It is currently Wed 18 Oct 2017 22:24



All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: Sun 21 Apr 2013 20:12 
Offline
User avatar

Joined: Sun 06 May 2007 18:55
Posts: 643
Location: Engelsviken
Etter et jobb-bytte som medførte en dobling av årlig kjørelengde klarte jeg å lure meg selv til å handle en ny og mer komfortabel bil enn Multiplaen. Etter å ha sett en Executive i Berlin i 2010 har jeg drømt om å eie en, og i høst fant jeg den tilsynelatende perfekte bilen; første gang registrert i januar 2010, men 0 km på telleren. Ettersom doningen har en 1,9 JTD 16v med to turboer er den ikke blunkesky med sine 190hk og 400nm, men det gjør at den koster noen kroner i avgifter. Med fradrag for et par år ble prisen mer levelig, og etter å ha fått bistand fra AutoItal til transport og papirarbeid var bilen registrert i mitt navn. Drømmebil i garasjen! :D

Litt tørre fakta om standardutrustning i en Executive: Den har et annet baksete enn de andre "vanlige" modellene, mer tilpasset to passasjerer i stedet for ett flatt sete til tre personer. Skinnsetene er trukket med beige Poltrona Frau-skinn med brune sømmer og "pølser". Dørtrekket, dashbordet og midtkonsollen rundt girspaken er kledd i sort skinn fra samme sted. Den ble kun levert i fem forskjellige utvendige farger (så vidt jeg vet), alle var bicolore med blank svart tak, andre utgaver med bicolore har matt svart tak. Fargepaletten inneholdt to gråfarger; Tempesta og Temporale, sølv, kremhvit, og bronse. Mitt førstevalg var uten tvil bronse, det har ikke endret seg etter at min Bronzo Savana havnet på gårdsplassen. Alle Executiver er utstyrt med Magneti Marellis Synaptic Damping Control, eller RSS som Lancia har valgt å kalle det. I praksis betyr det at støtdemperne blir kontrollert via en liten flokk sensorer, som igjen tilpasser hardheten i demperne. I komfortmoduset kalt Sky-Hook er bilen utrolig komfortabel og takler norske vår-veier utmerket. I Sport-modus blir den noe hardere, samtidig som styringen blir tyngre og pedalresponsen øker. Dette, i tillegg til noen små detaljer utgjør forskjellen på en Executive og en av de andre utstyrspakkene.

Jeg har prøvd å ta noen bilder av bilen ved flere anledninger, men det er veldig vanskelig å få pene bilder. Fargen forandrer seg veldig etter lyset, noe som er et vakkert skue, men gjør det vanskelig for en amatørfotograf.

Image

Image

Image

_________________
Trau keinem ohne Uno!


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 21 Apr 2013 20:17 
Offline
User avatar

Joined: Sun 06 May 2007 18:55
Posts: 643
Location: Engelsviken
Jeg har kun funnet tyske og italienske forum som omtaler Delta tipo 844. Er det noen flere Deltaeiere som lusker her, og kjenner til andre mer lettleste steder å tilegne seg Deltakunnskaper? En verkstedhåndbok står høyt oppe på ønskelista. Jeg har montert hengerfeste på bilen, men foreløpig kun selve hengerfestet. Det gikk enkelt, men det er litt skummelt å bende og dra i plasten når man ikke vet hvor klips og skruer sitter.. Jeg har ikke turt å ta elektronikken enda, da dette må legges helt fram til batteriet. På vei dit skal jeg kappe noen ledninger under dashbordet, og bore et par hull i stålet. For å komme til alt dette må naturligvis mange plastdeksler tas av, det hadde vært veldig fint med en verkstedhåndbok som viste hvordan de er festet. Jeg har fått tak i eLearn til Nuova Bravo, her er det en del jeg kan bruke.

_________________
Trau keinem ohne Uno!


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 22 Apr 2013 08:56 
Offline

Joined: Wed 13 Sep 2006 11:21
Posts: 1852
Location: Lier
Lucky wrote:
Jeg har prøvd å ta noen bilder av bilen ved flere anledninger, men det er veldig vanskelig å få pene bilder. Fargen forandrer seg veldig etter lyset, noe som er et vakkert skue, men gjør det vanskelig for en amatørfotograf.


Veldig flott bil, grattis. Hva med et interiørbilde som viser baksetet? Jeg er nysgjerrig på "loungen" bak.

_________________
Tesla S85 / XC60 D5 / R53 Cooper S / Corvette C2 Convertible RestoMod / R100 CR


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 22 Apr 2013 09:33 
Offline
User avatar

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:42
Posts: 6424
Location: La fumare
Gratulerer med herlig bil! Den motoren hørtes konge ut!

_________________
En ekte bilentusiast har til enhver tid minst en Fiat!

- 67 Fiat 850 Coupe
- 67 Fiat 850 Spider
- 76 Lancia Beta Montecarlo Spider
- 79 Yamaha RD400 Daytona X 2
- 83 Fiat Panda 45
- 08 Citroen C5 Tourer


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 22 Apr 2013 12:15 
Offline
User avatar

Joined: Sun 22 Aug 2010 21:40
Posts: 1536
Location: Paesi Bassi
Sommerferie i Nederland da, eller? :wink:

Image

_________________
Im 'etiam sobrius cibum? Ad fundum!


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 22 Apr 2013 16:35 
Offline
User avatar

Joined: Sun 06 May 2007 18:55
Posts: 643
Location: Engelsviken
Takk for gratulasjoner! Om det blir Squadra eller ikke har jeg ikke bestemt meg for enda. Foreløpig går den faktisk godt nok som det er. 4.gir er brutalt fra 50-150, er ikke helt sikker på om jeg tør å hente 55nm til.. Å miste lappen er ikke et alternativ, og selv om det er mye negativt å si om diesel, er den faktisk ganske morsom å kjøre. Opphøring av 60-soner pleier som regel å ende med et glis.. Men Squadra bør vel ha nok peiling til at drivverket tåler den ekstra effekten de kan lokke fram?

Hans V wrote:
Hva med et interiørbilde som viser baksetet? Jeg er nysgjerrig på "loungen" bak.


Det har jeg ikke klart å få til et skikkelig bilde av med linsa jeg har, så da får jeg ty til Lancias egne bilder. Det første viser det flate baksetet, bilde nr to er en Executive. Skal man først sitte bak i en bil er det ingen fæl plass å være.. Ryggen kan naturligvis justeres, men sitteputa kan ikke dras fram og tilbake som på de flate setene. Her står de fast i bakerste stilling.

Image

Image

_________________
Trau keinem ohne Uno!


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 22 Apr 2013 19:49 
Offline
User avatar

Joined: Sun 22 Aug 2010 21:40
Posts: 1536
Location: Paesi Bassi
Squadra henter ikke ut mer enn det som er mulig, evt. begrenses av drivverk, clutch og girkasse. Alle fabrikkens sikkerhetsbegrensninger ligger fortsatt inne, slik som f.eks. turbotrykk, vanntemp., lufttemp. og eksostemp.

Skal du optimalisere en gang i fremtiden, tør jeg påstå at Squadra er de som vet mest om JTD-teknologien. Største ulempen er nok avstanden, men slik jeg ser det er det bare to alternativer: enten gjøre det hos dem, eller ikke gjøre det i det hele tatt.

_________________
Im 'etiam sobrius cibum? Ad fundum!


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 22 Apr 2013 22:47 
Offline
User avatar

Joined: Tue 20 Jun 2006 16:30
Posts: 4790
Location: Byens beste strøk
Åh for en vogn og for et dristig valg...

_________________
Det er bedre å komme i andre enn å gå i seg selv


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 22 Apr 2013 23:03 
Offline

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:06
Posts: 6001
Location: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyydelig vogn! Cred for et meget smakfullt valg av skyss.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 22 Apr 2013 23:05 
Offline

Joined: Tue 22 Aug 2006 17:02
Posts: 861
Nydelig vogn , og enig med begge talerne over her :)


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 23 Apr 2013 10:25 
Offline
User avatar

Joined: Fri 26 Jan 2007 00:58
Posts: 2634
Location: Hedalen
Fin bil, men å kjøpe Lancia er vel ikke noe dristig valg :?

_________________
En ekte bilentusiast hater stasjonsvogner, skiboks og hengerfeste og firedørs biler på GT treff.

Lancia Beta, Thema, Kappa, Gamma. Maserati Merak. Alfa Romeo 159, 164, 166.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 23 Apr 2013 20:47 
Offline

Joined: Thu 31 Aug 2006 15:04
Posts: 1414
Location: Kristiansand
Deilig Vegard! Ikke noe snåljåp-versjon heller :D

_________________
A woman walks into a bar and asks the bartender for a double entendre. So he gives her one.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 23 Apr 2013 21:39 
Offline
User avatar

Joined: Sun 06 May 2007 18:55
Posts: 643
Location: Engelsviken
Når man først handler ny Lancia går det vel ikke an å være gnien? :) Modern kjøpte faktisk en Delta som kom med samme biltransporter som min, en 150hk TB i Grigio Tempesta. Den har også Poltrona Frau, men mangler smådetaljene som utgjør en Executive, og det elektroniske understellet. Det er absolutt en staselig vogn, men jeg er glad jeg fikk tak i en Executive med det "lille ekstra", syns en Lancia fortjener det.

Ingen som kjenner til noe engelsktalende forum om Delta, eller tips om hvor jeg kan få tak i en verkstedhåndbok?

_________________
Trau keinem ohne Uno!


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 23 Apr 2013 22:21 
Offline
User avatar

Joined: Mon 26 Jun 2006 18:42
Posts: 6424
Location: La fumare
Vitamin Beta wrote:
Fin bil, men å kjøpe Lancia er vel ikke noe dristig valg :?


Det er jo ikke noe for Hvermansen...... :wink:

_________________
En ekte bilentusiast har til enhver tid minst en Fiat!

- 67 Fiat 850 Coupe
- 67 Fiat 850 Spider
- 76 Lancia Beta Montecarlo Spider
- 79 Yamaha RD400 Daytona X 2
- 83 Fiat Panda 45
- 08 Citroen C5 Tourer


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 24 Apr 2013 11:05 
Offline
User avatar

Joined: Mon 23 Jun 2008 18:51
Posts: 3724
Location: Vesterålen
Fin farge og nydelig interiør,ikke feil med 400nm fra tomgang,grattis :)

_________________
1989 w201 2.5 16. 1983 KP60. Not putting miles on your car is like not having sex with your girl friend so she'll be more desirable to her next boy friend.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group