It is currently Sun 25 Jun 2017 14:10

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next
Author Message
 Post subject: Baroniet
PostPosted: Mon 21 Mar 2011 21:52 

Jeg trådte mine barnesko dypt inne i de norske skoger, spiste is i baksetet på en gullfarget Volvo 245 GLE og hadde det som plommen i egget.

Image

Volvoen vekket ikke akkurat noen interesse, det var familebilen. Woody edition, invalideagregat og beige skinninteriør. Den hadde tidligere rullet i Østerdalen som taxi og var et traust og sikkert valg. Praktisk var den også og rommet 7 mennesker på en god dag, det var selvsagt modellen med sammenleggbart barnesete i bagasjerommet. Min far hadde dog flere gode biler.

I 1968 ble et brev sendt med solørbanen. Det var et brev til Triumph fabrikken i England. En relativt ung herre hadde fått noen kroner til overs og sendte et høflig brev med ønske om en Triumph TR5 i british racing green. Hvem drømte ikke om en britisk sportsvogn på den tiden?

Noen uker senere ble henvendelsen besvart. Vi beklager at Triumph TR5 gikk ut av produksjon i september 1968. Triumph undret om kunden ikke kunne tenke seg den helt nye TR6 siden TR5 var gått ut av produksjon. Vedlagt fulgte et sort hvitt fotografi av den nye Triumph TR6. Den avbildede bilen var hvit med eikefelger.

Noen måneder senere var en hvit TR6 med beigetrukket interiør mellom hendene på min far, selvsagt utstyrt med eikefelger. Den unge herren hadde rukket å bli 24 år gammel.

Ikke mange hadde slik vogn på bygda den gang. På den tiden var det mer vanlig at svenskene kom i nye volvo amasoner med ekstralys og ganstercap. Ja de stjal visstnok damene på det viset.

Både bil og fører emigrerte til söta bror, noe som passet bra både i henhold til studier og norske avgifter. Min far betalte den nette sum av 25 000 riksdaler i 1969 og forlot landet til fordel for den svenske hovedstaden. Prisen på norske skilt i 1969 var fritt eter hukommelsen over det dobbelte.

I 1974 ble norsk vognkort utstedt og 36 kroner ble betalt på riksgrensen, det var prisen for de norske kjennemerkene.

Det er deilig å vite at innerst i min garsje befinner denne bilen seg fortsatt, den er urestaurert, og i meget god stand. Pedanten som han var ble bilen behandlet pent. At telleren har passert 99 999 km og startet på nytt kan man ikke gjette seg til.

Dashbord og kalesje er byttet en gang, Ja noen svenske rakkere brøt seg inn i bilen og stjal åttespors kasettspilleren som var motert under hanskerommet. En ny mer moderne philips spiller ble deretter satt inn. Like greit kanskje, de var vel ikke kjent for å fungere spesiellt bra de med åtte spor. Det ble etterhvert en god samling med svensktoppar kjøpt på ekstrapris hos våre gode naboer.

For ikke å glemme, Dalmatineren Dino bet på filten rundt interiørlyset mellom fremsetene en gang på 70 tallet da han befant seg alene i bilen. Det er kanskje en ide å få byttet ut dette i nærmeste fremtid.

Triumph TR6 er en liten bil, men jeg er blitt fortalt at med kalesjen oppe er plass til min far, to unge kvinner i pasasjersetet og tre bak, hvor kalesjen vanligvis har sitt tilholdssted. Jeg velger derfor å tro at den engelske sportsvognen bød på mange hyggelige stunder på begge sider av både riks-, farts- og kanskje andre grenser.

Alle vognene har notater samlet mellom to harde permer, en liten grønn bok, hvor den kjente historien er notert ned. Et sitat om garasjens neste bil på den tiden følger under:

Alfa Romeo Alfetta GTV

Bilen kjøpt ny i 1978 hos Edgar Haugen bilforetning av (promotor etc) Erik Stensrud. Kjøpesum 98000 kr. Jeg kjøpte bilen våren (tror det var i mai) 1979. Bilen hadde gått kun 800 mil. Div omstendigheter gjorde at jeg fikk bilen på bud for kr 52000,- Røverkjøp! Skulle ha bilen et år eller to, for så å selge den med fortjeneste. Det er nå 22 år siden.

Det var populært med soltak på den tiden, ja man kunne jo til og med montere de selv. De kan bare åpnes i bakkant, er av glass, og de er aldri tette..
Heldigvis hadde de klart å sage hull i taket på gtvn før den hadde rukket å bli et år gammel. Flinke gutter. Noe falt også over fronten under første eierskap, og det kunne virke som om pussingen foregikk med gråstein. Med tidens tann og stål fra gamle russiske ubåter kan man tenke seg til at lakken ikke holder en finish rpm ville funnet seg komfortabel med.

Tråden vil oppdateres alt annet enn fortløpende :wink:

Jada, hvor er bildene spør du?

Her er iallefall et av gtvn slik den så ut gjennom hele 80tallet glade dager. Min mor ble forøvrig fraktet hjem i denne vognen etter første møtet med bileieren:

Image

Last edited by Skogens Baron on Fri 09 Sep 2011 15:35, edited 2 times in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 21 Mar 2011 22:02 

Artig og intressant lesning, Baron!! Gleder meg til fortsettelsen :D

- 67 Fiat 850 Coupe
- 67 Fiat 850 Spider
- 76 Lancia Beta Montecarlo Spider
- 79 Yamaha RD400 Daytona X 2
- 83 Fiat Panda 45
- 08 Citroen C5 Tourer

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 21 Mar 2011 23:17 

Hermanzini wrote:
Artig og intressant lesning, Baron!! Gleder meg til fortsettelsen :D

Ja, dette vil vi ha mer av Baronen!

:D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 22 Mar 2011 00:20 

Meget fengende lesestoff, mr Baron! Nostalgi blir aldri feil.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 22 Mar 2011 10:16 

Flott historie. Jeg gleder meg til fortsettelsen!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 22 Mar 2011 15:29 

Hvilke evner! Svært, svært interessant!
Om jeg venter på fortsettelsen? Seffen!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 23 Mar 2011 15:43 

Se der ja,
vognskjulet med det rare i åpnes så smått.
Det ligger liksom ikke til familien din det der og sylte ned godbitene :wink:

Vi gleder oss til fortsettelsen.
Image

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 13 May 2011 22:12 

Det var lørdag flere dager i uken i de dype skoger på tiden da det 20. århundret var i ferd med å avvikles. Alt som ble levert på glanset papir inneholdende Amazon i hyfsad bruckscick med lite småpyssel, vrålåk og andre godbiter dumpet ned i postkassen alt for ofte.

EDB maskinen var også på denne tiden blitt tilknyttet telefonlinjen. Nettstedet blocket var oppdaget, det var ren begeistring. Mye lå til rette for at garasjen kunne fylles ytterligere.

Snekkeren Thorleif hadde nok rett da han utbrøt følgende ved ferdigstilt garasje: ”Je syns du bygde digert da du drog i vægen ja, men du har jaggu bygd for lite du”

BMW 2800 cs var en flott vogn, fritt etter hukommelsen mer sjelden enn sin større bror 3,0 cs. Det var en slik som var i kikkerten. Når sant skal sies var vel mye i kikkerten så lenge det var spesielt, passert 30 år og et godt gammeldags røverkjøp.

Det var da den dukket opp, en 1968 2000 cs i Stockholm. Mr. Brunsberg i den svenske hovedstaden hadde funnet ut at han ikke hadde tid til den lille hajnosen fra bayeren.

Med et deilig patinert sort skinninteriør og en litt matt gammel lakk var den i herlig original stand. Den broderte puten var på plass i baksetet og ting var i orden. Litt dårlig synk på 2. gir og en vibrasjon fra mellomaksel var tingene som var å utsette.

Utenfor Royal Star Hotel Ensjö ble vi sittende i bilen. I de myke skinnsetene Saab hadde utstyrt sin Aero med var det en beslutning som måtte tas.

Skulle det som, når sant skal sies, var den stygge andungen i BMWs søskenflokk få bli med hjem?

Det var vel bare å handle mente nå jeg, god bil. Det ble slått et signal til vår svenske venn med dobbeltnavn som også hadde en lei tendens til å pådra seg for mange biler. Ved samtalens slutt var far og Sven Erik kommet til samme beslutning som undertegnede.

På hjulene rullet den problemfritt hjem og fikk registreringsnummer D 42000. Noe som i seg selv er et omdiskutert tema på vårt eminente fora ;)

Flerfoldige problemfrie mil ble sluket, men allikevel alt for få.. Tiden har gått men bilen har stått stille. Lite er forandret siden denne gode tråden ble opprettet: http://forum.lazzaroni.no/viewtopic.php?t=3387

Image

Bremsene skal få seg en overhaling og noen nye deler skal monteres før den igjen skal få seg noen vel fortjente sommermil.

Fortsettelse følger ;)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 09 Sep 2011 12:00 

Fiat Dino Coupe' 2400 1972

Fru Peters var en eldre enke etter en vellykket forretningsmann. Hun eide en større leilighet i Sollentuna i Stockholm. Med et ledig rom, og en garasje som stod tom var det en yndet bopel for en nordmann med nyervervet britisk sportsvogn. Hun laget dessuten meget god frokost med ferskpresset appelsinjuice. Det var en av disse dagene etter appelsinene var presset og studiedagen gjennomført den kom til syne. En Fiat Dino Coupe’ kom susende rundt et hushjørne i et av Stockholms bedre strøk. Prissatt med mer enn det tredobbelte av min fars tr6 var den mildt sagt uoppnåelig på daværende tidspunkt. Ført i pennen av Bertone og montert side om side med Ferrari Dino i Maranello var det så nært en kunne komme Ferrari, uten at det faktisk var det. En slik bil skulle befinne seg i garasjen på et eller annet tidspunkt. Det var den eneste tingen som var helt sikkert.

Europa rundt etter Fiat Dino

Det er nesten ikke en underdrivelse heller. Etter å ha trålet blocket.se etterfulgt av besiktning av et par tvilsomme eksemplarer i Sverige dukket den opp blant rosemalte tresko i Nederland. En blå Fiat Dino, etter sigende med god historikk og i god stand. Etter en lengre korrespondanse via elektronisk post og billedutveksling behørlig lagret på diskett, ble besiktning avtalt. Noen annen transport enn med motorvogn var høyst uinteressant. Alt var klart, en tidligere forsvarspilot var passasjer på veien ned, det skulle være få problemer for han å kjøre Saab Aero hjem. Selv om baksetepassasjeren var overbevist om at vi kom til å blåse til sjøs over Öresund gikk turen nedover Europa uten større overraskelser.

På plass på hotellet etter en halvliter i baren ble vi innlosjert på et hyggelig rom. Selv med undertegnedes skepsis til hvite flekker i sofaen på hotellsuiten sov vi alle godt den natten.

Påfølgende dag møtte selger oss på hotellet. Pen i tøyet og med moteriktige briller var førsteinntrykket godt. Vi fulgte sporenstreks etter til et lagerområde utenfor byen. Det viste seg imidlertid at vi havnet på et gartneri, og ikke var det nedlagt heller. Forventningene fikk fort slagside. Selgeren rullet portene til side, utenfor sto kassen med gulrøtter, innenfor stod en Fiat Dino. Bilen ble trillet frem og det som umiddelbart fanget interessen var en stor rustrose på panseret, noe i følge selger bare var vann som hadde kommet til under lakkering. I interiøret luktet det gartneri og man trengte ikke lete fryktelig lenge etter fukt. Ei heller etter nederlandske elektriske løsninger.

De svenske bruktbilselgerne med replikkene: ”hyfsad brukskick med lite småpyssel” , ”vrålåk” og ”Ni förstår det här är ingen ny bil lengre” finnes i Nederland også, det kom tydelig frem her.

Etter nøye gjennomgang, og en søvnløs natt tok vi fatt på turen hjemover med like lite Fiat som når vi forlot moderlandet. Entusiasmen var merkbart lavere på tilbakeveien, og den stakkars flygeren følte vel at han ikke var mye til nytte. Vi fikk oss i alle fall en tur..

Etter en tid dukket en ny bil opp over en kaffekopp bak tastaturet. Denne gangen i Tyskland. Også blå, med beige velour. Bilen hadde sin 2. tyske eier i Suttgart. Ellers i garasjen hadde han en Mini og en Alfa Romeo gtv6. Til daglig arbeidet han på Mahle fabrikken, god gutt.
Bilen var i god stand og motor og drivverk var blitt overhalt av ferrarispesialist Peter Rosenmayer. Historikken var stort sett kjent og bilen var kjøpt ny til første eier i Firenze.

Mr Abele var andre eier i Tyskland og hadde brukt bilen flittig. Mye dokumentasjon forelå og det virket som et meget godt kjøp. Lengre mailkorrespondanser ble igjen gjennomført, og nye bilder ble lagret på (ny) diskett. Bildene av motor ute for full overhaling var et godt tegn.

Klok av skade etter bomturen til Amsterdam ble en telefon tatt til en tannlegekollega som studerte i Stockholm i samme periode drømmene handlet om Fiat Dino. Han var bosatt i Stuttgart og fikk en bilkyndig bekjent til å ta en titt på bilen. Beskjeden tilbake til Norge lød som følger. Kjøper ikke du den, så kjøper jeg den. Det var ingen tvil, flybillett ble bestilt og snart gikk turen til Stuttgart. Bilen svarte til forventningene, og den ser noenlunde slik ut:

PS: Her burde selvsagt bildene med motor ute foreligge, men jeg kan rett og slett ikke huske hvor disketten ble lagt.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Fotografia etc kunne vært en sterkere side derfor har jeg lånt bilder og vil gjerne kreditere: Rikerud, Asn, Grazatfahrer, EspenO, Dr.Lazzaroni og Grappa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 09 Sep 2011 15:31 

2002 var året Dinoen fikk norske kjennemerker. Biltrangsynet hadde intet å utsette. I forbindelse med eu kontroll var det behov for et nytt endeledd. Det var selvsagt det samme som Fiat 131 (tror jeg det var) Flisa bil var en gammel fiatforhandler, så gubben klødde seg i bakhodet og forsvant inn på lageret. Selvsagt hadde han det.

En og annen tur under sommerhalvåret ble det, men det er vel flere her som kjenner til problematikken. Jeg fikk nyss gjennom det fantastiske magasinet Carburetti om Italiensk Dag i 2005, og det var første gang både undertegnede og omtalte bil fikk se et ordentlig norsk biltreff. Det var året etter på samme sted jeg fikk møte noen av forumfjesene.

Mye stillstand resulterte i at jeg måtte overhale bremsene. caliperne fikk seg en skikkelig gjennomgang i tillegg til nye bremseslanger rund baut. En oljetrykkssensor er byttet samt regelmessig service.. Nei stort annet er rett og slett ikke blitt gjort med den hittil

Av entusiastbil (ja jeg er deltidsentusiast) er det Dino jeg har kjørt desidert mest.

Jada, den har lakk med for mye "rockepulver" i, den har røde detaljer i motorrommet som er langt fra slik den ble levert fra fabrikk.

Image

Image

Fargen originalt skal være 448 Azzuro Metallizzato og denne bilen skal ha samme farge, så det er vel ikke så langt unna likevel:

Image

Det er nok av ting å ta tak i for at jeg skal få den akkurat slik jeg vil ha den, men det blir neppe noe på denne siden av julehøytiden.

Uansett, når jeg havner i dette miljøet her er det lite jeg synes bedre om.. Fiat Dino er en fantastisk vogn! (om det nå er lov å si det selv)

Image

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 09 Sep 2011 16:02 

Bravo, herr Baron!!

Det blir ikke mye coolere enn dette!!! 8)

- 67 Fiat 850 Coupe
- 67 Fiat 850 Spider
- 76 Lancia Beta Montecarlo Spider
- 79 Yamaha RD400 Daytona X 2
- 83 Fiat Panda 45
- 08 Citroen C5 Tourer

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 09 Sep 2011 17:04 

Skogens Baron wrote:

Uansett, når jeg havner i dette miljøet her er det lite jeg synes bedre om.. Fiat Dino er en fantastisk vogn! (om det nå er lov å si det selv)

Det er lov! En flott tråd dette, med herlige historier om herlige vogner. Gleder meg til forsettelsen :D

.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 09 Sep 2011 20:43 

en usedvanlig hyggelig vogn dette. du er en heldig man herr baron.
meget fin i blå også.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 11 Sep 2011 18:39 

For ei vogn - og for ein lesnad! Godt!!

2013 Twizy
2014 Cactus

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 12 Sep 2011 14:54 

Ja det er vel Dinoen jeg hygger meg aller mest med.. Selv om dette ikke var den beste delen av GDW 2011:

Image

Etter saltet forsvant fra veiene i våres var det tid for en liten service.

Differential, girkasse og motor fikk ny olje, bensinfilter plugger og pluggledninger ble skiftet ut med nye deler fra superformance.co.uk. En ny bensinpumpe ble også montert. Likevel var det antydning til fusking, og selvfølgelig var det kun i perioder, akkurat slik man liker det.

To nye bakdekk ble innhandlet av typen ikke lazzaroni approved før det bar avsted til Gentlemen Drivers Weekend. Selv med et par ubeleilige stopp var turen en suksess.

Asn og undertegnede la opp en ny ledning til bensinpumpa ved hjemkomst og trodde det var spaghettielektronikken som spillte oss et puss. Det frem til vi fant en over middels stor magnet og rotet rundt nede i tanken. Metallspon på størrelse med en golfball fulgte med magneten gang på gang..

I vinter må tanken ned og renses, tips til dette mottas med takk da ny tank ikke er å oppdrive noe sted..

Ny eksos skal også innhandles, men om det blir rustfritt eller originalt er jeg usikker på.. Litt snerr hadde jo ikke vært dumt..

Image

Image

Jeg leker også med tanken på å strekke den opp i karosseriet men å velge hvem som skal gjøre jobben er ingen enkel oppgave.. Om noen mot formodning skulle sitte på fargekart fra disse modellene hadde det kommet godt med.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]