It is currently Sun 25 Jun 2017 14:10

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 232 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Next
Author Message
 Post subject: Stølens lille bilpark
PostPosted: Sat 08 May 2010 12:01 

Image

Etter å ha famlet i mørket i mange år, har jeg endelig sett lyset. Et blått merke med et navn svaiende på et flagg ble redningen for en forloren bilfrelst vestlending.

Etter å ha rotet meg bort i den harde kjernen i det mørke og svært beryktede norske Lancia-miljøet, ble flere skylapper brutalt fjernet. Det tok ikke lang tid før den trofaste, men dog litt anonyme japaneren ble omplassert til en bedre egnet eier og planer om Lancia-eierskap ble påbegynt.

Bilen som startet det hele, er den jeg nå har endt opp med. Opprinnelig hentet fra landet Über Alles av en person med alias "Autohändler von Löwenbrau", som også skulle bli den som introduserte meg for min neste kjærlighet. Etter å ha blitt kjent og hatt en rekke stevnemøter, var det ingen tvil. Denne lille røde skulle bli min.

Hva var det jeg falt for? På papiret er jo dette bare en tredørs hatchback med en litt sprek motor. Egentlig ikke noe mer spennende enn en Civic VTi eller Ford Focus ST. Men i virkeligheten er dette en bil helt utenom det vanlige. Med den utrolige Lampredi-turbomotoren fra Integrale sammen med en LSD-diff og et fantastisk understell er kjøreopplevelsen helt uten sidestykke. Jeg ble fullstendig slått i bakken av hvor leken og kjørevillig den er..! Spesielt på svingete veier... den relativt korte hjulbasen gjør at det virker som stjerten kaster seg inn i svingen nesten før fronten gjør det..! Og all denne kjøregleden går på ingen måte utover komforten. Bilen glir over alle fartsdumper med en stil jeg ikke har opplevd i noen annen "hot hatch". De fantastiske setene hjelper også, med sidestøtte både i hofter og skuldre.

Det eneste triste med bilen, er at den er den siste i sitt slag. På grunn av imponerende dårlige co2-verdier (over 250 g/km!) var denne modellen den siste som fikk æren av å huse Lampredi-motoren. Dette gjør ikke bare bilen sjelden, men også til et stykke historie.

Image

Kosmetisk kommer ikke denne bilen til å bli rørt. Her skal det pleies og vedlikeholdes. Det blir så klart budsjettert innkjøp av vinterbil.
Under panseret venter et par mindre oppgraderinger, for å gi pakken "the icing on the cake". Chip er bestilt, etter hvert følger grenrør og eksos. Dette for å framheve lyden den har arvet fra sin noe hissigere bestefar, Integrale. Sistnevnte lider dessverre av osteoporose. Darwin hadde heldigvis rett, og HPE-utgavene ble produsert som mye mer solide dyr. Dette gjenspeiles i egenvekten på over 1300 kg...

Håper på å dukke opp på treff og samlinger av ymse slag med denne bilen. Nå er den i alle fall registrert på undertegnede (med HF-skilt må vite), og første helg i eierskap står klar. Været er nydelig, Ekeberg-markedet og NSK's vårmønstring lokker. Dette blir en fantastisk helg..! :)

http://huskerdudenbilen.no

Last edited by Stølen on Sat 17 Sep 2011 11:10, edited 4 times in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 08 May 2010 12:11 

Gratulerer, fint å se du har kommet deg inn på den smale sti.... :D

- 67 Fiat 850 Coupe
- 67 Fiat 850 Spider
- 76 Lancia Beta Montecarlo Spider
- 79 Yamaha RD400 Daytona X 2
- 83 Fiat Panda 45
- 08 Citroen C5 Tourer

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 08 May 2010 13:37 

den så rimelig strøken ut... gratulerer så meget!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 08 May 2010 14:12 

Så denne på Rudskogen første corsaløpet gjorde jeg ikke? Snerten liten sak! Godt de er havnet over hos oss med italienske biler.. Vi har det riktig så trivelig skal jeg fortelle! :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 08 May 2010 14:59 

Gratulerer med morsom bil. Jeg kan skrive under på at her får man mer kjøreglede pr krone enn noe annet sted. Dette er jo også et meget flott eksemplar som jeg ikke trodde ville skifte eier på lenge ennå. Men en gang "autohändler" alltid "autohändler". :wink:
Nå kan vi bare glede oss over en jevn strøm av bilder, både av denne og annet italiensk eksotika.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 08 May 2010 16:17 

Ser man det Herr Stølen :) Ikke helt feil i rødt heller :) Nå er heller ikke din en "vanlig" HPE Turbo men faktisk en enda skjeldnere EVO 500 utgave :)

At Lancia kombinert med turbomatet Lampredi er en god kombinasjon er noe vi allerede innvidde har visst lenge. Kjekt at flere også oppdager verdens fineste turbofirer. Kombinasjonen Nm på lave turtall og brutalitet oppover i registeret er det få eller ingen umodifiserte motorer som matcher :) Minnene om tiders storheter som Thema Turbo og Dedra Turbo er fortsatt livlige. Skulle du "knø" en av disse så måtte du kjøpe deg en Sierra Cosworth til doble prisen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 08 May 2010 18:07 

Skogens Baron wrote:
Så denne på Rudskogen første corsaløpet gjorde jeg ikke?

Det stemmer..! :) Måtte jo ned og støtte Team Nilsson! ;)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 08 May 2010 18:12 

Arvid wrote:
Ser man det Herr Stølen :) Ikke helt feil i rødt heller :) Nå er heller ikke din en "vanlig" HPE Turbo men faktisk en enda skjeldnere EVO 500 utgave :)

Jeg er litt i tvil om de ble kalt EVO 500 etter '98-modellen..! Ser at de fra 95-97 går under den betegnelsen, og har samme MS Design-stylingen. Men de hadde også et "EVO 500" merke på askebegeret, det har ikke denne. Tror de droppa tilleggsbetegnelsen men beholdt utseendet etter 1998.

Men den er jo identisk med EVO 500-utgavene, bare med litt høyere effekt og annen finish på dashbordet (litt mer finmaska karbon-look) :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 08 May 2010 18:58 

Stølen wrote:
Men den er jo identisk med EVO 500-utgavene, bare med litt høyere effekt og annen finish på dashbordet (litt mer finmaska karbon-look) :)

Har denne 193 hk ? Var det bare de siste årsmodellene + EVO 500 som hadde det ?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 08 May 2010 19:59 

@Arvid: Alle turboene fikk 193 hk fra 1996 eller 97. Denne røde er vel en standard HF, men med EVO 500 styling ettersom jeg forsto Dan.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 08 May 2010 21:18 

Olav wrote:
@Arvid: Alle turboene fikk 193 hk fra 1996 eller 97. Denne røde er vel en standard HF, men med EVO 500 styling ettersom jeg forsto Dan.

Riktig. Men stylingen er (som EVO 500-bilene) montert i Tyskland før nysalg. Eneste forskjellen fra standard EVO 500, som også var en salgsgimmick for det tyske markedet, er askebegeret (så vidt jeg har skjønt i alle fall). Den ble levert standard med Integrale-look-felgene i 16", akkurat som EVO 500'ene. Litt innvikla :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 12 May 2010 09:21 

Da har vi begynt å skru...! Det første på plakaten er å fikse opp noen små sjarmerende feil som har vært med bilen en stund. Starta opp med dørlåsen på høyre side. Denne låser opp, men ikke igjen. Siden det planlegges å montere alarm etter hvert må denne låsen fungere før den tid. Har heldigvis en delebil stående, plukka av låsenmotoren fra den og satte i. Resultat: Ingen forskjell. Hmmm.... noen som har teorier om hvor feilen kan ligge?

Låse opp fra førerdør = begge dørlåser går opp.
Låse igjen fra førerdør = førerdørlåsen går igjen, ikke passasjersiden.
Passasjerdøra må låses manuelt... rare greier!

KN-filter kom i posten fra Kollevold, ble montert umiddelbart :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 12 May 2010 13:39 

Flott vogn!!!!! :D :D :D :D :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 12 May 2010 13:49 
Må jo være noe med microbryteren i dørlåsen det der , eller sitter
det kanskje et rele et eller annet sted som ikke får begge signalene !?

Post subject:
PostPosted: Wed 12 May 2010 20:34 

Stølen wrote:
Da har vi begynt å skru...! Det første på plakaten er å fikse opp noen små sjarmerende feil som har vært med bilen en stund. Starta opp med dørlåsen på høyre side. Denne låser opp, men ikke igjen. Siden det planlegges å montere alarm etter hvert må denne låsen fungere før den tid. Har heldigvis en delebil stående, plukka av låsenmotoren fra den og satte i. Resultat: Ingen forskjell. Hmmm.... noen som har teorier om hvor feilen kan ligge?

Låse opp fra førerdør = begge dørlåser går opp.
Låse igjen fra førerdør = førerdørlåsen går igjen, ikke passasjersiden.
Passasjerdøra må låses manuelt... rare greier!

KN-filter kom i posten fra Kollevold, ble montert umiddelbart :)

Prøv og bytte den på passasjersida også. Disse låsekassene har innebygde microbrytere og er egentlig noe herk :) Problemet er ofte at det kommer vann inn i ledningspluggen og siden det alltid ligger +12v her irrer kontaktene.

Har du prøvd og låse opp fra passasjersiden ? Samme symptomer ?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 232 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]