It is currently Sat 16 Dec 2017 09:08

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 398 posts ]  Go to page Previous  1 ... 23, 24, 25, 26, 27
Author Message
PostPosted: Fri 21 Jun 2013 22:27 

I følge en klokebok jeg har her så kom Montreal i følgende farger (dessverre ingen fargekoder men men):
Verde medio, rubino scuro, bleu, grigio Bertone, grigio argento metallizzato, verde metallizzato, rosso Cina, nero, arancio, oro metallizzato, arancio metallizzato, luci del bosco metallizzato, argento metallizzato, bleu medio, verde, rosso, bianco.

Er det luci del bosco på den bakerste også?

Profile  

PostPosted: Fri 21 Jun 2013 23:55 

Hva slags kokebok er dette? Skal ikke påstå noe siden vi tross alt snakker om et komplekst, italiensk byggeprosjekt delt på tre fabrikker, men tre av fargene har jeg aldri hørt i Montrealsammenheng: Rubina Scuro, Rosso Cina og Bianco.

Jeg vet at AR521 Rosso figurerer som Rosso Cina i enkelte lister, men de to andre er mer mystiske. Montrealfargen Grigio Escoli er så og si hvit, men den er en del gråere enn Giulia-fargen Bianco. Om jeg googler etter "rubina scuro" får jeg akkurat tre treff (og nå blir det vel fire), og alle har med personnavn å gjøre. Kan du avsløre navnet på kokeboka? Kan godt være noe nyttig og hittil ukjent der ;)

Fargekartet som lå og slang hos Alfaforhandlerne på 70-tallet er gjengitt i Bruce Taylors bok på side 274. Gjengir en liten versjon her:

Image

Man fikk flere farger på bestiling enn disse, men det ser ut til at siste kapittel ikke er skrevet om den saken ...

Profile  

PostPosted: Sat 22 Jun 2013 00:21 

tw wrote:
Hva slags kokebok er dette? Skal ikke påstå noe siden vi tross alt snakker om et komplekst, italiensk byggeprosjekt delt på tre fabrikker, men tre av fargene har jeg aldri hørt i Montrealsammenheng: Rubina Scuro, Rosso Cina og Bianco.

Det er en grei liten sak i to bind som heter "Le vetture di produzione" av d'Amico og Tabucchi. De har tatt for seg rubbel og bit av produksjonsmodellene fra 1910 - 2006 så det er ikke mer enn sju-åtte sider på Montreal. Til tross for lite plass så har de satt av to sider der de lister opp serienumrene på alle produserte Montreal :)

Om det stemmer? Aner ikke - men "alt av produksjonsmodeller fra Alfa Romeo" er et ganske stort emne så jeg antar Taylor har brukt noen timer mer enn de to herremennene :)

Profile  

PostPosted: Sat 22 Jun 2013 12:49 

105 sider PDF om Montreal farger: http://www.alfamontreal.info/Montreal/A ... Colori.pdf

Profile  

PostPosted: Sat 22 Jun 2013 20:46 

Det dokumentet der er satt sammen av forskjellige medlemmer på alfabb.com, og selv om Montreal er nevnt i de innscannede indexene er det så og si ingen swatches med Montrealfarger senere i dokumentet. Årsaken er selvfølgelig at Montreal aldri ble solgt i USA og er dermed uinteressant for den jevne amerikaner sugen på å omlakkere Spideren sin.

Dog er det et nyttig dokument for å skaffe seg en viss oversikt over hvilke farger Alfa kunne levere på bilene sine i USA rundt 1972.

Profile  

PostPosted: Sat 22 Jun 2013 21:21 

Kilden til PDF`n fant jeg her : http://alfamontreal.info/

Image

Profile  

PostPosted: Sun 23 Jun 2013 00:31 

PDF-en er en sammenstilling av informasjonen i en lang tråd på alfabb.com. Materialet ble lagt ut av Ruedi Aschwanden for 8-9 år siden, etter at han kjøpte denne offisielle Alfa-fargeboka på eBay. Tror det er en slags manual/referanseverk for karrosseriverksteder eller distributører.

Også masse interessant info i diskusjonstråden.

Profile  

PostPosted: Tue 16 Jun 2015 19:27 

M&M

Attachments:
DueM.jpg
DueM.jpg [ 93.75 KiB | Viewed 610 times ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 398 posts ]  Go to page Previous  1 ... 23, 24, 25, 26, 27

All times are UTC + 1 hour [ DST ]