It is currently Fri 23 Jun 2017 19:24

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Mine alfaer
PostPosted: Mon 29 Jun 2015 10:19 

Her har det skjedd en del siden siste post og det er vel på tide med en liten oppdatering. Da jeg kjøpte bilen var den plaget av en del vibrasjoner, dette viste seg at det kom fra mellomakselen som ikke var montert helt rett. Dette førte igjen til knust clutchhus. Heldigvis fikk jeg med et ekstra da jeg kjøpte bilen og fant enda ett på ebay(dette har jeg heldigvis ikke hatt bruk for). Mellomakselen ble balansert og fikk montert nye lagre. Nå var denne fin, men bilen hadde fortsatt en vibrasjon. Særlig gjorde denne seg bemerket ved rusing av motor eller kjøring i første og til dels andre gir. En nokså stor gledesdreper på en slik bil. Etterhvert oppdaget jeg også eksos som lekte ut i motorrommet og jeg sjekket da boltene på eksosmanifolden der hadde 2 stykker skjært seg. Hva dette skyldes er jeg usikker på, men boltene passet ikke overens med hullene i manifolden så om det har blitt brukt spett for å få den på eller om den har beveget seg etterpå pga varme i etterkant vites ikke. Uansett det er ble borret nye hull i manifolden for å få den på og det ble satt inn løsgjenger i de to ødelagte gjengene. En ny pakning mellom turbo og eksosmanifold måtte også til, bilen ble nå slik den skal være :D

Av andre ting som kan nevnes er bytting av tannstang og rattstamme. Her var egentlig rattstammen som var problemet med en løs vulkanisering som gav ubehagelige opplevelser av understyring, ikke særlig betryggende å kjøre med for å si det slik. Men ny tannstang var ikke dumt det heller. Jeg har også byttet ut eksosanlegg med et som ikke henger 5 cm over bakken. Orginalt med unntak av CSC bakpotte. Så nå tar jeg ikke ned overalt.

I det hele er bilen mekanisk omtrent der den bør være. Det neste jeg vil gjøre er å lakkere bakluke, dører og fremskjermer pga løs klarklakk og rust noen steder. I tillegg har jeg fått tak i 75 turbo evoluzione klistremerker og vil gjerne ha på disse.

Image

Image

Image

Image

Image

Profile  

PostPosted: Mon 29 Jun 2015 20:48 

Den der er bøs!
Det var drøymebil for meg då eg sjølv smatt rundt i 33 QV 8)
Bra du fann ut av vibrasjonane. Dekalane blir heilrett!

2013 Twizy
2014 Cactus

Profile  

PostPosted: Tue 30 Jun 2015 00:10 

Transaksel med Parkinsons er visst ikke helt uvanlig, men det er jo trasig når det rett og slett rister seg i stykker.
Turbo Evoluzione er så beintøft at det nok er best å ikke si så mye. Oppkjeftig vogn!

Profile  

PostPosted: Sun 08 May 2016 19:27 

Årets utbedringer gjennomført, en gjenge for eksosmanifoldboltene og bytte av simmering. I tillegg ble alt av rust i motorrom tatt. Her var det litt mer enn jeg trodde, men nå er alt tipp topp. Det ser ut som jeg får ta meg en tur på pinsetreffet til alfaklubben og timevise med poengløs kjøring med denne bilen ser innbydende ut. Dekk er og bestilt(205/45/16), men tviler jeg får dem på bilen innen den tid. Disse skal på 16x8" felger så nå mister den litt av trilleborpreget. Håpet var at jeg skulle få utført noen lakkproblemer i vinter, men tiden strakk ikke til det.

Image

Med det samme motoren er ute måtte jeg ta litt rust og friske litt opp i motorrommet. R

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Bilder fra årets første tur med bilen. Den hadde en bug som gjorde at den ikke ville starte etter romstering i motorrommet og fant ut at dette nok skyldes dårlig kontakt i en plugg. Litt elektroclean fikset dette:

Image

Image

Image

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 1 hour [ DST ]