It is currently Wed 23 Aug 2017 00:31

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: MGB liksom-GT
PostPosted: Tue 12 Jun 2012 13:15 

Coventry er en deprimerende by. Når man sitter i Coventry ønsker man hele tiden at man er et annet sted. Spesielt i vinterstiden. Men jeg hadde da selv valgt det, ett år utveksling som avslutning på bachelorgraden, det måtte vel bli bra? Et bedre menneske enn meg ville sikkert klart å gjøre noe bra ut av det, men jeg fant fort ut at jeg lengtet til helt andre steder enn Coventry. Offentlig transport er vel og bra, men jeg trives best i bil, og den friheten privat transport tilbyr.

Når jeg først var i England kunne det jo ikke skade å kikke litt? Heisann Pistonheads, eBay, classiccarsforsale og en drøss med fora. Hei Mini, MG og Triumph! Hallo der, forsikringsselskap! Åh, nei sier De det? Jaha ja.

Så bilkjøpet ble altså satt på vent noen måneder.

---

Jeg satt jeg meg på et tog for å kikke på en hvit MGB GT, to uker før skoleslutt. Jeg hadde allerede latt en tilsvarende bil unnslippe, så nå var hanskene av. Det vibrerte i lommen. Aha, svar fra Steve. "No problem, I will be in the parking lot in the black BMW X6." Såpass ja. En totalt håpløs bil, men det vitner til en over gjennomsnittet interessert og bemidlet tidligere eier.

Steve er entreprenør i hotellbransjen, med kone og barn og interessefelt innenfor fly, motorsykkel og båt. Ja, dette er altså konas MGB. En julegave hun fikk for to år siden og aldri bruker. Vi ankommer huset, idyllisk plassert in the countryside, med vaskeekte country lanes overalt. Susan er glad i klassiske biler, og veldig glad i MG'en, men country lanes'ene blir litt for smale, de lokale sjåførene litt for gærne, og bilen litt for utrygg. Derfor passet den dårlig til den tiltenkte "school-run"-bruken.

Bilen blir sjekket opp. Steve kjøpte denne av den aldende lokale mekanikeren på den aldrende lokale puben da han lot slippe at han så etter en klassisk bil som julegave til kona. Den måtte selvfølgelig pusses opp litt, men mekanikeren og broren hans var av den gamle sorten, og sålenge de hadde nok til å gå på puben, så var ikke penger så viktig. Bilen ble omlakkert fra Burnt Orange til Old English White (overalt unntatt under gulvteppene), og ombygget fra "rubber bumper" til krom. Selvfølgelig ville jeg foretrukket en originalbil, men prisen er riktig, bilen er rustfri, og uoriginaliteten åpner også for flere modifikasjoner.

Interiøret trenger en strekk og foringer foran må byttes, men bilen virker i det hele tatt veldig bra.

Jeg foreslår en sum, og Steve nikker. Så har man MG!

---

Det er dagen for bachelorpresentasjon, men også dagen for å plukke opp den lille hvide. Det er så fint med litt distraksjon! Først hente bil, så gjøre den siste finpussen på presentasjonen! Ja jøss. Bilen byttes mot en fin bunke £20 og £10-sedler og kjøres hjem. Presentasjon fremføres. Ferdig.

Slovakieren jeg bor med har ingenting å gjøre, så det er han som i all hovedsak pakker koffertene mine mens jeg sorterer papirer og drikker øl. Han lager til og med smørbrød til den lange reisen. Norvegia og Mills kaviar eller Jubelsalami og purre (eller en kombinasjon) på kneipbrød, finner jeg ut senere. Takk skal du ha, Jacob.

Noen få timers søvn, så bærer det ut i den store verden! Kl.04 starter ferden.

4 timer senere stopper man i London for å plukke opp asn. Bremsene er varme. Torsdag blir til tirsdag. Men her tror jeg at jeg skal gi frie tøyler til Aksels uovertruffne fortellerevne, så selve reisen blir en historie for en annen dag.

---

3 virkedager på engelske skilter, så betale toll og avgifter. Så seiler bilen gjennom godkjenningen. Nye bremseledninger jo! Og nye fjærer! Og nye foringer og låsepinner! Ja, da er det jo ikke mye å lure på! Han kikker heldigvis bare på siden med nye foringer og låsepinner. Det går mindre enn en uke fra innførsel til ferdig godkjenning! Hurra for Norge!

I det jeg kjører fra godkjenningen slår det meg. Jeg er 22, det er sommer, jeg er ferdigutdannet, og kjører egen sportsbil - finnes det noe bedre i verden?

Image
Siden dette bildet ble tatt har jeg både fått på vanlige og nå Lator-skilter.

Profile  

Post subject: Re: MGB liksom-GT
PostPosted: Tue 12 Jun 2012 14:16 

Gratulerer med fin bil, og takk for den gode historien!

Vi gleder oss til historien om hjemreisen :)

Profile  

PostPosted: Tue 12 Jun 2012 14:48 

gopp wrote:
Gratulerer med fin bil, og takk for den gode historien!

Vi gleder oss til historien om hjemreisen :)

+1

Profile  

PostPosted: Tue 12 Jun 2012 23:38 

Deluxe wrote:

4 timer senere stopper man i London for å plukke opp asn. Bremsene er varme. Torsdag blir til tirsdag. Men her tror jeg at jeg skal gi frie tøyler til Aksels uovertruffne fortellerevne, så selve reisen blir en historie for en annen dag.

Jo takk, får man gratulere med registreringen!
Slik sto den altså i gaten, fremfor huset, i London - klar til avgang.
Selve historien om reisen lar nok vente på seg, da det er greit å supplere med fotografier - noe som tar litt tid, litt som alt annet med asn.
Ting tar tid, MGB - "GT".

Image

Profile  

PostPosted: Wed 13 Jun 2012 09:07 

Gratulerer med en fin bil.
Ikke verdens mest spennende bil, men antagelig en av verdens mest uslitelige biler.
Kjenner følelsen, tidlig i 20-årene (OK, jeg var 23 før jeg handlet min første lekebil...), fri og frank. Veien og du.
Jo, en uovertruffen følelse.
Håper og tror du vil finne mye glede med denne bilen, og best av alt; deler er dr**billig - og det er særdeles enkel mekanikk. En drøm for hjemmemekanikeren!

Jeg er inne på min tredje GT - dette er en bil du alltid vil komme tilbake til, selv om du innimellom flørter med andre fabrikanter.

Ha en trivelig GT-sommer!

Rule Britannia - plastic fantastic

Profile  

PostPosted: Wed 13 Jun 2012 10:06 

Gratulerer med trivelig bil!!

- 67 Fiat 850 Coupe
- 67 Fiat 850 Spider
- 76 Lancia Beta Montecarlo Spider
- 79 Yamaha RD400 Daytona X 2
- 83 Fiat Panda 45
- 08 Citroen C5 Tourer

Profile  

PostPosted: Thu 14 Jun 2012 00:58 

Jeg sier takk!

Jeg er veldig fornøyd med bilen så langt! Den er jo ikke spesielt rask, men du verden så sjarmerende! Lyden er passe bøllete, utsikten over det lange panseret med de opphøyde skjermene er herlig, og girkassen er en fryd. Den er som skapt for norske riksveier, gasspådrag ut av hver sving, 3. og 4. gir (overdrive finnes selvsagt på begge) og vinduene åpne.

Planer nevnte jeg vel ikke i første innlegg, men siden dette er et prosjektrom kan jeg jo nevne noen saker og ting jeg planlegger:

Jeg har bestilt noen flotte Lucas-tåkelys som jeg tror vil sitte som et skudd under fangeren.

Ventilene bør justeres, jeg tenker også bytte slanger, reimer og div i motorrom slik at jeg vet det er i bra stand.

Interiøret bør pusses opp litt. Dashbordet bør få litt ny lakk. Treratt og girkule skal kjøpes (samt kjørehansker).

Jeg vil gjerne bli kvitt kanalskjørtene i krom. Men da får jeg 7 hull langs hele kanalen, da disse er skrudd på. Er det noen som vet råd for å fylle disse uten å måtte sparkle/lakke slik at det blir minst mulig synlig? Eller er det best bare å bite i det sure eplet og beholde de?

Felgene skal pusses opp eller byttes. 3-delte Gotti-felger kanskje?
Image
Nei. Foruten det at de er for store og moderne er disse også 5x108, så det blir nok ikke noe av. Men et sett 15" Minilites tror jeg ville passet bra!

Tar veldig gjerne imot tips og triks hvis noen har noe å komme med!

Profile  

PostPosted: Thu 14 Jun 2012 01:40 

Dimensjon det er på de Gotti felgene ?

Profile  

PostPosted: Thu 14 Jun 2012 14:58 

De er 16x9.

Profile  

PostPosted: Thu 14 Jun 2012 19:07 

Image

? ;)

Profile  

PostPosted: Thu 14 Jun 2012 20:58 

Åååh, den der var lekker! Din bil?

Gjerne legg ut flere bilder!

Profile  

PostPosted: Thu 14 Jun 2012 23:46 

Ikke min, kun et bilde jeg fant i en bildetråd en eller annen gang. Har dessverre ikke noen fler. Men det er kanskje noen andre her inne som sitter på noen? MGMarius (hvor er han blitt av egentlig?) kjenner vel muligens eieren?

Gratulerer forresten, flott bil!

Profile  

PostPosted: Fri 15 Jun 2012 11:31 

Gratulerer,flott bil. Felgvalg er ikke altid like enkelt,men er jo mye som kler en slik.

Profile  

PostPosted: Fri 15 Jun 2012 22:50 

Takk!

I dag prøvde jeg Lucas 20-20 kjøre/tåkelys på bilen! Synes desverre de ble litt for store, så jeg selger disse og satser på Lucas FX80 istedet!

Image

Image

Image

Salgstråd er her hvis noen er interesserte: viewtopic.php?f=7&t=4717

Profile  

PostPosted: Sun 05 Aug 2012 15:01 

Så fant jeg også grunnen til at alle modeller etter 1975 har de stygge GT-merkene på C-stolpene. De gode folkene på MG-fabrikken så nemlig sitt snitt til ikke å tinne skjøten mellom taket og c-stolpene, og skjulte dette med GT-merkene. For noen forbanna **************. Så de blir visst sittende på bilen.

---

Bilen har stått i garasjen i tre uker fordi eksosventilen på sylinder nr. 3 ikke gjør jobben sin skikkelig. Ny blyfri topp ble handlet tidligere i uken, og jeg håper å motta denne snarest.

Forøvrig har jeg nå mottatt et ubrukt sett med Lucas DX80, hvis størrelse passer bedre til bilen.

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]