It is currently Mon 26 Jun 2017 19:27



All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Author Message
 Post subject: Re: Gopp´s Garage
PostPosted: Tue 17 Dec 2013 09:06 
Offline
User avatar

Joined: Mon 28 Mar 2011 17:06
Posts: 1707
Location: Oslo
Flott artikkel i Aftenposten!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Gopp´s Garage
PostPosted: Tue 17 Dec 2013 09:35 
Offline
User avatar

Joined: Sat 15 Sep 2007 00:54
Posts: 2803
strada wrote:
Flott artikkel i Aftenposten!


Så det er i dag den kom på trykk?

NTB skulle lage en artikkel på en garasjesak. Mitt navn hadde dukket opp, og dekksparking er jo alltid hyggelig. Må finne en papiravis her på jobben.

_________________
Vive la France/Forza Italia


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Gopp´s Garage
PostPosted: Mon 13 Jan 2014 19:07 
Offline
User avatar

Joined: Sat 15 Sep 2007 00:54
Posts: 2803
Litt aktivitet i garasjen de siste ukene, men veldig lite på biler.

Løftebukken ble demontert i håndterbare deler.
Image

Vannkjølt betongsag produserer støy og mye griseri, men ikke så mye støv.

Heldigvis tok jeg i noe veldig da jeg støpte gulvet i sin tid. Først støpte jeg en 16 cm. såle der løftebukken skulle stå, og så 12 cm. såle på det igjen som utgjør gulvet ellers. Den øverste sålen ble kappet opp for den nye bukken.
Image

Pigghammer produserer noe inne helvetes mye støy og støv. Det ble full vask av garasjen etter at 6 trillebårlass med betong var pigget opp, og jeg var nede på såla under.
Image

Den nye bukken skal senkes 10,5 cm. ned i gulvet. Avretningmasse ble brukt for å få et stødig underlag og riktig høyde.
Image

Den "nye" bukken er fra 2003, og har blitt brukt daglig. Biler med saltsørpe har forårsaket rustskader på bukken, og det hele ser skikkelig ille ut.
Image

Nå banker jeg all rust av og skal slipe rent før den får Arcanol og Bengalack. Tenkte også å legge et lag voks på før jeg senker den ned i gulvet, og jeg har også dreneringshull under plattformene slik at det ikke skal stå vann der nede. Ellers er det ganske tørt i min garasje, hvor bruksbilen står på utsiden og en luftavfukter kontinuerlig holder 40% fuktighet.

Skal bli stas å få helt flatt gulv :D

_________________
Vive la France/Forza Italia


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Gopp´s Garage
PostPosted: Mon 13 Jan 2014 21:49 
Offline

Joined: Sun 06 Apr 2008 17:13
Posts: 616
Sweet!
Elegant løsning! Skal gjøre litt mer ut av garasjen min I løpet av året, så kanskje jeg tar turen for å samle inspirasjon. En slik løfter hadde sikkert vært kjekt!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Gopp´s Garage
PostPosted: Sun 19 Jan 2014 15:26 
Offline
User avatar

Joined: Sat 15 Sep 2007 00:54
Posts: 2803
Underside av bukkene frie for rust, og ett lag grunning påført. Ikke vanskelig å se hvor all rusta tok veien, garasjen er full av støv og skitt.

Image

_________________
Vive la France/Forza Italia


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Gopp´s Garage
PostPosted: Mon 20 Jan 2014 00:24 
Offline
User avatar

Joined: Wed 28 Jun 2006 20:45
Posts: 2267
Location: Ruken
Se her ja, du er tro mot Arcanolen :) Er det Hansens bondeblått eller vanlig Arcanol?

_________________
En gang skal jeg dra til Kansas City, og kanskje finne oldefars saloon.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Gopp´s Garage
PostPosted: Mon 20 Jan 2014 14:23 
Offline
User avatar

Joined: Sat 15 Sep 2007 00:54
Posts: 2803
tw wrote:
Se her ja, du er tro mot Arcanolen :) Er det Hansens bondeblått eller vanlig Arcanol?


Det er vanlig grå Arcanol som er brukt, den ser litt blå ut i lyset. Det blir Bengalac i dag, og så en liten runde med litt Built Hamber i det jeg senker den ned i gulvet.

_________________
Vive la France/Forza Italia


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Gopp´s Garage
PostPosted: Mon 20 Jan 2014 14:45 
Offline
User avatar

Joined: Sat 01 Jul 2006 00:16
Posts: 2893
Location: Val di Tasca
Rom for kaffe og snikksnakk mens maling tørker?

_________________
Å eie og kjøre Fiat er en livsstil, et spesielt syn på motorkjøretøyer.
Det bygger på opplevelser, lidenskap - har mer med hjertet å gjøre enn med hjernen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Gopp´s Garage
PostPosted: Mon 20 Jan 2014 14:49 
Offline
User avatar

Joined: Sat 15 Sep 2007 00:54
Posts: 2803
dr.lazzaroni wrote:
Rom for kaffe og snikksnakk mens maling tørker?


Velkommen! Husk støvmaske :-)

Litt usikker på om økten blir rett etter middag eller etter at kona og barna er lagt.

_________________
Vive la France/Forza Italia


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Gopp´s Garage
PostPosted: Mon 20 Jan 2014 17:40 
Offline
User avatar

Joined: Mon 28 Mar 2011 17:06
Posts: 1707
Location: Oslo
Jeg synes de hullene i gulvet ser små ut, er du sikker på målinga nå da? :mrgreen:
Flott garasjeprosjekt! I krystallkulen ser jeg en innvielsesseremoni med snorklipping og hornmusikk.

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Gopp´s Garage
PostPosted: Wed 26 Feb 2014 09:51 
Offline
User avatar

Joined: Sat 15 Sep 2007 00:54
Posts: 2803
Litt skjer. Bukken er nå boltet til gulvet, slanger og ledninger er lagt i kanaler i gulvet og det er håndstøpt rund bukken. Kun litt kosejobb med malingskosten gjenstår nå, men slikt har man folk til.

På to kvelder har jeg laget et nytt stativ for å forenkle arbeidet på Khamsin som snart starter opp igjen.
Løft opp på stativet gjøres enkelt med den nye bukken i den ene enden og trucken i den andre.

Image

Image

Image

_________________
Vive la France/Forza Italia


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Gopp´s Garage
PostPosted: Wed 26 Feb 2014 10:24 
Offline

Joined: Sun 06 Apr 2008 17:13
Posts: 616
Moro! Hva skal gjøres for noe mer med Khamsin nå? Ferdig til våren?

Vi har en tilsvarende "trillebukk" til I Ås som skal benyttes når Mistralen går til lakk. Meget kjekt!

Har du noen bilder av bukken når den er I nedsenket posisjon og I flukt med gulvet? Må se hvor porno det blir..!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Gopp´s Garage
PostPosted: Wed 26 Feb 2014 12:52 
Offline
User avatar

Joined: Sat 15 Sep 2007 00:54
Posts: 2803
Ursa Major wrote:
Moro! Hva skal gjøres for noe mer med Khamsin nå? Ferdig til våren?


Ja, ferdig til våren. Skal strippe alle lakk, sveise igjen hullet i nesa, farge opp de delene av interiøret som Jan ikke har trukket opp nytt, bytte frontrute, juster ventiler, ultralydvaske forgassere, bytte noe hydraulikk og en rekke andre mindre saker. For meg er det viktigere at det blir bra resultat enn hvilken vår den blir ferdig.

Quote:
Vi har en tilsvarende "trillebukk" til I Ås som skal benyttes når Mistralen går til lakk. Meget kjekt!


Det er utrolig digg å jobbe på en sånn ramme, for det er enkelt å flytte bilen rundt og man får en god høyde. Denne er tilpasset "koppene" i ramma på Khamsin, men jeg blir ikke overasket om Meraken også passer.

Quote:
Har du noen bilder av bukken når den er I nedsenket posisjon og I flukt med gulvet? Må se hvor porno det blir..!


Har ikke noen bilder, men skal få tatt det. To av ekspansjonsboltene er litt for lange så bukken går nå ikke ned den siste centimeteren, men det er rimelig digg å ha helt flatt gulv. Når dette blir helt ferdig kan jeg kjøre både trucken og "trillebukken" rundt uten å tenke på løftebukken.

Neste greiene jeg skal lage meg nå er bukker med svingskiver for å sette forhjulene på, slik at det blir enkelt å ta forstillingskontroll. Nå er det litt knotete, særlig på løpsbilen fordi den er så lav at man ikke kommer til med verktøy for å justere endeleddene.

_________________
Vive la France/Forza Italia


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Gopp´s Garage
PostPosted: Wed 25 Mar 2015 01:03 
Offline
User avatar

Joined: Sat 15 Sep 2007 00:54
Posts: 2803
Skjer ikke mye med bilene i garasjen, men både 2. etg og kjeller nå er innredet, glassfasaden mot hagen i 2. etg. og vinduer nede er på plass. Røropplegg er nesten ferdig, så da blir det vann i alle tre etasjer med fast montert høytrykkspyler med varmt vann før sesongen begynner. Gårdsplassen er støpt i betong med vannrør for snøsmeltingsanlegg, og et pålitelig Bosch kjøleskap fra -61 holder kaldt øl året rundt.

Den eneste bilen som har fått noe stell i garasjen siste året er Multipla som fikk en ny clutch i fjor og et nytt fleksirør på eksosen i dag. I forbindelse med hjulskift gikk jeg litt over bremsene kun for å forebygge feil. De fleste reparer bruksbilene sine, men det er utrolig hvor mye tull man kan unngå om man forebygger feil ved å sjekke over bilen en gang i året.

Fremdeles har jeg ikke funnet rust under på min 2002 Fiat. Jeg har heller aldri hatt en bil som har vært så pålitelig og som har hatt så lite feil. Den har vært bruksbil i tre år og jeg har akkurat passert 35.000,- i kostnader, inkludert dekk og alle slitedeler, men ekskludert forsikring og årsavgift. Innkjøpskostnader av selve bilen er selvfølgelig inkludert. Tror jeg skal kunne holde løftet om å ikke kvitte meg med denne før yngste jenta flytter ut av hjemmet, hun er så glad i bilen og ser ikke noen erstatter. Hun fyller ti år før sommeren.

Bildet av nytt fleksirør, kr. 149,50 på Biltema. Holder kun i tre år om gangen, men til den prisen er det greit.


Attachments:
IMG_0305.JPG
IMG_0305.JPG [ 99.6 KiB | Viewed 672 times ]

_________________
Vive la France/Forza Italia
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group