It is currently Wed 23 Aug 2017 00:28

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 41 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
PostPosted: Mon 18 Jul 2011 23:58 

I dag solgte jeg den ene 2001 Multipla vi hadde, og har akkurat komet igang med den vi skal beholde. Barna hevder dette er bilen som aldri skal selges, så da tenkte jeg det var greit å gjøre jobben litt grundig denne gangen, slik at bruksbilen ikke stadig må inn til vedlikehold.

Bilen er i det store og hele i bra stand, men clutchen er svidd og bremsene har stått seg i hjel i året som den har stått. Det blir en større service med skifte av slitedeler, og en runde med fiksing av noen antydninger til rust på undersiden av karosseriet. Denne er faktisk veldig bra for rust, men noen steder har plastbelegget begynt å slippe. Bakramma har endel overflaterust, så da droppet jeg like godt hele greie for å slipe den rein og gi den en omgang av Owatrol, Arcanol og Bengalakk. Det samme gjør jeg foran, så holder dette så lenge jeg har bilen.

Det er veldig vanlig at døråpningene i Multipla er fulle av merker og bulker. Dette kommer av at passasjerene er barn (eller sløve voksne), og at rullebeltene ikke alltid går fort nok tilbake. Denne bilen hadde mer riper og bulker enn den fortjente, så da tok jeg like godt av alle dørene for å gi både åpninger og dører en omgang ny lakk. Utvendig er det endel steinsprut, handlevognbulker og en liten skade på høre bakskjerm og dør. Da lakker jeg like godt opp hele bilen, bortsett fra taket, som er helt strøkent.

Som overskriften antyder, har denne bilen det uvanlige ekstrautstyret med to soltak, og barna ble helt ville når de fikk se dette. I tillegg er det jo A/C, så min eneste utfordring nå er å overtale barna til å kjøre Merak fremfor Multipla på tur. I sommer har alternativet vært Xantia, så de kvalitetssikre barna har hatt et enkelt valg.

Noen bilder fra i dag.

Image

Image

Image

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 19 Jul 2011 08:19 

Det blir bra, Marius! Gleder meg til å se den fargen live.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 19 Jul 2011 09:50 

Kult at du gjør så grundig jobb med denne snålingen, de få Multiplaene som finnes her til lands må bevares!

Lykke til med arbeidet!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 19 Jul 2011 18:24 

Ja dette er jo et noe uvanlig oppussingsobjekt! Lykke til :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 21 Jul 2011 11:30 

Alfaduden wrote:
Ja dette er jo et noe uvanlig oppussingsobjekt! Lykke til :)

Jo takk!

Slik jeg ser det, er dette noe alle skulle gjøre. Det å ta vare på en bil som passer til det behovet man har, slik at den holder så lenge som mulig. Det er fornuftig, både av økonomiske og miljømessige hensyn.

Jeg bytter slitedeler og gjør forebyggende arbeid på karosseri og understellsdeler som ruster. Dette gjør at denne ti år gamle bilen kan holde ti år til, og da har trolig mitt behov for bil endret seg. Målet er at bilen er helt ferdig for ca. 25.000,-, og hvis vi avskriver dette over ti år blir det en meget billig bil ;-)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 21 Jul 2011 11:51 

Du er en meget fornuftig mann Marius! men hadde alle vært like fornuftige ville nok bilprodusentene hatt magre(re) dager :wink:

Flott bil, morsomt prosjekt og en skjelden fugl, blandt de skjeldne fuglene.. men jr. i huset her har ett ankepunkt, som han har med de fleste Multipla'er.... HVOR ER KJØLESKAPET ? :mrgreen:

Lykke til!

Arve V

-54 BSA B33 / -77 FIAT 127 Special, Edizione Abarth / -77 FIAT 128 3P / -81 Camp-Let GT / -94 FIAT Punto " Viper" Edizione Corsa / -11 FIAT Grande Punto / -13! Alfa Romeo 159 SW TI

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 21 Jul 2011 12:00 

Arve V wrote:
Du er en meget fornuftig mann Marius! men hadde alle vært like fornuftige ville nok bilprodusentene hatt magre(re) dager :wink:

Flott bil, morsomt prosjekt og en skjelden fugl, blandt de skjeldne fuglene.. men jr. i huset her har ett ankepunkt, som han har med de fleste Multipla'er.... HVOR ER KJØLESKAPET ? :mrgreen:

Lykke til!

Arve V

Takker så mye Arve (og gratulerer til deg!)

Som alle vet kunne man bestille Multipla som fem-seter, hvor det midtre setet foran erstattes med et kjøleskap. Dette er en kul greie, men jeg vil heller ha muligheten til å bruke alle seks setene. Det har vist seg nyttig flere ganger med den gamle Multipla vi hadde.

Det er 12v uttak i bagasjerommet på Multipla, så jeg tenker det blir en kjølebag med kjølefunksjon der istedet, dersom behovet skulle være der.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 22 Jul 2011 10:12 

Tøft Gopp! :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 23 Jul 2011 14:50 

Hvorfor ikke,de er jo ganske uvanlig :)

Kan jeg spørre hvor du har kjøpt krakken med hjul? Slik er kjekt og ha når en skal polere bil.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 23 Jul 2011 17:35 

Det står Biltema på den, så det er stor sjangs den er kjøpt der...

Austin Mini 1000 - Autobianchi A112 Abarth - Morris 1300

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 23 Jul 2011 21:18 

vegar wrote:
Det står Biltema på den, så det er stor sjangs den er kjøpt der...

Riktig det Vegar

Jeg er godt fornøyd med den, i likhet med mye annet verktøy som jeg har kjøpt der. Jeg er jo ikke særlig flink til å mekke, og trenger derfor ikke skikkelig proft verktøy til jobben.

Profile  

PostPosted: Thu 08 Dec 2011 12:59 

Dette stoppet litt opp, for jeg fant plutselig ut at man bør male garasjen utvendig før snøen kommer. Snekring og maling ble dermed prioritert, og etter det var det endel andre saker på de andre bilene som måtte gjøres.

I forrige uke kom jeg i gang igjen, så nå er bakstilling og forstilling demontert helt, slipt ned med stålbørste på vinkelsliper, grunnet med Owatrol og deretter Bengalack Grunning. Bilen er ganske fin for rust jevnt over, men bakstillinga var skikkelig angrepet, og jeg forstår nå at biler feiler på PKK pga. rust her. Den originale grunningen Fiat spanderer på slike deler er en vits, og jeg har mer tro på produktene jeg selv har brukt nå. På et tidspunkt hadde tidligere eier slått skikkelig nedi, så delen på bakstillingen som holder bumpstop har først blit most, og deretter rustet opp. Her lager jeg opp en ny, og noen bilder av dette postes snart.

Ellers gikk jeg over bilen under og skrapet bort PVC-masse noen få steder under hvor den hadde løsnet. Multipla klarer seg stort sett bedre rustmessig enn f.eks. Marea/Brava/Bravo, men akkurat i hjørnene på "ramme-konstruksjonen" under gulvet har belegget en tendens til å løsne og det dannes rust. Det skal mye til før det blir hull, og selv min gamle -99 Multipla med 275k på meteret hadde ikke alvorlig rust på disse stedene, selv om belegget hadde sluppet i store flak. Nå er alt forseglet med Owatrol og Bengalack Grunning også her, så da bør denne bilen holde lenge.

Hovedproblemet på denne bilen er at clutchen er helt utslitt, så girkassa ble plukket ut og den gamle clutchen demontert. Det fantes ikke spenn i trykkplata i det hele tatt, for lamellen hadde ikke belegg på siden mot trykkplata. Heldigvis er svinghjulet helt fint ut, så all sluringen har nok gått ut over trykkplata.

Nå legger jeg latterlig mye jobb i denne bilen, men målet var jo å beholde den lenge. Igjen roter jeg det til, og denne kommer for salg på nyåret. Årsaken er at nok en Multipla Benzina doppio tetto apribile ankommer gårdstunet, denne gangen en 2003 modell med under 70k på meteret. Denne hentes i kveld, og det blir bilder av denne og jobben som er gjort til helgen.

Profile  

PostPosted: Thu 08 Dec 2011 13:53 

Image

Er dette FIAT 124B RED BAROCCO eller FIAT 131A RED PONENTE? Har en slik selv, men lappen med fargekoden er borte vekk. :(

Profile  

PostPosted: Thu 08 Dec 2011 14:42 

dr.lazzaroni wrote:
Er dette FIAT 124B RED BAROCCO eller FIAT 131A RED PONENTE? Har en slik selv, men lappen med fargekoden er borte vekk. :(

Skal sjekke om jeg har en lapp på min i kveld.

Profile  

PostPosted: Fri 09 Dec 2011 00:25 

gopp wrote:
Bakramma har endel overflaterust, så da droppet jeg like godt hele greie for å slipe den rein og gi den en omgang av Owatrol, Arcanol og Bengalakk. Det samme gjør jeg foran, så holder dette så lenge jeg har bilen.

Image

Skal igang med akkurat samme jobb på Puntoen, med samme produkter. Bortsett fra at jeg håper å få sandblåst traversen for en billig penge, ser for meg at det tar tid med stålbørste... Er det samme bakstilling på Multipla som på Punto? Noe spesielt man bør være obs på?

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 41 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]