It is currently Wed 13 Dec 2017 03:41

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Alfadudens Smykker...
PostPosted: Fri 11 Jul 2014 18:00 

Kjedelig sier noen, sært sier kanskje noen andre.
Modern trengte en bruksbil og jeg skøyt fra hofta! Budsjettet var lavt, nesten ingen ting. Får man kvalitetskjøretøy under 20000kr?
Etter noen dager på jobb i Nordsjøen uten at jeg måtte jobbe meg ihjel tok kjedsomheten over. Sist dette skjedde satt jeg værfast i Desember for noen år siden. Da ble det handlet en GTV. Ikke så eksotisk denne gangen.
Fire dører, nei fem faktisk(!), hengerfeste, setevarme, 4x El ruter og el speil. AC og skinnratt er vel det som kan skille seg ut fra mengden av slike. Varmen i førersetet virker visstnok ikke og AC blåser ikke iskaldt lenger, men det kan kanskje fikses.
Kjent eierhistorikk fordelt på 2 tidligere eiere lover bedre. Lav km. (forholdsvis) er også fint.
Siden det er Modern som skal bruke bilen mest var ikke noe Turboutgave nødvendig, men for min del kunne det godt vært det.
Etter noen telefoner med en svært pratsom Sunnmøring var jeg overbevist. Har tross alt litt erfaring på å kode sunnmørsk toneleie og karen lot seg virke tillitsfull. Ingeniør av yrke og eier av sitt eget firma lovet også godt.
Så; planene er vel først og fremst å hente den i Trondheim. Jeg regner nok med at chassiet trenger oppfriskning og en generell service. Deler er prissjekket både i Norge og hos eBay. Dette er og blir et lavkostprosjekt i samarbeid med min mor. Der hun står for innkjøp av den sedate bilen. Jeg står for vedlikehold, eventuelle delekjøp og reparasjoner.

Er det nånn her i salen som tør gjette på hva som er kjøpt?

Last edited by Alfaduden on Sun 07 Dec 2014 22:02, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Fri 11 Jul 2014 18:27 

Kappa.

Profile  

PostPosted: Fri 11 Jul 2014 18:29 

asn wrote:
Kappa.

Neei...

Edit: Litt mer kjøtt på benet; Grunnlagt 1937.

Oppdatert:
Jeg regner ikke med at det er voldsomt mange som tilbringer fellesferien på dette forumet, så det er like greit å få det gjort:

Sånn ser den ut inni:
Image

Utenfor:
Image

Og resten får jeg dele senere etter den er hentet, fått service og en strekk i lakken.

Profile  

PostPosted: Wed 16 Jul 2014 10:30 

Gratulerer, får en vel si. Saab kan en alltid ha ;) Jeg håpet innerst inne på en Rover etter det første innlegget ditt, siden jeg av en eller annen grunn har fått dem på hjernen den siste uken.

Profile  

PostPosted: Thu 17 Jul 2014 01:52 

tw wrote:
Gratulerer, får en vel si. Saab kan en alltid ha ;) Jeg håpet innerst inne på en Rover etter det første innlegget ditt, siden jeg av en eller annen grunn har fått dem på hjernen den siste uken.

Takk!
Heh, var ikke meningen å skuffe, men med Rover tror jeg det ville vært over... Da hadde nok ikke Modern kjørt langt. :roll:
Har spurt henne flere ganger om hun ville kjøpe bil igjen, men svaret har vært et rungende nei lenge. Ikke fordi hun er gammel eller noe sånt, men hun klarer seg fint uten bil slik hun bor nå.
Jeg derimot, trenger en bil med hengerfeste av og til. Kunne jo kjøpt et til MiToen, men slik ble det ikke. Da jeg luftet idéen med en Saab fikk derimot pipa en annen låt. Dette er tydeligvis et bilmerke hun liker. Nå er hun så engasjert og entusiastisk, at hun mener Gustav Saab har kommet for å bli i vår familie! :P

Dette blir et lavkost prosjekt så noe turbokonvertering og senking blir det neppe å se noe til. Men økonomisk vedlikehold og drift av bilen så lenge kostnadene ikke overstiger bilens verdi.

Profile  

PostPosted: Mon 18 Aug 2014 18:53 

Bedre sent enn aldri, men gratulerer så mye med Saaben. Dette er jo en modell som kalles NG 900 (Next Generation) i Saab miljøet. Om jeg ser på rattet, så kan det virke ut som en 94 modell... Pass den for rust, spesielt hjulbuer bak og heldigvis har du den gamle 2 literen uten problem med veivhusventilasjon og "oil sludge". Hadde en fin tur i en slik for mange år siden, fra nordvestlandet til Oslo på vinteren og det gikk på Saab vis, som en drøm!

Profile  

PostPosted: Mon 18 Aug 2014 20:13 

78dude wrote:
Bedre sent enn aldri, men gratulerer så mye med Saaben. Dette er jo en modell som kalles NG 900 (Next Generation) i Saab miljøet. Om jeg ser på rattet, så kan det virke ut som en 94 modell... Pass den for rust, spesielt hjulbuer bak og heldigvis har du den gamle 2 literen uten problem med veivhusventilasjon og "oil sludge". Hadde en fin tur i en slik for mange år siden, fra nordvestlandet til Oslo på vinteren og det gikk på Saab vis, som en drøm!

Takk for det. Har ikke hatt sjanse til å prøve den ennå. Når jeg kommer hjem blir det å foreta en service. Regner med jeg gjør det meste selv. Dette er da en 1997 modell og sågar siste årsmodell av NG "Nyhundran". Det som trakk opp var klima og skinnratt. Bilen er "hel ved" og forbausende fin det lille jeg har sett den.

Rapport og bedre bilder kommer!

Profile  

PostPosted: Tue 09 Sep 2014 10:25 

I går fikk jeg låne arbeidshesten min. Var ikke mye til arbeid jeg skulle drive, men jeg ville få en oversikt over hva vi har handlet.
Fikk tatt en skikkelig vask og støvsuging av interiør for å få bort gamle eiere.

Etterpå fikk jeg heiset den opp og sett under. Viser seg at jeg må bytte høyre bærearm.
Så siden dette er low-cost de luxe blir ny handlet her:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/For--og-bakstilling/Barearm/BAREARM--SAAB-72997/

Bytter den selvsagt selv!

Uansett vi skrider til verket og her kan dere se bilder av Sedate Gustav.

Prickbort jobber:

Image

Image

Image

Motorvask må til ser vi:

Image

Interiøret er et kapittel for seg selv. Hjelper ikke at modern har hund heller...

Image

Image

Image

Etter noen timer med vask ble det slik:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Tok ut alt og rengjorde her også:

Image

Image

Image

Image

Ble ingen polering og voksing denne gangen. Må nok vaske den en runde til uansett. Men ren og pen ble den. 8)

Profile  

PostPosted: Tue 09 Sep 2014 11:16 

Jeg tror det må være den døveste bilen laget i Europa etter krigen!
Har litt lyst på en, gode seter og problemfri image - SAAB.

Profile  

PostPosted: Tue 09 Sep 2014 17:14 

Och leva livet med Saab är mycket härligt och vackert!

Image

Hon födes på Malmöfabriken i 92 och är ritade av Björn Envall. Designet på den gammla 900an är i dag blitt i samme klass som VW bublan och Porsche 911. Har ej nightpanel och krockkuddar, men ett ljus för säkerhetsbeltet och tenningsnyckelen mellom framstolarna!

Profile  

PostPosted: Thu 11 Sep 2014 08:24 

asn wrote:
Jeg tror det må være den døveste bilen laget i Europa etter krigen!
Har litt lyst på en, gode seter og problemfri image - SAAB.

Det kan jeg langt på vei være enig i, men la meg rette opp tidligere skriverier i denne tråden; AC blåser iskaldt! :D

78dude wrote:
Och leva livet med Saab är mycket härligt och vackert!
Hon födes på Malmöfabriken i 92 och är ritade av Björn Envall. Designet på den gammla 900an är i dag blitt i samme klass som VW bublan och Porsche 911. Har ej nightpanel och krockkuddar, men ett ljus för säkerhetsbeltet och tenningsnyckelen mellom framstolarna!

Mycket bra! Medan vår orginala alarm funkar som bara det! Samt startspärran... Så att jag må låsa, och låsa upp bilen varje gang om nyckeln tas ut mellom framstolarna.. Nevnte jag att bilen må stå i back for att få den ut? :lol:

Profile  

PostPosted: Sun 28 Sep 2014 21:50 

Liten service ble gjennomført forrige uke.
Motorrens med olje og oljefilter, Luft og kupefilter byttet.
Termostat ble også byttet da den ikke greide å holde varmen i litt høyere hastigheter. Hjalp godt :)

Modern kjørte så bilen en tur på Lørdag og så nektet den plutselig å starte når hun skulle hjem. Typisk at slikt skjer når jeg er bortreist :evil:
Relèet til starteren bare klikket. Jeg beordret at den bare måtte stå til jeg kom hjem. Tenkte kanskje det har blitt noe dårlig kontakt, men det viste seg i dag at batteriet var flatt. Modern hadde ringt NAF og mannen prøvde å starte med kabler. Da dro klumpen fra Trollhättan rundt og han konkluderte med batteriet. Nytt batteri ble levert av merke Sønnak for 1300kr på en søndag. Ikke værst :) Selv om det sikkert kunne blitt billigere å handle det på Mekonomen i går!

Uansett det jeg nå tenker på er hvordan batteriet plutselig kan slutte å virke? Det er snakk om at den startet fint, ble kjørt ca 25km og så prøvd å starte igjen etter 3-4 timer.
Kan det være dårlig lading? Jeg får ikke målt noe siden jeg er bortreist, men skal ta en sjekk når jeg kommer hjem.

Profile  

PostPosted: Sun 28 Sep 2014 21:50 

Liten service ble gjennomført forrige uke.
Motorrens med olje og oljefilter, Luft og kupefilter byttet.
Termostat ble også byttet da den ikke greide å holde varmen i litt høyere hastigheter. Hjalp godt :)

Modern kjørte så bilen en tur på Lørdag og så nektet den plutselig å starte når hun skulle hjem. Typisk at slikt skjer når jeg er bortreist :evil:
Relèet til starteren bare klikket. Jeg beordret at den bare måtte stå til jeg kom hjem. Tenkte kanskje det har blitt noe dårlig kontakt, men det viste seg i dag at batteriet var flatt. Modern hadde ringt NAF og mannen prøvde å starte med kabler. Da dro klumpen fra Trollhättan rundt og han konkluderte med batteriet. Nytt batteri ble levert av merke Sønnak for 1300kr på en søndag. Ikke værst :) Selv om det sikkert kunne blitt billigere å handle det på Mekonomen i går!

Uansett det jeg nå tenker på er hvordan batteriet plutselig kan slutte å virke? Det er snakk om at den startet fint, ble kjørt ca 25km og så prøvd å starte igjen etter 3-4 timer.
Kan det være dårlig lading? Jeg får ikke målt noe siden jeg er bortreist, men skal ta en sjekk når jeg kommer hjem.

Profile  

PostPosted: Sun 28 Sep 2014 22:33 

Blybatterier kan godt finne på å bare slutte å virke. Eller, det som kan ha skjedd er at en eller flere celler har pakket sammen og ikke lengre leverer spenning. Etter 6-7 år er det tutto finito kaput på vanlige blyakkumulatorer.

Opplevde slik plutselig død da jeg skulle selge Primeraen min for ca. 200 år siden. Den hadde stått borte i gata i flere måneder uten å ha blitt brukt. Etter lading over natta starta den opp som normalt, men etter 100 meter gikk alarmen (mystisk nok) og kobla inn startsperra. Påfølgende starting var nyttesløst inntil jeg fikk satt inn et nytt batteri. Batteriet var på det tidspunktet originalt og 10 år gammelt. Bare å hive på dynga. Bilbatterier er forbruksvare.

I gamle dager kunne man også oppleve "dødt batteri" etter ganske kort stund, men det skyldtes ofte bare irr på polskoene. Av og på med polskoen, så startet bilen som ingenting. Tror ikke det er et veldig stort peoblem lengre ...

Profile  

PostPosted: Sun 28 Sep 2014 23:05 

tw wrote:
Blybatterier kan godt finne på å bare slutte å virke. Eller, det som kan ha skjedd er at en eller flere celler har pakket sammen og ikke lengre leverer spenning. Etter 6-7 år er det tutto finito kaput på vanlige blyakkumulatorer.

Opplevde slik plutselig død da jeg skulle selge Primeraen min for ca. 200 år siden. Den hadde stått borte i gata i flere måneder uten å ha blitt brukt. Etter lading over natta starta den opp som normalt, men etter 100 meter gikk alarmen (mystisk nok) og kobla inn startsperra. Påfølgende starting var nyttesløst inntil jeg fikk satt inn et nytt batteri. Batteriet var på det tidspunktet originalt og 10 år gammelt. Bare å hive på dynga. Bilbatterier er forbruksvare.

I gamle dager kunne man også oppleve "dødt batteri" etter ganske kort stund, men det skyldtes ofte bare irr på polskoene. Av og på med polskoen, så startet bilen som ingenting. Tror ikke det er et veldig stort peoblem lengre ...

Takk for svar. Regner med det er batteriet som er gammelt og som du sier en eller flere celler som kapitulerte!
Nå går den og Modern er fornøyd :)

Profile  

Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]