It is currently Sun 22 Oct 2017 08:25

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 82 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
PostPosted: Sun 27 May 2012 11:50 

For litt over et år siden realiserte jeg den store drømmen og kjøpte Jaguar XJ til tross for mange advarsler om at denslags tilbragte mer til på verksted enn på veien. På verksted har den ikke vært i det hele tatt, men derimot har den gitt meg mange herlige timer bak rattet med et smil om munnen. Dog feiget jeg ut og kjørte tysk stasjonsvogn i vinter. Etter 10 000 km med sliten 90 hk bensinfirer og manuelt gir har jeg fått nok. I år må det bli en annen vinterbil.

Jeg har alltid vært svak for P38, men noe nærmere enn å titte på biler på finn er jeg aldri kommet. Drevet av frustrasjonen over min vinterbil fikk jeg i våres endelig ut den berømte fingeren og prøvekjørte et par. Jeg var ikke helt overbevist med en gang, men etter å ha snakket litt med venner og familie var det liten tvil om at det var en slik en jeg skulle ha. Ingen av dem hadde noe positivt å si om bilen i den hele tatt, og mente jeg var både idiot og det som verre er hvis jeg slo til på en slik.
Så nå vil jeg gjerne presentere... Kjøpt inn kun på ren trass :)

1998 Range Rover 2,5 DSE

Riktignok har den rullet 290 000 km, interiøret lukter bokstavelig talt fjøs (tror aldri jeg har sittet i en bil som er så skitten innvendig), lakken er matt og minner mer om sandpapir enn noe annet og den går som en bøtte møkk, men alt virker som det skal og bilen er nydelig å kjøre.

Nå er det bare å finne frem såpevann og poleringsmaskin og se hva som finnes under skitten. Når det er gjort skal denne få lov til å frakte meg de 9 milene fra min ringe bolig på Holmenkollens solside til arbeidet i Drøbak og tilbake hver dag. Så får vi se hvem som ler sist, den kanskje overdrevent optimistiske eier eller de som advarte ham.

Image

Image

Image

Image

Image

Profile  

PostPosted: Sun 27 May 2012 20:04 

Gratulerer! En slik med 290kkm på telleren vitner om en modig og overbæren mann. Jeg gleder meg til å følge prosjekttråden, selv om jeg håper den blir kort. :wink: Hvis du skulle trenge hjelp så er det en spesialist på disse i Drammen sentrum: Roy Sandmo Bilservice. Å dømme ut fra mengden Range Rovere i forskjellige utgaver på parkeringsplassen utenfor verkstedet må nok ventetid påregnes...

Holdningen din til hva andre mener, som jeg for har stor sans for, minner meg om noe Oscar Wilde sa som går noe slikt som; "Når folk er enige med meg har jeg gjerne en følelse av å ta feil".

Profile  

PostPosted: Sun 27 May 2012 23:54 

Gratulerer. P38 vokser på meg, og jeg kan godt tenke meg at en slik havner på tunet en dag.

Du begynner jo å få en anseelig samling britiske kvalitetsbiler. Mangler vel nesten bare en Morgan til soldagene nå ;)

Austin Mini 1000 - Autobianchi A112 Abarth - Morris 1300

Profile  

PostPosted: Mon 28 May 2012 13:08 

Helgen har gått med til rengjøring. Gøy å se hva som egentlig befinner seg under all møkka.

Vi begynner med dashbord og dørtrekk...

Image

Image

Etter dash og dørtrekk foran. Ugh!

Image

Setene fikk en god runde med Swissvax sitt leather kit, og selv om setene ble mye bedre og utstyret sjokkerene møkkete må det nok taes en runde til før jeg er fornøyd. Virkelig udelikat!

Image

Image

Interiøret begynner nå å se ganske trivelig ut, men rens av tepper og taktrekk må til. Noe som har tatt ut taktrekket av en slik noen gang?

Utsiden av bilen har fått en god runde med avfetting og det er liten tvil om at en god polering må til. "Fin langt fra, men langtfra fin!"

Image

Image

Image

Image

Image

Last edited by Larsern on Mon 28 May 2012 13:44, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Mon 28 May 2012 13:27 

vegar wrote:
Gratulerer. P38 vokser på meg, og jeg kan godt tenke meg at en slik havner på tunet en dag.

Du begynner jo å få en anseelig samling britiske kvalitetsbiler. Mangler vel nesten bare en Morgan til soldagene nå ;)

Takk for det :) En Morgan blir nok litt i heftigste laget, men jeg har veldig lyst på en Jaguar XJS. Dog spørs det om det blir noe av. Tror jeg allerde har tøyd strikken langt nok. Min bedre halvdel ble lettere sjokket da jeg kom hjem fra jobb i en Range Rover. I likhet med da Jaguaren ble handlet inn tenkte jeg at det var lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Mine antagelser viste seg å være rett. Etter en liten prøvetur ble den døpt "konebilen" og husfreden senket seg, men noe sier meg at det er begrenset hvor mange ganger man slipper unna med slike rampestreker.

Profile  

PostPosted: Mon 28 May 2012 17:00 

Larsern wrote:
men noe sier meg at det er begrenset hvor mange ganger man slipper unna med slike rampestreker.

Nja. Det går bra så lenge du har passe avstand mellom krumspringa :wink:

Profile  

PostPosted: Mon 28 May 2012 17:15 

Rune R. wrote:
Larsern wrote:
men noe sier meg at det er begrenset hvor mange ganger man slipper unna med slike rampestreker.

Nja. Det går bra så lenge du har passe avstand mellom krumspringa :wink:

Hør, hør, Larsern! Her snakker en mann med årevis av erfaring og bare ett ekteskap. :lol:

Last edited by De Nedernoor on Mon 28 May 2012 19:20, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Mon 28 May 2012 19:17 

Herlig bil, de der har jeg virkelig sansen for. De interiørene er virkelig deilige...

- Ambrose Bierce

Profile  

PostPosted: Mon 28 May 2012 19:47 

Jeg har sansen for mennesker som kjøper bil "på trass"! :) Gratulerer med ny vogn :)

Nå: '91 Alfa Romeo Sportwagon 16V
Gamle synder: '85 MB 230TE, '96 Xantia, '91 XM, '98 Opel Combo, '91 Alfa Romeo 33S 16V QV (gikk i arv)

Profile  

PostPosted: Mon 28 May 2012 20:06 

Stilfull bil uten tvil. Har bare litt erfaring fra en 4.6 og ikke noe tull der.

Profile  

PostPosted: Mon 28 May 2012 23:18 

Gratulerer så mye med et dristig valg!

Min bror handlet en Disco 2 TDI, og dette er vel i praksis omtrent den samme mekanikken (leamikken) som den du har handlet. Alle sa han måtte skynde seg å glemme idéen, men det var allerede for sent og mannen hadde handlet. Han er storveis fornøyd så langt, kun en sprukken intercooler til nå, men slikt behøver ikke skyldes slumsete engelskmenn.

Jeg kan anbefale Andreas som jobber på Landrover/Jaguar sjappa på Liertoppen. Han er en skikkelig entusiast, og bror av Sig. Pistone her på forumet.

Hold oss oppdatert 8)

Profile  

PostPosted: Thu 31 May 2012 08:14 

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger. Det ante meg at det var litt mer forståelse å hente her ;)

Prosjektet å få lakken til å skinne igjen er i gang. Strøkent blir det nok ikke, men det blir mye mye bedre!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ene siden unnagjort... Da er det bare resten igjen :(

Profile  

PostPosted: Sun 03 Jun 2012 14:37 

Se der du. Vurderte lenge en P38 DSE selv, men endte opp med en A8 V6 TDI Quattro istedet.. Vet ikke hva som er verst.
Pen bil du har ihvertfall!! Hod oss oppdatert, har ikke helt sluppet tanken om å skaffe en sånn en gang i framtiden..

75/94'Range Rover Classic 3,9EFI
76'Fiat 131S
78'Autobianchi A112
79'Fiat 2000
79'VW Transporter T2
80'Fiat 126P
80'Renault Fuego 2,0TX
87'Fiat Croma
00'Audi A8 TDI Quattro
03'Ford Mondeo TDCI
05'Mercedes E220 CDI

Profile  

PostPosted: Sun 10 Jun 2012 13:11 

I går kom den første skuffelsen som P38-eier. Som nevnt tidligere i tråden har denne bilen fått lite vask både utvendig og innvendig de siste årene. Full av pågangsmot tok jeg ut taktrekket i går. Etter et raskt forsøk fant jeg ut at dette tåler ikke på noen måte fuktighet. Da løsner stoffet :(

Så for å gjøre en lang historie kort: Et litt sigent taktrekk er tilbake i bilen og jeg vender nesa mot eBay på jakt etter et nytt. Man kan tydeligvis få helt nytt som er todelt. Letter sikkert monteringsjobben betraktelig.

Image

Image

Men alt var ikke bare bortkastet. Fikk samtidig rengjort noen deksler og annet småtteri. Absolutt forskjell! :)

Image

Image

Image

Noen som vet hvor man kan skaffe nye deksler til A-stolper osv? Har prøvd å lete litt på nett uten hell. Min er håpløst skitne og disse lar seg neppe vaske på noe vis.

Profile  

PostPosted: Mon 11 Jun 2012 22:47 

Ettersom jeg er seriøst i tenkeboksen på en sen p38 eller tildig p39 så lurer jeg jo litt på hva som angivelig skal være problemene med de ? Alle forteller meg at dette er krevdene vogner mtp service , men ingen kan si hva som er akilleshælen.
Flotte biler er de ihvertfall , og de er nå i en egen klasse når det gjelder kjørekomfort.
Jeg ble ihvertfall frelst etter å ha hatt en p39 som leiebil en uke på Island.

slitan ;)

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 82 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]