It is currently Fri 18 Aug 2017 20:20



All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 353 posts ]  Go to page Previous  1 ... 20, 21, 22, 23, 24  Next
Author Message
 Post subject: Re: 1934 Ford Roadster
PostPosted: Mon 14 Mar 2016 10:25 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Lakkert.
framfelgene er 16x7. Bakfelgene er 18x9. Dekkene blir 205/50-16 (samme som i dag) og 275/40-18, som har lik rullediameter som de jeg har i dag, som er 295/50-16.
Ble dessverre en del støv bak eikene i "navet" i midten. Umulig å komme til å få pusset det vekk før klarlakkering, fordi det blir bak eikene.
Får prøve å holde felgene mest mulig i bevegelse, så blir det ikke så synlig. 8)
Men selve felgbanen og eikene ble bra.

Image

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 1934 Ford Roadster
PostPosted: Mon 14 Mar 2016 16:18 
Offline

Joined: Wed 01 Feb 2012 09:23
Posts: 152
Location: Candnes
For oss som ikke har vært borti slike felger, hva er det som styrer felgen inn i senter? Er det en kon den henger på?

_________________
Livet er hardt, men heldigvis kort


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 1934 Ford Roadster
PostPosted: Mon 14 Mar 2016 16:58 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Dette er baksiden av felgen. Legg merke til de innover vendte tennene rundt "navet".
Image

Her er senter adapteret som skrus fast med de originale hjulmuttrene på spindelen. Felgen tres inn på adapteret, tennene på adapteret går i inngrep med tennene på innsiden av felgen. Spinneren med ørene er konet, slik at den går litt inni senterhullet på felgen når den skrus på adapteret.
Når felgen er tredd inn på blir det igjen et mellomrom som gir plass til hjulmuttrene som adapteret er festet til spindelen med.
Image

Røde adapter har links gjenger og montere på bilens HØYRE side, hvite adaptere har høyregjenger og monteres på bilens VENSTRE side.
Spinnerne skal skrus svært hardt til. Man bruker en spesiell blyhammer som ikke skader spinneren og banker så langt det går.

Jeg kommer i tillegg til å borre små hull ytterst på ørene og feste sikringstråd til en av eikene. Så det på en AC Cobra engang, og det så litt sånn "racing-tøft" ut.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Last edited by Hotrodder on Thu 31 Mar 2016 09:16, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 1934 Ford Roadster
PostPosted: Sat 26 Mar 2016 13:58 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Første prøvetur. Tror jeg trenger noen nye plugger også. Han virket litt vårforkjølet...


Image

Image

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 1934 Ford Roadster
PostPosted: Sat 09 Apr 2016 09:58 
Offline
User avatar

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:42
Posts: 6424
Location: La fumare
Den ble tøff, har du bilde av sikringen av knock off mutterne?

_________________
En ekte bilentusiast har til enhver tid minst en Fiat!

- 67 Fiat 850 Coupe
- 67 Fiat 850 Spider
- 76 Lancia Beta Montecarlo Spider
- 79 Yamaha RD400 Daytona X 2
- 83 Fiat Panda 45
- 08 Citroen C5 Tourer


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 1934 Ford Roadster
PostPosted: Tue 12 Apr 2016 18:20 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Litt dårlig bilde, men du ser sikringstråden. Litt skarp vinkel, men tror det gjør nytten.
Image

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 1934 Ford Roadster
PostPosted: Wed 28 Sep 2016 10:33 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Nå ser den sånn ut...

Image

Eikefelgene har fått ny eier. Slengte inn en annonse med pris omtrent som kostnaden jeg har hatt på de, og de var solgt på 2 dager. Tyder på at jeg kunne tatt litt mer, men jeg gikk uansett ikke mye i minus på det.
Stålfelger med tettsittende eiker og som er festet med sentermutter, ser unektelig ganske bra ut, og jeg var også svært fornøyd med hvordan utseende på bilen ble.
Men de er tunge. Veldig tunge. Og det er u-avfjæret vekt.
Bilen ble stumpete å kjøre. og veigrepet i sving med humper ble dårligere. Særlig på små, skarpe oppover-humper kjente jeg at hjulene tapte veigrep når man passerte over humpen.

En ting er vekten på selve felgen. Men også adapteret som festes på spindelen er svært solid og massivt.
Framfelgene som var på beskjedne 16x7" med 205/50-16 dekk veide 25 kg pr stk. Et av vinterdekkene på dagligbilen som er i 205/60-15 og en kjedelig original alu felg i 15x7 veide bare 17 kg. En forskjell på mer enn 30%.
Bakdekkene som var på voksne 275/45-18 på 18x9" felg veide hele 35 kg pr stk. Hvis prosentvis forskjell er omtrent lik som på forhjulene, vil samme dekk på en alufelg veie ca 24 kg.

I så fall vil et bytte til alufelger bety en vektinnsparing på 38 kg i u-avfjæret vekt. På en bil som veier 1200 kg uten hjul...
I MC miljøet vet jeg at de snakker om at hver kilo innspart på u-avfjæret vekt er like virkningsfullt som 10 kg innspart på avfjæret vekt. Go figure....

Ny eier skal visstnok bruke de på en tyngre bil enn min, og det vil sikkert funke helt fint.

For meg blir det alufelger igjen. Men ikke Borbet A fra BMW denne gangen.
Og det blir heller ikke American Racing Torque Trust II (også kalt "Norgesfelgen" blant Amcar folket).

Har noen i sikte. Fortsettelse følger....

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 1934 Ford Roadster
PostPosted: Tue 04 Oct 2016 15:05 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Da er 4 slike er på vei over havet.
2 stk 15x7 og 2 stk 18x9,5.

Det var grei pris (403 USD totalt, inkl hjulmuttrer og senterkopp/pyntespinnere) passende bredder og innpress og et greit utseende som jeg ikke har sett så mange andre har.

Image

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 1934 Ford Roadster
PostPosted: Wed 05 Oct 2016 12:02 
Offline

Joined: Wed 01 Feb 2012 09:23
Posts: 152
Location: Candnes
Det var en ganske clean og pen felg.

Håper bare at den ikke viser for mye bremser eller inneskjermer

_________________
Livet er hardt, men heldigvis kort


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 1934 Ford Roadster
PostPosted: Wed 05 Oct 2016 20:21 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Dette er en felgdesign ganske lik felgene på AC cobra fra 60 tallet.

Bakfelgene vil nok bli ganske "gjennomsiktige", med sine 18" i diameter.
Og siden jeg bruker Jaguar aksel med skivene inne ved diffen, blir det sikkert ganske åpent rett bak felgen.
Sikten videre blir inn til de doble, fjærkledte demperne i børstet alu og krom. Er ikke sikkert det blir så ille.
Men det er alltid like morsomt å høre kommenter på treff fra diverse forståsegpåere som ikke kjenner systemet og lurer hvor i helv** bakbremsene er... :roll:

Foran er det 11" skiver som i og for seg ikke er så voldsomt, men med kun 15" felg tror jeg det vil se helt ok ut.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 1934 Ford Roadster
PostPosted: Tue 29 Nov 2016 10:04 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Da var det på plass! Det ble litt - uvant...?
Men med en lettelse på til sammen 36 kilo u-avfjæret vekt, vil jeg tro det merkes godt på bilen!

Image

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 1934 Ford Roadster
PostPosted: Tue 29 Nov 2016 14:17 
Offline

Joined: Wed 01 Feb 2012 09:23
Posts: 152
Location: Candnes
Hotrodder wrote:
Da var det på plass! Det ble litt - uvant...?
Men med en lettelse på til sammen 36 kilo u-avfjæret vekt, vil jeg tro det merkes godt på bilen!

Image



Det er vel ikke bra før du kan trille en ølboks (0,33) inni kanten på felgen 8)

_________________
Livet er hardt, men heldigvis kort


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 1934 Ford Roadster
PostPosted: Wed 30 Nov 2016 09:14 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Hehe...
Bakakselen er egentlig litt i bredeste laget for bilen, så skikkelig dyp kant er ikke mulig å få til.
Bakfelgene er 9,5 tommer brede med en ET på 12 mm, dvs. at de bygger 12 mm mer innover enn utover fra felgens senterlinje. Hadde de bygger mer utover, ville de kommet langt ut fra karosseriet, og det ser ikke bra ut.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 1934 Ford Roadster
PostPosted: Mon 12 Dec 2016 16:18 
Offline

Joined: Mon 13 Oct 2008 10:31
Posts: 1108
Location: Søgne
Med såpass åpne felger var det på tide å pynte opp hub'ene på Jaguar bakakselen litt også.

Før:
Image

Under arbeid:
Image

Etter:
Image

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading
Thomas Jefferson


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: 1934 Ford Roadster
PostPosted: Tue 13 Dec 2016 16:46 
Offline

Joined: Wed 01 Feb 2012 09:23
Posts: 152
Location: Candnes
Bare lakket :shock:

Hadde jo regnet med at du polerte de blanke :lol:


Hvordan ser det ut med skjermene på, med de nye felgene?

_________________
Livet er hardt, men heldigvis kort


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 353 posts ]  Go to page Previous  1 ... 20, 21, 22, 23, 24  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group