It is currently Sun 20 Aug 2017 22:53

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 398 posts ]  Go to page Previous  1 ... 23, 24, 25, 26, 27  Next
Author Message
PostPosted: Thu 02 May 2013 18:36 

Ungdoms-Montreal
Image

Profile  

PostPosted: Thu 02 May 2013 19:00 

Se hva jeg fant....
Image

Image

Image

Profile  

PostPosted: Sat 11 May 2013 17:43 

"Stehender km" har jeg alltid sett for meg er rett opp!
Apropos det: 9 av 10 munker er sugen på en Montreal. Her er nummer 10 i ferd med å bli overbevist:

Image
(Fra Montreal-treffet i Lucignano i Toscana)

Profile  

PostPosted: Sat 11 May 2013 18:25 

tw wrote:
"Stehender km" har jeg alltid sett for meg er rett opp!
Apropos det: 9 av 10 munker er sugen på en Montreal. Her er nummer 10 i ferd med å bli overbevist:

Image
(Fra Montreal-treffet i Lucignano i Toscana)

Han er kanskje bare på utkikk etter en håndtverker? :wink:

Profile  

PostPosted: Sun 19 May 2013 13:53 

Dagens Montreal

Image

Profile  

PostPosted: Fri 31 May 2013 22:28 

Dagens Montreal
Image

Profile  

PostPosted: Wed 05 Jun 2013 16:47 

Dagens Montreal
Image

Profile  

PostPosted: Fri 14 Jun 2013 01:04 

Den som husker at jeg nevnte at det gikk rykter om en dumpet Montreal på Vestlandet har noe i vente.....

En av de førte registrerte Montrealene på norsk jord ble i sin tid presentert i bladet Bil - Denne herren har jeg vært i kontakt med, og han kunne fortelle at hans Montreal ble stjålet utenfor et hotell i San Remo på 80-tallet. Forsikringsselskapet godtok ikke forklaringen og herren som den gang var ung(23 år) hadde ikke muskler til å stå i mot forsikringsselskapets avgjørelse, og ble stående uten erstatning for den tapte bilen. Om det var en svindel, får vi aldri vite, men ryktene peker mot "den dumpede bilen på Vestlandet" - Ikke vet jeg, men han holder fortsatt fast på at det var slik den forsvant - Altså i San Remo.

Hva som egentlig skjedde er ikke poenget! Vi hadde vårt sedvanlige oppmøte på Esso Klett for årets GDW, og når jeg ankom stod der en kar og ventet - Han hadde hørt fra de andre deltakerne at en Montreal skulle ankomme. Det skulle vise seg å være samme mann som jeg hadde snakket med på telefonen om akkurat den forsvunnede Montrealen - Det beviser bare at verden ikke er veldig stor. Svært morsomt å møte mannen med en av, om ikke den første registrerte Montrealen i Norge, og jeg tror han fikk et realt flashback fra 80-tallet ved å se en Montreal igjen. Små, små, ting, men svært spennende og gledelig for oss begge - Det er tross alt en del av norsk Montrealhistorie vi snakker om.

Profile  

PostPosted: Sat 15 Jun 2013 11:26 

Fin historie Grapz, og beviset på at en bildrøm aldri dør!

Den nevnte San Remo-Montrealen kom til Norge i august 1981, og han som da tok den inn til landet (noe som er litt av en historie i seg selv), snakket jeg med på Vårmønstringen i 2010. Dette året var det faktisk fire Montrealer til stede, bl.a. din, og denne karen gikk fortsatt rundt og ønsket seg Montreal - 30 år etter.

Hans lille bit av historien om denne bilen er nedtegnet, og den stemmer med resten ... i alle fall sånn nogenlunde. Han visste forøvrig ikke helt hvor det var blitt av den etter at den ble auksjonert bort i Sverige. Ja, i Sverige. Jeg sa jo det var litt av en historie.

Skulle Montreal no. AR*1428643 dukke opp noe sted er det bare å ringe ;)

Profile  

PostPosted: Thu 20 Jun 2013 23:40 

Her ser vi den mørkeblå og brune metallicfargen vi så hos Alfa Blue Team......Undres om de er originale? TW?

Image

Profile  

PostPosted: Fri 21 Jun 2013 00:15 

Ikke søren om så mange Montrealer har fungerende håndbrekk.

Profile  

PostPosted: Fri 21 Jun 2013 00:27 

Den mellomlysegråbrune metallicen (midten bak) heter Luci del bosco metallizzato (det er uoversettelig, men Luci del bosco betyr "[som] lyset i skogen" eller "skogens lys"). Det er et fargenavn Alfa har brukt mange ganger senere, senest på 159. Man fikk den kun på spesialbestilling fra Alfa Romeo, og det var ikke en Bertone standardfarge. Hvordan logistikken rundt dette var vet jeg ikke, men jeg antar de enkelt og greit mikset etter oppskrift og malte Montrealer etter behov ;)

Det som kan være litt forvirrende med denne fargen, er at det på typisk italiensk manér er fem forskjellige fargenyanser som heter det samme, kun skilt av fargekoden. Om bilen på bildet er AR524 Luci del Bosco metallizato eller AR825 Luci del bosco metallizzato aner jeg ikke, og den kan like godt være opplakkert i AR543, AR710 eller AR556. Alle disse tre kalles Luci del bosco, og alle er senere metallic-farger som ligner. Skal man vite dette eksakt må man sjekke fargeplaketten i bagasjerommet og fritte ut eieren om han eventuelt vet noe historikk. Med litt flaks er det en god historie også her ;)

Den blå bilen har jeg fundert en del på etter at du nevnte den for meg (og senere postet et bilde), men Alfas blåfarger fra 1970-73 er akkurat like forvirrende som den mellomlysebrungråe. Den normale blåfargen (eller i hvert fall vanligste, selv om blått sjeldent ble valgt) på Montrealer var AR328 Blu Media, men det sies at det etter den lille modellrevisjonen i 1973 slapp Montrealer ut som var lakkert i AR347 Blu Media. Denne siste ser noe mørkere ut i fremtoningen, men jeg har ikke annet enn bilder på internett å sammenligne med. Jeg tipper den blå på bildet (venstre bak) er AR347 Blu Media.

Kan jo nevne at AR328 også var brukt på Junior Zagato, men da het fargen Blu Zagato i fargekartet. Noe senere var AR328 også benevnt Blu Mare metallizzato (ja, for plutselig var den blitt metallic!) og Azzurro Olympo metallizzato.

Værsgo' å bi toillat! :D

Profile  

PostPosted: Fri 21 Jun 2013 00:38 

Den mørkeblå til Blue Team mener jeg må ha vært bestilt med spesiallakk da den var ny, i og med at den vel ikke har vært omlakkert? Jeg sjekket med husets interiørarkitekt, og hun kunne meddele at fargen er marineblå. Etter litt bildegoogling etter "Blu Mare metallizzato" (ref forrige post) dukket det opp både Fiater og annet med en veldig lik farge.

Blue Team har nok mye interessant å fortelle, bl.a. hvordan Montrealen fikk den blåfargen den har ;)

Profile  

PostPosted: Fri 21 Jun 2013 08:35 

Jeg tror kanskje begge bilene i andre rekke til høyre er de to Blue Team bilene.....

Profile  

PostPosted: Fri 21 Jun 2013 20:22 

Ok, og for sikkerhets skyld diskuterte jeg fargen på alle tre i bakerste rekke.

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 398 posts ]  Go to page Previous  1 ... 23, 24, 25, 26, 27  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]