It is currently Thu 19 Oct 2017 11:04

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 105 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Author Message
PostPosted: Sat 11 Jan 2014 02:17 

dr.lazzaroni wrote:
Trodde i min naivitet at omkretsen var gitt på dekk i samme dimensjon?

I teorien ja, i praksis nei! :roll:

Syns vel egentlig fiaten din hadde fortjent noen dekk som var under 30 år gamle. ;)

Profile  

PostPosted: Sat 11 Jan 2014 16:36 

Ursa Major wrote:
Mener de er 205/70-15.

Om du trenger kan du få dem, men det er nok en liten stund til hjulene skal av.
Om du har andre dekk jeg kan trille inn og ut av pakkboks med osv , kan vi sikkert få til noe før.

Glimrende Stark, ingen hast. Du vet, med meg går det ikke fort :wink:
Sees uansett i verkstedet før den tid, de må naturligvis bestå dekksparketesten.

Profile  

PostPosted: Wed 29 Jan 2014 00:22 

Da var det på tide med en bitteliten oppdatering her.

Som tidligere nevnt kom skinn I fargen Senape til salmakeren I julen. JEg har ventet I iver etter oppdateringer, og for noen dager siden dumpet det inn et bilde av en av seteryggene ferdig.

Før:

Image
Image

Jeg har tidligere lagt inn bilder av ny stopping, restaurering av ramme osv. Jobben er virkelig blitt gjort ordentlig.

Seteryggen til en av stolen ferdig:

Image
Image

De første ferdige delene kommer tilbake til verkstedet I løpet av de neste ukene, og jeg gleder meg noe helt grisejævlig!

Ellers har jeg fortsatt å jobbe med bilen og klargjøring til neste step. Gulvbrønnene I Mistralen er laget av glassfiber, så disse har vi nå fått ut:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

I morgen skal jeg fortsette med å fjerne småtteri I coupeen for å klargjøre til sandblasting innvending. Egentlig var det meningen å ta den jobben selv, men etter litt diskusjon har vi blitt enige om at det er en skikkelig grisejobb. Vi har tilgang på en sandblåser som gjør knallfin jobb, og da kommer bilen tilbake ferdig grunnen innvendig. Tror det er vel anvendte penger.

Sånn avslutningsvis et par bilder av bilen. Bare sånn for kosens skyld.

Image
Image

Profile  

PostPosted: Tue 18 Feb 2014 22:38 

Ja, nå er det flere uker siden forrige oppdatering. Det skjer litt og litt hele tiden, så jeg får bare fylle på.

Helst siden jeg kjøpte bilen har rattet irritert meg. Omtrendt det første jeg gjorde var å source et original ratt fra en Quattroporte S1 slik levert I tidlig Mistral. Det har dog gnagd litt, for det er ikke helt korrekt til min bil. Gleden var derfor stor da jeg vant eBay-auksjonen på et NOS ratt fra F.I.V. Secura. Jepp, kliss nytt! Riktignok er det levert med rattnav til Cooper, men det løser seg.

Image

Alltid moro å finne slike detaljer som utgjør mye for helheten. I den sammenhengen kan jeg også fortelle at Nye setebelter er bestilt hos et firma I UK, så det blir spennende om fargen og detaljene er slik de skal. Produksjonen tar 6 uker, så bilder kommer senere.

Oppdateringene fra salmakeren kommer oftere nå, og jeg gleder meg til å få besøk av han I neste uke.
Seter, dørtrekk og "smuglerkasse" bak setene er nå ferdige.

Image
Image
Image
Image

Image

Image
Image
Image

For en stund siden bestemte vi oss for å sandblåse bilen innvendig og I motorrommet for å få bort all overflaterust og småtjafs.
Vi har nå bestemt oss for at denne jobben ikke skal gjøren "inhouse", men hos et blåseverksted vi kjenner fra tidligere etter job på en av bilene I verkstedet. På denne måten blir det både bedre gjennomført jobb, mindre sand overalt og bilen kommer tilbake med to strøk grunning på alle blåste flater.

I denne sammenhengen har det blitt litt mer demontering. Først ble litt isolasjon fjernet fra reservehjulsbrønn, kasse over bakaksel og rom til verktøymappe;

Image
Image
Image

Heldigvis ser det like bra ut her som ellers på bilen. Så vidt litt overflaterust hist og her, men ingen hull, og ingen større skader. Etter blåsing blir dette strøkent!

Tank nummer to gikk også ut, så nå er det klart I bagasjerommet og inne I bilen.

Image
Image

Og I går gikk vi på motorrommet. Albert jobber på.

Image

Diverse låsemekanismer, henglser og coilene ute.

Image
Image

Nå beginner det å bli tomt for tjafs her;

Image

Dagens fangst;

Image

Mastere, bremseservoer til begge kretser, bensinpumpe. Alt sitter selvsagt helt på tryne til. Akkurat slik det skal være på italiensk exotica.

Planen er nå å demontere resten I motorrommet (noe elektrisk, alle bremserør, styre- og hjelpesnekke osv osv ). Deretter går den til blåsing. Etter dette er det noen små utbedringer på karosseri, heldigvis småtteri, før det bærer avgårde til lakk på våren.

JEg blir aldri trøtt av å se på Mistralen...

Profile  

PostPosted: Wed 19 Feb 2014 09:39 

Helt rått! :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Thu 20 Feb 2014 23:48 

Nå ble det mange oppdateringer på en gang her, men skjedde litt mer I går kveld.

I jobben med å klargjøre bilen til sandblasting ble bremser og bremserør fjernet. Alt ser veldig helt og fint ut, og jeg gleder meg til å ta fatt på jobben med å overhale bremsekalippere og annet tjafs I understellet.

Image
Image

I tillegg har det kommet enda flere bilder av interiøret som nærmer seg mer og mer ferdig. Detaljnivået er vakkert, og salmakeren er ekstremt nøye. Som eksempel fikk jeg I dag beskjed om at et panel ikke kommer til å se bra ut sik det er original pga en vinkel som skaper luft under skinnet. De kunne fikse det med en søm, eller la det være som original. JEg velger selvsagt original, men det er deilig med håndverkere som ikke bare kjører på, men som har samvittighet til å spørre først.

TA-TAAA! :

Panel foran, før:
Image

etter:

Image

Paneler og detaljer bak:

Image
Image
Image
Image

Flere detaljer fra ferdige dørtrekk

Image
Image
Image
Image

Ellers har man diskutert seg frem til at for- og bakstilling vil bli demontert før bilen sendes til lakk, slik at vi kan påbegynne restaureringen av dette mens karosseri er til lakk og motor/girkasse er til totaloverhaling. Når karosseriet kommer tilbake vil vi montere den på en rullende ramme slik at understell kan monteres igjen, mens felgene er hos Borrani til restaurering. Store planer, får håpe lommeboken ikke går tom underveis...

The cars say hello.

Image

Profile  

PostPosted: Wed 09 Apr 2014 22:52 

Da var det fryktelig lenge siden siste oppdatering. Faktisk ikke en eneste oppdatering i hele mars. Ikke så rart egentlig, for det har ikke skjedd voldsomt mye i garasjen, eller i alle fall ikke med Mistralen.

Kan jo allikevel påspandere noen bilder av hva som har skjedd.
Tidlig i mars (eller var det i slutten av februar, tro?) ble motor og girkasse pakket på pall og klargjort for forsendelse utenlands. Alt skal overhales fra bånn av.

Image
Image

Ellers har jeg fått teppeprøvene, og noen ruller er allerede i ferd med å bli de nye teppene. Legger ved et bilde av fargekulørene bilen kommer tilbake til. Tror det blir knallfint.

Image

Ellers har det vært mye som har skjedd på jobb osv, så det har dessverre blitt litt for lite tid i verkstedet.
Heldigvis har det da skjedd litt med motor og girkasse. Girkassen er en standard ZF S5-20, og det rapporteres om at denne allerede kommer tilbake i nyoverhalt stand over påske.

Jeg blir fortalt at motor og girkasse er i like god stand som resten av bilen, men at det bærer preg av stillestand. Så tidspunktet var nok riktig å kjøre full runde. Her blir det nye stempler og full pakke.

Innsprut fra Lucas:

Image
Image
Image
Image

Girkasse fra ZF:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Rekkesekser fra Maserati:

Image
Image
Image
Image
Image
Image

I påsken håper je vi kommer hakket lenger på bilen, for målet er fortsatt at den skal til lakk sen vår / tidlig sommer.

Profile  

PostPosted: Sun 21 Sep 2014 14:49 

Ingen oppdatering siden April er jo litt trist. Heldigvis har det skjedd en del saker allikevel. Vi rakk selvsagt ikke selvpålagt frist for lakkering i mai/juni, men her er hva som har skjedd siden sist.

Først og fremst er teppene ferdig sydd. Her er noen bilder fra prosessen, inklusive bilder av ferdige tepper;

Image

Image

Image

Image

Teppene er altså dyp kongeblå med piping i Senape - samme farge som resten av interiøret.

Rett før sommeren startet Alfons med å skulle få av dørene på bilen, mtp klargjøring til lakkering.

Image

Dette viste seg å ikke være så enkelt som det så ut til. Dørene er skrudd for tilpasning, og deretter er hengslene sveiset fast. Vinkelen på A-stolpen er slik at det ikke er mulig å slå boltene ut. For å komplisere det ytterligere er dørrammen i stål, mens dørbladet er i aluminium, OG det er kun disse dørene som passer på min bil, ettersom det er individuelle forskjeller fra hver side og fra bil til bil. Mao noe man må være litt forsiktig med.

Det endte med at det måtte kuttes litt i dør og hengsel for å få det løs. Jeg holdt pusten, men vet at Alfons er en kunstner når det gjelder metallsløyd, så hadde trua. Dørene måtte så settes sammen igjen og tilpasses, slik at dette ikke blir et problem når den kommer tilbake fra lakk. Ulempen var selvsagt at jobben som egentlig burde ta en time tok flere dager, og med lite tid til rådighet betyr det mao uker. Her er noen bilder fra prosessen med dørene;

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Og voila! Så var døren tilpasset på bilen igjen;

Image

So far, so good.

Så var det å få ned forstilling og bakstilling. Vi fant ut at det var like greit å ha dette gjort før lakkering, så kan vi jobbe med understellet mens bilen er borte.

Finurlig hjemme-mekk for å få heist fjærene ned og ut av spenning;

Image

Tomt:

Image

Karrosseriet ble så heist ned på hjemmemekket tralle.

Image

Så var vi i prinsippet klare for å få bilen til sandblåsing innvendig. En dag med litt rydding av ledninger og innpakking av småtteri i plast, så bar det avsted til blåseren.

Image

Prosessen:

Image

Image

Image

Image

Image

Resultatet var vanvittig godt! Vi fikk også bekreftet at bilen er hel ved - ingen overraskelser, heldigvis.

Image

Image

Image

Image

Image

Så var det på med grunning.

Image

Image

Image

Så bar det hjemover igjen. Fra vi ankom til vi var på vei tilbake med blåst og grunnet bil tok det ca 2,5 timer.
Intet annet enn imponerende..!

Image

Vi stoppet innom lageret Alfons har på arbeidet, slik at han et par dager etter kunne grise litt med body coating fra undersiden.

Image

Image

Image

Image

Bilen ble så transportert tilbake til verkstedet for noe småplukk før det skal legges bodycoating ovenifra.
Jeg var en tur innom med hun på to, og hun gleder seg. Har jeg bestemt.

Image

Neste sak på programmet var småplukk før bilen skal til lakk. I forrige uke satte Albert inn begge tankene, inklusive nye bensinslanger fra Tess. Litt sveising måtte også til her, ettersom det måtte kappes for å få tankene ut.

Image

Image

Noen dager senere ble Salisbury bakaksel og ZF styresnekke (med resten av styringen) sendt avgårde for komplett overhaling.

Image

Om alt går etter planen skal vi tidlig i kommende uke få sandbåst noe småtteri, gått over noen dårlige sveiser (har vært sånn i snart 50 år, men allikevel...) og lagt på body coating ovenifra. Deretter har jeg en date med Vitamin Beta for sliping, sparkling og lakkering hos Multibil AS. Håper vi får bilen avgårde allerede denne uken.

Bilen skal etter planen komme tilbake fra lakk før jul, og i tidlig november kommer motor, girkasse, bakaksling og styring i retur fra overhaling. Interiøret står jo allerede og venter. Dette bør gi oss tid til å gå over resten av understellet, mtp blåsing, lakking og nye foringer, kuler osv.

Håpet (målet?) er å kunne kjøre bilen på norske skilter i 2015. Så får vi se om det blir April eller oktober før vi er ferdige. Som kjent skjer det jo alltid noe uforutsett, og monteringen kan ta lang tid. Samtidig har jeg fra begynnelsen av bestemt meg for at dette ikke skal være noe evighetsprosjekt. Jeg liker nemlig å kjøre.

Oppdateringer følger utover. Takk for oppmerksomheten.

Profile  

PostPosted: Sun 21 Sep 2014 16:30 

Takker for en flott oppdatering! Har lurt en stund her i sofakroken på hvordan det går. Masse imponerende jobb for oss om ikke har alle disse disiplinene i hendene :) Har også lurt på hvem som skulle lakke den, men det var jo egentlig et dunt spørsmål :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Sun 21 Sep 2014 18:37 

Takk for oppdatering. Jeg er dypt imponert over pågangsmot, ferdigheter og pågangsmot. Dette blir stor stas å se ferdi!

Profile  

PostPosted: Sun 21 Sep 2014 19:20 

Takker. Imponerende!

Profile  

PostPosted: Tue 11 Nov 2014 16:52 

Update? :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Wed 22 Apr 2015 11:31 

Bump! :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Thu 23 Apr 2015 13:06 

Han ligger godt an til å få denne på veien til sommeren 2019 :lol:

Profile  

PostPosted: Fri 24 Apr 2015 15:12 

Ja gleder meg til å se denne på italiensk vårslipp hos Autovia 9 mai 2020

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 105 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

All times are UTC + 1 hour [ DST ]