It is currently Sun 25 Jun 2017 14:11

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next
Author Message
PostPosted: Sun 28 Jul 2013 08:08 

Tenkte det var på tide å lage en tråd om denne.

Drømmebilen er i hus. Helt siden jeg for ca 10 år siden rattet rundt i en Mistral 4000 til låns, har dette vært den ultimate klassiker i mine øyne (med realistisk budsjett).

Etter å i fjor ha solgt denne
Image

Kjøpt og solgt denne
Image

Hentet jeg denne
Image

Bilen jeg nå har kjøpt har vært i landet siden 2002, og jeg var og så på den for noen år siden. Den gang passet det ikke med økonomien, ettersom bilen trenger en strekk. En strekk på disse kan fort bli dyrt.

I følge Maserati ble bilen levert til USA i oktoer 1966 med den største motoren på 4014 ccm og 265 hk. Fargen var Celeste Chiaro (isblå) over Senape (sennepsbrunt) skinn. Vi har funnet spor av originalfargen, og selv om interiøret har vært tuklet med finnes originalfargen i rolloen og på noen andre skjulte steder.

Noen bilder i tatt forbindelse med LMK-godkjenning;

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Så, hva må gjøres? I utgangspunktet er bilen såpass fin at en maskinpolering og mekanisk strekk ville vært nok for å få en grei bil. Det er dessverre (heldigvis?) ikke hva jeg er ute etter. Denne skal tilbake til slik den så ut i 1966.

Den starter på første forsøk, går fint på tomgang, men sliter litt ved gasspådrag. Mao må man slure litt for å komme avgårde. Vi har i første omgang byttet væsker og filtre, plugger, kabler, rotor, fordelerlokk, stifter. Etter dette starter den enda lettere og går pent, men symptomene ved gasspådrag er der like fullt. Planen er nå å bytte bensinpumpe og -trykkregulator, et kit kjøpt fra Bill McGrath i England. Dersom dette ikke gir ønsket effekt blir det en tur til Bråten Bil som kan Lucas injection, ettersom Triumph TR benyttet en annen generasjon av samme system.

Lakkjobben er allerede betalt for, og forhåpentligvis går den til lakk i desember/januar. Lakkereren er samme mann som har lakkert alle bilene til Hotell Union i Geiranger, så det får være GDW-approved (håper jeg).

Originalratt er til restaurering hos Multibil.

Hele interiøret, inklusive taktrekk og tepper, blir sendt til Jan Krakevik i Litauen i september/oktober. Alt skinn skal trekkes om og nye tepper skal sys. Alt i originale farger.

Borraniene skal sendes til Motorima for restaurering, XWX skal handles inn.

Jeg har også, ved hjelp av feriepenger og bonus på jobb, handlet deler fra Maseratisource og MIE til oevr 100.000 kr nå i juni.
I prinsippet har jeg gått igjennom deleoversikten deres og kjøpt alt som er mulig å få tak i nytt.

Undersiden skal blåses, lakkes og påmonteres nye deler. Foringer, pakninger, skiver, dempere, osv osv osv.

Jeg gleder meg voldsomt til å få bilen ferdig, selv om jeg vet at det er en voldsom jobb. Målet er å ha den klar slik at den kan kjøres for egen maskin til Modena og 100-årsjubileum neste år. Samtidig er jeg realistisk, og jeg kommer ikke til å stresse for å få det ferdig. Denne bilen skal bli så bra som en Mistral 4000 kan bli, og dette er bilen jeg aldri skal selge.

Profile  

PostPosted: Sun 28 Jul 2013 09:40 

Gratulerer så masse. Suveren GT-vogn. Ypperlig at noen endelig forbarmet seg over denne. Fra harry-vogn til gentelman-transport.

Profile  

PostPosted: Sun 28 Jul 2013 10:03 

Gratulerer (igjen) Alexander! Et ambisiøst prosjekt - og du er ikke redd for å kaste deg ut på dypt vann. Blir spennende å følge med på dette og gleder meg stort til å se den ferdig.

Profile  

PostPosted: Sun 28 Jul 2013 10:52 

Takk, takk. Uten min gode venn Alfons kunne jeg nok bare glemt det. Jeg er jo grønn, men han er et orakel.

Skal sies at jeg savner Ferrarien. Jeg er så heldig at jeg bistår Sportivo med litt salg nå, så helt uten mulighet til å kjøre Ferrari er jeg ikke, men Spideren jeg hadde var vanvittig flott, og understellsmessig går den utenpå alt annet jeg har kjørt (med unntak av Ghibli Open Cup og 458 Italia). Skulle hatt begge, men er nok litt mye å bite over økonomisk for øyeblikket..

Er veldig spent selv på å få den ferdig. Begynner for fullt om noen uker, når hverdagen er tilbake.

Profile  

PostPosted: Sun 28 Jul 2013 11:49 

Ursa Major wrote:
Takk, takk. Uten min gode venn Alfons kunne jeg nok bare glemt det. Jeg er jo grønn, men han er et orakel.

Skal sies at jeg savner Ferrarien. Jeg er så heldig at jeg bistår Sportivo med litt salg nå, så helt uten mulighet til å kjøre Ferrari er jeg ikke, men Spideren jeg hadde var vanvittig flott, og understellsmessig går den utenpå alt annet jeg har kjørt (med unntak av Ghibli Open Cup og 458 Italia). Skulle hatt begge, men er nok litt mye å bite over økonomisk for øyeblikket..

Er veldig spent selv på å få den ferdig. Begynner for fullt om noen uker, når hverdagen er tilbake.

Gratulerer mr. Major det der blir en flott bil når du er ferdig, og ikke minst er du en modig mann som går på ett potensielt kostbart prosjekt som dette med friskt mot

Gleder meg stort til å se den ferdig.

Profile  

PostPosted: Mon 29 Jul 2013 13:19 

GRATULERER! Dette gleder jeg meg til å følge med på! Godt å ha en Alfons på luringa!

Profile  

PostPosted: Mon 02 Sep 2013 22:24 

En liten oppdatering her.
Er fortsatt I pappaperm, men minstejenta ble forsøkt av levert I barnehage for en ukes tid siden, og det var suksess. Mao kan jeg nå levere to unger I barnehagen og konsentrere meg om andre ting.

Jeg startet med å katalogisere alle delene jeg har handlet fra MIE og Maseratisource. Etter å denne sommeren ha brukt ca 100k på smådeler var det deilig å få oversikten. Ikke mye som er glemt her.

Image

JEg var litt rådvill, for det er så mye jobb at jeg ble usikker på I hvilken ende jeg skulle begynne. Da er igjen Alfons god å ha. "Pell ut interiøret", var beskjeden jeg fikk. Så da er det I den enden jeg begynner.

Akkurat nå er stoler ute, diverse småtteri I taket, midtkonsoll, og masse andre paneler bakover ute. AC er tatt ut og fjernet. Morsomt å registrere at bilen virkelig er håndlaget, og at alle deler er merket med tallet "40", som tydeligvis er samlebåndsnummeret til akkurat min bil.

Image

Ikke alt er laget for å tas fra hverandre... I tyske biler ville skinnet vært montert på paneler som kan skrus av. Her er skinnet limt til karosseriet med en god klump skumgummi bak. Kjempeenkelt å få av. Og jeg gleder meg allerede til å få det Nye skinnet tilbake for å påbegynne monteringen. Not.

Image

The car says hello. I morgen fortsetter morsomhetene I verkstedet. Om noen er I området rundt Ås er det bare å stikke innom på en cola.

Image

Profile  

PostPosted: Mon 02 Sep 2013 22:39 

Oj. Dette er allerede mitt favorittprosjekt! Fin mix av store baller, kunsthistorisk forståelse og pågangsmot :)

Profile  

PostPosted: Tue 03 Sep 2013 09:31 

Ursa Major wrote:
The car says hello. I morgen fortsetter morsomhetene I verkstedet. Om noen er I området rundt Ås er det bare å stikke innom på en cola.

Ikke så stor på colaen, men har selv lokaler i Ås og kunne gjerne tenkt meg å kaste noen drømmende blikk på Maseratien hvis mulig. Hvis jeg ikke tar helt feil var det vel du som var innom kontoret mitt med en GMT Master 16760 for et par år siden?

Lars

Profile  

PostPosted: Tue 03 Sep 2013 10:26 

Stemmer godt det ja! jeg er i Ås nå og frem til rundt 1500, så bare å slå på tråden.
911 ni tre 9 sex sex. That's the magic number.

Profile  

PostPosted: Tue 03 Sep 2013 10:47 

Jolly good! Da skal jeg bare få unna litt jobb så gir jeg lyd fra meg.

Profile  

PostPosted: Tue 03 Sep 2013 11:00 

Mistral er en fantastisk flott vogn!

Artig å følge med her, men tar nok en tur innom verkstedet ditt også senere i høst.

Profile  

PostPosted: Tue 03 Sep 2013 11:04 

Du vet hvor det er!

Profile  

PostPosted: Tue 03 Sep 2013 17:56 

Mistral er virkelig klasse. Gleder meg til å følge denne tråden.

Profile  

PostPosted: Tue 03 Sep 2013 19:53 

Litt progresjon I dag også - ferdig med hele venstresiden av bilen. Forhåpentligvis går høyresiden raskere ettersom jeg nå har en anelse om hvordan alt er festet (jeg mener selvsagt limt og skrudd sammen på en ulogisk måte).

Noen bilder som illustrerer hvordan ting er festet, og dermed hvorfor det tar tid (om man vil ha alt av I en bit).

Her er skinnet som er festet over der bolt til setebeltet skal være;

Image

Jepp, skinnet er limt rett på metallet..

Image

Nei, vent, de har lagt inn en 4 mm tykk skumgummibit på toppen!

Image

Får prøve å få det av I en bit slik at jeg vet hvordan det skal se ut når vi setter det sammen igjen. Om ett år...

Image

Sånn, der var alt av.

Image

Slik ser skinnbiten altså ut på utsiden;

Image

Og på innsiden med skumgummibiten.

Image

Har gjort mer enn dette I dag altså, men bare illustrerer litt hva man hanskes med. Gleder meg IKKE til å sette dette sammen igjen. Kanskje jeg endrer mening når bilen star der nylakkert og nytt interiør venter.

Ellers fikk jeg hyggelig besøk på låven I dag. Larsern hadde til og med seg kjøpekaffe av ypperste sort.
Nobel vogn han kjører.

Image

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]