Det begynte og bli sent så vi var over middles sugene på ett par øl og en myk seng. Klabert var det en congress eller messe av et teller anent slag I byen, puddelutstiling for allt vi viste, så allt av hoteller vi stoppet innom var så klart fullbooket. Vi vrengte over en bro, og ut på en liten øy som lå midt I elven som randt gjennom byen, det så dyrt ut men det var av mindre interesse nå. Men nei, ingen rom og oppdrive eller… vent litt. Brude suiten hadde de jo. Jeg kikket på Ursa og fikk et lite que ?? I retur, fikk en pris og prutet litt, og vips hadde vi nøklen I hånden, Så, hvilken etage ? Nei… ikke det nei. Vi skulle vist ut, og der I hotellets hage lå det ett lite palass. Sannelig hadde vi ikke dagligstue, to bad, ett soverom på rundt regent jævlig mange kvadrat og myke tepper. Takk som byr.
To tre øl I baren også til sengs. Morgenen etter ble vi vekket av vår Tyske venn.
Så hvor skulle han møte oss ? på hotellet takk. Han himlet trolig med øynene og påpekte at vi bodde på byens beste, ikke på øko-løsningen vi ba om, men kunne være der om en times tid. Vi ruslet ned til frokost og ble mødt av sølvtøy og Patek så langt øye kunne se, til dags dato den beste frokosten jeg har spist. Mette og fornøyde tilbake til “huset vårt” for og slenge sammen sakene, Ursa tok seg en tur på “kontoret” og få minutter etter hørte vi gjenngklangen av en potent sak I bakgården. Ursa innrømmet på et senere tidspunkt at han hadde reist seg fra ramma og glant ut vinduet I ren begeistring… oooops. Ut for litt formaliteter og dekksparking før vi stakk over til selger´s kontor. Der sto en fyr med en strøken Taunus og ventet, kompis av selger. Han var langt trivligere, og jobber på utviklingsavdelingen hos posche. På fritiden kjørte han dragrace med lambretta og hadde sansen for sleeper´s. Taunusen var hans daglige transport. Deilig mørk “champagne” farget med brunt interior.
Litt prøvekjøring og inspisering. Saken var I grunn klar, opencupen skulle med hjem… Etter nok ett møte med trege Tyske bankfunktionærer og litt instruksjoner senere bar det av gårde, men shite.. hvor hen ? vi måtte innom Hanh med leiebilen, men ingenting på navi´n lød det navnet… Shite, vi dro bort på hotellet og ba snuppa I skranken printe ut en veibeskrivelse, så var vi avgårde.
Mange timer senere viste det seg at det er mer enn en Hanh I Tyskland… vi hadde selvfølgelig fått veibeskrivelser til feil Hanh. Herlig, nå hva ? Inn på en bensinstajon og kjøpe kart, men hvor *piiip* ligger så Hanh på kartet ? Etter denne seansen er jeg nå I stand til og sette halen på Hanh, I blinde!
Det var mørkt når vi kom frem og langt over tiden vi lovte og levere bilen, men all good. Snuten mot Puttgarden nå takk! Vi stroppet oss fast I sekspunkten men for comfortens skyld nøyde vi oss med fire av beltene. Hovedstrøms bryteren var av den nervøse sorten så Ursa måtte sitte lett offset for og ikke komme nær den, ingenting skulle til før den kuttet. Endelig var vi nå på rett vei. All good, men hvor mye dekktrykk skal man ha I P Zero Corsa når man bare kjører fort rett frem ?
Det var blitt natt og vi føk nordover på autobhan, litt småtrøtte og øre I hodet av all støyen fra bilen men dette skulle gå bra!
Det skulle vi aldrig tenkt, for før vi rakk si sbagliato var vi ommgitt av ekstremt tett tåke, vi var litt usikre på hva vi skulle gjøre, og marsjet I lav fart vidre… med ett var allt stille, mørkt og dødt… bilen hadde stoppet… dobbelt føkk! Dvs, ingen nødblink, ingenting! Vi trillet fremdeles da jeg fikk gitt hoverdstrøms bryteren ett kakk og bilen startet I gjenn med ett brak. Det er helt utrolig hvor sliten man blir av og fokusere I tåken, og ett skilt kunne skimtes langs veien “Motell”. Fristelsen ble for stor, og savnet etter en pute var utvilsomt tilstedet. Etter litt roting fant vi motellet og gikk for og se om noen var I resepsjonen. Der satt den mest creepy mannen jeg til dags dato har sett, en tro kopi av Norman Bates. Norman viste vei til vår “bungalov” og om vi flottet oss natten før var dette sannelig baksiden av medaljen, det luktet mugg og sengetøyet var av en bølgete fake silke. Æsj, det hele var så over the top tacky at vi måtte le… Vi sovnet som to stener og våknet til blå himmel morgenen etter sjekket u tog spaserte bort til bilen, den så ut som den hadde vert I krig, vi hadde truffet ett roadkill og hele bilsiden var full av blod og gørr, rumpa var sort av sot og skjit men vi var like glade! Deilig og fyre den opp og komme seg avgårde. Det gikk som en drøm, deilig og makse bilen utover langs havet ved putgarden, og for en gang skyld le godt av de vi hadde passert da vi som siste bil trillet ombord på fergen og la fra kai.
Veien via danmark og svergie hjem var reneste sjarmør etappen. Vel hjemme bled et vask og stell, om tre dager var vi innvitert til den Svenske maseratiklubbens årlige treff I Stocholm. Jeg testet bilen frisk på lokale veier jeg kjenner god god tog saft suse som bilen gikk, der en orginal ghibli klarer ca 160 gjør denne uannstrengt 220!
Jeg nyter hver dag som går, og gjør lite anent enn og kjøre. På tide og få byttet oljer og filter. Hopper I bilen Iført mørk blå kjeledress og vernesko, skal bare ned på Bilingstad og hente ett nytt filter, madammen kjører bak meg, hun er ikke veldig happy for handlen, tror hun føler seg litt tilsidesatt av min nye flamme.
Jeg tar en liten ommvei med noen fete svinger og bakker, putter på gir og flyr av gårde. Kanskje litt for mye flygning, for over en bakketopp letter jeg og bilen er inne I en lett drift, pendelbeveglesne fører til at jeg lander mer eller mindre sidelengs, jeg ratter febrilsk men må pent innse at slaget er tapt. Jeg treffer grøftekanten, fortsetter gjennom noen kratt og lander med ett brak på ett betognrør som fører en bekk under vegen… Shit!!! Madammen kommer lett forstyrret mot meg, hun lå bak og så allt, bad move. Hun blir sendt hjem og jeg ringer kompis med kranbil, jeg er ikke spess keen på og bli sett stående her, og funker egentlig de tyske skiltene nå !? hmm
Kompis kommer, vinsjer bilen opp og durer avgårde, bilen ser ikke bra ut, fronten er I 1000 biter og det lekker olje, ett bakhjul har fått en rar camber og ene fremhjulet er da lengere bak enn normalt !? Dumper bilen I garasjen og biter negler. Hva har jeg gjort ? dumme, dumme meg…
Kompis skriver at han kun vinsjet opp bilen, men ingenting om at han kjørte den noe sted, utenlandske skilter, og skriver de ikke ned noe sted. Puhhh dett var dett.
De sorte sporene I asfalten minner meg I mange mnd. Om min idioti, takk og lov gikk det bra, det er jo tross allt bare en bil.
I dag er status den samme, jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg har mistet litt lysten. Snart får jeg ta meg selv I nakken og få den på veien I gjenn….

Image

Image

Image

Image

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 01 Aug 2008 13:12 

gud i himmelens navn for en bil.har sett disse open cp bilene på bilder, men ante ikke at det stod en i norge.
du heldige, heldige mann.

:shock:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 01 Aug 2008 13:23 

Heldige, dumme mann! :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 01 Aug 2008 14:22 

asn wrote:
I dag er status den samme, jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg har mistet litt lysten. Snart får jeg ta meg selv I nakken og få den på veien I gjenn….

Tro om Lånekassen dekker regavgiften på øsa?! Hvis ikke så kan du jo selge den til meg på rot. :lol: Hva inngår egentlig i Evo-kitet? Husk at du har en nedplukket DS som skal kjøres til Italia om ikke så altfor lang tid. :wink:

http://video.google.com/videoplay?docid=2340965858498996619

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 01 Aug 2008 14:34 

RPM wrote:
asn wrote:

Tro om Lånekassen dekker regavgiften på øsa?! Hvis ikke så kan du jo selge den til meg på rot. :lol: Hva inngår egentlig i Evo-kitet? Husk at du har en nedplukket DS som skal kjøres til Italia om ikke så altfor lang tid. :wink:

Hehe, latt oss holde lånekassen uten for dette!
Og selge den til deg vil vel ikke forandre status på noen måte, dine biler står da like godt som mine :wink:
EVO oppgraderingen består av Bilstein fullt justerbare coilovers, brembo 386x38 bremser med racing 4 pot uten støvkapper, stivere stabstag i begge ender, totalt forandret bakstilling bygget i rørramme med unibals all over, større turboer, andre dyser, motorstyring, lavere frontfanger og annen bakfanger, bedere luftmating til både ic og bremser samt en drøss andre ting jeg ikke kommer på i farten. Jeg har ærlig talt ikke helt oversikten over festelighetene. . .

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 01 Aug 2008 15:13 

Citroën D-spécial 1974.

Jeg hadde lenge hatt lyst på en DS, på linje med en drøss andre biler.
I vinter hadde jeg en løs avtale om og kjøpe ut citrofix sin fine hvite, men slik ble det ikke. Da denne dukket opp på sidene til DS klubben tok jeg afære. Bilen hadde vert på EU uken før og gått igjennom, uten at deg egentlig sa så mye da etter sigende kontrolanten var livredd den gamle damen og trolig signerte på hva som helst for og få den ut av verkstedet . . .
Selgeren, en hyggelig ung herremann på Oslo´s beste vestkant kunne melde om en del og gjøre, men bilen skulle være nokså solid. Jeg tok med meg Citrofix og trillet in til byen. Vi tok en kort kjøretur og konstanterte att hydraulique´n hungerte som den skulle, med et unntak av den femte kula, den som holder systemtrykket stabilt. Litt rust her og der og bilen var langt i fra pen, men det kan man da saktens fikse på.
Vel hjemme brukte jeg bilen noen dager, den harket litt i morbakker men ikke værre enn at man nøt den varme brisen med armen godt ut av vinduet. En og annen bakenforliggende klarte jeg også lure i litt for høy fart over fartsdumper så de buklandet over dumpa! viva la hydraulique :lol: Etter en liten uke hadde jeg plukket bilen mer eller mindre helt ned invendig og slipt den på gulver og kanaler, lagt på rustbeskjyttende grunning og begynte og male den innvendig med en støydempende masse jeg byttet til meg mot ett regreims bytte på Elpifant´s integrale.
Planen er og hellakere bilen etter mye om og men og fargeprøver i en mørk grå matt kulør, jeg har fått tak i to store tykke ull tepper som skal gi den rette feelingen i bagasjen og på gulvene Alle reimer, slanger og tenningsdetaljer skal byttes, sammen med alle væsker og ellers ett generellt oversyn. Planen er og kjøre bilen ned til F1 på Monza om seks uker. Så får vi se da, om det flygende teppet holder mål :wink:
Bestilte fire nye vredestein sprint classic i går og med polerte heldekkende kapsler blir det nok rett så bra!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 01 Aug 2008 15:15 
Herlige historier og gromme biler Aksel , dette har vi ventet på.... :D
Kun noen oppgraderte Matra bilder så er vi strålende fornøyd !
Den Ghiblien er bare HELT sinnsyk rå !!!! Ville skippa nederste del av frontspoileren når den skal på veien igjen , da er den maksimal 8)

Vi vil som sagt gjerne ha flere bilder , dette er svinehønngrommmmt...

Nå mangler bare prosjekttråder fra folk bosatt i de dype skoger med vel bevarte hemmligheter...... :wink:

Ps . jeg husker meget godt de svarte sporene over kulen der du "landet"
Flight evo completed..... :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri 01 Aug 2008 18:44 

Skikkelig underholdende lesing!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 01 Aug 2008 20:02 

Meget bra Aksel! Har ventet på disse historiene og bildene om bilene dine!

Kanskje vi skulle ta en skikkelig lazzaronidugnad for å få Cup`en på veien igjen...? :D

- 67 Fiat 850 Coupe
- 67 Fiat 850 Spider
- 83 Fiat Panda 45
- 08 Citroen C5 Tourer

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 01 Aug 2008 21:31 

BMW 518 wrote:
Herlige historier og gromme biler Aksel , dette har vi ventet på.... :D
Kun noen oppgraderte Matra bilder så er vi strålende fornøyd !

Vi vil som sagt gjerne ha flere bilder , dette er svinehønngrommmmt...

Etter den fabelaktige historia om hentinga av Bagheeraen har ikkje eg behov for bilder. Dette var underhaldande lesning :) .
Eit mykje betre alternativ enn innlegga frå eindel andre ( meg inkludert ) som i mangel på fantasi og/eller skrivekunst berre legg ut nokre glansbilder og håper på ståande applaus.

Gler meg til historia om TS125ER. Det var drømbågen når eg var 16 og hadde ZR50SK.

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 186 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]