It is currently Fri 23 Jun 2017 19:24

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 232 posts ]  Go to page Previous  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Next
Author Message
PostPosted: Fri 31 Jul 2015 14:39 

Hepp!
Her har det vært lite aktivitet den siste tiden. Men det er ingen refleksjon av bilparken, for der skjer det litt av hvert!

First, the bad news: Både min kjære Alfa GT og den elegante Fiat 1100 har forlatt garasjen(e).

Image

Gone....

Image

...og gone!

Triste greier, men sånn er livet av og til. Tilbake står min lille Fiat 600, som fortsatt brukes flittig på penværsdager.
Men det er klart en må fylle vakuumet etter to deilige italienere. Men med hva, mon tro?

Svaret kom så definitivt ikke fra Italia, snarere Japan. Eller, egentlig Sverige. Okei, here goes...

Image

Tadaaaa! En vaskeekte Toyota Celica Supra hentet fra nabolandet i øst. En bil jeg har drømt om veldig lenge, men som nektet å dukke opp på radaren før nå. De vokser ikke akkurat på trær, og de som finnes er ofte i elendig stand. Denne var faktisk ikke så verst. En del må gjøres før norske skilter kan pryde bilen (riktignok ikke før neste år siden dette er en 1986-modell), men i det store og hele er dette et svært godt utgangspunkt..!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Celica Supra ble primært levert med en 2,8-liters DOHC-rekkesekser som leverer 170 hester. Det sveitsiske, australske og svenske markedet måtte derimot nøye seg med en noe snillere singelkamvariant, fortsatt på 2,8 liter, men med rundt 140 hk. Denne skal riktignok være hakket mer pålitelig enn sitt DOHC-søsken takket være sterkere topp og kjededrift.

Det som virkelig er prikken over i-en på denne modellen for min del, er skjermbredderne og spoilerne. Jeg er en av de som foretrekker Countach med 80-tallsstuk fremfor 70-tallets cleane variant. Sånn er det også med Celica Supra. Her skal det være skjermbreddere og smellfeite dekk med hvit skrift!

Image

Da dekkene som sto på var knallharde etter ti års stillstand, ble det umiddelbart investert i nye, tidsriktige BF Goodrich-dekk. Rimelig odd originaldimensjon, men Eiker hadde jaggu 225/60-14 som lagervare. Da var det bare å svinge innom Hokksund før ferden bar videre ut på en heidundrandes jomfrutur. Denne stakkars svensken har sikkert knapt sett et ordentlig fjell i sitt liv. Da var det sannelig på tide den fikk luftet seg skikkelig. En liten fotosafari ble det også, tross møkkaværet...

Gamleveien ned Lærdalsdalen:

Image

Hjembygda utenfor Årdal i Sogn:

Image

Image

Image

Image

Tunnelkjøring med digitalt dashbord, vippelykter og rekkeseksersang? Ja takk:

Image

Opp Raubergstulsvegen til Juvasshytta, 1840 moh:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Over Aurlandsfjellet med meterhøye snøfonner i slutten av juli:

Image

Image

Image

Ned Aurlandsdalen med flashback fra GDW 2010:

Image

Image

Da var det naturlig å ta turen til Stalheimskleiva også:

Image

Konklusjonen så langt?
En undervurdert GT-vogn med gode kjøreegenskaper, en deilig motor som er sprekere enn tallene tilsier, enorm tilstedeværelse med fullt utslag på elsk/hat-barometeret, og ikke minst - bunnsolid over-engineering gjennom hele konstruksjonen. En ekstra bonus at alle elektroniske gadgets som takluke, vinduer og cruisekontroll funker like bra som de gjorde i 1986..!
Nå skal den få en strekk gjennom høsten og vinteren før skilter settes på til våren.

Så gjenstår vel bare spørsmålet til direksjonen... Slipper denne gjennom NGTU-nåløyet? 8)

Image

http://huskerdudenbilen.no

Profile  

PostPosted: Fri 31 Jul 2015 15:21 

Gratulerer Stølen!

Flott japse-GT dette. Vi deler ikke syn når det kommer til Countach, men jeg synes bilen din har et rampete 80-talls stuk. Jeg antar du ikke har planer om å tukle med dette?

-- Gopp

Profile  

PostPosted: Fri 31 Jul 2015 15:57 

Drag och caravanspoiler - så ska de va!

Herleg vogn Stølen,
Grattis!

2013 Twizy
2014 Cactus

Profile  

PostPosted: Fri 31 Jul 2015 16:22 

HERLICH, HERLICH!!! Dette var en flott riskoker, Spesielt flott med 80 talls digitalt japseinteriør. Og bare så det er sagt jeg foretrekker skjermbreddere jeg og!!

Profile  

PostPosted: Fri 31 Jul 2015 18:47 

Gratulerer Stein Inge! Ekvpasjet snek seg tilfeldigvis foran meg i en rundkjøring utenfor Hønefoss (imponert over bremsekraften forresten...) slik at jeg fikk anledning til å studere hekken på den noen mil sist lørdag. Lurer på om du ikke må spare til langt hår i nakken for å matche bilen. :wink: Og, jeg var en periode bekymret for at du skulle velte ut i Ransfjorden, så tør jeg anbefale en omgang nye støtdempere?

Profile  

PostPosted: Fri 31 Jul 2015 22:07 

Grattis!

Flott eksemplar!

- 67 Fiat 850 Coupe
- 67 Fiat 850 Spider
- 76 Lancia Beta Montecarlo Spider
- 79 Yamaha RD400 Daytona X 2
- 83 Fiat Panda 45
- 08 Citroen C5 Tourer

Profile  

PostPosted: Sat 01 Aug 2015 08:56 

Tøff! Bonuspoeng for turtelleren. Skitvær er fotovær!

Profile  

PostPosted: Sat 01 Aug 2015 19:50 

gopp wrote:
Gratulerer Stølen!

Flott japse-GT dette. Vi deler ikke syn når det kommer til Countach, men jeg synes bilen din har et rampete 80-talls stuk. Jeg antar du ikke har planer om å tukle med dette?

-- Gopp

Tackar och buckar! Regner med at mine Countach-preferanser tidvis representerer et mindretall, men som representant for 80-talls-generasjonen står jeg steilt ved påstanden :)

Denne japsen skal forbli utuklet, til tross for sterke oppfordringer fra de mørke Toyota-miljøene i Mjøndalen om å bytte ut motoren med en 2JZ...

Citrobert wrote:
Drag och caravanspoiler - så ska de va!

Herleg vogn Stølen,
Grattis!

Tusen hjertelig! Kroken skal innvies allerede til neste helg. Da skal den dra skaphenger full av alkohol til et bryllup.

Darwin wrote:
HERLICH, HERLICH!!! Dette var en flott riskoker, Spesielt flott med 80 talls digitalt japseinteriør. Og bare så det er sagt jeg foretrekker skjermbreddere jeg og!!

Ahhh, et menneske etter min smak. Takk takk!

Hans V wrote:
Gratulerer Stein Inge! Ekvpasjet snek seg tilfeldigvis foran meg i en rundkjøring utenfor Hønefoss (imponert over bremsekraften forresten...) slik at jeg fikk anledning til å studere hekken på den noen mil sist lørdag. Lurer på om du ikke må spare til langt hår i nakken for å matche bilen. :wink: Og, jeg var en periode bekymret for at du skulle velte ut i Ransfjorden, så tør jeg anbefale en omgang nye støtdempere?

Hihihi! Jeg har jo hørt at Volvo XC60 ofte er utstyrt med radarassistert cruisekontroll... Funket den i dette tilfellet? :)
Mullet utblir inntil videre, mulig det revurderes hvis manken på toppen minker. Business up front, party in the back...
Ellers kan det bekreftes at nye dempere så avgjort står på listen over oppgraderingsdetaljer.

Hermanzini wrote:
Grattis!

Flott eksemplar!

Takk, og ikke minst gratulerer med din flotte 850! Jeg gikk akkurat glipp av den sist lørdag da jeg besøkte vår kjære veteranbilkremmer på Rud på vei hjem fra jomfruturen... Neste gang!

strada wrote:
Tøff! Bonuspoeng for turtelleren. Skitvær er fotovær!

Tusen takk! De fleste eksemplarene i Sverige ble visstnok levert med digital instrumentering. Lurer på om de norsksolgte eksemplarene (uten skjermbreddere) hadde dette?

Profile  

PostPosted: Mon 03 Aug 2015 18:18 

Gratulerer! Noe kjent over turtelleren :mrgreen:

Image

Profile  

PostPosted: Tue 22 Dec 2015 23:17 

Hepp!
Her har det nok en gang vært omrokkeringer.
CeliSupraen befinner seg på verksted for en skikkelig strekk før godkjenning på nyåret, så ingenting spennende der enda. Men på bruksbilfronten har det derimot dukket opp noe spennende.
For første gang i denne krabatens liv har jeg gått til anskaffelse av noe med (tilnærmet) nybillukt.

Image

Jeg har alltid vært svak for mest-moro-for-minst-penger-formelen, noe jeg tror denne tassen er en ren manifestasjon av.
Kjappe fakta:
2014 Ford Fiesta ST
182 hk / 240 Nm i første og andre gir
197 hk / 290 Nm i tredje gir og oppover (overboost i 15 sek av gangen)
1088 kilo
Active Yaw Control på forakselen
Recaroseter
Manuell sekstrinns kasse
G-Ø-Y!
En liten lykkepille for å komme seg gjennom de mørke månedene, som hittil har vært bortimot snøfrie... GTI-vær, med andre ord.

Image

Image

Profile  

PostPosted: Wed 23 Dec 2015 14:47 

Fin bilpark!

Hva syns du om BFG dekkene? Jeg lurer på samme dimensjon, og det er ikke mye å velge i til 14"..

Profile  

PostPosted: Wed 23 Dec 2015 15:50 

Forzaalfa wrote:
Fin bilpark!

Hva syns du om BFG dekkene? Jeg lurer på samme dimensjon, og det er ikke mye å velge i til 14"..

Tusen takk! :mrgreen:

De er DYRE, men jeg vil faktisk si at det er verdt pengene! Gode egenskaper på både tørt og vått, sporer ikke nevneverdig mye til å være 225 millimeter, greit støynivå og komfort. Anbefales!

Profile  

PostPosted: Wed 23 Dec 2015 22:05 

Tøff liten rakett! Pass på lappen.

Profile  

PostPosted: Sun 27 Dec 2015 19:35 

strada wrote:
Tøff liten rakett! Pass på lappen.

Takker! Fint å se at Panda'n holder koken også, kjekt treff på Øvrevoll i dag!

Brukte utflukten i snøværet til å teste et nykjøpt magnetisk skistativ.

Image

Image

Må jobbe litt med å finne optimal plassering i forhold til bakluke, men ellers virker det som en grei løsning på biler uten feste til takstativ. Anbefales!

Profile  

PostPosted: Mon 28 Dec 2015 00:53 

Meanwhile, in Mjøndalen...

Image

Supraen får pleie hos en av de få som kan disse bilene i Norge. Tilfeldigvis sto det en annen hvit MK2-Supra der i samme ærende akkurat i samme tidsrom. Denne var riktignok fra Østerrike.

Image

Den får også selskap av et knippe andre spennende Toyotaer. Godt arbeidsmiljø hos Underground Garage :)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 232 posts ]  Go to page Previous  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]