It is currently Mon 26 Jun 2017 19:23

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 82 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
PostPosted: Tue 18 Dec 2012 01:27 

Kjipt med slike feil, men jeg blir ikke mindre fysen på en P38 :lol:

Austin Mini 1000 - Autobianchi A112 Abarth - Morris 1300

Profile  

PostPosted: Tue 18 Dec 2012 10:07 

vegar wrote:
Kjipt med slike feil, men jeg blir ikke mindre fysen på en P38 :lol:

Henger da ikke med geipen av den grunn. Bilen gir fortsatt mye mer glede enn den gir sorger og hver tilbakelagte mil føles som en seier over de som dømte P38'en nord og ned til tross for at det lugger litt en gang i blandt :)

Profile  

PostPosted: Wed 16 Jan 2013 22:12 

Da var det fjøsluktende sorte interiøret borte og "nytt" beige interiør på plass. Det har gått med noen timer på vask og rens, men det var absolutt verdt det! :)

Image

Image

Image

Image

Image

Profile  

PostPosted: Sun 03 Feb 2013 16:07 

Da er dessverre Range Roveren overlevert til ny eier. Fruen er fornøyd, men jeg kjenner at jeg kommer til å savne den litt. Jeg må innrømme at jeg ble veldig glad i den i løpet av våre 26 000 km sammen og søknad om P38 med V8 som kosebil er allerede lagt inn hos daglig leder.

Dog er ny bil på plass! Til min bedre halvdels store glede har en diger svenske funnet veien inn i garasjen. Det ble en 2005 Volvo XC90 D5 AWD. En oppgradering med tanke på komfort og økonomi. Sort skinn, automat og 5-syl dieselmotor er fine greier når man pendler 10 mil hver dag, men etter min mening langt fra like kul som Range Roveren. Tiden vil vise om svensken og jeg blir gode venner eller ikke ;)

Image

Profile  

PostPosted: Mon 11 Feb 2013 23:31 

Oppgradering av komfort fra P38 til XC90? Ikke kjørt så mye P38, men trodde den var en del hakk vassere på komfortfronten en XC90`n! Anyhow, om du trenger teknisk assistanse i fremtiden får du sende en PM, jobber som tekniker på Volvo og kan sikkert komme med noen tips om (...når) du trenger hjelp.

Profile  

PostPosted: Tue 12 Feb 2013 08:09 

Raymond wrote:
Oppgradering av komfort fra P38 til XC90? Ikke kjørt så mye P38, men trodde den var en del hakk vassere på komfortfronten en XC90`n! Anyhow, om du trenger teknisk assistanse i fremtiden får du sende en PM, jobber som tekniker på Volvo og kan sikkert komme med noen tips om (...når) du trenger hjelp.

Jeg skal innrømme at jeg synes det meste med XC90'en blir trist i forhold til P38'en, men svenskene skal få for en ting. Gode seter kan de virkelig lage. Og for en som kjører 90% av tiden på motorvei er det behagelig med en bil som føler seg litt mer vel i 110 km/t. Mulig P38 V8 gjør dette, men dieselen imponerer ikke i høyere hastigheter.

Takker for tilbudet. Ikke umulig at jeg kan trenge litt assistanse. Bilen er i fin form med unntak av et mer eller mindre dødt stereoanlegg. Et nytt kostet intet mindre enn 13 590kr bare for delen, så her skulle jeg gjerne funnet en annen løsning. Kan jeg finne noe brukt eller er disse låst til en bil? Finner litt forskjellige svar rundt omkring på nettet.

Profile  

PostPosted: Tue 12 Feb 2013 15:12 

Interessert i høre erfaringer om XC90, da det er en aktuell familebil for meg. Har kjørt en del kilometre med forskjellige eksemplarer og synes de (med unntak av den kolossale snuradiusen) funker veldig bra til sitt formål, men er usikker på vedlikeholdskostnader. Var det ikke en oppgradering av understell i 2006 eller 2007 hvor de byttet ut XC70 deler til fordel for litt mer heavy-duty greier?

Profile  

PostPosted: Tue 12 Feb 2013 22:50 

Når det gjelder XC90 så er regelen egentlig å kjøpe så ny du har råd til. De tidligste (03-04) bør helst unngåes, en del problemer med elektronikk og div. Motor og gearkasser er stort sett ganske slitesterkt. Noen girkasser har det vel blitt byttet. Ellers er defekt hylse mellom girkasse og vinkelveksel et kjent problem (splines ruster og ryker) og i verste fall ødelegger den splinsen på vinkelveksel også så den også må byttes. Haldex`en hender det også det ryker noe mer eller mindre dyrt i. Kjører nok noen XC90 rundt med kun framhjulstrekk, oppdages gjerne første vinterdag.

XC90 var den første Volvoen som kom med det sk. MOST-nettet, dvs fiberoptisk nettverk mellom stereokomponentene. Og ikke helt uvanlig at ICM (radiodisplaydelen) ryker. Det er riktig at den EGENTLIG er kodet mot bilen (tyverisikring), men noen ganger funker det med hoggerdeler og andre ganger ikke. Og ja den koster dessverre det hvite ut av øya. Vanvittig! Er noen ganger visuelle loddefeil på de, så hender man kan få liv i de om man er hendig med elektronikk og loddebolt.

Og så har du kanskje Volvoen`s virkelige fortrinn, dieselvarmer? Har man først hatt bil med det, klarer man seg ikke uten.

Personlig er jeg ikke veldig fan av kjøreegenskapene på XC90, hadde mye heller gått for en XC60 men den ligger vel noen hakk høyere i pris. Er noe med forstillingen på XC70, XC90 V70 S80 fra 2000 til 2007 som jeg ikke liker. Omtrent som å kjøre båt, en merkelig følelse av at framhjulene "kantes" ved sving. Rattet blir liksom liggende og "vippe" litt frem og tilbake. Men er en cruiser, for all del. Og for allt naboen vet kan du jo ha tatt deg ut en 2013 mod. XC90 da den er så godt som identisk en 2003 mod. :-D

Og en liten heads-up til slutt! Om du bestemmer deg for å skifte olje på automaten, PASS PÅ! Opp til et visst chassinummer sitter det en stor bolt som helt klart ser ut som påfyllingspunkt for automatolja. Men det er festebolten til ene enden av clutchbåndet til 3 giret. Så skrur en uvitende mekaniker ut den for å fylle på olje, har du ikke noe 3.gir lenger. Og for å fikse det må kassa skrues opp. Den bolten er faktisk en del av grunnen til at Volvo sine automatkasser hadde dårlig rykte en stund, mang en kunde som leverte bilen for oljeskift på kassa og fikk den tilbake uten 3 gir. Med svar fra verksted at "slikt kan skje ved flushing av kassa..."

Profile  

PostPosted: Wed 13 Feb 2013 09:42 

AWD-en på disse bilene er en stor nedtur ja. I hvert fall sammenlignet med en P38 (Det blir vel det meste sammenlignet med P38 når det gjelder dette) Men som Raymond nevner er dieselvarmeren en skikkelig höjdare. I disse dager er det veldig deilig å komme til varm bil om morgenen.

Jeg har nå tilbakelagt et par tusen km i bilen siden den ble hentet og jeg må innrømme at svensken og jeg har blitt bedre venner enn jeg hadde ventet. Underholdningsverdien er ikke akkurat enorm, men det er en veldig behagelig og fin bruksbil. Ikke minst er fruen veldig fornøyd noe som igjen gir meg friere tøyler med tanke på lekebiler :)

Profile  

PostPosted: Wed 13 Feb 2013 10:18 

Hvis man da kan ta en oppsummering rundt P 38 og "alle synes det er en dårlig idé", hva er konklusjonen? Økonomi, opplevelser, tekniske utfordringer, lett/vanskelig å ha med å gjøre. Gikk totalregnskapet i pluss? Hva bør en potensiell ny eier av langkjørt P 38 tenke på? Det er ihvertfall det jeg lurer mest på etter å ha fulgt tråden :)

Profile  

PostPosted: Wed 13 Feb 2013 12:02 

Alt i alt er jeg storfornøyd med P38'en og håper ikke det blir min siste. Når det gjelder økonomi gikk det mye diesel, men deler osv er veldig rimelig når man handler fra England og det er hyggelig å skru på disse selv. Men vil man ikke handle deler på nett og trenger en mekaniker hvis noe lugger litt ville jeg styrt langt unna, for noe småting vil det bli.

Jeg har ingen bekymringer med å kjøpe en ny med høy km så lenge bilen fremstår som velholdt og ting virker som det skal. Motor og drivverk virker veldig solid og har ikke gitt meg noen bekymringer så lenge jeg hadde bilen. Dog er det andre komponenter som merker alder og km litt. Det piper litt i vifter, el-motor i låsekasser som gir opp osv. Men slike bekymringer kommer vel med høy km uansett om bilen er fra Land Rover eller Toyota.

Alt i alt har jeg vel lagt ca 6-7000 i deler osv til denne bilen i løpet av 26 000 km. Og det inkluderer nytt batteri, flere oljeskift og et komplett skinninteriør! En av de beste bilene jeg har hatt med tanke på innhugg i lommeboka både når det gjelder verditap og driftskosnader og uten tvil den bilen som har gitt meg mest smil pr. krone :)

Jeg velger å peke nese til de som sa at P38 er bare sorgen. Er man litt kritisk når man handler og behandler den pent er dette et meget hyggelig bekjentskap :)

Profile  

PostPosted: Wed 13 Feb 2013 12:54 

Det er dieselvarmer i P38 også, den virker til og med :shock:

Profile  

PostPosted: Thu 30 Jan 2014 20:41 

http://cars.uk.msn.com/features/used-ca ... rs?page=39

Profile  

PostPosted: Fri 31 Jan 2014 13:41 

Siden denne dukket opp igjen er det kanskje på sin plass med en oppdatering!

P38-en ble overtatt av en nabo da jeg solgte den og han er fortsatt strålende fornøyd med bilen som nå begynner å få en ganske respektabel km.stand.

For min del blir Volvoen nå byttet ut. Vi har hatt 35 000 fine km sammen det siste året, men det var ikke den store kjærligheten. Til tross for alle advarslene er det ikke noe å si på kvaliteten XC90-en som nå har tilbakelagt 285 000 km, men den ser for puslete ut og mangel på skikkelig 4x4 gjør at det nå har dukket opp en Range Rover Sport på tunet :)

Image

Profile  

PostPosted: Wed 09 Apr 2014 13:21 

Ryktene skal ha det til at naboen vurderer å selge P38-en da han nå har tre slike.

Skal/skal ikke.... :?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 82 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]