It is currently Mon 26 Jun 2017 19:24

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
PostPosted: Fri 09 Dec 2011 00:43 

epifant wrote:
Skal igang med akkurat samme jobb på Puntoen, med samme produkter. Bortsett fra at jeg håper å få sandblåst traversen for en billig penge, ser for meg at det tar tid med stålbørste... Er det samme bakstilling på Multipla som på Punto? Noe spesielt man bør være obs på?

Dersom du får noen til å blåse over for en billig penge ville jeg gjort det, for det var en grisejobb med vinkelsliper og Biltema stålbørste. Jobben er unnagjort på ett par timer, og resultatet blir bra, men både du og garasjen må dusjes etter oppdraget er utført. Ikke så mye å være obs. på egentlig. Du bør sjekke foringene, de har en tendens til å bli slarkete på Multipla, men her var de bra. La Owatrol oljen tørke godt før du maler på grunningen, det tar ca. ett døgn i litt under romtemperatur.

Profile  

PostPosted: Fri 09 Dec 2011 00:45 

dr.lazzaroni wrote:
Er dette FIAT 124B RED BAROCCO eller FIAT 131A RED PONENTE? Har en slik selv, men lappen med fargekoden er borte vekk. :(

Det står RED PONENTE på lappen i bakluken. Jeg liker fargen godt på Multipla, bedre enn den blå jeg har stående på utsiden av garasjen.

Profile  

PostPosted: Mon 12 Dec 2011 00:10 

Liten oppdatering med litt bilder.

Holderen til bump stop på den ene siden var helt råtten fordi den hadde fått en smell. Den satt bare med tre punkter, så den var enkel å ta av bakstillingen. Litt bøying og tøying av to platebiter, så hadde vi en ny. Ikke noe mesterverk, men den gjør jobben:
Image

Image

Montert og behandlet med Arcanol:
Image

Sånn ser den ut på andre siden:
Image

Skotupper, og komplett bakstilling klar for å heises opp på bilen:
Image

Fronttraversen må delvis ned for å bytte clutch, så da ble den også slipt ned og behandlet før jeg monterte den igjen. Latterlig å legge så mange timer i slikt på en bil man skal selge:
Image

Men det er jo litt digg da:
Image

Image

Her ser man typisk rust som forårsakes av at PVC-belegget slipper i kantene. Dette er vel ikke kun Multipla som sliter med, men dersom man får av det løse med en kniv og sauser det inn med Owatrol og Arcanol vil det holde likevel. Jeg vil tipse ny eier av denne bilen å få den behandlet med tynnstoff, slik at den ikke ruster fra innsiden av konstruksjonen.
Image

Jekkfester bak, ruster ofte friskt:
Image

De foran også egentlig. Feil bruk av løftebukk og mye sprut fra hjulene er synderen her:
Image

Bildene lyver litt, for det ser jo ut som den er verre enn den egentlig er. Litt overflaterust under finner man, men bilen er tross alt 11 år gammel. Ta en titt under Mercedes som er like gammel, så er det gulteppene man ser.

Profile  

PostPosted: Fri 30 Dec 2011 00:54 

Prosjektleveranse på jobben og jul tok all fokus, så da blir det smått med hobby i garasjen. Jeg kom igang igjen i går, og nå er det nye bremserør bak, hjullagre, pumper og bånd og tromler. Det er litt digg å skru sammen delene når alt ser ut som nytt. Det blir nok lenge til noe i bakstillingen feiler på PKK på denne bilen.

Image

Den nye kom også inn til avtining i kveld, for komplette fjærbein foran fra den blå havner på den kobberfargede i morgen. Den har kun kjørt 69.000 km. så de bør kunne gå en runde til. Den blå får nye fjærbein med like fjærer som Lucky har på sin.
Image

Image

Profile  

PostPosted: Thu 19 Jan 2012 00:16 

Rollene er byttet, den kobberfargede er ferdig med det tekniske arbeidet, og trenger ikke å løftes opp på bukken igjen. Den blå står uten bakstilling, defekte svingarmslagre på denne også, så boltene er kappet av. Bilen er veldig fin under, men det er litt rust på bakstillingen på denne også, så den får samme runden med Owatrol og Arcanol. Ellers er alt i forstillingen demontert, og registerreimsbytte påbegynt.

Men de siste dagene er det retting av skaden på den kobberfargede som har hatt fokus. Bror var innom med en knocker som man nester fast på plate, og så napper ut bulkene. Dette fantes ikke når jeg holdt på for snart 15 år siden, og det går utrolig mye raskere. Jeg hadde slipt alt platereint før han dukket opp, og etter 1,5 timer hadde han sparklet det første laget. Jeg har slip ned og måtte legge på litt til, men det er ikke tykt med sparkel på den døra. Det har vært noen griser der før, så endel av jobben var å fikse det de hadde rota til. I morgen blir den klar for lakk, så skal det inn en ny frontrute, deretter rens og vask.

Image

Mye sliping for å bli kvitt steinsprut. Det er omtrent ingen bulker i det panseret, men veldig mange steinsprut. Man kan ikke sparkle igjen disse, for da vil det synke ned og bli synlig etter litt tid. Artig å se at rodellen min som jeg kjøpte ny for 20 år siden fremdeles virker fint, men teknologien har gått sin gang, og en lettere og bedre skal handles inn når jeg får råd.
Image

Profile  

PostPosted: Mon 23 Jan 2012 16:40 

Fascinerende at du legger så mye tid og ressurser i en slik bil, men så blir det nok bra tilslutt. Nå har jeg selv kjøpt meg en slik sukkerstang av et mesterstykke, men aldri i verden om jeg tar den jobben der :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Mon 23 Jan 2012 17:23 

Grappa Speziale wrote:
Fascinerende at du legger så mye tid og ressurser i en slik bil, men så blir det nok bra tilslutt. Nå har jeg selv kjøpt meg en slik sukkerstang av et mesterstykke, men aldri i verden om jeg tar den jobben der :mrgreen:

I et rent forretningsmessigst perspektiv er jo dette galskap og jeg skulle ha kastet bilen, men husk at målet var å strekke opp en Multipla for å ha i mange år, og da gir det mening. At jeg ombestemte meg i forhold til hvilken bil jeg skulle beholde for så være.

Den som er heldig/lur og handler den kobberfargede når den er klar har nok bil i mange år. Den står nå å venter på at lakkereren har kapasitet, og skal leveres på onsdag. Jeg er lovet at den skal være ferdig til helgen, og i garasjen ligger også en ny frontrute som skal inn. Så gjenstår vaske og rens, en tur innom PKK, så er den klar for ny eier.

Den blå jobbes det med i mellomtiden, og i kveld byttes registerreim og det gjøres en motorservice.
I mars skal jeg over til UK å kjøre den engelske delebilen min, men den kommer ikke hjem til Norge før i mai.

MultiGopp

Profile  

PostPosted: Mon 23 Jan 2012 17:34 

Til England for en delebil :shock:
Har ikke De en Khamsin?

Profile  

PostPosted: Mon 23 Jan 2012 17:47 

Grappa Speziale wrote:
Til England for en delebil :shock:
Har ikke De en Khamsin?

Det er litt snaut med hengerfeste på Khamsin. Jeg skal hente en tilhenger og masse deler, og en Multipla var billigere enn fergebilltett fra Norge til UK. Når man først skulle handle en billigbil kunne det likegodt være noe jeg kunne få brukt for.

Profile  

PostPosted: Wed 25 Jan 2012 00:32 

Du må åpenbart ha gjort noe feil, Gopp. Jeg tror du skulle valgt en svart en.................om oppmerksomhet var målet.

Profile  

PostPosted: Wed 25 Jan 2012 01:27 

tror det var i fjor, da leste jeg om en som skulle selge seg ned i antall biler! :)

blir bra dette!

Profile  

PostPosted: Mon 27 Feb 2012 23:53 

Det skjer litt selv om det er stille her.

I dag fikk den blå 2003 modellen (Multipla IV) skilter etter 4 år uten. Bilen ble kjøpt av et dødsbo, og har stått i flere år. Den passerte akkurat 70.000 km. på vei til PKK, men pga. lite bruk var det endel å ta tak i før den kom så langt. Nå føles den som ny å kjøre, men det er heller ikke så rart i og med at "alt" under bilen er nytt. Det gjenstår å bytte en lambdasensor (2001 og nyere har to), en runde med lufting av bremser (mistenker luft i ABS-enheten, ikke uvanlig, men løsbart med FiatECUScan), innvendig rens og polering utvendig. Bilder kommer etterhvert, men jeg må si den kledde å få nylakkerte originale ELX-felger (frem til 2002, de nyere er ikke like fine) og 30 mm. senking. Med nye dempere rundt om ble bilen fast, men ikke ubehagelig stumpete å kjøre.

Barna var med på en kveldstur i dag, og insisterte på å prøve soltakene. De fungerer faktisk utrolig bra, og jeg kunne etterhvert lukke takluken fremme uten å merke noe trekk fra den åpne takluken bak. Dette gir full score, for her ble både far og barn meget fornøyd.

Bilen denne tråden startet med (Multipla III) er fremdeles ikke helt klar, men i hovedsak er det kun vask og rens som er tidkrevende. Den har sprukken frontrute, men ny er innhandlet av sponsor av dette forum, og skal byttes så snart jeg får en håndlanger. Så er det en rask tur innom PKK for denne også, og så salg. I følge Grappa skal det ikke være vanskelige biler å selge dette, og jeg har også en interessent allerede.

Innimellom har det blitt tid til å skru litt Khamsin, og lekkasjene i den trøblete hydraulikken fra Mercedes er nå avdekket. Som kjent tåler ikke komponentene fra MB 600 Pullmann trykket fra Citroën-kretsene, og med lite bruk har de en tendens til å lekke. Nå er det likevel Merak SS som står på løftebukken, og så snart Multipla III er polert skal motor og gir løftes ut. Det er dårlig synkronisering på 2. gir, og deler er på vei fra NL nå. Prisen på drev, synkring og synkhylse kom på kr. 3.600 NOK ink. frakt, noe som slett ikke er ille. En gjennomgang av oljelekkasjene fra motor avslører at det er langt flere steder som er lekk enn som ikke lekker, så her er det et stort potensiale til forbedring. Heldigvis lekker det fra pakninger som er ganske enkle å bytte, så dette bør gå greit når motoren er vell ute. Deler til dette hentes fra den internasjonale klubben i USA, og prisene er stort sett ganske hyggelige. Nå ligger det inne en samlebestilling til tre Khamsin og to Merak, og dette leveres nok i starten av neste uke. Det er planlagt bruk av bilene i mai, enten retning sør-øst eller nord-vest, alt ettersom hva evt. postmannen skulle dukke opp med. Uansett blir det en tur til traktene mellom Dijon og Geneve med Khamsin i juni, og er jeg heldig får jeg håndhilse på mannen som designet bilen også.

Det går mot en fin sommer :-)

Profile  

PostPosted: Mon 02 Apr 2012 10:29 

Det har skjedd mye i garasjen siden sist oppdatering, men bilen som startet denne tråden har det gått litt trått med i det siste. I helgen fikk jeg litt fart på sakene igjen, og begge Multis fikk en vask. Nå venter polering utvendig og rens a interiøret på den kobberfargede, så skal den selges.

Her er et dårlig mobilbilde fra i går.
Image

Profile  

PostPosted: Mon 02 Apr 2012 21:52 

Eg må ha, solbriller på! 8)

Multipla kler blåmetallic like bra som lillebror Punto. For ikke å snakke om litt senk. Er det OEM- eller sportsdempere på?
Har du vurdert noen strimler sort folie på b- og c-stolpe, og Polytrol på plastdetaljer rund baut? Tror det kan løfte enda litt.

Profile  

PostPosted: Mon 02 Apr 2012 22:55 

epifant wrote:
Eg må ha, solbriller på! 8)

Ja, her på Østlandet har solen kommet, selv om det ikke er like varmt som i forrige uke.

Quote:
Multipla kler blåmetallic like bra som lillebror Punto. For ikke å snakke om litt senk. Er det OEM- eller sportsdempere på?

Den er fin i blått, men jeg synes faktisk den kobberfargende er enda finere på Multipla. Det er like fjærer som Lucky har, Technics (eller noe slikt). Dempere er nye Osrav rundt om. Bilen er litt stutt og fast, men ikke ubehagelig. Den er 30 mm. lavere, akkurat som det originale senkesettet fra Fiat er.

Quote:
Har du vurdert noen strimler sort folie på b- og c-stolpe, og Polytrol på plastdetaljer rund baut? Tror det kan løfte enda litt.

Som du ser av den kobberfargede, har de eldre modellene sorte ruterammer, mens fra 2003 fikk de samme farge som bilen. Jeg har tenkt på å lakke rammene sorte, men kommer ikke til å endre stolpene. Plasten skal få en omgang med Polytrol, slik som den andre fikk. Begge kanalskjørtene er sprekt, men dette er helt å fint på den bilen jeg har i UK. Ellers skal den også få en maskinpolering i løpet av sommeren, så da bør den bli rimelig bra.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]