It is currently Wed 18 Oct 2017 22:24

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Mine alfaer
PostPosted: Fri 31 May 2013 18:00 

Heisann alla i hopa! Har lurket en del inn på forumet her og har etter lang tid venting nå blitt godtatt av bak_en_stubbe :wink:

Garasjen min består en Alfa 156 selespeed og en nyinnkjøpt Alfa 75 Evoluzione. God fornøyd med begge biler som utfyller hverandre på en god måte. Selespeeden har eksosanlegg med manifold og bakpotte fra supersprint og gir et fint snerr i den konfigurasjonen. Bilen er og sporty, men samtidig komfortabel å kjøre. Alfa 156 er av en eller annen grunn noe uglesett av entusiaster har jeg inntrykk av :D , men jeg har eid min i 6,5 år og er enda ikke i nærheten av å bli lei. For det første er designet etter min mening en verdig arvtaker etter Giulia, og man må ta i beregningen at denne bilen kom på 90 tallet. 10 året med minst lyspunkter innen bildesign. Likevel kan denne bilen den dag i dag skinne på enhver parkeringsplass, og den er like pen på innsiden. Det er ikke uten grunn dette ble tidens mest solgte alfa. Det beste med bilen er at den gir lavhastighet moro. Bilen går bra men ikke så bra at man mister lappen samme sekund gasspedalen går i bakken. Koblet sammen med en fantastisk styrefølelse og et meget fint hjuloppheng(når man får tilstrekkelig med PU foringer) er dette en bil man kan kose seg ed i vanlig trafikk. Bilen min er kjørt 160K så mye er byttet og i tiden fremover må jeg gå over drivaksler, katalysator(som desintegrete) og muligens ny radiator. Etter 6,5 år har jeg INGEN planer om å selge denne. Når den ikke går lenger blir det nok et prosjekt av den.

Image

Bil nummer 2 ble kjøpt nå i våres og er en Alfa 75 Evoluzione. Den ble EU godkjent i dag :mrgreen: Mye er gjort med bilen og en del gjenstår. Motor ble overhalt i 2010, alt av understellsforinger og ledd er byttet ut. Giroverføring er overhalt og shortshift er installert. Motor yter nå 162 hk på hjulene og går god nok for mitt bruk. Jeg har byttet bakre bremser med kalipere. Renovert speedometersensor i girkassen. Fått fungerende horn og vinduspylertank. Fått komplettert TS special edition interiøret. Satt de orginale oransje baklysene inn igjen. Byttet 3 vindusheiser. Og en del annet småplukk. Det som gjenstår er sveising av hjulbuer og litt oppretting av dårlig arbeid ifm bytte av mellomaksellager, samt bytte av thrustlager. Thrustlager og mellomaksellager er mer som småplukk å regne. I tillegg vil jeg ha av den knekte vindaviseren

Evoen ble min ved en tilfeldighet da 2 kollegaer kjøpte bilen etter jeg hadde sett på den. De syntes jeg hadde sett på bil uten å kjøpe lenge nok, og som de pranksterene de er så stod den der på jobben :shock: Var i utgangspunktet ute etter først og fremst en integrale. Heldigvis har det ikke dukket opp noen etter jeg kjøpte evoen og jeg vet egentlig ikke om livet hadde vært så mye bedre med integrale fremfor evo. Snarere tvert i mot :D

Denne bilen er en kompromissløs kjøremaskin, men dekk og meget gode seter gjør at den er behagelig å kjøre på lengre turer med også. Bilen har turbolag, men har et register på ca 1000 rpm med en del krefter. Etter dette er det et spark i (kroppsdel nedenfor beltestedet) akselerasjon. Liker 80 talls racestuket, selv om uinviddenok vil kalle det rånete. Fjæring er alt annet en vanlig transaksel som ofte er litt for myk. Her er det hardt stramt og kontant. Styringen er ikke like skarp som på en 156, men bilen gir inntrykk av at her er det bare å gi gass. Resten tar den seg av.

Image

Profile  

Post subject: Re: Mine alfaer
PostPosted: Fri 31 May 2013 20:51 

Velkommen, flotte biler! 75'en er veldig barsk, men tør jeg foreslå spacere eller litt større hjul, for å fylle ut hjulhusene litt mer?

Profile  

PostPosted: Sat 01 Jun 2013 00:10 

Egentlig ser det en god del bedre ut med orginalfelgene i virkeligheten, men på bilder ser de ofte ut som om de befinner seg omtrent på samme plass som bremseskivene bak :wink: Kommer vel muligens til å spandere på meg noen 16 tommere etterhvert. Men gidder ikke la gode dekk råtne når både felger og dekk gir bilen gode kjøreegenskaper. Om jeg skal bruke et sett til banekjøring og et på vei så blir det iallfall litt fornuft over det. Tyngre felger gir mer uavfjæret vekt, noe som tar bort litt av det alfa prøvde å få til med denne bilen. Orginalt innpress på 75 er vel 30, men lurer faktisk på om jeg har større innpress på disse. I så fall kan jeg faktisk putte på spacere med god samvittighet. Er det noen som vet innpress på disse GTV felgene?

Profile  

PostPosted: Sat 01 Jun 2013 01:20 

Innpresset står garantert på innsiden av felgen. Disse felgene - og da snakker jeg kun om utseendet - har vært originalfelger på mange modeller (105 GTV, 116 GTV, Alfetta, GTV6, Spider), så det er ikke usannsynlig at de er levert med forskjellig innpress alt ettersom.

Evoen er i alle fall tidsriktig så det holder, og som homologeringsmodell skal den være litt oppkjeftig og spesiell. Nå ble WTCC-sesongen (1987) ikke helt som forventet for Alfa Corse, for å si det forsiktig, men de sjeldne Evoene har vi i alle fall ;)

Profile  

PostPosted: Sat 01 Jun 2013 02:23 

tw wrote:
Innpresset står garantert på innsiden av felgen. Disse felgene - og da snakker jeg kun om utseendet - har vært originalfelger på mange modeller (105 GTV, 116 GTV, Alfetta, GTV6, Spider), så det er ikke usannsynlig at de er levert med forskjellig innpress alt ettersom.

Evoen er i alle fall tidsriktig så det holder, og som homologeringsmodell skal den være litt oppkjeftig og spesiell. Nå ble WTCC-sesongen (1987) ikke helt som forventet for Alfa Corse, for å si det forsiktig, men de sjeldne Evoene har vi i alle fall ;)

Tror nok den noe miserable sesongen der har gjort mye for å holde prisen på disse nede. M3en som vant alt er jo vannvittig dyre normalt sett og her kommer nok pedigree'en inn i bilde. Men en M3 er jo rene allemannseie i forhold. Uansett er det artig å ha en bil i denne klassen og om en miserabel sesong i 1987 kan senke terskelen for å eie en slik bil er jo det bare hyggelig. Prisene på de som er til salgs ligger dog på mellom 11K og 25K euro for tiden. Hvis man går inn på finn.no og ser hva en sierra cosworth koster og da tenker jeg ikke vingebil, så... I rest my case.

Profile  

PostPosted: Sat 01 Jun 2013 13:08 

Hva en Evo er verdt på markedet kontra en eller annen M3 tror jeg ikke det er fornuftig å bruke tid på. Det er svært få mennesker i Norge som har noe forhold til Alfa Romeo, og definitivt ikke en homologation special produsert i 500 ex som er basert på en modell folk flest aldri har sett.

Bruktbilpriser er bare en miks av tilbud, etterspørsel, tilløp til massehysteri og offentlig hypnose. En Evo er en Evo, uansett hva "bilinteressert ungdom" er villig til å bla opp for å få en. Om 30-40 år er den uansett verdt mye mer enn en M3 med 18 tidligere eiere og 297 "forbedringer" på CV-en.

Drive tastefully.

Profile  

PostPosted: Sat 01 Jun 2013 18:50 

Den evoen er GROV :D

Har du flere bilder ? Interiør ?

Profile  

PostPosted: Sat 01 Jun 2013 19:54 

951Sandvik wrote:
Den evoen er GROV :D

Har du flere bilder ? Interiør ?

Image

Interiøret er fra 2.0 TS special edition. Setene er veldig gode. Bildet er fra samme dagen jeg over tok den og den har siden fått disse dørtrekkene.

Image

tw wrote:
Hva en Evo er verdt på markedet kontra en eller annen M3 tror jeg ikke det er fornuftig å bruke tid på. Det er svært få mennesker i Norge som har noe forhold til Alfa Romeo, og definitivt ikke en homologation special produsert i 500 ex som er basert på en modell folk flest aldri har sett.

Bruktbilpriser er bare en miks av tilbud, etterspørsel, tilløp til massehysteri og offentlig hypnose. En Evo er en Evo, uansett hva "bilinteressert ungdom" er villig til å bla opp for å få en. Om 30-40 år er den uansett verdt mye mer enn en M3 med 18 tidligere eiere og 297 "forbedringer" på CV-en.

Drive tastefully.

Det er vel det som er med denne bilen, få om noen vet hva det er utenfor miljøet. Det og har sin sjarm :wink: Bruker ikke tid på å sammenligne priser som sådann, men registerer at M3 prisene har skutt i været de siste årene. Både Evo og M3 er laget for å løse samme problemet, men med forskjellige løsninger. Denne bilen har og sine forbedringer, men slik er det med denne typen biler. Noen blir modifiserte andre ikke. Min har annet interiør og annen turbo/intercooler/eksos, samt noen understellsoppgraderinger. Enten har man en bil som er kjørt 30000 og er i nybilstand ellers så skal den brukes. Jeg vil presisere at selv om ting skal brukes kan de fortsatt brukes pent og eventuelle oppgraderinger skal ikke være med på å heve inntrykket av bilen og ikke være raggeløsninger. Dessverre har denne bilen tidligere blitt litt hardt kjørt, første eier omtalte dette som tidenes vinterbil :shock: men har av de 2 siste eierene begynt å bli satt i stand igjen og dette ønsker jeg å gjøre ferdig. Så kan jeg jo se om jeg vil beholde eller bytte ut etterpå, men jeg er av den typen som blir glad i biler så da går det nok mot beholde :D

Profile  

PostPosted: Wed 12 Feb 2014 18:03 

Her er det skjedd litt i løpet av vinteren. Har samme jobben igjen på andre siden, men der er den mye mindre omfattende...

Image

Image

Image

Image

Image

Profile  

PostPosted: Wed 12 Feb 2014 19:48 

75 EVO er konge! :)

Jeg liker spesielt godt at den har de orginale røde GTV6 felgene. Må for all del ikke bytte de ut!

Profile  

PostPosted: Wed 12 Feb 2014 22:19 

De blir nok ikke byttet ut denne sesongen iallfall og uansett blir de nok liggende og brukt ved f.eks banekjøring.

Profile  

PostPosted: Thu 13 Feb 2014 12:33 

Fett!
75 Evo er konge! Husker plakaten av en slik I gangen på Alfasenteret. Den lyste mot meg hver dag da jeg jobbet for Rasmus I skoleferiene.
Den vil jeg gjerne se flere bilder av!

Profile  

PostPosted: Thu 13 Feb 2014 13:27 

Alfa 75 Evo er skikkel fet. At den er sær og sjelden i forhold til M3 gjør den bare enda mer interessant. Godt at du tar vare på den, så håper jeg vi ser deg på track day til sommeren.

Profile  

PostPosted: Mon 17 Feb 2014 21:56 

Ursa Major wrote:
Fett!
75 Evo er konge! Husker plakaten av en slik I gangen på Alfasenteret. Den lyste mot meg hver dag da jeg jobbet for Rasmus I skoleferiene.
Den vil jeg gjerne se flere bilder av!

Image
Her er bilen kommet inn til vinterlagringen.

gopp wrote:
Alfa 75 Evo er skikkel fet. At den er sær og sjelden i forhold til M3 gjør den bare enda mer interessant. Godt at du tar vare på den, så håper jeg vi ser deg på track day til sommeren.

Angående ta vare på den så synes jeg denne bilen på mange måter har blitt neglisjert. En del av jobbene som er gjort er rett og slett horribelt lettvindte. Andre er derimot bedre heldigvis.

Eksempler på det jeg har valgt å kalle Osisk sleggemekanikk etter opprinnelsesstedet Os der denne bilen har holdt seg siden den kom til landet. Det som er litt sprøtt er at det ofte er småproblemer som kan løses raskt og billig.

Defekt bremselysbryter = Koble fra bryteren. Fornuftig i og med at en ny kostet hele 50 kr med frakt. Dette var jo en liten formue i 1920.
Revnet setebunn slik at man faller gjennom stolen = Da setter vi en vinduspylerkanne under setet. 30 minutt jobb og et nylontau viklet frem og tilbake gjør samme nytten, men da kan man fortere gå tom for tau.
Ombygging til større intercooler og innsug. Bra utført jobb som sådann, men vinduspylertank og fløyte kom iveien for luftfilteret. Dette behøves ikke ifm EU kontroll på Os, så da kan man bare kjøre uten selv om også dette selges billig på biltema.
Mellomaksellagerhus montert feil vei = Fuck it! Finn frem vinkesliper og tilpass. Ignorer det faktum at man A) har løftebukk tilgjenglig og B) at lager og hus ikke koster stort.
Rustne hjulbuer = Ikke la hjulbuen være tett iallfall og gjør tidenes dårligste sveisejobb. Egentlig har de bare gjort det vanskeligere å fikse senere. Fort og gale før salg virker det som. Se redselsbilder: Image Image

Profile  

PostPosted: Tue 18 Feb 2014 10:29 

Herregud, håpløst! Godt å se at bilen er kommet på bedre hender. 75 EVO er kult. Må dog si at den lider litt av "e-type syndromet" med de originalhjulene.. :)

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]