It is currently Sat 16 Dec 2017 09:16



All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 105 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Author Message
PostPosted: Fri 03 Jan 2014 23:29 
Offline

Joined: Sun 06 Apr 2008 17:13
Posts: 616
Da var det på tide med en oppdatering på prosjektet. Det har skjedd litt på flere fronter, og det er deilig å se at planen for 2014 på et vis har begynt å legge seg.

Først en kjapp oppdatering på interiøret.
Siste bilder av komplett ferdig dashboard er ankommet. Nå er også "nødhåndtaket" for passasjer montert, hull til tenningslås, høyttaler og selve handskerommet er nå montert.

Image
Image
Image

Enda en god nyhet kom fra salmakeren I romjulen; endelig var skinnet I fargen Senape ankommet. Det tok litt tid å finne riktig sjattering, ettersom det er flere farger som heter Senape I dag.

På bildet sees også et dørtrekk fra bilen.
Image

Rett før jul hadde jeg en dag fri og hadde planer om å få ut tankene av bilen. For å si det slik; jeg var fire timer I verkstedet hvorav 45 minutter var skruing, og resten var opprydding, vasking og tørking etter at 20 liter bensin havnet utover gulvet. Det verste var at jeg ikke fikk ut tankene allikevel... Sånn er det med tolv tommeltotter.

Resultatet var at jeg gikk rett I kjelleren. Sånn er det ofte, spesielt når vi snakker vintertid og den sedvanlige depresjonen har kommet snikende. Da er Alfons god å ha. Etter en terapitime på telefon (hvor utgangspunktet jeg startet med var Uff, off, vil sende driten bort, selge skiten, hællvettee!) var alt så meget bedre. Stick to the plan, var konklusjonen. Er sikkert ikke siste gangen jeg går I kjelleren, men nå er jeg oppe I første etasje, og lyset er på I alle rom.

I kjølvannet av dette, midt I romjulen, var jeg opptatt av unger, svigerforeldre og familieselskap da jeg mottok flere MMS fra Alfons. Han hadde visst fått det for seg at Mistralen skulle til pers.

Image
Image
Image

Girkasse og motor var blitt løftet ut og steamet rent med 90 grader varmt vann. Bilen ble løftet I luften og hele underside og motorrom ble steamet på same vis. Nå blir det vesentlig hyggeligere å jobbe med understellet.

Andre nyttårsdag tok jeg turen til verkstedet for å ta motor og motorrom I nærmere øyesyn. Slett ikke verst!

Image
Image
Image

Til min store overraskelse var det jammen en tank ute også. Tusen takk, Alfons!

Image

For å få den ut har Alfons måttet kappe ut en del, for tanken har vært satt inn før karosseriplatene I aluminium har vært montert på stålrammen.

Image

Heldivis er Alfons den beste sveiseren jeg vet om, nærmest en kunstner, så det blir helt igjen.

Motorrommet:

Image
Image

Må også ta med et bilde av en gave fra julenissen til "han far":

Image

Original Becker Europa fra ca same periode som bilen. Totalt overhalt I Tyskland. Gleder meg til å få denne inn I det "Nye" dashbordet!

Siden jeg nå allerede var I verkstedet var det på sin plass at jeg også løftet en finger. Alfons kan jo ikke gjøre hele jobben.
Ettersom jeg kom på at panseret ikke var ferdig demontert tok jeg fatt på nettopp det.

Image
Image
Image

Da var panseret klart for en liten jobb før det klargjøres til lakk. Om alt går etter planen skal bilen sendes til lakk utpå vårparten.

Dett var dett. To be continued!


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 04 Jan 2014 00:30 
Offline
User avatar

Joined: Sat 15 Sep 2007 00:54
Posts: 2803
Dette ser flott ut Ursa!

8) 8)

_________________
Vive la France/Forza Italia


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 04 Jan 2014 03:51 
Offline
User avatar

Joined: Wed 24 Feb 2010 16:50
Posts: 104
Location: Oslo
Nydelig Alex - blir mer og mer sugen på en Mistral jo mer du går i kjellern :)


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 04 Jan 2014 13:53 
Offline
User avatar

Joined: Wed 28 Jun 2006 20:45
Posts: 2267
Location: Ruken
Ursa Major wrote:
Rett før jul hadde jeg en dag fri og hadde planer om å få ut tankene av bilen. For å si det slik; jeg var fire timer I verkstedet hvorav 45 minutter var skruing, og resten var opprydding, vasking og tørking etter at 20 liter bensin havnet utover gulvet. Det verste var at jeg ikke fikk ut tankene allikevel... Sånn er det med tolv tommeltotter.

Vet ikke om det er noen trøst, men jeg gjorde det samme med både 60 liter bensin OG 12 liter tørrsump i Montrealen. Riktignok ikke samme dag, men ...

Ellers vil jeg bare si at progresjonen i forhold til arbeidstempoet jeg selv ville hatt er ekstrem! En kar i UK har holdt på med sin 1978 Aston Martin V8 siden 2005 og hadde sånn omtrent cirka samme utgangspunkt som deg. Han er kommet røffly like langt ;)

Andre biler kan du sikkert spørre Rune R om :D

_________________
En gang skal jeg dra til Kansas City, og kanskje finne oldefars saloon.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 05 Jan 2014 00:24 
Offline

Joined: Sun 06 Apr 2008 17:13
Posts: 616
Tusen takk, gutta!
Alle tilbakemeldinger kanaliseres over til motivasjon!


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 05 Jan 2014 01:14 
Offline

Joined: Wed 13 Sep 2006 11:21
Posts: 1852
Location: Lier
Kan bare gjenta at jeg er dypt imponert over guts og fremdrift - og har stor glede av prosjekttråden.

_________________
Tesla S85 / XC60 D5 / R53 Cooper S / Corvette C2 Convertible RestoMod / R100 CR


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 05 Jan 2014 01:31 
Offline
User avatar

Joined: Sat 23 Sep 2006 23:05
Posts: 186
At den restaurering slik du gjør nå er en berg og dalbane følelsemessig er det liten tvil om.
Men det gliset du kan koste på deg når et slikt smykke er ferdig.......vel,trenger vel ikke si no mer ! Stå på.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 07 Jan 2014 15:16 
Offline
User avatar

Joined: Tue 08 Aug 2006 17:13
Posts: 3815
Location: Palazzo Baroni 
Føyer meg inn i rekken her, dette ser jo veldig lovende ut. Hvilken fremdrift! Våren 2014? ;)

_________________
Ta til fornuften, svev i luften! NGR


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 08 Jan 2014 08:26 
Offline

Joined: Sun 06 Apr 2008 17:13
Posts: 616
Takker!
Blir ekstra moro å dele prosjektet med andre når man mottar noen oppmuntrende ord underveis.
Bilen blir heeeeelt sikkert ikke klar til våren, hehe... Uten å ha noen fastlåst dato for ferdigstillelse, har jeg vel et håp om at den har skilter og er klar for veien våren 2015. Altså to år med restaurering. Tipper jeg er rimelig klar for å kjøre litt da.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 08 Jan 2014 12:11 
Offline
User avatar

Joined: Tue 27 Jun 2006 13:52
Posts: 6056
Location: Dritschpa!
Himmel mann, skal si de er på vei opp og frem. Inspirerende så det holder, dessuten vet jeg at jeg skal sette et stooort kryss i kalenderen neste gang jeg er hjemom, denne må jeg få kikket nermere på. Trivelig å se at noen gjør ting ordentlig når de først gjør det.

_________________
All the world's a stage


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu 09 Jan 2014 09:45 
Offline

Joined: Sun 06 Apr 2008 17:13
Posts: 616
Du er hjertlig velkommen I verkstedet, min gode mann.
Det er forøvrig alle som skulle ha et ønske om en kopp kaffe og litt ljuging. Er der stort sett to kvelder hver uke.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu 09 Jan 2014 18:19 
Offline
User avatar

Joined: Tue 20 Jun 2006 16:30
Posts: 4790
Location: Byens beste strøk
Sikkert et fint prosjekt og sånn, men det går ikke særlig fort. Tror dashbord blir ok når du får trekt det opp på nytt.
Si i fra om det skjer noe av betydning, er du snill.

_________________
Det er bedre å komme i andre enn å gå i seg selv


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 10 Jan 2014 10:32 
Offline

Joined: Sun 06 Apr 2008 17:13
Posts: 616
Aaaargh!
Tror jeg flytter tråden til mer egnet forum. Jeg takler ikke alt snobberiet. Fy fader.


Ps
Har noen sett nesen min? Sist sett med høy føring.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 10 Jan 2014 13:15 
Offline
User avatar

Joined: Sat 15 Sep 2007 00:54
Posts: 2803
Ursa Major wrote:
Aaaargh!
Tror jeg flytter tråden til mer egnet forum. Jeg takler ikke alt snobberiet. Fy fader.


Ps
Har noen sett nesen min? Sist sett med høy føring.


:lol: :lol:

Jeg synes du burde ta mer detaljebilder Ursa. Følg Grappas eksempel fra da han gjorde gunnarbeid på en gammel Opel. Der var ikke et eneste slipetak udokumentert, noe som tydelig viste hvor mye arbeid han la ned.

_________________
Vive la France/Forza Italia


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 10 Jan 2014 15:08 
Offline
User avatar

Joined: Wed 28 Jun 2006 20:45
Posts: 2267
Location: Ruken
Enig med Marius angående bildene. Nå vet jeg ikke hvor mye du legger ut, men selv tok jeg ca. 1000-1500 bilder av jobben med understellet, drivlinjen og en del av interiøret på Montrealen. Jeg la ut bare en liten brøkdel av dette i bloggen, men en god del av bildene har vært uvurderlig for andre senere. Alltid hyggelig å kunne poste et nærbilde av et for meg "uvesentlig" skruehode man vet er originalt, eller typenummeret på lageret som har stått i siden bilen var ny. Vet dog ikke om Mistral-eiere er like godt organiserte og broderlige som Montrealgjengen ...

De som ikke er like anale eller har like god tid som meg får ha meg unnskyldt :D

_________________
En gang skal jeg dra til Kansas City, og kanskje finne oldefars saloon.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 105 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group