It is currently Sun 17 Dec 2017 19:35

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 353 posts ]  Go to page Previous  1 ... 20, 21, 22, 23, 24
Author Message
 Post subject: Re: 1934 Ford Roadster
PostPosted: Wed 14 Dec 2016 09:21 

Støpegodset på Jaguar hub'ene er kjent for å være svært porete og grovt. Mine er intet unntak.
Prøvde faktisk å polere litt på de engang for lenge siden under byggingen av bilen, men gav raskt opp.

Skjermene passer bra. Har testet.
De nye felgene og dekkene bygger 4-5mm lengre ut enn de gamle, men det er fortsatt bra med plass.

Profile  

PostPosted: Wed 15 Feb 2017 12:08 

Alle som er litt inne i dette med hot rods (ombygde biler fra før 1949) vet at det er «en greie» med lang gir stang. Mange synes det er tøft. Andre synes det bare ser dumt ut.

Men hvorfor er det slik? En lang girstang er da vitterlig tregere å gire med enn en kort?

Et mulig svar kan være følgende:
Da OHV V-åttere ble tilgjengelige i vanlige biler på midten av 50 tallet ble disse raskt populære blant hot rod byggere. Men det var få manuelle girkasser fra eldre, serieproduserte biler som tålte påkjenningen fra de nyere motorene. Man kunne selvsagt bruke girkassen som fulgte med motoren, men det ble dyrt, og det var for det meste 2 eller 3 trinns automatkasser.

Unntaket var Cadillac/LaSalle kasser brukt bak deres Flathead motorer i årene rundt 1937-40, pluss noen Buick og Packard kasser fra samme perioden.
Disse girkassene hadde styrke, men var grovbygde og tunge å betjene. Bilene de opprinnelig hadde sittet i, var store, med høy sittestilling og dermed lang avstand fra førerens hånd og ned til girkassen. Dermed var den originale girstangen lang.

Når girkassen var brukt i en hot rod, ble den lange girstangen sikkert beholdt dels fordi den «beviste» at her hadde man med en modifisert bil å gjøre, men den hadde også en misjon.
Selv om man grep et stykke nede på stangen når man giret, gav lengden over førerens hånd et ekstra moment til bevegelsen som lettet giringen av den grove kassen.

Senere har dette bitt gjort til en greie, blant annet av Hot Rod kunstneren Ed Rooth, men opprinnelsen kan altså være praktisk begrunnet, som så for så vidt mange stylingtriks er.

Jeg må innrømme å ha hengt meg på trenden med lang gearstang, og bygde den opprinnelig som bildet under, og har kjørt med den siden jeg fikk bilen på veien i 2013.
Men det blir jo veldig "rørete" og rask giring er ikke lett. Fant derfor ut at jeg ville gjøre noe med det.

Image

Når stangen kortes, blir den også lengre unna hånden, så en S-bøy ble nødvendig:

Image

Image

Resultatet ble slik:

Image

Har også frisket opp igjen brunfargen på stolene og senket de 20 mm i bakkant.
Forbedret sittestillingen betydelig. Før satt jeg litt vel mye på halebeinet. Nå har god støtte under lårene.

Profile  

PostPosted: Mon 13 Mar 2017 12:11 

For kort tid siden fylte jeg 50 år. En venn av meg sa at ved fylte 50 år fortjener man å kjøpe noe ufornuftig bare til seg selv.
Og venner skal man jo høre på! :roll:

Dermed ble det et bensinpåfyllingslokk til 265 USD...
Vi ateister lever jo kun en gang! 8)

Image

Profile  

PostPosted: Tue 14 Mar 2017 09:38 

Det så fjongt ut! Låsetråd mellom hvert tankstopp?

Profile  

PostPosted: Tue 14 Mar 2017 14:59 

Med kun 40 liters tank og Holley 4 porter 670 cfm med mekaniske sekundærspjeld, må jeg nok finne på noe annet der. 8)
Ser for meg en låsesplint eller noe.

Profile  

PostPosted: Mon 27 Mar 2017 14:31 

Jaguar påfyllings halsen ble ofret. Kappet ut bunnen på den, for der er det en fjærbelastet klaff som hindrer bernsinlekkasje ved en velt. Ville ha med denne sikkerhets detaljen sammen med det nye lokket.

Vurderte først å lage noe tilsvarende selv, så kunne jeg heller solgt Jaguar lokket. Men så greide jeg å knekke hengselet på Jaguar lokket da jeg demonterte det, så da ver det ikke så mye å lure på lengre.
Men selve lokket er i veldig god stand. Så hvis noen trenger et pent, låsbart Jaguar lokk MED nøkkel, så bare si ifra!

Delen til venstre på bildet er den jeg skal bruke. Sliper ned ytter diameteren, slik at jeg får tredd den inni påfyllingsrøret rett under det nye lokket.

Image

Finish jobben igjen.
Senket det litt ned og lagde utsparringer i hver ende, for å få opp lokket. Akkurat slik som på 1950 tallets Indy car biler.

Image

Profile  

PostPosted: Sat 01 Apr 2017 17:35 

Da var lokket på plass. Det ble litt tilbehør også...

Image

Profile  

PostPosted: Mon 24 Apr 2017 12:04 

Luftet bilen i Lyngdal i helgen!

http://www.lov2xlr8.no/show/springl/5.html

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 353 posts ]  Go to page Previous  1 ... 20, 21, 22, 23, 24

All times are UTC + 1 hour [ DST ]