It is currently Fri 23 Feb 2018 03:01

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 232 posts ]  Go to page Previous  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Next
Author Message
PostPosted: Wed 11 Jun 2014 23:24 

Tja... Får vel ta i bruk et velkjent Grappa-virkemiddel:

Watch this space :mrgreen:

http://huskerdudenbilen.no

Profile  

PostPosted: Thu 12 Jun 2014 22:44 

Tja, hva skal en si?
Det gikk som det måtte gå.

Image

Den mørkerøde VAZ'n ble solgt til en kar like oppi gata som har litt mer kompetanse til å komme til bunns i bilens tenningsproblem.
Litt usikre tider jobbmessig gjør også at økonomien slett ikke har vondt av en liten buffer. Men slik ville ikke verden det...
...For ganske raskt etter salget begynte det å verke og brenne i lomma. Jeg har Ladasyken, det er bare å innrømme det.
Så ble det en tur på nettet, bare for å se. Det finnes sikkert ingen andre bra Ladaer i østblokken. Ikke fine nok til at det er verdt risikoen...
Men så fant jeg den. En knallrød lekker sak, på grensa mellom Latvia og Litauen. Jeg visste så fort jeg hadde sett den at den skulle til Norge.

Jeg ringte en kontakt i Litauen som sa seg villig til å dra og se på bilen. Hvis den var bra, skulle han formidle kjøpet.
Og vips så satt jeg plutselig på et fly til Vilnius - igjen....
Ladaen var riktignok ikke heeeelt i vater. Dårlige bremser, ødelagte dørlåser etter et innbruddsforsøk, relativt dårlig lakk (amatørjobb utført i en garasje) og kunstig tung styring sto på minussiden.
På plussiden: Bilen er tilsynelatende helt rustfri under, med et tykt strøk tectyl i tillegg. Interiøret er helt og pent, bare et lite rift i førersetet som har blitt sydd. I tillegg er det rødt! En utrolig kul farge synes jeg.
Lakken er som nevnt ikke helt på topp, men det er samtidig ikke helt på trynet heller. Den ser hel og grei ut og ser ut som en Lada skal, i mine øyne.

Etter å ha fikset bremsene i Litauen begynte turen hjemover.

Image

Image

Det gikk radig en stund, men så begynte problemene....

Først sprakk en bensinslange noen mil fra grensa til Latvia. Det ble fikset på stedet med en kniv lånt av en full russer og en stjernetrekker.
Så, på vei fra Stockholm mot Norge, kom ei skikkelig tordenbyge. Da tok vindusviskermotoren kvelden. I 100 km/t. På motorveien. Lite trivelig.

Image

Etter noen minutters mysing på veien gjennom vannmengdene, fant jeg et godt, gammeldags svensk verksted med raggarbil foran porten.

Image

Viskermotoren var det lite å gjøre med. (Heldigvis har jeg en ekstra liggende i garasjen etter forrige Lada-flørt.)
Derimot ble det tid til å gå over bilen på bukk mens regnværet raste fra seg. Her fikk vi løsnet noen bakbremser som hang på, overhalt tomgangssensoren, justert håndbrekket og gjenge opp et par hjulbolter som verkstedet i Litauen hadde dratt av...
Etterpå "måtte bare" mekanikeren ta en tur for å sjekke at alt var på stell :)

Image

Så kom sola og Petter Edderkopp tittet fram igjen. Ladaen fant også veien ut på asfalten nok en gang.

Image

Turen derfra og hjem gikk uten feilslag, og slik har det vært siden.

Image

Image

Motoren er sterk og dravillig, fjæring, dempere og foringer i understell er helt prima. Det er bare den tunge styringen som skal fikses før godkjenning om et par uker.

Så er det bare å håpe på gode økonomiske tider slik at dette røde lynet får bli i bilparken i lang tid fremover..!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Profile  

PostPosted: Fri 13 Jun 2014 00:31 

Er det five speed?
Vekker på ny minner om piperøkende danske fra Esbjerg. Husker det enda, "kvalitet, tryghet, økonomi" sto det å lese i bakruta.
Bommen ut fra hyttefeltet tålte den ikke. Det ble med det ene forsøket, bilen ble aldrig med tilbake til Esbjerg.

Gratulerer, skjitbilhimmel den der!

Profile  

PostPosted: Fri 13 Jun 2014 10:14 

Fantastisk!
Det burde være forbudt å ta av de skiltene.

Profile  

PostPosted: Fri 13 Jun 2014 10:46 

Godt du ikke gir opp Lada på grunn av slike bagateller som med den første, vitner om et standhaftig forhold :)

Er det bare meg, eller er flere nysgjerrig på hva kostnaden blir for slike, ferdig på norske skilt når man tar turen selv over og henter? Det forblir kanskje en hemmelighet inntil det kommer i bladet?

Profile  

PostPosted: Fri 13 Jun 2014 16:12 

strada wrote:
Fantastisk!
Det burde være forbudt å ta av de skiltene.

Det beste er at de er laget av papp....

PerI wrote:
Godt du ikke gir opp Lada på grunn av slike bagateller som med den første, vitner om et standhaftig forhold :)

Er det bare meg, eller er flere nysgjerrig på hva kostnaden blir for slike, ferdig på norske skilt når man tar turen selv over og henter? Det forblir kanskje en hemmelighet inntil det kommer i bladet?

Denne doningen her tipper jeg havner på rundt 20 lapper, alle reisekostnader og avgifter inkludert. Hvis ikke det dukker opp en diger mangellapp ved visning :roll:

Profile  

PostPosted: Fri 13 Jun 2014 16:35 

Turen i seg selv er vel verd 20 lapper. Hente en lenger inn i østblokka med en kompis eller to står nå høyt på ferielisten!

Profile  

PostPosted: Sun 15 Jun 2014 22:10 

Ikke glem at tilgangen på FSO pickup er god!
En gang etter medio august er jeg klar som et egg!

Profile  

PostPosted: Wed 18 Jun 2014 15:26 

Får vel begynne å lete da. Mye østblokksnacks der ute.

Profile  

PostPosted: Mon 23 Jun 2014 09:57 

Da nærmer nok en skjebnedag seg..! På torsdag skal den røde få dommen hos Biltilsynet.
Har brukt litt av helga på å gå grundig over bilen og finne eventuelle godkjenningsfeller.
Løftet den opp på bukk og inspiserte under. Har allerede vært under og kikket overfladisk, og da så det bra ut.
Men tålte den nærmere øyesyn...? Her er bilder fra inspeksjonen...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Må si dette er bedre enn fryktet..!
Eksosanlegget er slett ikke gammelt, sikkert byttet de siste 5 åra. Grenrøret er nok enda nyere.
Jeg var redd for at tectylen skjulte gamle skrammer, men gulvet ser helt urørt og fint ut. Ingen skjøter eller innsveisede plater noe sted.
Bagasjeromsgulvet er tett og fint både fra oversiden og undersiden og det er ingen lekkasjer noe sted.
Bremsene ble byttet og overhalt i Litauen, nye skiver, klosser og kalippere foran og nye bremsesko bak.
Alle foringer og pakninger er i god stand. Dette bør gå rett gjennom kontrollen..!

Dette ble feiret med en liten kosetur og fotografering:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Profile  

PostPosted: Tue 24 Jun 2014 11:56 

asn wrote:

Bare et lite forbehold her:
Jeg hadde i mange år en polski pick-up (FSO). Sjelden og morsom sak. Så har jeg vært mange ganger i Polen, både jobb og med skoleklasser til Auschwitz, men har aldri sett en bil maken til min. Sedan - ja mange, stasjonsvogn - noen få, pickup- nada.
FSO Polonez pickup finnes også, de har jeg sett!
Men FSO-pickup finnes nok, bare man leter eller har kontakter! Lykke til!

http://phpbblazzaroni.webcomputing.no/viewtopic.php?f=3&t=712&p=59996&hilit=polski#p59996

Profile  

PostPosted: Tue 24 Jun 2014 17:46 

olavr wrote:
asn wrote:

Bare et lite forbehold her:
Jeg hadde i mange år en polski pick-up (FSO). Sjelden og morsom sak. Så har jeg vært mange ganger i Polen, både jobb og med skoleklasser til Auschwitz, men har aldri sett en bil maken til min. Sedan - ja mange, stasjonsvogn - noen få, pickup- nada.
FSO Polonez pickup finnes også, de har jeg sett!
Men FSO-pickup finnes nok, bare man leter eller har kontakter! Lykke til!

http://phpbblazzaroni.webcomputing.no/viewtopic.php?f=3&t=712&p=59996&hilit=polski#p59996

Beklager, det var klønete av meg!
Jeg siktet til Polonezen, en slik (liten) godbit:

Image

Profile  

PostPosted: Fri 27 Jun 2014 23:52 

Himmel og hav for en kreasjon!
Kudos for åpent hjuloppheng bak... Da er det sportsbil, ikke sant?

Ellers kan det meldes om full pott på godkjenningen!
Fikk til og med skryt for eksemplarisk bremsekraftfordeling :)

Image

Da er det bare å vente på skiltene som skal være ferdig på mandag.
Denne får også DA-skilt, men det var bare såvidt - nå går Biltilsynet straks tom for de gamle seriene...

Profile  

PostPosted: Sat 28 Jun 2014 10:18 

Skjitbilsmisunnelig her kjenner jeg, den er så herlig!

Profile  

PostPosted: Sat 28 Jun 2014 14:48 

Herlig!
Er det forresten en Mazda jeg ser bak der?

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 232 posts ]  Go to page Previous  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]